Anoppi auttaa liikaa
Minulla on äärimmäisen sydämellinen ja auttavainen anoppi, joka on nyt saanut ensimmäisen lapsenlapsensa, meidän esikoisemme. Anoppi on kovin kiintynyt muutaman kuukauden ikäiseen vauvaamme ja haluaa auttaa meitä arjessa mahdollisimman paljon. Minun mielestäni isovanhemmat saavat tässä vaiheessa "noukkia rusinat pullasta", eli sylitellä, paijata ja leikkiä lapsen kanssa niin paljon kuin haluavat, mutta ikävät hommat, kuten yöheräämiset ja kiukkuisen lapsen rauhoittelu, ovat vanhempien vastuulla.
Anoppini on vielä työelämässä. Hänen työnsä on sekä fyysisesti että henkisesti raskasta, enkä senkään takia halua kuormittaa häntä vauva-arjella liikaa. Olen tämän myös hänelle sanonut, mutta aina, kun olemme siellä käymässä, anoppi auttelee aivan liikaa - siis omien voimavarojensa kustannuksella. Jos vauva alkaa yöllä itkeä, hän tulee makuuhuoneeseemme ja haluaa vauvan itselleen, jotta me saisimme unta. Päivällä hän haluaa hoitaa itkuista vauvaa, jotta minä pääsen syömään ja syö itse kylmenneen ruuan...
Miten tässä tilanteessa kannattaisi tehdä? Olen äärimäisen kiitollinen siitä, että minulla on niin avulias ja epäitsekäs anoppi, mutta pelkään, että hän auttaa yli omien voimavarojensa. Asumme hyvin lähekkäin, joten auttamistarjouksia tulee usein. Olen yrittänyt asiasta puhua, mutta silloin anoppi pahoittaa mielensä. Haluaisin, että hän voisi viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa siten, ettei se kuormita häntä.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Rajat.
Tunkee teidän huoneeseenne yöllä? Mitä miehesi sanoo?
Kokee, että anoppi yrittää vain auttaa. Ja niin hän yrittääkin. Ei siis ole mikään häijy ihminen luonteeltaan, mutta myönnän, että omituiselta tuo makuuhuoneeseen ilmestyminen tuntuu.
Miksi ihmeessä menette heille yöksi, jos kerran asuvat lähellä? Tai miksi he tulevat yökylään teille?
Vierailija kirjoitti:
Miksi anoppi on teillä yötä?
Lapsellamme on ollut paha koliikki, joka alkaa nyt jo helpottaa. Pahimmillaan lapsi siis itki aamuyön pikkutunneille saakka. Anoppi halusi tulla meille yöksi, jotta voi osallistua lapsen kanniskeluun ja että me saamme nukkua edes hieman pidempään. Nyt olemme mummolassa toisinaan yötä isovanhempien toiveesta, vaikka välimatka ei olekaan satoja kilometrejä.
Ratkaisu: älkää olko yötä anoppilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellamme on ollut paha koliikki, joka alkaa nyt jo helpottaa. Pahimmillaan lapsi siis itki aamuyön pikkutunneille saakka. Anoppi halusi tulla meille yöksi, jotta voi osallistua lapsen kanniskeluun ja että me saamme nukkua edes hieman pidempään. Nyt olemme mummolassa toisinaan yötä isovanhempien toiveesta, vaikka välimatka ei olekaan satoja kilometrejä.
onko tää provo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko tää provo?
Ei ole provo.
Ja jos joku nyt tarttuu tuohon "asumme hyvin lähekkäin" -ilmaukseen, täsmennän, että se ei tarkoita viittä kilometriä, vaan noin 45 minuutin ajomatkaa, joka ei näillä leveyksillä (asumme siis Pohjois-Suomessa) ole matka eikä mikään.
Ja ongelma ei siis ole se, että anoppini olisi jotenkin epämiellyttävä päällepäsmäri vaan yksinkertaisesti liian avulias. Hän on luotettava ja hyvä mummo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli haluatte apua myös yöllä mutta et silti haluaisi anopin auttavan?
Sanot anopille kiitos mutta meillä ei voi nyt olla yötä ja pärjäämme kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot anopille kiitos mutta meillä ei voi nyt olla yötä ja pärjäämme kyllä.
Ei, ei, minä en olisi halunnut apua yöllä. Itse asiassa sanoin suoraan, että minusta ei ole reilua valvottaa anoppia, joka on vielä työelämässä, mutta hän tuli meille siitä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot anopille kiitos mutta meillä ei voi nyt olla yötä ja pärjäämme kyllä.Ei, ei, minä en olisi halunnut apua yöllä. Itse asiassa sanoin suoraan, että minusta ei ole reilua valvottaa anoppia, joka on vielä työelämässä, mutta hän tuli meille siitä huolimatta.
Ilmaisusi on melko sekavia. Kerro seuraavalla kerralla kiitos avusta mutta nyt anopin on nyt aika lähteä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot anopille kiitos mutta meillä ei voi nyt olla yötä ja pärjäämme kyllä.Ei, ei, minä en olisi halunnut apua yöllä. Itse asiassa sanoin suoraan, että minusta ei ole reilua valvottaa anoppia, joka on vielä työelämässä, mutta hän tuli meille siitä huolimatta.
Ilmaisusi on melko sekavia. Kerro seuraavalla kerralla kiitos avusta mutta nyt anopin on nyt aika lähteä kotiin.
On totta, että saatan olla turhan epäselvä. Anoppi pahoittaa mielensä niin herkästi, etten yleensä tohdi sanoa niin suoraan. Siinä on minulla kasvamisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Yötä teillä?
Kyllä. On ollut meillä pari kertaa yötä ja me siellä muutaman kerran.
Mitä hän on sanonut, kun olet tästä keskustellut hänen kanssaan?
Käykää päivällä ja lähtekää yöksi kotiin, kaikille näin helpompi. Mitä järkeä ylipäätään on mennä 45 minuutin päähän yökylään. Ymmärtäisin, jos matkaan menisi yli 4 tuntia. Meillä isovanhemmat asuvat Mikkelissä, me Helsingissä. Ikinä ei olla oltu yökylässä, koska matka kestää vain 2h15min.
Nyt aikuistutte, vedätte rajat ja ryhdistäydytte. Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Omituinen ongelma. Jos anoppi haluaa auttaa omasta tahdostaan, ei sinun mielestäni tarvitse olla hänen voimavaroistaan huolissasi. Eiköhän aikuinen ihminen osaa itse olla tarjoamatta apua jos ei jaksa auttaa.
Ehkä anoppi nimenomaan saa voimia työelämään lapsenlapsen hoivaamisesta.
Sullahan ei edes ole ongelmaa, haluat anopin apua ja hän sitä antaa. Älä mieti liikaa, kyllä anoppi jaksaa, jos kerran apuaan tarjoaa. Hän saa varmasti paljon vauvan hoidosta ja te saatte levätä. Älä vatvo asiaa vaan ota apu ilolla vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän on sanonut, kun olet tästä keskustellut hänen kanssaan?
Hän pahoittaa mielensä. Sanoo, että haluaa vain auttaa, kun tietää, että pikkulapsiarki on raskasta ja että haluaa läheisen suhteen lapsenlapseensa. Kokee, että suhde syntyy nimenomaan hoitamisen kautta.
Rajat.
Tunkee teidän huoneeseenne yöllä? Mitä miehesi sanoo?