Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsi oppii (opettamatta) itse 3-vuotiaana

Vierailija
14.03.2015 |

lukemaan ja kirjoittamaan, niin ennustaako tämä jotain ongelmia/etuja tulevaisuudessa?

Mietin vaan omaa ainokaistani (poikaa), joka nyt 5-vuotiaana lukee sujuvasti, piirtää erittäin hienosti, ymmärtää matemaattisia käsitteitä ja esim. päättelee erikielisistä kirjoitetuista teksteistä mitä niissä lukee. Ymmärtää myös nuotteja, säveltää itse lauluja ym.

Mulla on tosi vähän kokemusta lapsista, mutta huomaan kavereitteni samanikäisiä tavatessani aina miettiväni, että nämä lapset tuntuvat paljon nuoremmilta kuin omani.

Kavereita lapsellani on tasan yksi, joka on myös tällainen pikkuvanha tapaus. Muiden ikäistensä kanssa ei osaa/halua leikkiä.

Mitä kannattaisi tehdä asian suhteen? Leikkimään pakottaminen ei onnistu, yritetty on. VAi jatketaanko vaan samaan malliin ja toivotaan, että ongelmia (esim. kiusaamista) ei sitten koulussa ja eskarissa tule

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:33"]

Meillä oli samanlainen lapsi. Viisi vuotiaana todettiin erityislahkakkuus matematiikkaa kohtaan, ja muutenkin sosiaaliset taidot olivat ikää edellä, ja oppi myös lukemaan 3-v. Nyt on iloinen ja reipas 6-v ekaluokkalainen. On se kummallista kun lapsi on syntynyt 28.12 ja paras kaverinsa luokalta 2.1, on melkein kaksi vuotta ikäeroa. Siis meni 5-v kouluun, piti olla joku todistus neuvolasta että voi mennä vuoden aikasemmin kouluun. Lapsi itse teki päätöksen, että menisikö vuoden aikasemmin kouluun vai menisikö normaalisti.

[/quote]

5-vuotias lapsi teki itse päätöksen kouluun menosta. Kuulostaa juuri oikealta... En käsitä mikä helvetin hinku on työntää lapsi laitokseen, kyllä peruskoulukin on oppilaitos, juuri lapsuusajan parhaimpina hetkinä. Voin vain kuvitella sen tilanteen, kun lapsi huomaa luokkatovereidensa saavan tehdä iän puolesta paljon enemmän kuin hän. Rippikoulut, ajokortit yms. Pitäisköhän joskus vähän miettiä...

[/quote]

Pitäisköhän sunkin joskus vähän miettiä. Ei elämä pelkkää puberteettia ole. Yhä harvempi käy riparin, eikä sillä ajokortillakaan ole niin suurta väliä, jos isommassa kaupungissa asuu. Joku baariin pääsy voi vähän kirveltää, mutta se on ihan älyttömän pieni asia koko elämän mittakaavassa. Varhaiskypsä lapsi varmasti hyötyy tasaväkisestä seurasta läpi koulutiensä.

Vierailija
2/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse oppinut lukemaan 2 v 10 kk iässä. Koulu oli minulle aina helppoa, peruskoulussa ei hirveästi tarvinnut töitä tehdä. Olin silti ihan motivoitunut. Minua ei kiusattu, on aina ollut kavereita, enkä ole autistinen tai Asperger-henkilö. Kirjoitin ylioppilaaksi hyvin arvosanoin ja yliopistosta valmistuin neljässä vuodessa. Olen koulutustani vastaavassa "perushyvässä" ammatissa ja minulla on perhe. Ei me kaikki varhain lukemaan oppineet siis mitään kummia friikkejä olla :)

Iloitse ap taitavasta lapsestasi, älä murehdi turhia. Itse olen sillä kannalla että myös lahjakkaiden lasten on hyvä saada olla lapsia pitkään, kouluun ehtii kyllä 7-vuotiaana kun sen aika on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:10"]Vaikka täällä onkin alapeukutettu, niin aika usein 3-vuotiaana tai sitä nuorempana lukemaan oppiminen liittyy autistisiin piirteisiin. Lapsi ei ole välttämättä autisiti, mutta usein hänellä on kuitenkin esim. aika paljon Aspergerin syndrooman piirteitä. [/quote] Höpö höpö. Kielellisen kehityksen herkkyyskausi alkaa juuri 3-vuotiaana. Jotkut oppii silloin myös lukemaan. Mutta sehän se on Suomessa että kaikki lahjakkuus ja keskivertoa paremmuus missä tahansa asiassa ärsyttää hirveästi suurinta osaa ihmisistä.

[/quote]

Kyllä tuo on totta. Itse olen vertaistukiryhmissä tavannut useita aikaisin lukemaan oppineita autisteja ja asseja, mutta normaaleja noin aikaisin oppineita tiedän vain serkkuni. Se on ihan tutkittu juttu, että normaalia lahjakkuutta ja autismia esiintyy samoissa suvuissa. 

Vierailija
4/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:31"]

En ole vielä koskaan tavannut älykästä koulukiusaajaa!

Mutta teitpä mitä tahansa, lastasi todennäköisesti tullaan kiusaamaan, ellei hän opi piilottamaan sitä, että osaa niin paljon enemmän. Siskoni oli samanlainen, oppi 3v iässä lukemaan, kirjoitti 5v iässä pitkiä tarinoita jne. Koulussa oli vaikeaa, koska muut oppi hitaammin ja keksi, että sisko on jotenkin outo, koska osaa. Neljännellä luokalla sisko oppi olemaan osaamatta, koenumerot putosi ja hänestä tuli ns. normaali aina yläasteen loppuun asti. Lukiossa tahti muuttui, siellä sai taas osata ja 8 keskiarvo nousi samantien yli 9.

[/quote]

Älykkäitäkin kiusaajia on, yleensä eivät ole niitä kiusaajia jotka potkivat ja lyövät vaan kiusaaminen on henkistä kiusaamista, haukkumista, nöyryyttämistä jne. Kiusaaminen tapahtuu salassa muiden katseilta, saavat usein myös koko luokan kiusaamaan ja itse sitten vain myhäilevät taustalla. Ovat tulevaisuuden menestyjiä, johtajia yms.

[/quote]

Juuri näin. Älykäs voi olla manipuloija ja johtaja. Saa muut tekemään mitä tahtoo. Ujuttaa ideoita toisten päähän. 

Vierailija
5/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

37, kannattaa tutustua aiheeseen nimeltä Tourette, jos alkaa tikit enentyä tai "persoonallisuus" (kuin teinin kanssa vääntäminen, itse en olisi sitä hoksannut persoonallisuudeksi kutsua, vaikka koko pienen elämän siltä tuntui) tulla haastavammaksi. Saattaa löytyä teiltäkin.

Vierailija
6/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta teitpä mitä tahansa, lastasi todennäköisesti tullaan kiusaamaan, ellei hän opi piilottamaan sitä, että osaa niin paljon enemmän. Siskoni oli samanlainen, oppi 3v iässä lukemaan, kirjoitti 5v iässä pitkiä tarinoita jne. Koulussa oli vaikeaa, koska muut oppi hitaammin ja keksi, että sisko on jotenkin outo, koska osaa. Neljännellä luokalla sisko oppi olemaan osaamatta, koenumerot putosi ja hänestä tuli ns. normaali aina yläasteen loppuun asti. Lukiossa tahti muuttui, siellä sai taas osata ja 8 keskiarvo nousi samantien yli 9.

[/quote]

Älykkäitäkin kiusaajia on, yleensä eivät ole niitä kiusaajia jotka potkivat ja lyövät vaan kiusaaminen on henkistä kiusaamista, haukkumista, nöyryyttämistä jne. Kiusaaminen tapahtuu salassa muiden katseilta, saavat usein myös koko luokan kiusaamaan ja itse sitten vain myhäilevät taustalla. Ovat tulevaisuuden menestyjiä, johtajia yms.

[/quote]

Ihanko oikeasti sinusta älykkyys on haukkumista ja nöyryyttämistä? Olen vahvasti eri mieltä, tuo kertomasi on kaukana älykkyydestä, narsismi lienee lähempänä totuutta. Harva kiusaaja on johtaja tai menestyjä, koska heiltä puuttuvat ne kyvyt, joilla elämässä edetään muita alistamatta.

Vierailija
7/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:59"]

[/quote]

[/quote]

Ihanko oikeasti sinusta älykkyys on haukkumista ja nöyryyttämistä? Olen vahvasti eri mieltä, tuo kertomasi on kaukana älykkyydestä, narsismi lienee lähempänä totuutta. Harva kiusaaja on johtaja tai menestyjä, koska heiltä puuttuvat ne kyvyt, joilla elämässä edetään muita alistamatta.

[/quote]

Ikävä kyllä, olet väärässä. Tämän päivän työelämäkulttuuri suosii nimenomaan narsisteja. He myös etenevät urallaan nopeammin kuin muut, joten johtajissa on heitä paljon. Suurin osa on ollut kiusaaja kouluaikanaan, kuten osa poliitikoistammekin. Yhteistä heille on vallanhalu.

Tämä selittääkin sen, miksi Suomessa on huono johtamiskulttuuri, ihan useimmissa työpaikoissa.

Vierailija
8/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemaan oppimisen herkkyyskausi on 4-7 vuotiaana, joten ei syytä huoleen.

Vierailija
9/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:43"]

Tuskin nyt täysin opettamatta on oppinut. Ts. ainakin on lapselle luettu niin paljon että on oppinut kirjoitetun ulkoa tai joku on kertonut mitä kirjaimet merkitsee, nimennyt ne jne.

[/quote]

Minulle ei kerrottu mitää noista, ja opin lukemaan kolmevuotiaana.

Vierailija
10/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on kateellisia :) Kyllähän ap:n lapsi on ihan lahjakas... Se vaan helpottaisi av-mammaa, että autismidiagnoosin saisi.

Vierailija
11/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 19:59"]

Lapsesi on ihan tavallinen. Usein juuri yhden lapsen äidit kuvittelevat ainokaistensa olevan jotain erityistä maan päällä. Anna lapsen olla ja hanki itsellesi jotain mielekästä tekemistä niin ei tarvitse lapsen kautta päteä.

Terveisin kuuden tavallisen lapsen äiti, jolla on omakin elämä ja mielekäs ura

[/quote]

Ihan hirmuisen paljon mieluummin olisin aloittajan lapsi kuin sun. Hän kuulostaa empaattiselta ja lapsensa kehityksestä kiinnostuneelta.

Vierailija
12/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlainen lapsi. Viisi vuotiaana todettiin erityislahkakkuus matematiikkaa kohtaan, ja muutenkin sosiaaliset taidot olivat ikää edellä, ja oppi myös lukemaan 3-v.

Nyt on iloinen ja reipas 6-v ekaluokkalainen. On se kummallista kun lapsi on syntynyt 28.12 ja paras kaverinsa luokalta 2.1, on melkein kaksi vuotta ikäeroa. Siis meni 5-v kouluun, piti olla joku todistus neuvolasta että voi mennä vuoden aikasemmin kouluun. Lapsi itse teki päätöksen, että menisikö vuoden aikasemmin kouluun vai menisikö normaalisti.

Vierailija
13/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset älykkäitä, mutta olen oppinut olemaan ihan hipihiljaa asiasta. Älykkään lapsen äitinä ei voi julki-iloita lapsensa onnistumisista ja menestyksestä. Kun perus pirkko-eetvartti oppii lukemaan, laskemaan kertotaulun, onnistuu enkun kokeissa jne, voi vanhemmat puhua siitä vapaammin, kuin 3-vuotiaana lukemaan oppineen ja 5-vuotiaana kertotaulun hiffanneen englanninkielistä luokkaa käyvän vanhempi.
Omat lapsemme ovat melko rauhallisia ja empaattisia lapsia. Parhaiten he viihtyvät toistensa seurassa, ehkäpä ajatusmaailmansa poikkeaa jonkinverran muihin ikäisiinsä verrattuna.

Vierailija
14/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka täällä onkin alapeukutettu, niin aika usein 3-vuotiaana tai sitä nuorempana lukemaan oppiminen liittyy autistisiin piirteisiin. Lapsi ei ole välttämättä autisiti, mutta usein hänellä on kuitenkin esim. aika paljon Aspergerin syndrooman piirteitä.

Vierailija
15/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:43"]

Tuskin nyt täysin opettamatta on oppinut. Ts. ainakin on lapselle luettu niin paljon että on oppinut kirjoitetun ulkoa tai joku on kertonut mitä kirjaimet merkitsee, nimennyt ne jne.

[/quote]

Minulle ei kerrottu mitää noista, ja opin lukemaan kolmevuotiaana.
[/quote]

Siis miten voi oppia lukemaan jos kukaan ei ikinä kerro mikä kirjain vastaa mitäkin äännettä? Sehän on täysin mahdotonta.

Vierailija
16/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:43"] Tuskin nyt täysin opettamatta on oppinut. Ts. ainakin on lapselle luettu niin paljon että on oppinut kirjoitetun ulkoa tai joku on kertonut mitä kirjaimet merkitsee, nimennyt ne jne. [/quote] Minulle ei kerrottu mitää noista, ja opin lukemaan kolmevuotiaana. [/quote] Siis miten voi oppia lukemaan jos kukaan ei ikinä kerro mikä kirjain vastaa mitäkin äännettä? Sehän on täysin mahdotonta.

[/quote]

Eikä ole. Oppi Tarzankin, vaikkei kuullut edes niitä äänteitä.

Vierailija
17/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon opettajasta ap, miten lapsesi "koulu-ura" lähtee sujumaan. Jos on tiedostava ope, osaa ottaa erityislahjakkaan lapsen huomioon ja tarjoaa hälle tasoisiaan tehtäviä. Jos ope on juntti, joka kohtelee kaikkia samalla lailla, vaikka osaamistasoissa on hurjia eroja, voi tulla vaikeaa, siinä mielessä siis että lapsesi tylsistyy, kun ei ole mitään järkevää tekemistä kun tehtävät ei tarjoa haastetta ja rupeaa häiriköimään tms. Peukut täällä pystyssä että saa fiksun opettajan :)

Vierailija
18/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:10"]

Vaikka täällä onkin alapeukutettu, niin aika usein 3-vuotiaana tai sitä nuorempana lukemaan oppiminen liittyy autistisiin piirteisiin. Lapsi ei ole välttämättä autisiti, mutta usein hänellä on kuitenkin esim. aika paljon Aspergerin syndrooman piirteitä.

[/quote]

Onko sulla asperger? Jotenkin tuo ilmaisusi on aika erikoista.

Vierailija
19/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:50"]

[/quote]

Tuo on juurikin Suomen tasa-arvoisen koulujärjestelmän huonoja puolia... Jonkinlaisia tasoryhmiä saisi peruskoulunkin sisällä olla, ettei vaan keneltäkään mene opiskelumotivaatio sen takia että luokalle sattui harvinaisen monta Nico-Janicaa.

[/quote]

Kyllähän niitä tasoryhmiä on, ainakin ala-asteen ensimmäisillä luokilla.

Vierailija
20/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:33"]

Meillä oli samanlainen lapsi. Viisi vuotiaana todettiin erityislahkakkuus matematiikkaa kohtaan, ja muutenkin sosiaaliset taidot olivat ikää edellä, ja oppi myös lukemaan 3-v. Nyt on iloinen ja reipas 6-v ekaluokkalainen. On se kummallista kun lapsi on syntynyt 28.12 ja paras kaverinsa luokalta 2.1, on melkein kaksi vuotta ikäeroa. Siis meni 5-v kouluun, piti olla joku todistus neuvolasta että voi mennä vuoden aikasemmin kouluun. Lapsi itse teki päätöksen, että menisikö vuoden aikasemmin kouluun vai menisikö normaalisti.

[/quote]

5-vuotias lapsi teki itse päätöksen kouluun menosta. Kuulostaa juuri oikealta... En käsitä mikä helvetin hinku on työntää lapsi laitokseen, kyllä peruskoulukin on oppilaitos, juuri lapsuusajan parhaimpina hetkinä. Voin vain kuvitella sen tilanteen, kun lapsi huomaa luokkatovereidensa saavan tehdä iän puolesta paljon enemmän kuin hän. Rippikoulut, ajokortit yms. Pitäisköhän joskus vähän miettiä...