Vapaa kasvatus
Meille on syntymässä lapsi ja mietimme puolison kanssa että onko vapaa kasvatus se ainoa oikea vai mikä se olisi. Mielipiteitä ja kokemuksia kaivataan.
Kommentit (22)
Tätini kasvatti miehensä kanssa 4 lastaan vapaalla kasvatuksella. Kaksi heistä on ollut vankilassa (useammankin kerran), vakavin rikos tällä hetkellä tapon yritys. Jäljellejäävästäkin kahdesta toisella on ollut mielenterveysongelmia koko elämänsä...
Eli vapaa kasvatus onnistuu 25 % todennäköisyydellä tällä otannalla!
Sopivasti rajoja, rakkautta ja vapautta. Niin minut on kasvatettu ja suuremoia ongelmia ei ole tullut
En tiedä mitä näille vapaankasvatuksen lapsille nyt kuuluu, toivottavasti hyvää. Oli joku buumi joku aika sitten ja olivat hyvin hankalia ja ongemaisia lapsia hoitaa ja kasvattaa. Mitään rajaa ei ollut joillakin ja niitä rajoja todella haettiin -:vanhemmatkin olivat yleensä hyvin vastuuttomia jopa oman lapsen käytöksestä johtuvista ongelmista...
kasvatustyyli ei välttämättä ole ratkaisevimpia tekijöitä. nyt puhutaan paljon yksittäisten vuorovaikutustilanteiden lämpimyydestä. itselläni ei lapsia ole, joten en tiedä onko varaa sanoa, mutta kasvatuksessa pitäisi mielestäni enemmän keskittyä näkemään metsä puilta kuin johdonmukaisesti noudattaa tiettyjä toimintamalleja.
Paras on mielestäni se, että kaikkea saa tehdä paitsi jos on hyvä syy miksi ei saisi. Ei mitään "nyt pesemään hampaat koska mä käsken", vaan "nyt pesemään hampaat, sillä kello on paljon ja hampaat reikiintyy jos niitä ei pese". Toinen esimerkki "et sinä saa nyt uutta lelua koska me ei nyt vaan osteta semmoista", tilalle "et saa uutta lelua koska sinulla on niitä jo paljon ja jouluna sait jo monta". Eli säännöt löytyy, voi olla tiukatkin, mutta pääidea se että mitään ei kielletä ilman hyvää syytä ja lapselle aina selitetään että miksi ei. Lapsikin oppii itse ajattelemaan ja ymmärtämään että mitä ei saa tehdä ja minkä takia. Siinä oppii moraalia kun asioille kerrotaan selitys ja kieltäminen tuntuu lapsesta vähemmän epäreilulta. Eikä kannata iskostaa lapselle tuota "kaikkea saa tehdä ellei kielletä", vaan tuo on aikuisen mentaliteetille ydinlause ja lapselle sitten opetetaan järkevien kieltojen ja selitysten avulla harkintakykyä jota osaa käyttää myös kun kohtaa uusia asioita. Perättömillä kielloilla on helposti se vaikutus että selän takana kun kukaan ei ole kieltämässä niin lapsi sitten tekee mitää keksii kun siihen on vapaus.
Uppista, haluan lisää mielipiteitä!
Miten määrittelette vapaan kasvatuksen?
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 12:02"]Miten määrittelette vapaan kasvatuksen?
[/quote]
Mä olen aina ajatellut että vapaa kasvatus on sitä että lapsi saa tehdä kaikkea hänen oman harkintakykynsä mukaan, mitään ei kielletä...
Vapaa kasvatus on ääripäästä. Ja mun elämänkokemuksella mikä tahansa asia äärimmäisyyteen vietynä on huono juttu. Kultaisella keskitiellä pärjää parhaiten.
Meillä on lapsilla ollut vapaa kasvatus. Vanhemmilta se on vaatinut paljon enemmän kuin muut kasvatustyylit, koska lapsi on keskiössä, ei vanhempien toiveet ja oma aika. Kannattaa muistaa, että vapaa kasvatus on ihan eri asia kuin kasvattamattomuus tai välinpitämättömyys.
Vapaassa kasvatuksessa on vähän rajoja, mutta ne ovat tiukkoja. Toista ei saa vahingoittaa ja omista teoista kannetaan vastuu, siinä ne peruspilarit. Lapset ovat kuopusta lukuunottamatta aikuisia ja ns. menestyneet elämässä. Heitä on kehuttu kohteliaiksi ja ystävällisiksi, heillä on kavereita ja kunnon opiskelupaikat.
Ainoa, minkä minä menetin, on rankaisemisen ilo. Joskus tuntui siltä, että muilla kasvattaminen oli rankaisemista ja iso ongelma tuli siitä, että kun kielsi lapselta television katselemisen niin se lapsi halusikin olla sen sijaan äidin kanssa. Se taas oli äidistä kamalaa, hän kun oli ulkoistanut lapsen pois omasta elämästään. Vapaassa kasvatuksessa niin ei voi tehdä, täytyy olla lastensa "käytettävissä" ja mukana heidän toimissaan.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 12:02"]Miten määrittelette vapaan kasvatuksen? [/quote] Mä olen aina ajatellut että vapaa kasvatus on sitä että lapsi saa tehdä kaikkea hänen oman harkintakykynsä mukaan, mitään ei kielletä...
[/quote]
Mutta sitähän se ei ole. Kuvailemasi malli on kasvattamatta jättämistä, joka on henkistä heitteille jättöä ja täysin vastuutonta. Käsitteet ovat keskusteluissa yleensä pahemman kerran sekaisin.
Minä olen hippivanhempieni jonkintasoisen vapaan kasvatuksen tulos. Teini-ikä vielä menetteli mutta kyllä aikuistuminen ja vastuun otto, kodinhoito ja ruoan laitto, ihan perusasiat oli niin työn ja tuskan takana kun koskaan ei vaadittu mitään. Omaa lasta en niin kasvata enkä ainakaan oman kokemuksen mukaan suosittele muillekaan. Toki vapaa kasvatus on aika laaja käsite..
Vapaa kasvatus oli 1960-luvun villityksiä ns. Summerhill-hengessä. Suomessa sitä sovellettiin vain hyvin pieneen määrään lapsia, ja ne lapset ovat tänään yli 50-vuotiaita. Myöhemmin on alettu syytellä "vapaata kasvatusta" kaikesta nuorten pahanteosta, kuten pipon pitämisestä päässä sisätiloissa.
Olenkohan minä ns. vapaan kasvatuksen tulos? :D Meillä ei ollut koskaan kotiintuloaikoja tai arestia, tai kummoisempia rangaistuksia. Karkkia sai omilla rahoilla ostaa jos halusi. (kaverilla oli tarkka karkkipäivä ja hän kävi aina salaa ostamassa karkkia) Ei ole "tarvinnut" valehdella mistään vanhemmille, ovat sanoneet, että kotiin täytyy uskaltaa ja saa tulla vaikka olisi ympäripäissään tms. Tukkapöllyä tai luunappeja olen saanut. Silloin kun on tehnyt jotain tyhmää, ovat kysyneet miksi tein niin ja sanottu ettei niin saa tehdä. Se häpeä oli mulle riittävä rangaistus ja muutenkin kun tiesi tehneensä väärin. Sanottu siis on, jos on huonosti käyttäytynyt ja opetettu, että ketään ei saa kiusata tai haukkua ja "heikompien" puolta pitää aina pitää. Semmosta maalaisjärkeä käytetty, eikä kielletty kaikkea. En sitten tiedä, miten paljon omat henkilökohtaiset luonteenpiirteet vaikuttaa. Ihan normaaleja veronmaksajia meistä on sisaruksineni tullut.
Tai ehkä vertaan kasvatustani tuohon kaveriin, jolla oli todella (mielestäni turhankin) tiukat rajat. Siihen verrattuna meidän kasvatus on kyllä ollut vapaata :D
Ainoa oikea. Lapsi oppii ottamaan itse vastuuta jo varhain kun vanhemmat ei kykene
Ei ole lapsen kannalta paras. Auktoritatiivinen kasvatus on parhain.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 23:33"]Ei ole lapsen kannalta paras. Auktoritatiivinen kasvatus on parhain.
[/quote] Voitko perustella miksi on
Lapsi tarvitsee rajat ja rakkautta. Lapselle täytyy osata sanoa myös EI ja perustella. Olen nähnyt vapaan kasvatuksen tuloksia.
Jep. Paras kasvatus on se, kun kasvatatte koko muun ympäröivä maailman sopeutumaan teidän oman pikku mussukan kulloiseenkin haluun ja mielen oikkuun.
Mulla oli yks opettaja, jonka 4 lasta oli saanut vapaan kasvatuksen. Heistä tuli ihan yhteiskuntakelpoisia kansalaisia. Käsittääkseni heillä on kaikilla korkeakoulututkinto. En tiedä mikä linjaus heillä on ollut omien lasten suhteen.