Tapakouluttaja: Älkää kertoko vapaa-ajastanne työpaikoilla
http://www.hs.fi/ura/a1305937336676
Kun maanantaina palaa töihin, ystävällinen työtoveri kysyy kollegaltaan, kuinka viikonloppu sujui. Liikaa ei kuitenkaan kannata udella.
Tapakouluttaja Helena Valosen mukaan viikonloppu on yksityisaikaa, joten sen tapahtumat on hyvä pitää small talk -tasolla.
"Aina kannattaa kysyä, oliko kiva viikonloppu. Se antaa tunteen, että joku välittää. Kysymykseen voi vastata, että hyvin meni, ja kertoa jotain mitä on tehnyt. Sen enempää ei tarvitse pohtia."
Valosen mielestä läheisen kollegan kanssa voi puida viikonlopun tapahtumia yksityistasolla vaikka lounastauolla tai töiden jälkeen, mutta kaikkien omien asioidensa latelu ei työajalla ole asiallista.
"Joka työpaikalla on hölösuita, jotka kertovat jokaiselle kaiken mitä on tapahtunut. He ovat niin sanottuja työpaikkahäirikköjä."
Hölösuun tarinat Valonen neuvoo kuittaamaan muutamalla kohteliaalla kommentilla. Omaa avautumista kannattaa välttää.
"Jos kertoo, missä baarissa on käynyt ja mitä on tehnyt, jutut lähtevät helposti kiertämään monisäikeisinä. Työpaikalla käy niin erilaisia ihmisiä, että se on kuin ruutitynnyri. Aina joku löytää jotain marmattamista ja arvostelemista", Valonen sanoo.
Vaikeassa elämäntilanteessa rämpivä kollega saattaa kuitenkin tarvita kuuntelua. Silloin Valonen suosittelee pyytämään työkaveria juttelemaan töiden jälkeen.
"Kaikilla ei välttämättä ole paljon ystäviä, joiden kanssa keskustella. Silloin kannattaa antaa juttelutuokiolle aikaa."
ANTEEKSI MITÄ? Siis että kannustetaan meitä tuppisuisia suomalaisia olemaan hiljaa entistä enemmän? Ei vahingossakaan luoda mitään yhteyttä muihin ihmisiin, vaan ollaan hiljaa. Ei kerrota, että käytiin sienimetsässä, ei kerrota, että oltiin siskonpojan rippijuhlissa. Muuten leimataan häiriköksi!?!
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 08:47"]
ANTEEKSI MITÄ? Siis että kannustetaan meitä tuppisuisia suomalaisia olemaan hiljaa entistä enemmän? Ei vahingossakaan luoda mitään yhteyttä muihin ihmisiin, vaan ollaan hiljaa. Ei kerrota, että käytiin sienimetsässä, ei kerrota, että oltiin siskonpojan rippijuhlissa. Muuten leimataan häiriköksi!?!
[/quote]
Tuohan on juuri sen verran mitä neuvottiin kertomaan, eli että olitiin sienimetsässä tai että käytiin siskonpojan rippijuhlissa. Mutta sitä ei kannata kertoa että joutui käymään metsässä kyykkypalkalla ja että siskon tekemässä lohikeitossa oli hius.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 09:01"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 08:59"]
No aika vaillinainen teidän lukutaito näyttää olevan, jos tuosta luitte, ettei mitään ja mistään saa sanoa.
[/quote]
No ei näköjään ole yhtään yksiselitteinen. Minusta avautuminen on vähän eri asia kuin se että kertoo pääpiirteittäin mitä on touhunnut.
Helsingin Sanomien otsikko: "
Tapakouluttaja: Mistään, mitä teit viikonloppuna, ei kannata avautua työpaikalla"
Jaa. Mun mielestä aika yksiselitteinen lause.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 09:10"]
Nyt olen miesvaltaisella alalla, ja ai että on ihanaa että täällä ei kukaan puhu muuta kuin työasiaa! En todellakaan kaipaisi tänne sellaista ihmisten yksityisasioiden puinti- ja juoruilukulttuuria kuin mitä oli entisellä alallani. En yleensäkään ymmärrä miksi työkaverien kanssa pitäisi kaveerata. Itse ainakin pidän yksityiset ihmissuhteeni erillään, työpaikan ulkopuolella. Työkavereiden kanssa vaan teen töitä.
[/quote]
Olen mies ja miesvaltaisella työpaikalla. Meillä ei töissä todellakaan hölötellä kotiasioista. Harvemmin kukaan on kertonut työkavereilleen etukäteen esimerkiksi naimisiin menosta. Lapsen syntymästäkin kuullaan yleensä jäkikäteen kun aletaan ihmetellä että missä "Pertti" on kun ei ole pitkään aikaan näkynyt töissä ja joku tietää kertoa että sehän on isyysvapaalla koska on saanut perheenlisäystä.
Vaimoni usein hämmästelee miten hänen työpaikallaan (vain naisia töissä) jotku kertoo yksityiskohtia lastensa ja tai puolisoidensa ongelmista tms. aika arkaluontoistakin asiaa, jotka ei liity mitenkään keneenkään muuhun työyhteisössä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 09:23"]
On kai siinä vähän eroa miten asian esittää? Työkaverin kysymykseen viikonlopun vietosta voi vastata: kivati meni, oltiin mökillä sienestämässä. Läheisen kaverin samaan kysymykseen vastataan vaikka: oltiin mökillä, yhtäkään sientä en poiminut vaan vedin elämäni kännit. Mitään en muista ja mies lähti.
Ei sitä tarvi olla ilkeä ja tyly työkavereille. Kaikkee ei tarvitse kertoa, ei nekään kaikkea kerro ja se on mulle ihan ok.
[/quote]
Jaa kyllä minä vaan kertoisin kun todennäköisesti mukana on ollut joku työkaveri. Vietämme myös vapaa-aikaa yhdessä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:04"]
Kyllä meillä työpaikalla jutellaan kaikenlaista, mutta kirjoittamattomiin sääntöihin kuuluu että ei puhuta uskonnosta, politiikasta, seksistä eikä mistään liian henkilökohtaisista asioista. Kellään ei ole tarvetta ylenmääräiseen avautumiseen, ja toisaalta ketään ei haluta nolostuttaa typerillä aiheenvalinnoilla esim. oman suolen toiminnasta... Jutellaan mukavia, vaihdetaan kuulumisia yleisellä tasolla ja vietetään taukohetket yhdessä.
[/quote]
Luettelit kaikki ne aiheet joista meillä kahvipöydässä keskustellaan välillä niin että salamat sinkoavat:)
Välillä saadann varsin älyllisiä ja kovia väittelyitä aikaiseksi. Pitäisikö se muuttaa säästä puhumiseksi, noup. Sitten se olisi enää paska työpaikka, johon on kurja aamulla mennä.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 09:24"]
Mua ärsytti eräässä työpaikassa se,että kahvipöydässä oli paljon porukkaa jotka kyllä kuunteli korvat höröllä jos pari puheliaampaa kertoili mitä ovat vaikka vloppuna puuhailleet (yrittivät edes jtn puheenaihetta sada,minusta on tosi noloa istua 15-30 minuuttia hiljaisuudessa vaikka kahviporukka oli vähintään 10 henkeä),mutta sanaakaan eivät ikinä puhuneet mitä heille kuului!Myöskään mitään muuta eivät osanneet keskusteluihin lisätä kuin paskan letkautuksen pienten naurujen toivossa.Pitemmän päälle kaiken kontekstin puuttuminen heidän puheistaan alkoi vituttaa. Ärsyttävää suomalainen työyhteisö.Välillä toivon että osaisin hankkia kunnon duunipaikan jostain muusta maasta jossa on töissäkin kavereita..(oon kuullu tarinoita muilta paremmasta ja siksi harmittaa..)
[/quote]
Mikä konteksti niillä viikonlopputekemisillä on siihen työpaikkaan?
Minua ei ainakaan kiinnosta kuunnella töissä kenekään henkilökohtaisia tekemisiä. Voidaan mielummin puhua vaikka uutissa olleista ajankohtaisista asioista tms. Mutta aina porukassa on muutama jotka on pihalla maailman asioista ja haluaa mielummin puhua itsestään.
Ymmärränkö nyt oikein,että tämän päivän työpaikalla avoin,sosiaalinen ja ystävällinen työntekijä on häirikkö ja taas se sulkeutunut,epäsosiaalinen ja epäystävällinen työntekijä edustaa normien mukaista työntekijää? Voi morjens ja miksiköhän työpaikkakiusaaminen vain lisääntyy???
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:40"]
Jaa kyllä minä vaan kertoisin kun todennäköisesti mukana on ollut joku työkaveri. Vietämme myös vapaa-aikaa yhdessä.
[/quote]
Kukin tyylillään, itse en vietä vapaa-aikaa työkavereiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:04"]
Kyllä meillä työpaikalla jutellaan kaikenlaista, mutta kirjoittamattomiin sääntöihin kuuluu että ei puhuta uskonnosta, politiikasta, seksistä eikä mistään liian henkilökohtaisista asioista. Kellään ei ole tarvetta ylenmääräiseen avautumiseen, ja toisaalta ketään ei haluta nolostuttaa typerillä aiheenvalinnoilla esim. oman suolen toiminnasta... Jutellaan mukavia, vaihdetaan kuulumisia yleisellä tasolla ja vietetään taukohetket yhdessä.
[/quote]
Luettelit kaikki ne aiheet joista meillä kahvipöydässä keskustellaan välillä niin että salamat sinkoavat:)
Välillä saadann varsin älyllisiä ja kovia väittelyitä aikaiseksi. Pitäisikö se muuttaa säästä puhumiseksi, noup. Sitten se olisi enää paska työpaikka, johon on kurja aamulla mennä.
[/quote]
Meillä on töissä henkilöitä joilla on esimerkiksi politiikata erittän vahvoja mielipiteitä, joten niitä asioita ei tuoda keskusteluun, kun tiedetään jo että nämä kiihkoilijat alkavat heti räyhäämään muut hiljaiseksi ja pakottaa olemaan kanssaan samaa mieltä, tietysti koska heidän mielipiteensä on ainoa oikea.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:50"]
Ymmärränkö nyt oikein,että tämän päivän työpaikalla avoin,sosiaalinen ja ystävällinen työntekijä on häirikkö ja taas se sulkeutunut,epäsosiaalinen ja epäystävällinen työntekijä edustaa normien mukaista työntekijää? Voi morjens ja miksiköhän työpaikkakiusaaminen vain lisääntyy???
[/quote]
Avoin ja sosiaalinen työntekijähän on usein se kiusaaja. Puhuu paljon ja houkuttelee muutkin sanomaan asiota itsestään, joihin voi sitten myöhemmin palata ja piiketellä niistä. Poikekusksetta pahin kiusaaja on aina se joka haluaa olla äänessä. Harvemmin hiljaiset ketään kiusaa.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:50"]
[/quote]
Miksi sanot turhanhölöttäjää avoimeksi, sosiaaliseksi ja ystävälliseksi? Sellaisistahan tässä oli puhe kuitenkin. Myös sellainen vähemmän yksityisasioista työssä puhuva ja hlijainen voi olla hyvin ystävällinen ja auttavainen, mukava työkaveri. Eikä ne muuten nämä hiljaiset ole, jotka ihmisiä kiusaa, ainakin mitä itse olen nähnyt niin ne on aina ollut niitä puheliaita ja sosiaalisia ne pääkiusaajat. Hiljaiset ja "epäsosiaaliset" on omissa oloissaan eivätkä kiusaa ketään.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 09:43"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 09:39"]Voisin lyödä vetoa, että tämä Valonen tulee itse perheestä, jossa "jokainen hoitaa itse omat asiansa" eli mistään tärkeästä ei puhuta, korkeintaan säästä ja perunankylvöstä. Eksäni tuli juuri tällaisesta perheestä. Omia asioita ei saanut puhua, murheet pidettiin itsellä ja iloisista asioista kertominen oli kehumista. Olivat myös todella maalaisia. Eksäni mielestä mistään ei saanut vähääkään avautua. [/quote] Etkö oikeasti näe mitään ero TYÖkavereiden ja perheen välillä?
[/quote]
Vastaan, vaikka en olekaan se, jolta kysyt. Tottakai siinä on eroa. Mutta fakta on sekin, että vietän työkavereiden kanssa arkisin vähintään sen 8 tuntia päivässä. Se on enemmän kuin perheenjäseniäni ehdin näkemään hereillä. Kamala ajatus, ettei kenenkään kanssa saisi työpaikalla lähentyä niin, että voisin kertoa yksityiselämästäni. Etenkin, kun olen osa hyvin tiivistä neljän hengen tiimiä. En suoraan sanottuna usko ollenkaan, että se tehostaisi työn tekoa millään tavalla. Sen sijaan se, että tiedämme kutakuinkin, mitä toistemme yksityiselämässä tapahtuu, auttaa monessakin asiassa. Jos kuulen, että yhdellä on lapsi sairastumassa, voidaan hoitaa tiettyjä asioita pois listalta jo tänään, siltä varalta, että toinen joutuu jäämään huomenna kotiin sitä lasta hoitamaan. On sitä paitsi kiva tulla töihin, kun voi olla ihan oma itsensä, eikä tarvitse koko ajan miettiä, että älä tee niin tai älä sano sitä tai tätä...
Olen tapakouluttajan kanssa aivan samaa mieltä. En halua kuunnella kollegoitten kalsarikännikokemuksia ja sammumisia ym. työajalla. Se on työajan väärinkäyttöä. Aivan kuten kouluttaja sanoi, kokemiksiaan voi vaihtaa kahvitauolla tai lounastunnilla, mutta silloin kun tehdään työtä, ei niistä puhuta. Terv. Tiukkis
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 10:50"]
[/quote]
Miksi sanot turhanhölöttäjää avoimeksi, sosiaaliseksi ja ystävälliseksi? Sellaisistahan tässä oli puhe kuitenkin. Myös sellainen vähemmän yksityisasioista työssä puhuva ja hlijainen voi olla hyvin ystävällinen ja auttavainen, mukava työkaveri. Eikä ne muuten nämä hiljaiset ole, jotka ihmisiä kiusaa, ainakin mitä itse olen nähnyt niin ne on aina ollut niitä puheliaita ja sosiaalisia ne pääkiusaajat. Hiljaiset ja "epäsosiaaliset" on omissa oloissaan eivätkä kiusaa ketään.
[/quote] Usein ne avoimet ja "sosiaaliset" eivät osaa lukea tilanteita ollenkaan. Pälättävät vaan tauotta, eivät anna muille suunvuoroa eivätkä tajua ettei muita kiinnosta kuunnella. Miksi pitää väkisin keksiä puhuttavaa? Onko se nyt niin kamalaa, jos ollaan vaikka 5 minuuttia hiljaisuudessa ja omissa oloissa?
Olen töissä tekemässä töitä, en juoruilemassa.
Voin ehkä joskus osallistua johonkin yhteiskunnalliseen keskusteluun, jos on kahvitunti ja perjantai. Mutta olisi todella vaivaannuttavaa kertoa omista asioista töissä. En ole myöskään kiinnostunut työkavereiden perhe-elämästä tai vapaa-ajanviettotavoista. Kuuntelen kyllä kohteliaasti, muttei kyllä kiinnosta.
Olen keski-ikäinen introvertti enkä jaksa enää mielistellä ekstroverttejä, kuten nuorempana vielä tein.
Itse asiassa rasittaa todella paljon "työskennellä" ekstroverttien aikavarkaiden kanssa. Työt jää tekemättä ja mieli saastuu juoruja kuunnellessa.
Minusta kultainen keskitie on jälleen kerran hyvä ratkaisu. Työyhteisö ei välttämättä ole paikka kaikista henkilökohtaisimmille avautumisille (ellei sitten ole joidenkin jäsenten välillä työkaveruus syventynyt myös työajan ulkopuolelle), mutta onhan sekin aika ehdotonta, että se kahdeksan tuntia on varattu VAIN työlle ja työasioille, ja muu on osastoa "Ei kiinnosta".
Se ei ole ok, että jaarittelu ja yksityiselämän koukerot vievät määrättömästi aikaa itse työnteolta, tai että yksi ihminen ottaa täysin roolin olla valokeilassa muiden kustannuksella. Tämäkin on tullut koettua, että eräs työyhteisön jäsen toi koko elämänsä framille ja käyttäytyi kuin työpaikkamme kiinnostavin julkkis: esitteli elämänsä kipeimpiä asioita ihan kaikille ja täytti koko tilan omalla persoonallaan tukahduttaen samalla muiden tilan.
Mutta onhan tällä "turhanpäiväisellä jaarittelulla" myös hyvät puolensa: pienet jaaritteluhetket rentouttavat, ja jutustelu muiden kanssa pitää ilmapiiriä koholla. Riippuen toki mitä jutustelee, tuskin kukaan on väittänyt työpaikkakiusaamisen olevan iloista jutustelua. Ystäviksi ei tarvitse työkavereiden kanssa heittäytyä, mutta onhan työkaveruus itsessäänkin parhaimmillaan iso voimavara. Jopa hätätapauksissa, että se lähisukulainen on kuollut ja on edes joku, joka malttaa kuunnella siitäkin huolimatta, ettei se työyhteisössä sopivaa ole. Me kun emme ole säädeltäviä robotteja, joiden tunteet laukeavat vain sopivissa paikoissa.
Eikö työelämässä pitäisi hyväksyä molemmat:Puheliaat ja hiljaiset.Kavereita ei kaikkien kanssa tarvitse olla,mutta toimeen täytyisi tulla.Tällainen toisen ryhmän häiriköiksi nimittäminen saa karvani pystyyn.Eniten kuitenkin kaipaan työpaikoille luottamusta ja arvostusta kollegoiden välillä,joka ainakin hoitoalalla on työvoimapulan mukana täällä kotiseudullani häviävä luonnonvara.Kaikki pitävät kynsin ja hampain kiinni jakkarastaan ja toimeentulostaan.Kilteimmät-Ne puheliaat ja hiljaiset saavat puukot selkäänsä.Tätä tarkoitin aikaisemmalla kommentillani työpaikkakiusaamisesta,joka lisääntyy juuri tällaisella ihmisten eri ryhmiin persoonan mukaan asettelulla...
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 11:35"]Eikö työelämässä pitäisi hyväksyä molemmat:Puheliaat ja hiljaiset.Kavereita ei kaikkien kanssa tarvitse olla,mutta toimeen täytyisi tulla.Tällainen toisen ryhmän häiriköiksi nimittäminen saa karvani pystyyn.Eniten kuitenkin kaipaan työpaikoille luottamusta ja arvostusta kollegoiden välillä,joka ainakin hoitoalalla on työvoimapulan mukana täällä kotiseudullani häviävä luonnonvara.Kaikki pitävät kynsin ja hampain kiinni jakkarastaan ja toimeentulostaan.Kilteimmät-Ne puheliaat ja hiljaiset saavat puukot selkäänsä.Tätä tarkoitin aikaisemmalla kommentillani työpaikkakiusaamisesta,joka lisääntyy juuri tällaisella ihmisten eri ryhmiin persoonan mukaan asettelulla...
[/quote]
Lisäyksenä vielä,että eikö maatamme pidetä suvaitsevaisuuden edellä kävijänä-Miksi suvaitsemattomuus sitten lisääntyy maamme työpaikoilla-Se siitä suvaitsevaisuudesta.Ja ihmiset voivat todella huonosti ja ongelmat heijastuvat myös lapsiimme ja nuoriimme pahoinvointina.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 09:24"]Mua ärsytti eräässä työpaikassa se,että kahvipöydässä oli paljon porukkaa jotka kyllä kuunteli korvat höröllä jos pari puheliaampaa kertoili mitä ovat vaikka vloppuna puuhailleet (yrittivät edes jtn puheenaihetta sada,minusta on tosi noloa istua 15-30 minuuttia hiljaisuudessa vaikka kahviporukka oli vähintään 10 henkeä),mutta sanaakaan eivät ikinä puhuneet mitä heille kuului!Myöskään mitään muuta eivät osanneet keskusteluihin lisätä kuin paskan letkautuksen pienten naurujen toivossa.Pitemmän päälle kaiken kontekstin puuttuminen heidän puheistaan alkoi vituttaa.
Ärsyttävää suomalainen työyhteisö.Välillä toivon että osaisin hankkia kunnon duunipaikan jostain muusta maasta jossa on töissäkin kavereita..(oon kuullu tarinoita muilta paremmasta ja siksi harmittaa..)
[/quote] Ja mitähän tämä kertoo sinusta. Miksi muuten hiljaisuus on sinusta noloa?
[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 09:17"]
Minä noudatan tapakouluttajan neuvoja. En halua kertoa yksityiselämästäni työpaikalla muuten kun jus tyyliin "oli kiva viikonloppu, tuli ulkoiltua paljon" tms. Minun mielestäni työkavereille ei kuuluu kuka meillä on ollut kylässä tai missä olen itse viikonloppuni viettänyt. Käyn usein viikonloppuisin esim. Tukholmassa tai Köpiksessä shoppailemassa tai vietän aikaa jossain kotimaan kylpylässä. En halua noista kertoa, koska tiedän entuudestaan että köyhät lapsiperheelliset tulisivat noista kuullessaan vaan katkeriksi, "mikäs siinä jos on varaa".
T:Kantapään kautta oppinut pitämään suunsa kiinni
[/quote]
Näin juuri. Minä onneton, hoitalalla myöskin ollessani, satuin ajattelemattomuuttani lipsauttamaan, että mies on laivalla töissä, kun muutkin miehistään jutustelivat. Seuraava kommentti oli selvillä jo ennen kuin sitä kukaan ehti esittää: "Eiks siellä tienaa aika hyvin"? Sen jälkeen alkoi silmien pyörittely ja yksi röyhkimys alkoi kysellä vapaalippujakin. :O