Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsi oppii (opettamatta) itse 3-vuotiaana

Vierailija
14.03.2015 |

lukemaan ja kirjoittamaan, niin ennustaako tämä jotain ongelmia/etuja tulevaisuudessa?

Mietin vaan omaa ainokaistani (poikaa), joka nyt 5-vuotiaana lukee sujuvasti, piirtää erittäin hienosti, ymmärtää matemaattisia käsitteitä ja esim. päättelee erikielisistä kirjoitetuista teksteistä mitä niissä lukee. Ymmärtää myös nuotteja, säveltää itse lauluja ym.

Mulla on tosi vähän kokemusta lapsista, mutta huomaan kavereitteni samanikäisiä tavatessani aina miettiväni, että nämä lapset tuntuvat paljon nuoremmilta kuin omani.

Kavereita lapsellani on tasan yksi, joka on myös tällainen pikkuvanha tapaus. Muiden ikäistensä kanssa ei osaa/halua leikkiä.

Mitä kannattaisi tehdä asian suhteen? Leikkimään pakottaminen ei onnistu, yritetty on. VAi jatketaanko vaan samaan malliin ja toivotaan, että ongelmia (esim. kiusaamista) ei sitten koulussa ja eskarissa tule

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:25"]

lukemaan ja kirjoittamaan, niin ennustaako tämä jotain ongelmia/etuja tulevaisuudessa?

Mietin vaan omaa ainokaistani (poikaa), joka nyt 5-vuotiaana lukee sujuvasti, piirtää erittäin hienosti, ymmärtää matemaattisia käsitteitä ja esim. päättelee erikielisistä kirjoitetuista teksteistä mitä niissä lukee. Ymmärtää myös nuotteja, säveltää itse lauluja ym.

Mulla on tosi vähän kokemusta lapsista, mutta huomaan kavereitteni samanikäisiä tavatessani aina miettiväni, että nämä lapset tuntuvat paljon nuoremmilta kuin omani.

Kavereita lapsellani on tasan yksi, joka on myös tällainen pikkuvanha tapaus. Muiden ikäistensä kanssa ei osaa/halua leikkiä.

Mitä kannattaisi tehdä asian suhteen? Leikkimään pakottaminen ei onnistu, yritetty on. VAi jatketaanko vaan samaan malliin ja toivotaan, että ongelmia (esim. kiusaamista) ei sitten koulussa ja eskarissa tule

[/quote] Ainokaisille puhutaan ja luetaan enemman ja he kuulevat aikuisten keskustelua, ei ihme etta kehittyvat aikaisemmin. Kokemusta minulla on suvussa kolmesta. Kaikki oppivat lukemaan tavallista aikaisemmin ja sanavarasto on paljon laajempi kuin ikaisillaan. Ala pakota mihinkaan, anna menna omaa tahtia ja teet niinkuin ennenkin - vastaat kysymyksiin etka hatistele pois tai sano etta sitten isompana vasta!

Ala saastamaan rahaa hyvaan koulutukseen silta varalta etta mitaan tukia ei ole kun han on kouluiassa. t.usalainen jonka 3v. on juuri lukemisen kynnyksella.

[/quote]

Säästele sinä siellä paremmassa maassa, Suomessa koulu on ja pysyy. Samoin opiskelua tuetaan aina, sillä vältetään Usalle tyypilliset järjettömät kahtiajaot ja ylisuuret tuloerot!

Vierailija
42/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan mennään lapsen tahtiin ei tule isoja ongelmia. Oman kodin asenne on iso tekijä mahdollista kiusaamista vastaan. Kannustakaa lasta haastamaan itseään, myös silloin kun lapsi kokee haluavansa olla "tavallisempi", kannustakaa häntä kokeilemaan sitä ja jättäkää muu älykkyyden haastaminen vähemmälle.

Älkää tuputtako lapselle yhtä mallia olla hän vaan ottakaa hänet vastaan rakkaudella ja kiinnostuneena.

Ja se on todella hienoa että teillä on jo nyt yksi henkilö lapsen elämässä jonka kanssa kokee samanlaisuutta. Monet lapsesi kaltaiset ovat yksin kunnes pääsevät yliopistoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:38"]kuullostaa autistiselta
[/quote]

Eikä kuulosta vaan ihan tavalliselta lahjakkaalta lapselta.

Vierailija
44/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:44"]

[/quote] Ainokaisille puhutaan ja luetaan enemman ja he kuulevat aikuisten keskustelua, ei ihme etta kehittyvat aikaisemmin. Kokemusta minulla on suvussa kolmesta. Kaikki oppivat lukemaan tavallista aikaisemmin ja sanavarasto on paljon laajempi kuin ikaisillaan. Ala pakota mihinkaan, anna menna omaa tahtia ja teet niinkuin ennenkin - vastaat kysymyksiin etka hatistele pois tai sano etta sitten isompana vasta!

Ala saastamaan rahaa hyvaan koulutukseen silta varalta etta mitaan tukia ei ole kun han on kouluiassa. t.usalainen jonka 3v. on juuri lukemisen kynnyksella.

[/quote]

Säästele sinä siellä paremmassa maassa, Suomessa koulu on ja pysyy. Samoin opiskelua tuetaan aina, sillä vältetään Usalle tyypilliset järjettömät kahtiajaot ja ylisuuret tuloerot!

[/quote]

Suomessa ei tueta osaamista vaan osaamattomuutta ja nimenomaan oppimattomuutta. Tavoitteena ei ole lahjakkaan potentiaalin maksimikäyttö vaan ensisijaisesti latistaminen.

Vierailija
45/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:31"]

En ole vielä koskaan tavannut älykästä koulukiusaajaa!

Mutta teitpä mitä tahansa, lastasi todennäköisesti tullaan kiusaamaan, ellei hän opi piilottamaan sitä, että osaa niin paljon enemmän. Siskoni oli samanlainen, oppi 3v iässä lukemaan, kirjoitti 5v iässä pitkiä tarinoita jne. Koulussa oli vaikeaa, koska muut oppi hitaammin ja keksi, että sisko on jotenkin outo, koska osaa. Neljännellä luokalla sisko oppi olemaan osaamatta, koenumerot putosi ja hänestä tuli ns. normaali aina yläasteen loppuun asti. Lukiossa tahti muuttui, siellä sai taas osata ja 8 keskiarvo nousi samantien yli 9.

[/quote]

Tuo on juurikin Suomen tasa-arvoisen koulujärjestelmän huonoja puolia... Jonkinlaisia tasoryhmiä saisi peruskoulunkin sisällä olla, ettei vaan keneltäkään mene opiskelumotivaatio sen takia että luokalle sattui harvinaisen monta Nico-Janicaa.

Vierailija
46/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala saastamaan rahaa hyvaan koulutukseen silta varalta etta mitaan tukia ei ole kun han on kouluiassa. t.usalainen jo nka 3v. on juuri lukemisen kynnyksella.

[/quote]

[/quote] Kylla USAssa alykkaille ja ahkerille aina loytyy rahoitus vaikka Harvardiin, jopa ihan "free ride". Laiskojen yliopistossa huuhailua ei kukaan viitsi rahoittaa.

Vierailija
47/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmia ole ollut vaikka tyttö oppi kaiken pienenä nopeasti ja tosi aikaisin veljeensä ja muihin kavereihinsa verrattuna. Nyt teininä on ihan samanlainen kuin muutkin ikäisensä...ei tullut neroa ;)

Vierailija
48/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:43"]

Tuskin nyt täysin opettamatta on oppinut. Ts. ainakin on lapselle luettu niin paljon että on oppinut kirjoitetun ulkoa tai joku on kertonut mitä kirjaimet merkitsee, nimennyt ne jne.

[/quote]

kaverin poika 4v oppi kanssa itse lukemaan opettamatta,yksi aamu vaan sanoi mitä isin mukissa lukee ja kun laittoivat kirjan nenän eteen luki tekstiä ja samoin lehdistä mitä ei ollut ikinä nähnyt.

Vierailija
49/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:59"]

Ala saastamaan rahaa hyvaan koulutukseen silta varalta etta mitaan tukia ei ole kun han on kouluiassa. t.usalainen jo nka 3v. on juuri lukemisen kynnyksella.

[/quote]

[/quote] Kylla USAssa alykkaille ja ahkerille aina loytyy rahoitus vaikka Harvardiin, jopa ihan "free ride". Laiskojen yliopistossa huuhailua ei kukaan viitsi rahoittaa.

[/quote]

Suomikortti vedetty! Missä viipyy kateuskortti? 

Vierailija
50/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä tulee olemaan rikas elämä henkisesti, mutta yksin ja rahattomana. Yleensä nerojen kuten itseni kohtalona on juuri se.

Vierailija
51/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5.luokalla lapsi, joka oppi hyvin aikaisin lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan yms. On hyvä koulussa, ei ole onneksi pahasti turhautunut koulunkäyntiin. Koulussa on pariin otteeseen kiusattu ja syrjitty, suurimman osan aikaa on kuitenkin ollut koulussa jossain porukassa, ja välillä vapaa-ajallakin. Samantyylistä kaveria ei ole löytynyt. Kovasti olen yrittänyt tukea kaverisuhteita pienestä pitäen, mutta ne eivät lapsesta tunnu kovin tärkeiltä, ja hän on niissä epävarma. Peruskoulu kuitenkin tasoitti eroja lasten välillä ja pikkusisaruksen myötä elämään tuli enemmän leikkiä yms. Lapsi ei ole kovin sinnikäs, vaan odottaa, että muidenkin asioiden oppimisen tulisi sujua yhtä helposti kuin näiden akateemisten taitojen. Siksi neuvonkin, että kehukaa yritteliäisyyttä älkääkä korostako fiksuutta. Muita neuvoja en osaa antaa.

Vierailija
52/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne! Autistinen lapsi ei todellakaan ole, mutta vieraiden seurassa kylläkin hyvin ujo ja varautunut. Tuetaan ja rakastetaan poikaa kyllä, sitä ei huolta. Eikä olla missään vaiheessa tehty lapsen taidoista mitään numeroakaan. Lapsi on muuten myös fyysisesti taitava ja kestävä, joskus urheilutaidot voi suojata kiusaamiselta. Voihan toki olla, että kaikki menee hyvin ja murehdin turhaan. Syksyllä alkava eskari vaan jännittää minua kovasti.