Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien pitäisi auttaa taloudellisesti opiskelevia nuoria!

Vierailija
15.03.2015 |

Mielestäni jokaisen vanhemman, joka siihen kykenee taloudellisesti pitäisi avustaa rahallisesti opiskelevia lapsiaan. Ei voi olettaa että opsikelun ohella pitäisi nuorten vielä töissäkin käydä. Missä ihmeen välissä sitä oikein ehtii rentoutua?? Opiskelen tällä hetkellä itsekin ja saan aina pari sataa joka kuukausi vanhemmiltani ja lisäksi satasen mummoltani kuukausittain. Lisäksi vanhempani kustantavat yleensä junalippuni, kun menen kotona käymään. Tällä tavalla minun ei onneksi tarvitse käydä töissä opiskelun ohessa. En sitä todellakaan jaksaisi kun opiskelu väsyttää jo ihan tarpeeksi. Pärjään opintotuella ja -lainalla ja näillä kuukausittaisilla avustuksilla.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me autoimme lapsiamme rahallisesti heidän opiskellessaan. Kesäisin he olivat kesätöissä. Tiedän kyllä vanhempia, jotka ovat lapsen täyttäessä 18 vuotta lopettaneet "elättämisen". Itse aikoinaan opiskelin lainarahalla, mutta en halunnut lasten vielä siinä vaiheessa joutuvan ottamaan lainaa.

Vierailija
2/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:39"]

Millainen on taloudellisesti opiskeleva nuori, jollaisia otsikossa kommentoitiin?

[/quote]

Haha oot idiootti!! :DD

[/quote]

Tai sitten olen lukutaitoinen. Siperiaan, ei armoa vai Siperiaan ei, armoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pitäisi, paitsi jos nuo opiskelevat nuoret on sitä tyyppiä joka ostelee jatkuvasti uusia merkkivaatteita ja kenkiä tai tuhlaa rahansa ryyppämiseen.

Vierailija
4/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja minä mieheni kävimme molemmat töissä opiskelujen ohella. Ei siitä opiskelu kärsinyt ja opittiin elämään omillamme. Sitä mietti aina tarkkaan kun oli itse ansaittua rahaa.

Työkokemuksesta oli huimasti hyötyä valmistumisen jälkeen. Miehellä oli vakkaripaikka odottamassa samassa paikassa kun valmistui ja minuakin se auttoi saamaan töitä

Vierailija
5/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:28"]

Työnteko opiskelujen ohessa pitää poissa pahanteosta. Kyllä sitä rentoutumisaikaa jää vaikka muutaman tunnin viikossa töitä tekisikin.

[/quote]

Ongelma on se, että opiskelija ei löydä tuollaisia muutaman tunnin viikkotöitä. Vaan jos tekee osa-aikatöihin, on tehtävä se 15h viikossa yleensä vähitään ja kun oot osari ja jos työpaikka kaipaa tuurausapua tai lisätyövoimaa, oletetaan että opiskelija ottaa nekin vuorot. Ja sitten tulee burn out todella monelle ja opiskelut kärsii. Itse teen osa-aika töitä ja niihin käytetty aika on poissa tehokkaasta opiskelusta, jonka takia valmistun hitaammin, vaikka joudun elämään kädestä suuhun. Voi kun olisi Ap:n kaltaiset vanhemmat tai mummo. 

[/quote]

Ei minulta vaadittu lisätöitä. Ilmoitin heti alkuun, että rajani on 15 tuntia/viikko, enkä voi sen enempää tehdä töitä. Sopimukseenkin kirjattiin 0-15h/vko ja aina sain sen 15 tuntia tehdä. Se on ihan omasta ulosannista kyse, että miten työnantaja olettaa sinun pystyvän tekemään töitä.

Mutta se varmaan pitäisi vanhempien tulla pyyhkimään takapuoli ja järjestää työpaikkakin, eikö niin?

Eikä minua haittaa, jos vanhemmat auttavat jälkikasvuaan, mutta ei siitä pitäisi missään nimessä itseisarvo tehdä.

Vierailija
6/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko opiskelujen ohessa pitää poissa pahanteosta. Kyllä sitä rentoutumisaikaa jää vaikka muutaman tunnin viikossa töitä tekisikin.

Vierailija
7/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeen pahanteosta? Käytän aikani kotona opiskeluun ja rentoutumiseen. Välillä nään kavereita. -ap

Vierailija
8/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 tuntia töitä joutuisit paiskimaan töitä ettei tarvitsisi mummon ja vanhempien lompakolla käydä. Tekeehän se tunnin päivässä, ei kyllä kovin paha.

Vierailija
9/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos vanhemmat eivät pysty avustamaan? En tiedä missä rikkaiden perheessä sinä olet asunut, joten lopeta paskan puhuminen. Mielipiteitäsi ei tarvita tässä asiassa.

Vierailija
10/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:30"]Mistä ihmeen pahanteosta? Käytän aikani kotona opiskeluun ja rentoutumiseen. Välillä nään kavereita. -ap
[/quote] En puhunut susta vaan yleisesti.

Vierailija
11/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olisi saanut positiivisen aloituksen toisenlaisella asenteella. Ilman pitäisi ym suuntaa

Vierailija
12/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:31"]

Entä jos vanhemmat eivät pysty avustamaan? En tiedä missä rikkaiden perheessä sinä olet asunut, joten lopeta paskan puhuminen. Mielipiteitäsi ei tarvita tässä asiassa.

[/quote]

Ei kyllä mitään rikkaita oo vanhempani. Ja sanoinkin, että pitäisi avustaa jos vain pystyvät. Opettele lukemaan! Ja mitä paskan puhumista tässä muka on? -ap 

Vierailija
13/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:30"]Mistä ihmeen pahanteosta? Käytän aikani kotona opiskeluun ja rentoutumiseen. Välillä nään kavereita. -ap [/quote] En puhunut susta vaan yleisesti.

[/quote]

Blaablaa

Vierailija
14/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on taloudellisesti opiskeleva nuori, jollaisia otsikossa kommentoitiin?

Vierailija
15/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:39"]

[/quote]

Haha oot idiootti!! :DD

Vierailija
16/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo... Onneksi vanhempien tulot eivät enää vaikuta, kun olet täysi-ikäinen. Tai no minulla ei vaikuttanut aiemminkaan, kun rahaa ei ollut. Tein viikolla koulun jälkeen kolme tuntia hommia, viikonloput oli vapaana. Ei mitään ongelmaa ja pärjäsin lukioajan ilman opintolainaa. Ammattikoulussa taas jouduin nostamaan opintolainaakin, kun vuokra oli uudessa kaupungissa kalliimpi.

Nyt olen tehnyt pari vuotta hommia ja laittanut rahaa syrjään. Haen tänä keväänä ammattikorkeaan ja varmaan sielläkin siirryn osa-aikatöihin taas. Riippuen ihan opiskelutahdistani ja siitä, miten säästöni riittävät elämiseen. En kuole siihen, että hetkellisesti teen ruumillista työtä opintojen ohessa. Itse asiassa koen sen olevan mukavaa vaihtelua siihen ainaiseen opiskeluun.

Elämä on valintoja täynnä, en edes hirvesäti haikaillut vanhempieni rahojen perään. Matkaliput toki maksoivat ja tarjosivat ylläpidon, jos menin kotona käymään. Nykyään en pyydä matkalippuja, ja osallistun omalta osaltani ruokakustannuksiin, kun lähden sukuloimaan.

Vierailija
17/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten jos vanhemmat on kuolleet ja ei ole muitakaan auttavia sukulaisia?

Vierailija
18/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori ei saa alle 20v opintotukea, jos vanhemmat keskituloisia työssäkäyviä. Näin se valitettavasti on. Joten on ihan selvä, että on pakko auttaa.

Vierailija
19/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän monet tuleekin.Mulla on useita opiskelu kavereita,joille vanhemmat on ostaneet oman kämpän opiskelukaupungista,oman auton,ulkomaan reissuja,kustantavat vaihto-oppilas ajan,omistavat kilpahevosia ymsyms. Ihan normi homma!Ne joilla vanhemmat ei tue , ei vanhemmilla yleensä ole ylimääräistä rahaa antaa ja joillakinhan lapsi hylätään kun täysikäisyys koittaa.

Vierailija
20/22 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 16:28"]

[/quote]

Ongelma on se, että opiskelija ei löydä tuollaisia muutaman tunnin viikkotöitä. Vaan jos tekee osa-aikatöihin, on tehtävä se 15h viikossa yleensä vähitään ja kun oot osari ja jos työpaikka kaipaa tuurausapua tai lisätyövoimaa, oletetaan että opiskelija ottaa nekin vuorot. Ja sitten tulee burn out todella monelle ja opiskelut kärsii. Itse teen osa-aika töitä ja niihin käytetty aika on poissa tehokkaasta opiskelusta, jonka takia valmistun hitaammin, vaikka joudun elämään kädestä suuhun. Voi kun olisi Ap:n kaltaiset vanhemmat tai mummo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan