Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistavat ajatukset ja eristäytyminen

Vierailija
14.08.2024 |

Mikä neuvoksi? Epäilen itselläni psykoosia tai epäluuloista persoonallisuushäiriötä, eikä kukaan terveydenhuollon ammattilainen ota minua tosissaan huolieni kanssa. Olen vainoharhainen ja harhat haittaavat merkittävästi arkielämääni. Harhani ovat erilaisia salaliittoteorioita narsistisin piirtein. Koen, että minua tarkkailtaisiin jatkuvasti ja kaikkien elämän pyörisi minun ympärilläni. Kaikki puhuvat mielestäni vain minusta, tekemisistäni ja tekemättä jättämisistäni. Kukaan ei voi koskaan puhua mistään muusta kuin minusta. Minulla on myös äärimmäinen kontrolloinnin tarve ja tarkkailen itsekin muita jatkuvasti, etteivät he toimi minua kohtaan väärin. Käytännössä tämä ilmenee siten, että saan uskomattoman hankalia paniikkikohtauksia ja itsetuhoisia ajatuksia, jos joku esimerkiksi laittaa minulle omasta mielestäni epäilyttävästi ja väärin muotoillun viestin. Ahdistusta herättää myös viesteihin vastaamattomuus tai liian nopea vastaaminen. Olen joskus repinyt hiuksia päästäni, kun toinen on kirjoittanut liian hitaasti sana kerrallaan, ja henkeä haukkoen pelkään, että nyt hän sanoo minusta jotain pahaa. Minua ahdistaa valtavasti myös, jos joku laittaa minulle yksityisviestiä ryhmäviestien sijaan, jos henkilön kanssa muuten keskustellaan normaalitilanteessa jossakin ryhmässä.

Nuorempana piilottelin vanhempieni puhelimia ja salakuuntelin heidän puheluitaan, etteivät he vain olisi puhuneet minusta mitään. Kaupungilla kuljen vain myöhään illalla enkä voi näyttäytyä julkisesti kenenkään seurassa, koska koen, että muut ihmiset tarkkailevat minua ja tekemisiäni. Minulla on jonkinlaisia traumoja ja aihettakin näille epäilyksille, mutta minua myös harmittaa, miten nämä lamaannuttavat minut usein täysin eristäytyneeksi. Nuorempana paiskasin puhelimeni asfalttiin koska kaveri vastasi mielestäni väärin viestiini ja koin, että hänellä on nyt jotain meneillään minua vastaan. Jos useampi ihminen päivän aikana ottaa kontaktia minuun, saan todella voimakkaan paniikkikohtauksen ja alan hautoa itse**rhaa, vaikka nämä puhelut olisivat normaaleja kuulumisten kyselyitä. Silloin alan miettiä, miksi niin moni yhtäkkiä kyselee kuulumisiani ja olen varma, että heillä on keskenään sopimus, jolla he yrittävät kalastella tietojani ja käyttää saamaansa informaatiota minua vastaan.

Harhanäkyjä tai kuuloharhoja minulla ei ole eikä ole koskaan ollutkaan. Paniikkikohtauksia usein, samoin jaksoittaista masennusta ja ehkä lievää työuupumusta. Traumaattisia ja vaikeita tapahtumia on myös taustalla, tietyt tekijät sitten triggeröivät näitä ja nostavat pintaan. Muutaman kerran olen ollut lähellä tehdä IM:n, mutta lopulta olen soittanut apua paikalle tai perääntynyt muuten suunnitelmastani. Kotona minulla täytyy kuitenkin olla aina välineet saatavilla mahdollista itse**rhaa varten, jotta voin tuntea oloni riittävän turvalliseksi.

En ole läheisilleni enkä ystävilleni pystynyt kertomaan ajatuksistani, enkä edes halua kertoa. Vuorovaikutustilanteissa käyttäydyn täysin normaalisti enkä tuo epäilyksiäni ilmi kenellekään koskaan. Iltaisin revin sitten hiuksia päästäni ja puren käsiäni verille ja h*kkaan itseäni mustelmille, kun olo on niin tuskainen.

Olen normaalisti työssäkäyvä opiskelija, työkykyyni tämä ei ole vaikuttanut eikä opiskelumenestykseen. Unettomia öitä ja itsetuhoisuutta vain, sekä muutamien ihmissuhteiden katkeamista.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä tämä teksti hoitotahollesi.

Vierailija
2/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytä tämä teksti hoitotahollesi.

Pääsee kansanedustajaksi 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aika korkea kynnys hakea apua, koska osittain olen tietoinen ja jalat maassa, tiedän että nämä ovat todennäköisesti harhoja. Alitajunnassani silti raksuttaa jossain, että nämä kaikki uskomukseni ovat totta ja oikeasti koko maailma on olemassa vain minun kiduttamistani varten. Pääsääntöisesti voin hyvin ja näitä tilanteita selkeästi triggeröi toisten ihmisten käytös minua kohtaan, jos kaikki menee minun mielestäni toivotulla tavalla esimerkiksi vuorovaikutustilanteessa, en koe oloani millään tavalla uhatuksi enkä ahdistu. 

Ap

Vierailija
4/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta kannabis

Vierailija
5/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin lapsuudessani ja mm. salakuvattiin ja perustettiin ryhmiä, joissa minua kiusattiin selkäni takana. Nuorempana olin myös ongelmalapsi ja aiheutin paljon päänvaivaa vanhemmilleni, kuppi meni jossain vaiheessa niin pahasti nurin että jätin koulunkin kesken. Minua on myös vainottu ja stalkattu ihan tosielämässä ja olen tehnyt paljon typeriä töppäyksiä elämäni aikana, jotka ovat ehkä johtaneet jonkinlaisiin traumoihin. Mitään oikeita ongelmia minulla ei ole koskaan varsinaisesti ollut noiden lisäksi. 

Ap

Vierailija
6/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä mitään päihteitä, olen täysin absolutisti enkä ole koskaan kokeillut kannabistakaan saati muita huumeita. Unirytmini on myös normaalisti ihan tavallinen, nyt toki kesälomalla tulee valvottua hieman myöhempään. Ruokavalio myös ihan normaali ja tasapainoinen, liikuntaakin harrastan 3-5 kertaa viikossa.

Ap

Vierailija
7/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytä tähän ketjuun kirjoittamasi viestit jollekin lääkärille. Vaikka yksityiselle psykiatrille tai sitten julkisen puolen tk-lääkärille tai ps. sairaanhoitajalle

Vierailija
8/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ehkä minun pitäisi näyttää tämä jollekin ammattilaiselle. Stalkkerin sain työni kautta ja hän seurasi minua työpaikalleni, oikeasti salakuunteli minua oven takana ja käyttäytyi todella uhkaavasti. Ilmestyi muutaman kerran myös kotioveni taakse ja yhteiseltä tutulta sain kuulla, että hän kyttäsi minua myös ikkunastani kiikareiden kanssa. Tämä yhteinen tuttumme sitten soitti eräänä päivänä ja kehotti laittamaan verhot kiinni, sillä tämä stalkkeri oli katsonut kun riisuduin suihkuun mennessä ym. Oli myös hyvin tietoinen kulkureiteistäni ja tuli aina "sattumalta" vastaan. Hän oli katkera, koska sain työpaikan joka hänen mielestään olisi kuulunut hänelle ja hän metsästi minun työpaikkani avaimia. Oli myös jollain tavalla kai ihastunut minuun, hänellä muutama lähestymiskieltokin takanaan. Näihin aikoihin kun stalkkeri oli elämässäni, olin myös hyvin vaikeassa ja ahdistavassa parisuhteessa jossa poikaystävällä oli päihdeongelma ja itse olin raskaana. Raskaus päättyi keskenmenoon alkuvaiheessa josta syytin miehen kannabiksen käyttöä. :( Itse olen aina ollut hyvin hanakasti päihteitä vastaan ja täysi absolutisti. Nuorena ja naiivina päädyin myös turhan vaativiin ja stressaaviin työtehtäviin jotka aiheuttivat ihan käsittämätöntä stressiä ja burnoutin, josta kuitenkin onneksi toivuin. Joskus näen painajaisia näistä tilanteista vieläkin ja ne ovat horjuttaneet omaa turvallisuuden tunnettani pahasti. Olen vieläkin nuori, parikymppinen.

Ap

Vierailija
9/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana minulla siis oli ehkäisykin käytössä ja siksikin se oli minulle todella traumatisoiva kokemus. Minulla oli e-pillerit käytössä silloin ja olin erittäin tarkka niiden syömisestä aina. Näin pitkään painajaisia myös, että ovikelloani soitti ihan exäni näköinen pieni poika ja heräsin aina siihen tunteeseen, etten halunnut avata ovea. 

Nyt olen päässyt näistä jollain tavalla yli, mutta en juurikaan hakenut apua ongelmiini. Tämä stalkkeriasia selvitettiin lopulta esimiehen kanssa ja työpaikan kautta järjestettiin lyhytterapiaa, mistä olen kiitollinen.

Ap

Vierailija
10/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jättänyt alkoholin vähäksi aikaa kokeeksi esimerkiksi puolivuotta tai vuosi (jos otat joskus vähän), se voi pitkällä ajalla tehdä kaikenlaisia ajatuksia. Entä lääkkeiden haitat, kofeiini, väsymys, onko lepoa tarpeeksi tms. Onko sen jälkeen tasapainotettu elimistöä terveellisillä juomilla ja ainesosilla. Aivoaaltoja tasaavaa ääntä tai musiikkia? Olisko se stressiä. Työ? Muuta? Josta tulee ahdistus yms ja pakkotoistoajatuksia. Nykyään kommunikointi on vähän vaikeaa Suomessa ja se ei aina sovi yhteen muiden ihmisten agendojen kanssa. Ja siksi osa tarkkailee toisiaan, eikä tarvitsekaan kaikkiin luottaa. Mutta toisaalta sun ei tarvitse olla kontrolloiva, muiden käytökselle ei voi mitään, mutta itsensä saa suojata ja pitää rajat. Valita seuransa. Vaikka tiedostaa itsessä ja muissa asioita. -Kaikkia ei voi miellyttää, kaikki eivät pidä toisistaan ja mitä sitten - mennään sinne missä toimii jonkun kanssa. Yksinkin pärjää pitkälle. Kiinnitä huomio positiivisiin asoihin päivittäin että jotain on jossain, irrota joskus negatiivisesta mistä se ikinä tuleekin, pienet positiiviset asiat.

Vierailija
11/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten olen monta kertaa jo maininnut, en juo lainkaan alkoholia. Lääkkeitä en käytä muuta kuin e-pillereitä, panadolia ja buranaa. Kahvia juon harvoin, lähinnä viikonloppuisin vanhempien luona käydessä tai joskus kahvilassa. Kotona aamuisin joskus teetä kupillisen, iltaisin kofeiinitonta teetä. Juon pääsääntöisesti vain vettä, joskus mehua ja limpparia. Töissä pystyn käymään normaalisti ja pidän työstäni, opinnot sujuu myös ihan hyvin ja arki muutenkin aikalailla normaalisti. Ongelmia on lähinnä pääni sisällä, ihmissuhteissa melko harvoin. Joidenkin ystävien kanssa olen katkaissut välit koska en ole luottanut heihin ja jälkikäteen on harmittanut, koska tosiasiassa minulla ei juurikaan ole mitään salattavaakaan. 

Ap

Vierailija
12/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta ne e-pillerit. Joillain menee niistä pönttö sekaisin. Kovia aineita vaikka niitä syödään paljon.

Vierailija
13/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että olet aika stressaantunut ja olet todella kokenut paljon raskaita asioita. Ei tuollaista kukaan jaksa ilman apua eikä tarvitsekaan. Ei ihme että turvallisuudentunteesi on pahoin järkkynyt.

Vierailija
14/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillerit pistävät tosiaan monilta pään sekaisin. Itsellä loppui paniikkikohtaukset kun vaihdoin pillerit kierukkaan.

Vierailija
15/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta ne e-pillerit. Joillain menee niistä pönttö sekaisin. Kovia aineita vaikka niitä syödään paljon.

Olin aikeissa kirjoittaa saman tekstin. Pillereissä on muutenkin hyvä pitää n. vuoden taukoja aina välillä. Samalla huomaa, aiheuttavatko ne jotain haittaa, mitä ei tule ajatelleeksi niistä johtuviksi.

Noista vainoharhaista todella kandee keskustella ammattilaisen kanssa ja kuten yllä todettiin, säästä tänne kirjoittamasi teksti ja näytä hoitotahollesi heti alussa niin säästyt pitkiltä ehkä kuulijan mielestä sekavilta selityksiltä. Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija
16/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten olen monta kertaa jo maininnut, en juo lainkaan alkoholia. Lääkkeitä en käytä muuta kuin e-pillereitä, panadolia ja buranaa. Kahvia juon harvoin, lähinnä viikonloppuisin vanhempien luona käydessä tai joskus kahvilassa. Kotona aamuisin joskus teetä kupillisen, iltaisin kofeiinitonta teetä. Juon pääsääntöisesti vain vettä, joskus mehua ja limpparia. Töissä pystyn käymään normaalisti ja pidän työstäni, opinnot sujuu myös ihan hyvin ja arki muutenkin aikalailla normaalisti. Ongelmia on lähinnä pääni sisällä, ihmissuhteissa melko harvoin. Joidenkin ystävien kanssa olen katkaissut välit koska en ole luottanut heihin ja jälkikäteen on harmittanut, koska tosiasiassa minulla ei juurikaan ole mitään salattavaakaan. 

Ap

Tutki itse asiaa mutta muutamia arvauksia. Oireesi voivat tulla osaksi lääkkeistä, lisää pakkotoistoa jotkut lääkkeet tai siis aika moni. E-pilleri voi vaikuttaa mielialaan, ei ole viaton myös. Ja työstressi, väsymys? Trauma ihmissuhteista tai asioista joillakin voi myös stressata, jos oli exä, vanhempi, pomo, opet, ikäviä somekokemuksia tai muuta, virkailijan nalkutus - jos oli vaikeuksia niiden kanssa. Lääkkeitä voi käyttää, pitää vaan tiedostaa ja ehkä sen jälkeen pitää taukoa niistä. Jotain terveellisiä ainesosia tai tuoremehua. Kaikki joskus ottavat niitä. Teessä ei ole paljoa kofeiinia ja on vaihtoehtona yrttihaudukkeet tms. Kahvissa voi olla kofeiinia. Limpparissa voi pitää joskus tauon, jos epäilee lisäaineita, ei sitä tarvitse kokonaan lopettaa - testailee. Kolassa on kofeiinia, että pitäisin tauon jos sitä vetelee. Sopiva maadoitus, ettei mene päässä asiat liian vauhdilla. Toki halutessasi voit käyttää niitä rajoituksetta, mutta itse olen huomannut että ihmisiin vaikuttaa se, mitä sisään laitetaan kehoon. Myös ruoan laatu ja juomat. 

Mehussa ei saisi olla makeutusaineita, se vaikuttaa usein elimistöön. -Sulla on ehkä liikaa tehtävää jos on opinnot ja työ yhtäaikaa. On normaalia katkaista joskus välit jos ei luota muihin tai jaksa. Ehkä osan kanssa välit palautuvat tai tulee uusia. Tutki mikä ahdistaa, mistä lähteestä se voi tulla. -Älä kiinnitä liikaa huomiota epäluuloihin, muutkin ovat nykyään epäluuloisia kokemustensa vuoksi, kaupungissa on liikaa ihmisiä nipussa - väkimäärä kasvanut, se ei toimi kaikille. Älä ota negatiivista materiaalia liikaa netistä laita puhelin kiinni välillä, vaikka analysoit joskus asioita. Laita joku raja sen negatiivisen materiaalin määrälle, moni joutuu joskus rajoittamaan, sitä pursuaa sieltä. Entä koulun ja työpaikan feng shui. Asiat selviävät ajan myötä hyvin. Ahdistushäiriössä myös tulee lisää taakkoja, mutta joskus se on ympäristö. Joskus aspergerissä tai neurooseissa osa haluaa kontrolloida muita ja se lisääntyy stressillä.

Vierailija
17/17 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ihmisten välillä on eroja. Esimerkiksi toivoisit tietynlaisia ystäviä ja tukea, muttei kaikista ole siihen. Joskus tukija voi olla äiti tai joku muu keskustelija. Tai oma keskustelu itsensä kanssa. Uskoo itseensä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi