Ruokavammaisen puolison kanssa eläminen
Ei syö
- juustoa, jos se on sulatettu (esim. lasagnea ei voi tehdä)
- kermakastiketta
- sipulia / valkosipulia (ei saa laittaa mihinkään ruokaan)
- mitään missä voi olla maitoa (ei edes laktoositonta)
- kananmunia, jos ne ei ole keitetty kivikoviksi
- sinappia
- kalaa missään muodossa
Syö vain tomaattikastiketta, mutta ei bolognesea, koska siinä on käytetty sipulia.
Jaksaisitteko te olla suhteessa tuollaisen ihmisen kanssa?
Kommentit (52)
Kuulostaa ala-asteikäiselle oikkutytölle
En jaksanut. Lisäksi oli niin erityisherkkä että pihvitkin piti syödä sormin ettei vahingossa mikään kirskahda lautasta vasten.
Hahhah. Mun mies syö käytössä nokkeja, ranskalaisia ja makkarasoppaa. Olen ajat sitten lopettanut ruoan tekemisen hänelle, teen vain itselleni kun mikään ei kelpaa. Paljon helpompaa näin, ukko tehköön omansa.
Jaksaisin, jos rakastaisin. Valmistaa ja syö mitä itse haluaa. Itse laitan ruokaani sipulit ja teen mitä haluan ruoaksi.
Itselläni on nirso maku mm kalaruokien ja joidenkin muiden suhteen En tee siitä numeroa.
Maitotuotteet eivät olisi ongelma, syön itse vegaanisesti. Sipuli olisi oikeastaan ainoa, joka aiheuttaisi hankaluuksia ulkona syödessä eikä oikeastaan sekään a la carte -aterioissa. Kotona mikään noista ei haittaisi.
Omat ruoat vaan kuten meillä ja ongelma ratkaistu, näin tekevät myös monet jos toinen on kasvissyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Omat ruoat vaan kuten meillä ja ongelma ratkaistu, näin tekevät myös monet jos toinen on kasvissyöjä.
...lisään vielä, että meistä kumpikaan ei ole kasvissyöjä eikä allergikko tai mitään, silti teemme näin!
Vaikuttaa ärsyttävältä tyypiltä tässä asiassa, itselle ruokailu on tärkeää ja kuvaamasi "vammailu" saisi minut kyllä eroamaan...
Meillä melkein kaikki ruoka tehdään noiden rajoitusten puitteissa. Normaali ruokamme ei sisällä lainkaan maitoa, kanamunaa, vehnää, ruista ohraa, kauraa, tattaria, sitruksia, tomaattia, paprikaa, suurta määrää kaalia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, pähkinöitä, kanaa, nautaajne.
Tämä siksi että meidän perheessä kaikilla neljällä on ruoka-aine allergioita. Haaveilen kyllä millaista olisi jos voisi tehdä ruokaa mistä aineista vaan.
Jos aloittajan tapauksessa allergiat syynä rajoituksiin niin minä jaksaisin. Jos taas pelkkää nirsoilua ym niin en jaksaisi noin isoja rajoituksia ellei toinen yrittäisi totuttaa itselleen edes suurinta osaa normaaleista ruuista käyttööön. Itse nirsoilen kalan ja äyriäisten suhteen eli ymmärrän kyllä nirsoilunkin mutta itse olen totuttautunut syömään monia ennen inhoamiani ruokia ja esim kylässä syön kyllä hieman kalaa vaikka en siitä pidäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ala-asteikäiselle oikkutytölle
Opettele kirjoittamaan.
Jaksaisin. Hän saisi tehdä omat sapuskansa kuten aikuinen normaali ihminen. Minä syön omani.
Mun miehelle pitää kurkkukin kuoria koska "se kuori on niin kitkerää". Ristus. Olen esitellyt hänelle mm. Halloumi- ja vuohenjuuston, pinjansiemenet, peston, nuudelit(!), aurinkokuivatut tomaatit jne. Mitään ei ollut koskaan maistanut kun tavattiin. Eikä laittanut koskaan ruokaa. Kyseessä yli 50v mies.
Kuvaa niin hyvin suomalaisia- minä kun teen näin niin minä en toisen takia muuten tee. Minä minä minä!
Se että nainen jättää tekemästään ruuasta pois sen huonosti pilkotun sipulin (monelle sopii sen sijaan kyllä sipulimauste jauheena) on tosi pieni myönnytys siihen verrattuna mitä monet miehet tekevät ja tulevat tekemään naisensa eteen. Kiitosta vaan tästä luonnonvarojen tuhlaamisesta että kahdet ruuat pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaa niin hyvin suomalaisia- minä kun teen näin niin minä en toisen takia muuten tee. Minä minä minä!
Se että nainen jättää tekemästään ruuasta pois sen huonosti pilkotun sipulin (monelle sopii sen sijaan kyllä sipulimauste jauheena) on tosi pieni myönnytys siihen verrattuna mitä monet miehet tekevät ja tulevat tekemään naisensa eteen. Kiitosta vaan tästä luonnonvarojen tuhlaamisesta että kahdet ruuat pitää tehdä.
Kerropa näistä miesten tekemisistä lisää. Sipuli jauheena on ihan eri makuisia kuin oikea sipuli, kyllä minä koen kaksin kertaisena uhrauksena, että sekä teen, että joudun syömään vajavaisesti valmistettua ruokaa tai jopa jättämään ruokavaliosta pois jotain mistä pidän vain koska toinen ei osa käyttäytyä kuin aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehelle pitää kurkkukin kuoria koska "se kuori on niin kitkerää". Ristus. Olen esitellyt hänelle mm. Halloumi- ja vuohenjuuston, pinjansiemenet, peston, nuudelit(!), aurinkokuivatut tomaatit jne. Mitään ei ollut koskaan maistanut kun tavattiin. Eikä laittanut koskaan ruokaa. Kyseessä yli 50v mies.
Minä alle 50 vuotias nainen kuoron kurkun koska jos en kuori niin se närästää.
Luulen maistaneeni noin mainitsemiasi juustoja mutta en pitänyt joten on jäänyt yhteen maistamiseen. Pestoa ja pinjansiemeniä en ole tietääkseni maistanut. Nuudeleita laitan itsekin. Aurinkokuivattuja tomaatteja en ole koskaan käyttänyt mutta varmaankin on ollut joskus jossain ravintolaruuassa mitä olen syönyt.
Onko lainaamani kirjoittaja syönyt kampsukeittoa, kirnunnut itse voit, leivotko itse perheelle leivät, entä oletko käyttänyt esim jamssia ja mustajuurta? Nämä on minulle tuttuja mutta ei välttämättä kaikille muille. Koetan siis saada sanottua että ei kannata leimata ihmisiä syömisten perusteella kauheasti. Riippuu niin ympäristöstä ym missä asuu millaisiin ruoka-aineisiin on tottunut.
Ap , pitääkö kahden viikon mykkäkoulua jos kaikki ei mene hänen mielen mukaan. Ei myöskään syö viiliä eikä hernekeittoa. Ei ole allerginen millekään ruoka-aineelle.
Mäkin joskus olin avoliitossa miehen kanssa, joka ei syönyt muuta kuin jotain ranskiksia ym. roskaruokaa.
Joskus oltiin saatu peuranlihaa tuttavalta ja tein siitä viimeisen päälle illallisen + kutsuin kaverit syömään.
Kaikki muut kehui aivan maasta taivaaseen ja söivät isot annokset hyvällä ruokahalulla. Mies otti ruokalusikallisen, totesi ettei oikein tykkää. Sitten otti pakastimesta ranskiksia suoraan lautaselle ja mikroon, ketsuppia päälle ja ääntä kohden.
Lähti tyyppi kiertoon :D
Vierailija kirjoitti:
Naiset sitä ja miehet tätä. Kerro, mitä itse teet naisesi eteen. Minä naisena teen miehelleni lähes päivittäin eri ruoan. Välillä syömme samaa, joskus tilaamme ruokaa ravintolasta, joskus syömme eineksiä, mutta keskimäärin vähintään 4-5 päivänä viikossa valmistan meille eri ruoat. Osa on aina samaa; alkusalaattia syövät molemmat, keitetyt perunat ja lämpimät kasvikset lisukkeina voivat olla samoja, mutta proteiininlähteet ovat erilaiset. Tai jos teen laatikko- tai kiusausruokia niin ne ovat kokonaan eri ruoat.
Mutta jään odottamaan kuulevani, mitä sinä teet naisesi eteen.
miksi en jaksaisi, eihän se minun elämääni rajoita vaan hänen. Tuollaisessa tapauksessa lienee selkeää, että tehdään omat ruuat. Toki ymmärrän että se voi jotain ihmistä haitata mutta ei ainakaan itseäni!