Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmemoottori Ford Ecoboost 1.0 voittokulku jatkuu

Vierailija
15.03.2015 |

Sinäpä on epäilijöille pitkää nenää ja kilpailijoille matkittavaa.

http://www.levoranta.fi/ford/ajankohtaista.php

”Fordilla olisi nyt syytä korkata kuohuvaa. Focus läpäisee AutoBildin kestotestin suvereenisti. Tämä pätee myös ja varsinkin pieneen kolmisylinteriseen, joka osoittautuu, ei vain erittäin miellyttäväksi voimanlähteeksi, vaan myös kestäväksi ja luotettavaksi. Tällaista tulosta eivät ehkä aivan kaikki odottanee, mutta menestys on sitä makeampaa.”

AutoBild laittoi Ford Focuksen tunnettuun ja vaativaan 100 000 kilometrin kestotestiin lehden numerossa 3 / 2015. 1.0 litrainen, 125-hevosvoimainen EcoBoost-moottori keräsi testaajilta kiitosta: sitaatti on AutoBildin laatima yhteenveto Focuksen selviytymisestä.

Fordin 1.0 EcoBoost -bensiinimoottori on voittanut ”Kansainvälinen Vuoden Moottori” -tittelin International Engine of the Year 2014 -äänestyksessä historiallisesti jo kolmannen kerran peräkkäin – saavutus, mihin mikään muu moottori ei ole aikaisemmin pystynyt. Pieni huipputekniikkaa edustava moottori valittiin myös parhaaksi alle 1.0-litraiseksi moottoriksi niinikään jo kolmatta vuotta peräkkäin.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tommonen maksaa?

Vierailija
2/37 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mopoauton moottori se on vähän tehokkaampi vaan, sama puksuttava ääni kuitenkin ! Suorituskyky on ihan ok kyllä mutta myös varmistaja arvelee että about 200t-250t km motti on väljä ja falski lähes ( game over ) mutta jos on rahaa vaihtaa aina uuteen 3-5v niin ei murheita ! Ecoboost on hyvä mylly mutta 4sylinteriä pitää olla :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:08"]

Mopoauton moottori se on vähän tehokkaampi vaan, sama puksuttava ääni kuitenkin ! Suorituskyky on ihan ok kyllä mutta myös varmistaja arvelee että about 200t-250t km motti on väljä ja falski lähes ( game over ) mutta jos on rahaa vaihtaa aina uuteen 3-5v niin ei murheita ! Ecoboost on hyvä mylly mutta 4sylinteriä pitää olla :)

[/quote]

Ja Mersun moottori kestää 300 000 km, joten ei siinä isoja eroja ole.

Vierailija
4/37 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fordin mainos

Vierailija
6/37 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:11"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:08"]

Mopoauton moottori se on vähän tehokkaampi vaan, sama puksuttava ääni kuitenkin ! Suorituskyky on ihan ok kyllä mutta myös varmistaja arvelee että about 200t-250t km motti on väljä ja falski lähes ( game over ) mutta jos on rahaa vaihtaa aina uuteen 3-5v niin ei murheita ! Ecoboost on hyvä mylly mutta 4sylinteriä pitää olla :)

[/quote]

Ja Mersun moottori kestää 300 000 km, joten ei siinä isoja eroja ole.

[/quote]

No sitten kannattaa ostaa Volvo, se on vasta sisäänajettu 300tkm. kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/37 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen Ecoboostin kestoikä tais olla laskettu 150000 kilometriin, jonka jälkeen se on totaalisen loppu. Ei tässä maassa ole kovin paljon sellaisia ihmisiä, joilla on varaa vielä autoa noilla kilometrimäärillä kierrätykseen.

Vierailija
8/37 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tossa testissä oli jo ajettu 100000 km ja moottori täysin kunnossa ilman vikoja niin kuin ihmeessä se voi olla totaalisen loppu 150000km jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/37 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, vaikka moottori kestäis 400000km, mutta eihän tollasella kehtaa ajaa.

Vierailija
10/37 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen 3.0 litrainen vähintään pitää olla, että ilkeää ajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/37 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:08"]

Mopoauton moottori se on vähän tehokkaampi vaan, sama puksuttava ääni kuitenkin ! Suorituskyky on ihan ok kyllä mutta myös varmistaja arvelee että about 200t-250t km motti on väljä ja falski lähes ( game over ) mutta jos on rahaa vaihtaa aina uuteen 3-5v niin ei murheita ! Ecoboost on hyvä mylly mutta 4sylinteriä pitää olla :)

[/quote]

Heh heh heh. 1.0 EB:ssa on hihnan vaihtokin vasta 250 tuhannessa kilometrissä ja moottorin käyttöikähän ei vielä siihen lopu. Kyllä siitä moottorin ympäriltä loppuu auto ensin, kuten nykyautoissa yleensäkin. Moottori ei ole auton heikoin lenkki.

Vierailija
12/37 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 15:16"]

Tuollaisen Ecoboostin kestoikä tais olla laskettu 150000 kilometriin, jonka jälkeen se on totaalisen loppu. Ei tässä maassa ole kovin paljon sellaisia ihmisiä, joilla on varaa vielä autoa noilla kilometrimäärillä kierrätykseen.

[/quote]

No haista nyt huilu, hihnanvaihtoväli on 250 tonnia joka lienee pisin aika kaikista moottoreista. Lue juttu niin tiedät vähän enemmän ja luulet vähemmän. 100 tonnia ei ollut vielä kuin alkulämmittely tuolle maailman parhaalle moottorille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/37 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 06:01"]

Ihan sama, vaikka moottori kestäis 400000km, mutta eihän tollasella kehtaa ajaa.

[/quote]

No se on sinun häpeäsi, aika moni kehtaa.

Vierailija
14/37 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 06:48"]

Heh heh heh. 1.0 EB:ssa on hihnan vaihtokin vasta 250 tuhannessa kilometrissä ja moottorin käyttöikähän ei vielä siihen lopu.

[/quote]

Suomessa ei lopu, mutta halvan veron maissa se menee jo paaliin noilla kilometreillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/37 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 06:56"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 06:48"]

Heh heh heh. 1.0 EB:ssa on hihnan vaihtokin vasta 250 tuhannessa kilometrissä ja moottorin käyttöikähän ei vielä siihen lopu.

[/quote]

Suomessa ei lopu, mutta halvan veron maissa se menee jo paaliin noilla kilometreillä.

[/quote]

No hihnan vaihto taitaa olla monessa maassa auton romutusraja, eli useimmissa autoissa 120-160 tuhatta. Tässäkin mielessä tämä uusi ihmemoottori on erittäin ekologinen teko, jos se saa ihmiset pitämään auton pidempään.

Vierailija
16/37 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 06:56"]

[quote author="Vierailija" time="16.03.2015 klo 06:48"]

Heh heh heh. 1.0 EB:ssa on hihnan vaihtokin vasta 250 tuhannessa kilometrissä ja moottorin käyttöikähän ei vielä siihen lopu.

[/quote]

Suomessa ei lopu, mutta halvan veron maissa se menee jo paaliin noilla kilometreillä.

[/quote]

Totta. Se onkin varmaan laskettu niin, että sitä ei tarvitse koskaan vaihtaa. Tuskin jossain Saksassa on autojen keskimääräiset kilometrit tuon enempää kun autot menee romutukseen, ainakaan näissä pikkukoneissa.

Vierailija
17/37 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa hinkataan 1.3l moottoreilla 500tkm. vaikka lokasuojatkin on jo mädäntyneet ja haihtuneet taivaan tuuliin.

Vierailija
18/37 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota moottori on myyty alusta asti tosi hyvin, vaikka kilpailijat ja muut kateelliset epäilivät kestoa ja vikaherkkyyttä. Samalla kuitenkin jokainen vakavasti otettava auotonvalmistaja on alkanut kehitellä pientä tehokasta turbomoottoria ja tuonut niitä markkinoille.

Nyt kun käy selväksi että moottori on muun erinomaisuutensa lisäksi vielä kestävä ja luotettava, niin myynti ihan varmasti vain lisääntyy.

En ole onnistunut bongaamaan tästä moottorista yhden ensimmäistä moottoririkkojuttua tai muita ongelmia. Toisin kuin joidenkin muiden merkkien pikkumuuttoreista, joiden kanssa on ollut erinäisiä ongelmia.

Ensimmäisiä litrasia aletaan katsastelemaan ja jännä nähdä miten sijoittuu katsastustilastoissa.

Vierailija
19/37 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ford on antanut hihnavaihdolle aina hyvät vaihtovälit.  Focus STi v. 2006 hihnanvaihto 200tkm. tai 10 vuotta. Volvo 2.5T vm.2006 hihnanvaihto 180tkm. tai 5 vuotta. Ja kuten kaikki tietää noissa on molemmissa täysin sama Volvon 2.5l moottori, kumma kun se kestää eri pelleissä eri kilometrit. No Volvo on vain ylivarovainen ollut...

Vierailija
20/37 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 14:59"]

Mitäs tommonen maksaa?

[/quote]

1.0 Ecoboost moottoria saa melkein kaikkiin Fordeihin. Mutta Focuksen hintahaitari on 20-27 tuhatta.