Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsi oppii (opettamatta) itse 3-vuotiaana

Vierailija
14.03.2015 |

lukemaan ja kirjoittamaan, niin ennustaako tämä jotain ongelmia/etuja tulevaisuudessa?

Mietin vaan omaa ainokaistani (poikaa), joka nyt 5-vuotiaana lukee sujuvasti, piirtää erittäin hienosti, ymmärtää matemaattisia käsitteitä ja esim. päättelee erikielisistä kirjoitetuista teksteistä mitä niissä lukee. Ymmärtää myös nuotteja, säveltää itse lauluja ym.

Mulla on tosi vähän kokemusta lapsista, mutta huomaan kavereitteni samanikäisiä tavatessani aina miettiväni, että nämä lapset tuntuvat paljon nuoremmilta kuin omani.

Kavereita lapsellani on tasan yksi, joka on myös tällainen pikkuvanha tapaus. Muiden ikäistensä kanssa ei osaa/halua leikkiä.

Mitä kannattaisi tehdä asian suhteen? Leikkimään pakottaminen ei onnistu, yritetty on. VAi jatketaanko vaan samaan malliin ja toivotaan, että ongelmia (esim. kiusaamista) ei sitten koulussa ja eskarissa tule

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:05"]

Meillä on lapset älykkäitä, mutta olen oppinut olemaan ihan hipihiljaa asiasta. Älykkään lapsen äitinä ei voi julki-iloita lapsensa onnistumisista ja menestyksestä. Kun perus pirkko-eetvartti oppii lukemaan, laskemaan kertotaulun, onnistuu enkun kokeissa jne, voi vanhemmat puhua siitä vapaammin, kuin 3-vuotiaana lukemaan oppineen ja 5-vuotiaana kertotaulun hiffanneen englanninkielistä luokkaa käyvän vanhempi. Omat lapsemme ovat melko rauhallisia ja empaattisia lapsia. Parhaiten he viihtyvät toistensa seurassa, ehkäpä ajatusmaailmansa poikkeaa jonkinverran muihin ikäisiinsä verrattuna.

[/quote]

Sosiaaliset taidot yksi työnantajien eniten arvostamista asioista, johtuen siitä, että lähes jokaisessa työssä tarvitaan ryhmätyötaitoja. Jopa tutkijat tarvitsevat niitä, koska nykyään tulee itse hankkia ne sponsorit.

Toivon teidän perehtyvän myös tähän sosiaaliseen puoleen, ihan lastenne tulevaisuuden takia. Koskee myös ap:n lasta.

Vierailija
22/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:05"]Meillä on lapset älykkäitä, mutta olen oppinut olemaan ihan hipihiljaa asiasta. Älykkään lapsen äitinä ei voi julki-iloita lapsensa onnistumisista ja menestyksestä. Kun perus pirkko-eetvartti oppii lukemaan, laskemaan kertotaulun, onnistuu enkun kokeissa jne, voi vanhemmat puhua siitä vapaammin, kuin 3-vuotiaana lukemaan oppineen ja 5-vuotiaana kertotaulun hiffanneen englanninkielistä luokkaa käyvän vanhempi.
Omat lapsemme ovat melko rauhallisia ja empaattisia lapsia. Parhaiten he viihtyvät toistensa seurassa, ehkäpä ajatusmaailmansa poikkeaa jonkinverran muihin ikäisiinsä verrattuna.

[/quote]

Tämä "pirkko-eetvartti" kertoo kaiken asenteestasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä on kanssa oppinut 3.5v. Lapseni onkin ainoa tuntemani varhaiskypsä, joka ei ole asperger-piirteinen. Varmasti siis muitakin ihan normaaleita varhain lukijoita on. Oma lapseni on sosiaalinen, hänellä on vilkas mielikuvitus, hyviä ystäviä ja pk:n sanoin hän on "taitava leikkijä".

Hiukan erityinenkin hän on, eli aavistuksen persoonallinen (joskus tuntuu kuin vääntäisin teinin kanssa), jonkun verran tikkejä ja kokonaisvaltaista vilkkautta. Ajattelen tämän johtuvan ehkä siitä, että lukemisen ja muiden varhain tulleiden taitojen takia lapsi ei ole kypsynyt taito -ja minätasolla aivan samaa tahtia.

Olen joka tapauksessa ajatellut, että jos lapsi itse toivoo, ja pk näyttää vihreää valoa, niin saa aloittaa koulun vuoden aiemmin (on myös alkuvuodesta syntynyt).

Vierailija
24/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:31"]

En ole vielä koskaan tavannut älykästä koulukiusaajaa!

Mutta teitpä mitä tahansa, lastasi todennäköisesti tullaan kiusaamaan, ellei hän opi piilottamaan sitä, että osaa niin paljon enemmän. Siskoni oli samanlainen, oppi 3v iässä lukemaan, kirjoitti 5v iässä pitkiä tarinoita jne. Koulussa oli vaikeaa, koska muut oppi hitaammin ja keksi, että sisko on jotenkin outo, koska osaa. Neljännellä luokalla sisko oppi olemaan osaamatta, koenumerot putosi ja hänestä tuli ns. normaali aina yläasteen loppuun asti. Lukiossa tahti muuttui, siellä sai taas osata ja 8 keskiarvo nousi samantien yli 9.

[/quote]

Älykkäitäkin kiusaajia on, yleensä eivät ole niitä kiusaajia jotka potkivat ja lyövät vaan kiusaaminen on henkistä kiusaamista, haukkumista, nöyryyttämistä jne. Kiusaaminen tapahtuu salassa muiden katseilta, saavat usein myös koko luokan kiusaamaan ja itse sitten vain myhäilevät taustalla. Ovat tulevaisuuden menestyjiä, johtajia yms.

Vierailija
25/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 19:59"]

Lapsesi on ihan tavallinen. Usein juuri yhden lapsen äidit kuvittelevat ainokaistensa olevan jotain erityistä maan päällä. Anna lapsen olla ja hanki itsellesi jotain mielekästä tekemistä niin ei tarvitse lapsen kautta päteä.

Terveisin kuuden tavallisen lapsen äiti, jolla on omakin elämä ja mielekäs ura

[/quote]  johan xse kateus iski, sulla on tavalliset lapset ja jonkun lapset oppii ennenaikojaan opettamatta asioita. Mun ainoa lapsi oppi aiemmin laskemaan kun lukemaan. Äikkä onkin ollut huonoin todistuksessa eli 8. 

Vierailija
26/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:59"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:25"]

lukemaan ja kirjoittamaan, niin ennustaako tämä jotain ongelmia/etuja tulevaisuudessa?

Mietin vaan omaa ainokaistani (poikaa), joka nyt 5-vuotiaana lukee sujuvasti, piirtää erittäin hienosti, ymmärtää matemaattisia käsitteitä ja esim. päättelee erikielisistä kirjoitetuista teksteistä mitä niissä lukee. Ymmärtää myös nuotteja, säveltää itse lauluja ym.

Mulla on tosi vähän kokemusta lapsista, mutta huomaan kavereitteni samanikäisiä tavatessani aina miettiväni, että nämä lapset tuntuvat paljon nuoremmilta kuin omani.

Kavereita lapsellani on tasan yksi, joka on myös tällainen pikkuvanha tapaus. Muiden ikäistensä kanssa ei osaa/halua leikkiä.

Mitä kannattaisi tehdä asian suhteen? Leikkimään pakottaminen ei onnistu, yritetty on. VAi jatketaanko vaan samaan malliin ja toivotaan, että ongelmia (esim. kiusaamista) ei sitten koulussa ja eskarissa tule

[/quote] Ainokaisille puhutaan ja luetaan enemman ja he kuulevat aikuisten keskustelua, ei ihme etta kehittyvat aikaisemmin. Kokemusta minulla on suvussa kolmesta. Kaikki oppivat lukemaan tavallista aikaisemmin ja sanavarasto on paljon laajempi kuin ikaisillaan. Ala pakota mihinkaan, anna menna omaa tahtia ja teet niinkuin ennenkin - vastaat kysymyksiin etka hatistele pois tai sano etta sitten isompana vasta!

Ala saastamaan rahaa hyvaan koulutukseen silta varalta etta mitaan tukia ei ole kun han on kouluiassa. t.usalainen jo nka 3v. on juuri lukemisen kynnyksella.

[/quote]

Säästele sinä siellä paremmassa maassa, Suomessa koulu on ja pysyy. Samoin opiskelua tuetaan aina, sillä vältetään Usalle tyypilliset järjettömät kahtiajaot ja ylisuuret tuloerot!

[/quote] Kylla USAssa alykkaille ja ahkerille aina loytyy rahoitus vaikka Harvardiin, jopa ihan "free ride". Laiskojen yliopistossa huuhailua ei kukaan viitsi rahoittaa.

[/quote]

Urheilustipendillä pääsee vaikka minkälaista ihmistö yliopistoon, hyvä että osaavat lukea.

Vierailija
27/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni tunsi kaikki kirjaimet 1v7kk vanhana ja oppi lukemaan 2-vuotiaana. Lukutaidon myötä hänen tietomääränsä karkasi suunnilleen eksponentiaaliseen kasvuun, niin että vaikka tietenkin olin ylpeä pojan etevyydestä (kukapa ei olisi?), niin mulla oli huoli siitä, että hän pääsisi vaivihkaa lukemaan asioita, joita ei vielä käsitä eikä pysty käsittelemään. Ja näin valitettavasti kävikin jokusen kerran. Koska hän on aivan alkuvuodesta syntynyt, päädyimme lopulta hakemaan hänelle varhennusta koulunkäynnin aloitukseen. Ja ne testithän hän vetäisi heittämällä läpi. Mutta... Murrosiässä yläkouluaikana pojalle tärkeimmäksi nousi kavereiden kanssa hengailu ja suunsoitto koulussakin oppitunneilla. Ei ole siitä lähtien enää ollut mikään "ihmelapsi". Nyt hän on lukiossa ja koulumenestys on erittäin hyvää, jos hän viitsii yhtään panostaa opiskeluun, mutta enimmäkseen se sosiaalinen elämä vie vieläkin voiton. Joten näin omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että ihmelapsesta ei välttämättä tule ihmenuori. Ihmeaikuisesta en osaa vielä sanoa, mutta tuskinpa hänestä tulee sitäkään... :)

Vierailija
28/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on. Lievä asperger, mutta ei suuremmin tarvinnut siihen mitään apua, muutama terapiakerta. Älykäs, mutta ei mikään huippueinstein. Koulussa oli hyvä ja nyt opiskelee yliopistossa. Menee keskitasoa vähällä tekemisellä, jos olen oikein ymmärtänyt. Ei oikeastaan mitään isompia ongelmia ollut enää aikohin. Lapsena sai raivareita sellaisista asioista, jos esim. toiset lapset eivät hiekkalaatikon autoleikeissä noudattaneet oikeita liikennesääntöjä, esim. ajaneet oikeaa puolta leikkiautoillaan hänen tekemilläään teillä yms. On nopea hoksaamaan ja oppimaan nopeasti asioita, joista on kiinnostunut edelleen. Aika tavis kuitenkin ja ikätovereihin ero kaventui lukioiässä, osa meni ohi. Ei viihdy sellaisessa seurassa, joka julistaa olevansa älykästä, mutta eivät saa mitään konkreettista aikaan. Matikka on hänelle ollut aina helppoa myös. 

Vierailija
29/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 20:33"]

Meillä oli samanlainen lapsi. Viisi vuotiaana todettiin erityislahkakkuus matematiikkaa kohtaan, ja muutenkin sosiaaliset taidot olivat ikää edellä, ja oppi myös lukemaan 3-v. Nyt on iloinen ja reipas 6-v ekaluokkalainen. On se kummallista kun lapsi on syntynyt 28.12 ja paras kaverinsa luokalta 2.1, on melkein kaksi vuotta ikäeroa. Siis meni 5-v kouluun, piti olla joku todistus neuvolasta että voi mennä vuoden aikasemmin kouluun. Lapsi itse teki päätöksen, että menisikö vuoden aikasemmin kouluun vai menisikö normaalisti.

[/quote]

5-vuotias lapsi teki itse päätöksen kouluun menosta. Kuulostaa juuri oikealta... En käsitä mikä helvetin hinku on työntää lapsi laitokseen, kyllä peruskoulukin on oppilaitos, juuri lapsuusajan parhaimpina hetkinä. Voin vain kuvitella sen tilanteen, kun lapsi huomaa luokkatovereidensa saavan tehdä iän puolesta paljon enemmän kuin hän. Rippikoulut, ajokortit yms. Pitäisköhän joskus vähän miettiä...

[/quote] meillä lapsi itse teki päätöksen mihin yläasteelle menee eli meni painotettuun mm fysiikka, tietotekniikka, lukiossa otti sitten pitkän matematiikan, syventävät kemia, fyke ja biologia. Meillä oli itsestään selvää että kouluun mennä silloin kun on aika 6 v mutta täytti vuoden lopussa 7. 

Vierailija
30/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:20"]

Riippuu paljon opettajasta ap, miten lapsesi "koulu-ura" lähtee sujumaan. Jos on tiedostava ope, osaa ottaa erityislahjakkaan lapsen huomioon ja tarjoaa hälle tasoisiaan tehtäviä. Jos ope on juntti, joka kohtelee kaikkia samalla lailla, vaikka osaamistasoissa on hurjia eroja, voi tulla vaikeaa, siinä mielessä siis että lapsesi tylsistyy, kun ei ole mitään järkevää tekemistä kun tehtävät ei tarjoa haastetta ja rupeaa häiriköimään tms. Peukut täällä pystyssä että saa fiksun opettajan :)

[/quote] Hgissä eräässä koulussa otettiin huomioon että sai jo kolmanneölla luokalla lisätehtäviä enkussa , nelosella teki viitosluokan tehtäviä, matematikkassa lisätehtäviä

Vierailija
31/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 21:10"]Vaikka täällä onkin alapeukutettu, niin aika usein 3-vuotiaana tai sitä nuorempana lukemaan oppiminen liittyy autistisiin piirteisiin. Lapsi ei ole välttämättä autisiti, mutta usein hänellä on kuitenkin esim. aika paljon Aspergerin syndrooman piirteitä.
[/quote]
Höpö höpö.
Kielellisen kehityksen herkkyyskausi alkaa juuri 3-vuotiaana. Jotkut oppii silloin myös lukemaan. Mutta sehän se on Suomessa että kaikki lahjakkuus ja keskivertoa paremmuus missä tahansa asiassa ärsyttää hirveästi suurinta osaa ihmisistä.

Vierailija
32/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on ihan tavallinen. Usein juuri yhden lapsen äidit kuvittelevat ainokaistensa olevan jotain erityistä maan päällä. Anna lapsen olla ja hanki itsellesi jotain mielekästä tekemistä niin ei tarvitse lapsen kautta päteä.

Terveisin kuuden tavallisen lapsen äiti, jolla on omakin elämä ja mielekäs ura

Vierailija
33/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu aina meuhkas kun lapsensa oppi lukemaan ja kirjottaan juurikin noihin aikoihin. Myöhemmin paljastu jotaki aspergeri/autismi -diagnoosia, ei olla kuultu pojan taidoista sen jälkeen..

Vierailija
34/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiviäkin kiinnostaa.

Vierailija
35/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä koskaan tavannut älykästä koulukiusaajaa!

Mutta teitpä mitä tahansa, lastasi todennäköisesti tullaan kiusaamaan, ellei hän opi piilottamaan sitä, että osaa niin paljon enemmän. Siskoni oli samanlainen, oppi 3v iässä lukemaan, kirjoitti 5v iässä pitkiä tarinoita jne. Koulussa oli vaikeaa, koska muut oppi hitaammin ja keksi, että sisko on jotenkin outo, koska osaa. Neljännellä luokalla sisko oppi olemaan osaamatta, koenumerot putosi ja hänestä tuli ns. normaali aina yläasteen loppuun asti. Lukiossa tahti muuttui, siellä sai taas osata ja 8 keskiarvo nousi samantien yli 9.

Vierailija
36/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos myös sosiaalinen puoli toimii, laittaisin kouluun jo 6-vuotiaana. Jos ei saa fiksua opettajaa, turhautuu koulussa ja se tietää ongelmia.

Vierailija
37/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 17:25"]

[/quote] Ainokaisille puhutaan ja luetaan enemman ja he kuulevat aikuisten keskustelua, ei ihme etta kehittyvat aikaisemmin. Kokemusta minulla on suvussa kolmesta. Kaikki oppivat lukemaan tavallista aikaisemmin ja sanavarasto on paljon laajempi kuin ikaisillaan. Ala pakota mihinkaan, anna menna omaa tahtia ja teet niinkuin ennenkin - vastaat kysymyksiin etka hatistele pois tai sano etta sitten isompana vasta!

Ala saastamaan rahaa hyvaan koulutukseen silta varalta etta mitaan tukia ei ole kun han on kouluiassa. t.usalainen jonka 3v. on juuri lukemisen kynnyksella.

Vierailija
38/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuullostaa autistiselta

Vierailija
39/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö. Mun miehelläkin on vain yksi lapsi ja se täyttää tänävuonna 6.v ihan ääliö. Ei osaa edes kirjaimia.

Vierailija
40/52 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin nyt täysin opettamatta on oppinut. Ts. ainakin on lapselle luettu niin paljon että on oppinut kirjoitetun ulkoa tai joku on kertonut mitä kirjaimet merkitsee, nimennyt ne jne.