Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupassakäyntikeskustelut

Vierailija
20.01.2025 |

En ihmettele jos ennen me maalta tulleet olimme ihmeissämme itsepalvelumyymälöistä ja erillisistä kassoista. Miten käyttäytyä? Kyläkaupassahan myyjä ojensi tavarat ja hänelle maksettiin.

Mutta että nykypäivänä päivittäiset keskustelut jossain kassalinjalla asioimisesta, miten teet, sanotko päivää,mitä teet ja miten. Miten muut asiakkaat ärsyttää.

En koskaan ole pysähtynyt pohtimaan kaupassakäyntiä noin syvällisesti, se on vain pakollista jos aikoo syödä. Minulta esm on turha kysyä minkälainen kassa, ei mitään mielikuvaa, mekaanisesti vain sanon kiitos ja kiitos samoin hyvän päivän jatkon toivotuksiin.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan niin maalla asu, ettei osaa käydä kaupassa. Samanlaiset tiskit joka puljussa ja maan kolkassa.

Vierailija
2/12 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan niin maalla asu, ettei osaa käydä kaupassa. Samanlaiset tiskit joka puljussa ja maan kolkassa.

Ei tietenkään enää.  Alkuosa oli historiallista katsausta 60-luvulta.

Edelleen olen hämmästynyt miksi päivittäin pitää ihmetellä kaupassakäyntiä ja kassalinjalla asiointia ikäänkuin kukaan ei olisi lapsesta lähtien käynyt kaupassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu siitä että tää yhteiskunta on koneellistunut niin paljon että ihmiset ei enää edes erota toista ihmistä koneesta sen takia se kohtelu on ihan paskalysti myös

Mä en ole vanha ihminen mutta mä tiedän kyllä että vanhemmat sukupolvet ovat ja edelleen odottavat asiakaspalvelua ja sitä että se kaupassa käynti on tietynlainen kokemus ja tärkeä tekeminen omaan päivään, se on ennen ollut tärkeää että on käyty kaupassa vaihtamassa kuulumisia ihmisten kanssa jne. Eihä se enää tietenkää ole mikä on tietyllä tapaa sääli vaikka mä itsekin olen aika omissa oloissa kulkeva ihminen ja mä en siitä välitä mutta monet muut välittää

Vierailija
4/12 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu siitä että tää yhteiskunta on koneellistunut niin paljon että ihmiset ei enää edes erota toista ihmistä koneesta sen takia se kohtelu on ihan paskalysti myös

Mä en ole vanha ihminen mutta mä tiedän kyllä että vanhemmat sukupolvet ovat ja edelleen odottavat asiakaspalvelua ja sitä että se kaupassa käynti on tietynlainen kokemus ja tärkeä tekeminen omaan päivään, se on ennen ollut tärkeää että on käyty kaupassa vaihtamassa kuulumisia ihmisten kanssa jne. Eihä se enää tietenkää ole mikä on tietyllä tapaa sääli vaikka mä itsekin olen aika omissa oloissa kulkeva ihminen ja mä en siitä välitä mutta monet muut välittää

Olen vanha ja uskon ettei vanhuksetkaan jossain isoissa marketeissa odota mitään palvelua.  Joku voi jossain lähiökaupassa odottaa tutun kauan olleen kassan kanssa rupattelua -en tiiä. 

Palveluodotukset ehkä erikoiskaupoissa ovat suuremmat.

Vierailija
5/12 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon kassahenkilölle aina terve ja katson silmiin, lopussa muistan aina kiittää. Perusasioita.

Vierailija
6/12 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan olleeni itsepalveluAnttilassa joskus 1970-luvun alussa, ei ne kassat silloinkaan jääneet mieleen.

Vierailija
7/12 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin maaseudulla ei kuitenkaan korvessa 1950-60 luvuilla. Kauppa oli sellainen maalaiskauppa, jossa oli lihapuoli, siirtomaatavapuoli ja maitopuoli, eri huoneet siis. Jokaisessa "huoneessa" oli matala pöytä ja muutama jakkara johon istuttiin ja poristiin muiden asiakkaiden kanssa. Pilsneriä joivat ja lapsille lasillinen limonaatia. Oli kyllä mukava käydä kaupassa pappan kanssa ja välillä ilmankin. Polkupyörällä sinne mentiin 3 km ja talvella hiihtäen tai potkurilla. 

Vierailija
8/12 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuttiin maaseudulla ei kuitenkaan korvessa 1950-60 luvuilla. Kauppa oli sellainen maalaiskauppa, jossa oli lihapuoli, siirtomaatavapuoli ja maitopuoli, eri huoneet siis. Jokaisessa "huoneessa" oli matala pöytä ja muutama jakkara johon istuttiin ja poristiin muiden asiakkaiden kanssa. Pilsneriä joivat ja lapsille lasillinen limonaatia. Oli kyllä mukava käydä kaupassa pappan kanssa ja välillä ilmankin. Polkupyörällä sinne mentiin 3 km ja talvella hiihtäen tai potkurilla. 

Mukava muisto. Olin maitopuolella ensin ja sitten siirtomaatavarapuolella. Lihapuolella en parivuotisen urani aikani ollut, se oli vaativinta työtä. Lihaosaston hoitaja tukin päällä pilkkoi lihoja.

Vierailija
9/12 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkas tämä teidän maalta tulo okein tapahtui? Kyllä ne kyläkaupatkin muuttui itsepalvelumyymälöiksi samoihin aikoihin kuin kaupunkien kaupatkin. Itse muistan ainakin mummolan maalaiskylän osuuskaupassa ihan itse hyllystä karkkeja valinneeni jo 70-luvun alussa. Samoihin aikoihin myös meillä kaupungissa palvelumyymälät muuttui itsepalvelumyymälöiksi. Marketit tuli vasta vähän myöhemmin.

Vierailija
10/12 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan jälkeen monet ovat taantuneet luolamiestasolle. Alkeellisia arjen askareita ja normaalia, ystävällistä kanssakäymistä ei osata. Siksi aihe on hedelmällinen.

Vierailija
11/12 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloinkas tämä teidän maalta tulo okein tapahtui? Kyllä ne kyläkaupatkin muuttui itsepalvelumyymälöiksi samoihin aikoihin kuin kaupunkien kaupatkin. Itse muistan ainakin mummolan maalaiskylän osuuskaupassa ihan itse hyllystä karkkeja valinneeni jo 70-luvun alussa. Samoihin aikoihin myös meillä kaupungissa palvelumyymälät muuttui itsepalvelumyymälöiksi. Marketit tuli vasta vähän myöhemmin.

Olin  heinolassa keskustan osuuskaupan myymälässä, en edes maalla, vuosina 1965 ja 1966. Ja kesällä 1964 kesätyössä. Siellä siirtomaatavaran ja lihaosaston välissä pienempi maito-osasto. Maito myytiin tonkista asiakkaan astioihin.  Sit varmaan tuli maitopussit ja pullot, en muista niitä. Se tonkkien kanssa läträäminen on jäänyt mieleen 

Vierailija
12/12 |
20.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö siinä kassalla oikein keskustella? Ainakaan isommissa marketeissa sellaiseen ei ole aikaa. Mitä siitä tulisi jos jokainen asiakas alkaisi hölisemään kuulumisia kassalla. Tuossa lähikaupassa voi hölistä, jos ei ole muita asiakkaita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi