Aika itsekästä hankkia lapsia
Miksi lapsia hankitaan nykyään ? Omaksi viihdykkeeksi ? Miltä näyttää lapsesi elämä sen jälkeen kun hän on täysi ikäinen?
Maaima on menossa suuntaan jossa pahoinvointi vain lisääntyy, jolloin äärijärjestöt /rikolliset ottavat roolia. Tekniikka vie kolmanneksen työpaikoista seuraavan 20 vuoden aikana. Ympäristön ääri ilmiöt lisääntyy, maailma saastuu ja joku päivä puhdas ruoka/vesi ei ole itsestään selvyys.
Lapset Tuovat varmasti iloa omaan elämääsi. Mutta ajatteletko mitä lapsesi elämä on kun hän täyttää 30.
Kommentit (72)
Hei nyt äkkiä joku avatkaa palsta näille veloille...
Oma ajatteluni kumpuaa biologiasta: lapset ovat jatkuvuutta. Ei tarvita mitään erityistä ajattelua siitä, haluanko lapsia vai ei, "eläimenä" minun tehtäväni on tuottaa jälkikasvua. Siihen tämä systeemi perustuu: synnytään, eletään, synnytetään ja kuollaan, ei tässä ole mitään isoa "huomenna kaikki on paremmin" -merkitystä.
Ehkä juuri minun lapseni on se, joka saa maailman kääntymään uuteen suuntaan. Koska joka tapauksessa lapsia tulee syntymään, vaikka minulle ei yhtäkään tulisi, niin miksi en tekisi sitä parasta lasta?
Luonto hoitaa : ihmiset, jotka eivät hanki jälkikasvua kuolevat sukupuuttoon. Haluttomuus lisääntyä on huono ominaisuus, jonka evoluutio karsii pois.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 08:23"]Tää palsta on täynnä agressiivisia veloja, joilla kauhea tarve toitottaa oman valintansa erinomaisuutta... Herää vaan kysmys, miksi?
[/quote] Ja miksi vitussa he ovat vauvapalstalla? Perustaisivat oman velapalstan.
[/quote]
Aina tämä yhtä paska argumentti. Tämä on aihe vapaa, monta vauva-aiheista alotusta näet etusivulla? Tämä on myös yksi vilkkaimmista keskustelupalstoista joten aiheita löytyy laidasta laitaan, joten siinä varmaan syy miksi täällä pyörii porukkaa laidasta laitaan.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:25"]
[/quote]
Mitä seuraavaksi? Epämiellyttävien mielipiteitten -sivusto, jonne voi siivota kaikki mielipiteet, joihin ei itse pysty vastaamaan. Miksi on niin vaikeaa kuulla että on hankkinut lapsia loppujen lopuksi järjettömistä ja muille epäedullisista syistä?
yksi syy miksi en halua lapsia, on juuri erittäin synkeät tulevaisuuden näkymät. Toisaalta myös se on itsekäs syy olla hankkimatta lapsia, sillä en halua olla jatkuvasti huolissani siitä millaista elämää lapseni joutuvat elämään.
Huolehditteko te äidit ja isät tulevaisuudesta koskaan? Siitä, että lapsillenne ei riitä tulevaisuudessa töitä ja ruokaa, että rikollisuus ja terrorismi lisääntyy, että tuhoisat luonnonilmiöt ovat arkipäivää.
Vaikka elämä ihan mukavaa onkin, en ymmärrä sen pitämistä lahjana. Jos en olisi syntynyt, en tietäisi mistään olemassaolosta mitään. Se ei siis olisi minulta pois, koska minua ei edes olisi.
Enkä mä toki mene päin naamaa ihmisille sanomaan että miten sä nyt lapsia olet mennyt tekemään. Siksi tämä AV onkin hyvä palsta, kun täällä voi tämmöisiäkin asioita pohtia :) Minusta olisi myös aivan mahtavaa, jos kykenisin elämään ilman huolta huomisesta, mutta kun sitä huolta on jo nähnyt niin paljon, että tulevaisuudenkuvani on mutoutunut melko negatiiviseksi. Ja se on hyvä että meitä ihmisiä on erilaisia.
Kyllä itse voin ainakin myöntää, että hankin lapsen itsekkäistä syistä. Iän karttuessa aloin pelätä sitä mahdollista yksinäisyyttä, jota tulisin myöhemmin kokemaan. Miehen kanssa on pitkä historia takana eikä ongelmia ollut, mutta puhun sellaisesta sydämen yksinäisyydestä. Mitä se olisi, jos olisin jatkanut elämääni ilman lasta - työtä, matkustelua, kulttuuria, pelkästään näitä? Halusin muunlaista, pehmeää sisältöä elämääni ja olen huomannut, että lapsen kanssa on mahdollista tehdä monia asioita. Mutta lapsen hankin kyllä puhtaasti itsekkäistä syistä.
Mietin kyllä usein, millainen maailma on, kun lapseni on esim. 30-vuotias. Omalta osaltani olen päättänyt tehdä töitä niin paljon ja elää niin, että lapseni talous tulee olemAn turvattu. Yhteiskuntaan en asiassa luota. Suurempi kysymys itselleni on se, miten saan kasvatettua lapsestani kunnollisen nuoren, kunnollisen aikuisen. Mielestäni siinä riittää haasteita. Täytynee luottaa itseensä, omaan osaamiseen. Muutahan ei oikein voi.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:25"]
[/quote]
Mitä seuraavaksi? Epämiellyttävien mielipiteitten -sivusto, jonne voi siivota kaikki mielipiteet, joihin ei itse pysty vastaamaan. Miksi on niin vaikeaa kuulla että on hankkinut lapsia loppujen lopuksi järjettömistä ja muille epäedullisista syistä?
[/quote]
Sinun päätelmäsi ja mielipiteesi lastenhankinnan syistä eivät ikävä kyllä hetkauta mitenkään. Jatka toki silti, ehkä ne johonkuhun puree.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:32"]Luonto hoitaa : ihmiset, jotka eivät hanki jälkikasvua kuolevat sukupuuttoon. Haluttomuus lisääntyä on huono ominaisuus, jonka evoluutio karsii pois.
[/quote] Jopa Adhd ihmiset lisääntyvät, koska heidänlaisiaan persoonia tarvitaan tulevaisuuden luovassa maailmassa, ihmisrakkaat lisääntyvät, hyvän äitisuhteen omaavat lisääntyvät, hyvät geeniyhdistelmät lisääntyvät, jotta maailmaan syntyy uusia loistavia geenejä ja tähtiä jotka loistavat! Tässä on kyse sekä evoluutiosta, psykologiasta että sosiaalisesta konstruktiosta. Ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 08:23"]Tää palsta on täynnä agressiivisia veloja, joilla kauhea tarve toitottaa oman valintansa erinomaisuutta... Herää vaan kysmys, miksi? [/quote] Ja miksi vitussa he ovat vauvapalstalla? Perustaisivat oman velapalstan.
[/quote]
Aihe vapaa on Suomen suurin vapaaehtoisesti lapsettomien palsta. Ihmettelen kyllä, miksi äidit kirjoittavat tänne lapsiasioistaan. Tuolla alempanahan on vanhemmuuden eri lajeille ihan omat palstansa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:25"] Hei nyt äkkiä joku avatkaa palsta näille veloille... [/quote] Mitä seuraavaksi? Epämiellyttävien mielipiteitten -sivusto, jonne voi siivota kaikki mielipiteet, joihin ei itse pysty vastaamaan. Miksi on niin vaikeaa kuulla että on hankkinut lapsia loppujen lopuksi järjettömistä ja muille epäedullisista syistä? [/quote] Sinun päätelmäsi ja mielipiteesi lastenhankinnan syistä eivät ikävä kyllä hetkauta mitenkään. Jatka toki silti, ehkä ne johonkuhun puree.
[/quote]
Eivät vai? Silti oli pakko kommentoida. Yhtä hyvin voisin sanoa että nämä on näkemäni kylmät faktat, mutta en minä vaadi ihmisiä toimimaan niiden pohjalta mitenkään vaan keskustelemaan asiasta järkevästi. Minun puolestani lapsia "saa" hankkia itsekkäistä syistä, jos pystyy seisomaan sen takana, mutta monen kiemurtelu ketjussa ainakin todistaa että heidänkin takaraivossaan tykyttää epäilys.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:39"]yksi syy miksi en halua lapsia, on juuri erittäin synkeät tulevaisuuden näkymät. Toisaalta myös se on itsekäs syy olla hankkimatta lapsia, sillä en halua olla jatkuvasti huolissani siitä millaista elämää lapseni joutuvat elämään.
Huolehditteko te äidit ja isät tulevaisuudesta koskaan? Siitä, että lapsillenne ei riitä tulevaisuudessa töitä ja ruokaa, että rikollisuus ja terrorismi lisääntyy, että tuhoisat luonnonilmiöt ovat arkipäivää.
Vaikka elämä ihan mukavaa onkin, en ymmärrä sen pitämistä lahjana. Jos en olisi syntynyt, en tietäisi mistään olemassaolosta mitään. Se ei siis olisi minulta pois, koska minua ei edes olisi.
Enkä mä toki mene päin naamaa ihmisille sanomaan että miten sä nyt lapsia olet mennyt tekemään. Siksi tämä AV onkin hyvä palsta, kun täällä voi tämmöisiäkin asioita pohtia :) Minusta olisi myös aivan mahtavaa, jos kykenisin elämään ilman huolta huomisesta, mutta kun sitä huolta on jo nähnyt niin paljon, että tulevaisuudenkuvani on mutoutunut melko negatiiviseksi. Ja se on hyvä että meitä ihmisiä on erilaisia.
[/quote]
Tottakai murehdin. Joskus murehdin myös sitä että huolehtiiko joku minusta kun olen vanha, saanko syövän, saanko vanheta yhdessä rakastamani miehen kanssa. Minusta on silti ihanaa sekin että olen ollut tosi onnellinen vaikka jonkun silmissä olisinkin tehnyt sen suurimman ympäristörikoksen. Eikö sekin ole ihan tavoiteltava asia, onnellisuus? Lapsistamme on kasvanut mainioita, empaattisia, fiksuja nuoria ja olen heistä valtavan ylpeä. Elämä tuntuu täydeltä ja hyvältä, tulevaisuudesta en tiedä enkä jaksaisi siitäkään jatkuvasti murehtia vaikka tottakai uhkakuvat toisinaan pelottaa. Se voi olla myös parempi paikka 30 vuoden päästä, emme voi ennustaa sitä. Olen varmasti ollut tosi itsekäs ja olen yhä vaikka parhaani mukaan yritän elää ekologisemmin. Olen mielestäni myös saanut paljon hyvää aikaan ja tehnyt monta ihmistä onnelliseksi. Siitäkin tulee aika hyvä olo.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:25"] Hei nyt äkkiä joku avatkaa palsta näille veloille... [/quote] Mitä seuraavaksi? Epämiellyttävien mielipiteitten -sivusto, jonne voi siivota kaikki mielipiteet, joihin ei itse pysty vastaamaan. Miksi on niin vaikeaa kuulla että on hankkinut lapsia loppujen lopuksi järjettömistä ja muille epäedullisista syistä? [/quote] Sinun päätelmäsi ja mielipiteesi lastenhankinnan syistä eivät ikävä kyllä hetkauta mitenkään. Jatka toki silti, ehkä ne johonkuhun puree.
[/quote]
Eivät vai? Silti oli pakko kommentoida. Yhtä hyvin voisin sanoa että nämä on näkemäni kylmät faktat, mutta en minä vaadi ihmisiä toimimaan niiden pohjalta mitenkään vaan keskustelemaan asiasta järkevästi. Minun puolestani lapsia "saa" hankkia itsekkäistä syistä, jos pystyy seisomaan sen takana, mutta monen kiemurtelu ketjussa ainakin todistaa että heidänkin takaraivossaan tykyttää epäilys.
[/quote]
Eli kun osallistuu tähän keskusteluun olemalla eri mieltä sinun kanssasi on epävarma? Voi sua.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:52"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 08:23"]Tää palsta on täynnä agressiivisia veloja, joilla kauhea tarve toitottaa oman valintansa erinomaisuutta... Herää vaan kysmys, miksi? [/quote] Ja miksi vitussa he ovat vauvapalstalla? Perustaisivat oman velapalstan.
[/quote]
Aihe vapaa on Suomen suurin vapaaehtoisesti lapsettomien palsta. Ihmettelen kyllä, miksi äidit kirjoittavat tänne lapsiasioistaan. Tuolla alempanahan on vanhemmuuden eri lajeille ihan omat palstansa.
[/quote] Buahh! Tämä palsta on vauva.fi ja kun tämä palsta perustettiin, tänne kirjoittivat lähes yksinomaan äidit. Näillä äideillä on niin hyvät jutut, että sitten muutkin seurasivat perässä. T, vuodesta 2000 palstaillut äiti
Ylikansoittumisen hoitaa luonto ja tilanne jota ei pystytä eikä osata hallita.
Niin, lasten hankkimiseen tarvitaan halua. So What? Sä et sit halunnut, ei se ole multa pois, jos et halunnu lasta. Voi olla viisaampikin ettet halunnut. Ei kaikkien geenejä tarvita.
Ärsyttävää nämä äidit jotka tekee rahankiilto silmissä lapsia ja ostelee itellensä vaan kaikkea roskaa haloo herätkää tai mäkin haluan olla raskaana jos naapurin pirkkokin on :)
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:32"]
Luonto hoitaa : ihmiset, jotka eivät hanki jälkikasvua kuolevat sukupuuttoon. Haluttomuus lisääntyä on huono ominaisuus, jonka evoluutio karsii pois.
[/quote]
Miten vapaaehtoinen lapsettomuus olisi muka periytyvää? Jokuhan ne velatkin on tänne maailmaan synnyttänyt, eli velan vanhemmat eivät ainakaan ole olleet veloja.
[/quote]
Itse asiassa kaikki velan esivanhemmat ovat hankkineet lapsia. :D
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 13:02"]
Miksi lapsia hankitaan nykyään ? Omaksi viihdykkeeksi ? Miltä näyttää lapsesi elämä sen jälkeen kun hän on täysi ikäinen?
Maaima on menossa suuntaan jossa pahoinvointi vain lisääntyy, jolloin äärijärjestöt /rikolliset ottavat roolia. Tekniikka vie kolmanneksen työpaikoista seuraavan 20 vuoden aikana. Ympäristön ääri ilmiöt lisääntyy, maailma saastuu ja joku päivä puhdas ruoka/vesi ei ole itsestään selvyys.
Lapset Tuovat varmasti iloa omaan elämääsi. Mutta ajatteletko mitä lapsesi elämä on kun hän täyttää 30.
[/quote]
kasvattakaa lapsenne rauhassa, mutta tuo on vaan faktaa... Lukekaa uutisia ja seuratkaa mihin maailma menee.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 08:23"]Tää palsta on täynnä agressiivisia veloja, joilla kauhea tarve toitottaa oman valintansa erinomaisuutta... Herää vaan kysmys, miksi?
[/quote] Ja miksi vitussa he ovat vauvapalstalla? Perustaisivat oman velapalstan.
[/quote] Vaikka uskon ettei velapalstasta koskaan tulisi yhtä monipuolista, luovasti hullua, säkenöivää, arjen koulimaa, laajakatseista, äidillistä, vauvakuumeista ja ihmisrakasta. Vauvapalstan aloittivat äidit. Muitakaa se!