Miten saisin arjen sujumaan?
Tavallaan se sujuukin mutta kaikki on minulle haasteellista ja ns. pakkopullaa ihan siivouksista ja tiskeistä alkaen. Työpaikkapsykologi diagnosoi pari vuotta sitten keskivaikean masennuksen (eli siis ihan vaan arvasi) työpaikan asioista johtuen ja onhan tämä arki takkuillut jo usean vuoden ajan. Nyt kaipaisin vinkkejä, miten saisin itsestäni enemmän irti tai ainakin niin, että olisin tyytyväinen siihen mitä sain tehtyä enkä vain murjottaisi ja piiskaisi itseäni niistä tekemättömistä. En kaipaa saarnaa siitä, miten hienosti teidän arkenne sujuu vaan nimenomaan vinkkejä siitä, miten saisin itsestäni enemmän irti ja mielellään iloiten eikä tällä tavalla naama nyrpyssä huokaillen ja sängynpohjasta haaveillen.
Esim. nyt viikonloppuna olen lapsen harrastuksen takia puuhastellut kuusi tuntia (kuskannut, katsellut pelejä, myynyt leipomuksia), käynyt kaupassa, tehnyt kaksi ateriaa, leiponut lauantai-illan herkuksi mokkapaloja, imuroinut ja laittanut tiskit sekä pessyt kolme koneellista pyykkiä eli siis hoitanut ihan perusarjen asioita ja olo on sellainen kuin olisin voittanut sodan ja sen päätteeksi voisin nukkua kaksi vuorokautta putkeen. Ongelmana on lisäksi se, että listaan mielessäni, mitä kaikkea olisi pitänyt tehdä ja listahan on loputon. Ja olisihan ehtinyt tehdä enemmänkin mutta kun on pakko saada istuskella koneen ääressä tai muuten vain laiskotella.
Miten siis saatte tehtyä kaiken tai ainakin niin paljon, että olette tyytyväisiä ja koti on puhdas? Tuntuu, että pitäisi koko ajan olla puunaamassa ja jynssäämässä ja järjestelemässä, jotta meillä olisi edes välttävän siistiä ja saan revittyä itsestäni vain tuollaisia tunnin rupeamia (imurointiin meni melkein tunti).
Kommentit (4)
Mitä jos tekisit työlistan jokaiselle päivälle ja jakaisit esimerkiksi kotityöt sen mukaan? Ota tavoitteeksi saada joka päivä hoidettua vaikkapa kolme tärkeintä asiaa, seuraavat kolme sitten seuraavana päivänä. Kotitöitäkin kannattaa jaotella: ma imurointi, ti pyykkipäivä, ke ulkotyöt, to wc ja kph, pe pölyt jne.
Voi kun osaisinkin toimia listojen mukaan. Mulla on kyllä listoja vähän kaikesta mutta ahdistun niistä ja jään jälkeen, kun laitan toivottoman paljon asioita arki-illoille. Esim. kolmena iltana viikossa en ehdi muuta kuin kuskata lapsia harrastuksiin ja väsätä päivällisen. Joskus siitä päivällisestäkin tulee vain jotain einestä mikrossa.
Mutta myönnän, että ehdotus on hyvä, jos vain pystyisin sitä listaa noudattamaan.
Ap
No tuotahan se on. Ainakin meillä. Jos päästän puoleksi tunniksikin narut käsistäni, on urakkaa helvetillistä kuroa kiinni.
Ei mulla sulle ohjeita ole, kunhan tulin tsemppaamaan saman asian kanssa painiskelevaa.
Heräsin klo 6. Siitä asti ollut matalalentoa ja kun puoleksi tunniksi torkahdin lounaan jälkeen (olin siivonnut keittiön) ,odotti tiskialtaassa kauhea kass likaisia astioita, pinnat täynnä muruja ja moskaa,roskis pullistelu,kylppärin lattialle oli ilmestynyt kasa likaista pyykkiä, mies oli käynyt ulkohommissa silöä seurauksella että juuri imuroitu eteinen oli kuran ja hiekan peitossa.
HERE WE GO AGAIN! Taas pitäisi alkaa...yllätys yllätys : SIIVOAMAAN!!
Kuulostaa myös meiltä. Kukaan ei tosin myönnä sotkevansa mutta kummasti sitä sotkua tulee alle tunnissa siivouksesta. Kiva kuulla, että samanlaista on muillakin.