Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka laitoksia siivoaa, kun rokottamattomat laitoshuoltajat lähtee

Vierailija
09.12.2021 |

Muihin kohteisiin?

Kommentit (123)

Vierailija
121/123 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Luultavasti painelevat hakemaan viimeinkin sen rokotuksen, kun työt uhkaavat loppua. 

Onko siellä laitoshuoltajissa sellaisia kuin yksityispuolen siivoojissa, niissä erilaisissa iloisten ja hymyilevien ihmisten firmoista tulevia, sellaisia jotka painelevat aamulla ensimmäiseksi vessaan votkapullon kanssa ja sieltä viimein ulos tultuaan välttelevät kaveriaan kaiken päivää, toki löyhkä tuntuu vähän kauempaakin nenään.

Just. Ja sitten abiturienttityttelit eivät juuri muuta kuin piruetteja pyörittelevät,,, eiks me voitas lähtee jo, yhdentoista pintaan sanoen... mehän ollaan kaikki hommat jo tehty...

Nooooo! Ei siellä tollasia tarvitakaan, tai näin luulis...

Ei ole. Laitoshuoltajalla on aika iso vastuu, ei sinne oteta mitään tyhjäpäisiä teinareita pyörimään. Ne ei vaan luutua lattioita nollat taulussa. Laitoshuoltajan tehtävä on esimerkiksi pitää huoli, että leikkaussali on steriili ettei kukaan saa sieltä avoimeen leikkaushaavaan mitään bakteeria. Käyttävät myös paljon tujumpia aineita kuin perussiivoojat ja pitää osata enemmän.

Mikä yleensä unohdetaan, hoidetaan myös osastokeittiö. Eli täytyy osata myös erikoisruokavaliot.

Ahaa, nyt selvisi miksi sain aina vähälaktoosista ruokaa kun olisi pitänyt saada laktoositonta. En sitten uskaltanut enää syödä mitään.

Ymmärrän. Mä olen itse ollut toistuvasti potilaana suolteni takia emosairaalassa gastrolla, rakennemuunnetulla (pehmeällä tai nestemäisellä) ja maidottomalla dieetillä. Vähän väliä tuotiin juotavaksi piimää. Nämä jutut muuten kuuluivat aikanaan laitoshuoltajan ammattitutkintoon, en muista opintoviikkojen määrää kun maailmaa luotiin, mutta osiona se oli nimeltään ateriapalvelut. En tiedä kuuluuko tutkintoon nykyään, ja jos, niin missä laajuudessa.

Suuri, suuri ongelma ovat kielitaidottomat sijaiset, joilla on tapana sanoa "kylläkyllä" ja tehdä päin hitsinpimpulaa, myös keittiössä. Riskinotto loppui ainakin yhdellä osastolla siihen, kun keräiltiin pois yhden kylläkyllän leikkauspotilaille jakamia ruokia (leikkauksia peruuntui niiltä, jotka ehtivät syödä, ei ollut halpa päivä veronmaksajille). Potilaitahan ei voi(si) vastuuttaa siitä, mitä heille tarjoillaan, ja periaatteessa pitää (pitäisi) voida luottaa siihen, että tosiaan saa sitä mitä tilaa. Molempiin konditionaalit, mitä ihmeellisimpiä juttuja katsellaan vähän läpi sormien ylihoitajatasoa myöten työvoimapulan vuoksi. Jo ennen pakkorokotuksia. ;)

Kokemusta on, nimittäin laitoshuoltajana. Ollaan tarkkoja erityisruokavalioista ja jos potilaan tiedoissa lukee laktoositon niin sen kanssa ollaan keittiössä ehdottomia, mutta sitten tulee hoitaja hakemaan potilaalle maitoa ja kun huomautan että se ei ole laktoositonta, niin vastaus on vain että ei kai se niin tarkkaa ole, luistaapa suoli paremmin.

Joten kannattaa huolehtia aina itse ruokavaliostasi, siellä osastolla pyörii paljon työntekijöitä ketä ei sinun allergiasi kiinnosta.

Sääliksi käy vain niitä syötettävä potilaita kenen on syötävä se mitä suuhun työnnetään.

Tervehdys kollegalle. Jep, tunnistan ilmiön, ja senkin, kun sairaala sekoitetaan hotelliin ja dieettiä vaihdettaisiin päivittäin "hyvännäköinen annos/jälkkäri/pulla, jos mä ottaisin tänään tavallista, ja huomenna sitten taas kasvista/glutsua/jne". Melkoinen harmaa alue nykyään koko ruokahuolto, turhauttavaa. Periaatteessa se on kuitenkin mun lempipuuhaani, keittiössä on oma rauha ja radio auki. Tai oli, sekin on toki pilattu parhaan taidon mukaan. :D78478

Vierailija
122/123 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kuka tahansa rokotettu voi siivota

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/123 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakekaa poikkeuslupaa "terveydellisin perustein"

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/PoytakirjaAsiakohta/Sivut/PTK_148+202…

[19.20] Juha Mäenpää ps :

"Tiedän hoitajia, joille lääkäri on suositellut, ettei ota rokotetta terveydellisistä syistä. "