Miksi siivoojia kohtaan ollaan usein epäkohteliaita tai jopa aggressiivisia?
Eikö nämä ihmiset ymmärrä miltä maailma näyttäisi ilman siivoojien työtä?
Eivät tietenkään ihan kaikki kohtele huonosti, mutta silti lähes joka päivä tulee eteen tilanne missä saa kohdata törkeää käytöstä ihmisiltä jos siivoaa paikassa missä on ihmisiä ympärillä.
Kommentit (31)
Ite oon siivoojana amiksessa ja ei oo koko parin vuoden aikana sattunu yhtäkään epäkohteliasta tai aggressiivista kohtaamista. Nuoret <3
Tuttua, olin opiskeluaikana siivoamassa ja kyllä kohdeltiin tosi törkeästi, jotkut Valintatalon kassaneidit tiuski että hankkisit sinäkin itsellesi kunnon ammatin. Joo-o, koko ajan luuskat.
Itse töissä olen aina ystävällinen siivoojille, minusta ovat osa työyhteisöä ja onneksi meillä onkin pysynyt samat siivoojat pitkään. Työ on todella tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Sitä inhoan jos tulevat vahaamaan porraskäytävää ilman ennakkoilmoitusta. Koiran kävelyttää tietämättään suoraan vahaan, joka on harmi juttu tassujen kannalta (paskat lattiasta). Voisin käyttää koiran ulkona ennen vahausta ja sen jälkeen jos viitsittäisiin ilmoittaa vahausaika. Muuten ei siivoojia mitään vastaan.
Suosittelen silmien avaamista ja katseen kohdistamista ilmoitustauluun. En sekuntiakaan usko, että vahausta tehdään porraskäytävässä ilmoittamatta; on sen verran aikaa sekä rahaa vievä operaatio ja sen joutuu uusimaan niiltä kohdin, kuin siinä tassutellaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, en ole koskaan ollut siivojia kohtaan epäkohtelias tai aggressiivinen. Tärkeää työtähän he tekevät, tosin nykyään varsin tiukalla aikataululla, jolloin siivouksen taso kärsii. Tämä ei tosin ole siivojien vika vaan heidän johtonsa.
Se on kyllä lähtökohtaisesti asiakkaan oma vika, kun ei suostu kunnollisesta siivouksesta maksamaan, vaan valitsee halvimman tarjouksen. Halvimmassa tarjouksessa on lyhyin työaika, eli huonoin siivous. t. siivooja
Vierailija kirjoitti:
Sitä inhoan jos tulevat vahaamaan porraskäytävää ilman ennakkoilmoitusta. Koiran kävelyttää tietämättään suoraan vahaan, joka on harmi juttu tassujen kannalta (paskat lattiasta). Voisin käyttää koiran ulkona ennen vahausta ja sen jälkeen jos viitsittäisiin ilmoittaa vahausaika. Muuten ei siivoojia mitään vastaan.
Nimenomaan. Meillä oli ilmoittettu rappujen vahaamisesta rapun ovessa tyyliin 1-3.12 klo 8-17 välillä. No ilmeisesti oli aikataulut paukkuneet koska pari päivää myöhemmin kun lähdin töihin niin mätkähdin ovestani ulos astuessani rapun lattialle johon vahanpoisto-aineeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua, olin opiskeluaikana siivoamassa ja kyllä kohdeltiin tosi törkeästi, jotkut Valintatalon kassaneidit tiuski että hankkisit sinäkin itsellesi kunnon ammatin. Joo-o, koko ajan luuskat.
Itse töissä olen aina ystävällinen siivoojille, minusta ovat osa työyhteisöä ja onneksi meillä onkin pysynyt samat siivoojat pitkään. Työ on todella tärkeää.
Miten kassaneiti on yhtään sen "oikeampi ammatti" kuin siivooja???
Siivoojat on tärkeitä, varsinkin ammattitaitoiset sellaiset. Kun olin töissä siivoojana, niin toimistorotat kohtelivat kuin alempaa kastia, paikan isot herrat kohtelivat arvokkaasti ja ystävällisesti. He ymmärsivät siivoojan arvon :)
Inhottavien toimistorottien pöydät, näppäimistöt ja hiiret hinkattiin yleensä liinalla jolla oli aiemmin pesty ripulilla ja kusella sotkettu miestenvessa :)
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on minulle inhottava, siivoan hänen huoneensa käytetyllä WC rätillä.
t.siivooja.
Tämä on ihan klassikko :,D Itse tehnyt joskus samaa!
Jotkut siivoojat ovat itse aika äkäisiä ja tylyjä.
Tervehtimiseen mulkaistaan takaisin tai ystävälliseen kysymykseen ei vastata mitään.
Esim. julkisissa vessoissa jos on siivooja juuri paikalla, yritän pysyä pois tieltä ja saatan kysyä voiko johonkin tiettyyn koppiin mennä, mutta paiskomisesta ja mulkoilusta päätellen ei saisi kai kysyä.
Joidenkin ammattiryhmien kohdalla huomaa sen, että he saavat lähinnä p.skaa kohtelua ja sitten kun paikalle sattuu asiallinen ja heitä kunnioittava ihminen, se kiukku uskalletaan purkaa sitten heihin.
Siivoojat tekevät tärkintä työtä yhteiskunnassa.