Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muuttaisinko Tampereelle?

Vierailija
13.03.2015 |

Olen asunut 20 vuotta Helsingissä, kotoisin olen etelä-pohjanmaalta. Nyt tuli aivan yllättäen työtarjous, joka edellyttä jossain vaiheessa muuttoa Tampereelle. Työ tuntuu kiinnostavalta, tosin jokseenkin haastelliselta. Tamperrelta en tunne ketään, eikä ole sukua tai ystäviä/tuttavia lähimaillakaan.

Olen nyt aivan kysymysmerkkinä asian suhteen. Toisaalta houkuttaa, koska Helsinkiin olen ollut kyllästynyt jo monta vuotta. Toisaalta pelottaa; uusi työ olisi paljon vaativampi kuin nykyinen ja olisin myös vieraassa kaupungissa ilman minkäänlaista turvaverkkoa.

Mielipiteitä?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ikävintä on nimenomaan pinnallisuus. Ja kaikki naiset keskustassa ikähaitarilla 15-40 näyttää samalta: hiustenpidennykset, pillifarkut + nahkarotsi, merkkilaukku kyynärvarressa keikkumassa, tekokynnet, rusketus, överit ripsien pidennykset ja vaalea huulipuna. Oikeasti, järkyttävää vai huvittavaa.

Onko muualla erilaista?

Vierailija
2/25 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletko ap sinkku vai perheellinen? Mietin vaan noita turvaverkkoja, mihin niitä oikein kaipaat jos ei ole lapsia?

Minä olen ikäni Helsingissä asunut, mutta jos Suomesta joku toinen kaupunki pitäisi valita, minne muuttaa, niin se olisi Tampere. Onhan siellä kuitenkin asunnot vähän halvempia. Sieltä olisi lyhyempi matka lapsuuden maisemiin, jos siellä vielä sukulaisia asuu. Ja jos alat välillä kaivata pakokaasun tuoksuun, niin äkkiähän sieltä pääsee Helsingissä piipahtamaan. 

Ainoa miinus Tampereessa on se murre, mutta ei se kaikilla onneksi ole kovin vahvana. 

Jätän sinut pohtimaan asiaa näissä tunnelmissa: 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaverkkoa?? Minä ainakin valitsisin uuden, haasteita antavan kiinnostavan työn enkä jäisi miettimään mitään turvaverkkoja yli nelikymppisenä. Uusia ystäviä, tai ainakin kavereita löytyy aivan varmasti.

Kaupunkina Tampere on monipuolinen ja kulttuuritarjonta on varsin hyvä. Liikenneyhteydet ovat erittäin hyvät joka ilmansuuntaan. Manselainen ääntämys on mukavan kuuloista mutta sehän on makuasia. Tsemiä uuteen työhön!

Ulkosuomalainen N40+ Tampereen lähimaastosta

Vierailija
4/25 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 23:42"]

Helsinkiin olen ollut kyllästynyt jo monta vuotta. [/quote]

Etköhän tuossa jo vastannut itse itsellesi.

Vierailija
5/25 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 01:45"]

Turvaverkkoa?? Minä ainakin valitsisin uuden, haasteita antavan kiinnostavan työn enkä jäisi miettimään mitään turvaverkkoja yli nelikymppisenä. Uusia ystäviä, tai ainakin kavereita löytyy aivan varmasti.

Kaupunkina Tampere on monipuolinen ja kulttuuritarjonta on varsin hyvä. Liikenneyhteydet ovat erittäin hyvät joka ilmansuuntaan. Manselainen ääntämys on mukavan kuuloista mutta sehän on makuasia. Tsemiä uuteen työhön!

[/quote]

Tällaista vastausta odotin, kiitos!! Olen lapseton ja sinkku. Turvaverkoista mulle hokee nyt kaikki ulkopuoliset, työnantaja mukaanlukien eli sen takia ajattelin, että onko se jotenkin merkityksellistä. Ja tänään just työnantajan edustaja sanoi mulle, että olet kyllä hirveän rohkea, jos tällä tavalla lähdet, joten tuli sitten mieleen, että olen jotenkin typerä ja jätän huomioimatta jotain oleellista, kun lähden täysin vieraaseen kaupunkiin yksin.

Vierailija
6/25 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere on kiva paikka, muuta ihmeessä.

Vierailija
7/25 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti Tampere on leppoisampi paikka kuin Helsinki. Kokemusta on molemmista. Täällä sanotaan aina, kun jokin maksaa kaksi euroa, että se ois pari euroo. Mukavan rentoa! Tuossa yksi esimerkki. :)

Ja ei todellakaan ole sisäänpäinlämpiävä, kuten Turku. Sielläkin olen asunut useamman vuoden.

Ei ole Tampereen voittanutta! Toki paljon kaikessa auttaa se, millä asenteella itse suhtautuu asuinpaikkaansa. Jos lähtökohtaisesti on "en tykkää" -asenne, niin yleensä se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos taas suhtautuu paikkaan positiivisesti, niin huomaa helpommin kinen kivan.

Niin ja hei, tuota pintaliitoa ja kovuutta on ehdottomasti vähemmän kuin pääkaupunkiseudulla. Tääl on sellanen rento meininki.

Vierailija
8/25 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 05:13"]Ehdottomasti Tampere on leppoisampi paikka kuin Helsinki. Kokemusta on molemmista. Täällä sanotaan aina, kun jokin maksaa kaksi euroa, että se ois pari euroo. Mukavan rentoa! Tuossa yksi esimerkki. :)

Ja ei todellakaan ole sisäänpäinlämpiävä, kuten Turku. Sielläkin olen asunut useamman vuoden.

Ei ole Tampereen voittanutta! Toki paljon kaikessa auttaa se, millä asenteella itse suhtautuu asuinpaikkaansa. Jos lähtökohtaisesti on "en tykkää" -asenne, niin yleensä se metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos taas suhtautuu paikkaan positiivisesti, niin huomaa helpommin kinen kivan.

Niin ja hei, tuota pintaliitoa ja kovuutta on ehdottomasti vähemmän kuin pääkaupunkiseudulla. Tääl on sellanen rento meininki.
[/quote]

Kinen=kaiken.

Vierailija
9/25 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere toivottaa sinutkin tervetulleeksi! Meillä ei katsota ketään nenänvartta pitkin, kaikki ovat reilusti samalla viivalla. Meiltä löytyy kulttuuria, urheilua, kesätapahtumia ja paljon muuta tekemistä. Kun muutat käy Arboretumissa, Pyynikin näkötornilla, Amurin Helmessä, Työläismuseokorttelissa ja Tornihotellissa :) 

Täällä on oikeasti ihanaa, olen kotoisin Tampereelta mutta asuin välillä Stadissa 20 vuotta. 

Hanki asunto Kalevasta, Tammelasta tai Amurista. Olet lähellä keskustaa muttet kuitenkaan ihan Keskustorilla. 

Lämpimästi tervetuloa! :)

Som moro!

Vierailija
10/25 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 9v täällä asuneena ( tai no, nyt asun tässä 12km päässä Lempäälässä ) voin sanoa että muuta ihmeessä! Tampere on kiva ja rento kaupunki... Mukavia ihmisiä, kulttuuria, harjumaisemia jne. Toki täällä on meno "juntimpaa" kuin Helsingissä tai Turussa, mutta hyvällä tavalla. Ihmiset ovat pääsääntöisesti avoimia ja ystävällisiä. Voisin vaikka vannoa että täältä löydät niitä turvaverkkoja... Jos nyt et enää yli nelikymppisenä sydänystäviä niin ainakaan n hyviä kavereita :)

Vierailija
11/25 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 02:25"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 01:45"]

[/quote]

Tällaista vastausta odotin, kiitos!! Olen lapseton ja sinkku. Turvaverkoista mulle hokee nyt kaikki ulkopuoliset, työnantaja mukaanlukien eli sen takia ajattelin, että onko se jotenkin merkityksellistä. Ja tänään just työnantajan edustaja sanoi mulle, että olet kyllä hirveän rohkea, jos tällä tavalla lähdet, joten tuli sitten mieleen, että olen jotenkin typerä ja jätän huomioimatta jotain oleellista, kun lähden täysin vieraaseen kaupunkiin yksin.

[/quote]

Sitä tosiaan voi jäädäkin sitten yksin, jos yksin lähtee uudelle paikkakunnalle. Ei se ole enää 40-kymppisenä yhtä helppoa tutustua uusiin ihmisiin kuin nuorena jossain opiskelijaympyröissä, joissa kaikki tai ainakin lähes kaikki ovat toisilleen tuntemattomia ja kaikki ovat ikäänkuin samassa veneessä. Itsepä valintasi teet, mutta muista, että siinä on riskinsä. Eikä kyse ole nyt vain Tampereesta, vaan ihan mistä tahansa paikkakunnasta, joka on itselleen ihan vieras, niin en silloin suosittelisi muuttamaan. Tuota ne siellä työpaikallakin ovat varmaan tarkoittaneet.

Vierailija
12/25 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on työ, niin muuta ihmeessä. Mitä menetettävää. Jos taas ei olisi työpaikkaa tiedossa, niin en suosittelisi, täällä pon työpaikat kortilla.

Vierailija
13/25 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nautit pikkukaupungin meiningistä, niin saatat viihtyä Tampereella. Muussa tapauksessa: älä.

Vierailija
14/25 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 23:45"]Jos nautit pikkukaupungin meiningistä, niin saatat viihtyä Tampereella. Muussa tapauksessa: älä.
[/quote]
Et oo tainnu pikkukaupunkia koskaan nähdä.

Vierailija
15/25 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa että Tampere tuntuu todella pieneltä jos on Helsinkiin tottunut,

terveisin tänne muuttanut opintojen perässä

Vierailija
16/25 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 23:48"]Voin sanoa että Tampere tuntuu todella pieneltä jos on Helsinkiin tottunut,

terveisin tänne muuttanut opintojen perässä
[/quote]
Ja sitten kun tottuu pikkukaupunkiin niin tampere on aivan järjettömän iso :D

Vierailija
17/25 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 23:45"]

Jos nautit pikkukaupungin meiningistä, niin saatat viihtyä Tampereella. Muussa tapauksessa: älä.

[/quote]

No eipä tämä Helsinkikään suuren suuri ole :-)

Ja jos "pikkukaupunkiin" kuuluisi se, että ihmiset olis vähän vähemmän itsetietoisia, ulkonäkökeskeisiä ja pinnallisia kuin, miltä Helsingissä nyt tuntuu, niin se olisi kyllä plussaa.

-AP

Vierailija
18/25 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei tietty ole (yli 20v Helsingissä asuneena).. mutta Suomen mittakaavassa se on ainoa kaupunki, joka ei heti tunnu ahdistavan pieneltä. Tampereella tulee koko ajan samat naamat vielä useammin vastaan kaduilla ja ihmisiä on paljon vähemmän liikkeellä, kaupungin keskusta on fyysisesti pienempi jne.

Jos ap olisi tottunut vain johonki pikkuseen tuppukylään ni kyllä se Tampesteri sitten näyttäytyis varmaan eri valossa.

Vierailija
19/25 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ikää alkaa olla jo päälle 40 v, ja kiinnostuksen kohteet muualla kuin yöelämässä tms. joten sen takia tuntuu, että Helsingillä ei ole enää mua kiinnostavaa tarjottavaa. Kaupungilla tuskin tulen kulkemaan niin paljon, että samojen naamojen vastaantuleminen olisi rasite.

Lähinnä mua kiinnostaa minkälainen tunnelma Tampereella on eli minkälaisia ihmisiä? Turkua sanotaan yleisesti sisäänpäin lämpiäväksi ja helsinkiläisiä ylimielisiksi (niitä junan tuomia nimenomaan). Helsingissä yleinen tunnelma on mielestäni nykyään jotenkin ahdistava; pinnallinen ja voimakkaasti ihmisiä erotteleva. En muista kokeneeni Helsingin tunnelmaa tällaisena tänne muuttaessani, mutta toisaalta ehkäpä parikymppinen nätti nuori nainen ei tuollaiseen kiinnitä niin paljon huomiota...

-AP

Vierailija
20/25 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun neuvo on: älä muuta. Helsingissä ei aina tule ne samat naamat vastaan jne. Helsingissä on jotenkin vapaampi olo. Mulla on kokemusta sekä Helsingistä että Tampereesta. Kyllä se Tampere saattaa tuntua ahdistavan pieneltä Helsinkiin verrattuna. Jos et tunne sieltä ketään ennestään, niin ei kannata. Siellä ei ehkä ole niin helppo tutustua ihmisiin, ellei siellä työpaikalla sitten. Harrastusmahdollisuuksiakin paljon vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän