Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä virastossa työskenteleviä? Onko tavallista, että siellä on Yli-Viikarin kuvaamia alisuoriutujia töissä?

Vierailija
08.12.2021 |

Eli vuodesta 1991 lähtien ei ollut virkamies tehnyt mitään. Sitten Yli-Viikari hankkiutui hänestä eroon. Eikö se ollut kaikkien etujen mukaista? Onko näitä alisuoriutujia paljonkin valtiolla?

Kommentit (197)

Vierailija
121/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan yliopistolle otettiin kaikenlaista tukihenkilöä.

Nyt pelkkiä tukityössä olevia oli noin 1100 henkilöä, kunnekka mono alkoi heilua.

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008438446.html

Siis oikeasti? Yhdessä yliopistossa työskentelee yli 1000 ihmistä tukitehtävissä? Huhhuh.

Oikeasti Suomessa on aivan valtava määrä porukkaa erilaisissa "tuki"tehtävissä.

Esimerkiksi yksi töissä käyvä vajaakuntoinen ihminen työllistää noin 5 avustavaa ihmistä, jotka ovat hänen henkilökohtaisia 24h avustajiaan. Avustajat ovat siis täyden työajan ihmisiä, mutta 3-vuorotyössä käytännössä, ja jokainen päivä arkena ja viikonloppuna kolme 8h vuoroa.

Tämä on esimerkiksi itsenäisesti asuvilla ja töissä käyvillä vammaisilla ihan normaali kuvio. Koko ajan on avustaja mukana, ja kunta maksaa avustajan palkan.

Eläkeläisten hoitokodeista maksetaan 5 miljardia verorahoista vuodessa tällä hetkellä ja telkkarissa tuli, että tuo summa nousee 10 miljardiin. Lisäksi eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, silti aina jaksetaan vääntää porua työttömyystuista, joita maksetaan 4,9 mildardia ja osa työttömistä tekee työmarkkinatuella töitä.

Vierailija
122/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta sekä yksityiseltä että julkiselta puolelta ja kyllä julkisella tahti on paljon hitaampi. Siellä on myös töissä sellaisia jotka eivät viikkookaan pärjäisi julkisella. Täysiä suojatyöpaikkoja osa julkisista töistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pelkkiä tukityössä olevia oli noin 1100 henkilöä, kunnekka mono alkoi heilua.

Siis oikeasti? Yhdessä yliopistossa työskentelee yli 1000 ihmistä tukitehtävissä? Huhhuh.

Esimerkiksi yksi töissä käyvä vajaakuntoinen ihminen työllistää noin 5 avustavaa ihmistä, jotka ovat hänen henkilökohtaisia 24h avustajiaan. Avustajat ovat siis täyden työajan ihmisiä, mutta 3-vuorotyössä käytännössä, ja jokainen päivä arkena ja viikonloppuna kolme 8h vuoroa.

Tämä on esimerkiksi itsenäisesti asuvilla ja töissä käyvillä vammaisilla ihan normaali kuvio. Koko ajan on avustaja mukana, ja kunta maksaa avustajan palkan.

Eläkeläisten hoitokodeista maksetaan 5 miljardia verorahoista vuodessa tällä hetkellä ja telkkarissa tuli, että tuo summa nousee 10 miljardiin. Lisäksi eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, silti aina jaksetaan vääntää porua työttömyystuista, joita maksetaan 4,9 mildardia ja osa työttömistä tekee työmarkkinatuella töitä.

Melkein koko Suomen budjetti menee eläkeläisiin, mutta silti jaksetaan kitistä olemattomista työttömyystuista.

Vierailija
124/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä, että vanhemmat työntekijät eivät mukamas opi enää mitään, mutta saavat silti pitää työpaikkansa ilman esim. tietokoneen käyttötaitoa. Mun äiti 62v. handlaa aivan asianmukaisesti Zoomit ja Teamsit. Neuvoo työkavereitakin järjestelmien kanssa. Korona-aikana ollut pakko oppia viimeisetkin sovellukset. Jos joku muu ei opi, niin ei se ainakaan iästä johdu. Haluttomuus, alkava muistisairaus tai sitten vaan ei ole ihan penaalin terävin kynä koskaan ollutkaan.

Vierailija
125/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsispä julkiselle töihin lusmuilemaan. Ei huvita enää tämä tuloksen teko. Tekisi mieli lepäillä.

Vierailija
126/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajillakin on vaitiolovelvollisuus, mutta potilaalla ei, tottakai puhutaan mitä sen niminen hoitaja sanoi ja teki.

Vierailija
127/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein koko Suomen budjetti menee eläkeläisiin, mutta silti jaksetaan kitistä olemattomista työttömyystuista.

Mitä sun mielestä pitäisi sitten tehdä eläkeläisille?

Vierailija
128/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä, että vanhemmat työntekijät eivät mukamas opi enää mitään, mutta saavat silti pitää työpaikkansa ilman esim. tietokoneen käyttötaitoa. Mun äiti 62v. handlaa aivan asianmukaisesti Zoomit ja Teamsit. Neuvoo työkavereitakin järjestelmien kanssa. Korona-aikana ollut pakko oppia viimeisetkin sovellukset. Jos joku muu ei opi, niin ei se ainakaan iästä johdu. Haluttomuus, alkava muistisairaus tai sitten vaan ei ole ihan penaalin terävin kynä koskaan ollutkaan.

Työttömilläkin on työhaastattelut teamsissa, pakko olla kotona kone.

Vierailija
129/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääministeri ainakin tarvii hirveän määrän avustajia että selviää duunistaan. Sillä on työllistävä vaikutus.

Vierailija
130/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se hienoa aikaa kun sai työharjoittelijoilla teetättää omat hommat ja saattoi itse lähteä ”asioille”.

Vierailija
131/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun mielestä pitäisi sitten tehdä eläkeläisille?

No, eläkettä ei tarvitsisi maksaa niin paljon kuin nyt esim. 1600 netto on sama summa minkä saa kaupan alalla, kun tekee 40 tuntia vuorotyötä viikossa, joka toinen viikonloppu töissä.

Eläkeläiset voisivat myös maksaa enemmän palveluista esim. eläkeläisen sairaanhoito 6500 euroa vuodessa / yksi eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.

Ja se kitinä työttömistä voitaisiin lopettaa.

Vierailija
132/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsispä julkiselle töihin lusmuilemaan. Ei huvita enää tämä tuloksen teko. Tekisi mieli lepäillä.

Vaihda paikkaa tuon arkistonhoitajan kanssa. Sen duuni kuulosti juuri sille että mitään ei tarvitse tehdä.

Vierailija
133/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta sekä yksityiseltä että julkiselta puolelta ja kyllä julkisella tahti on paljon hitaampi. Siellä on myös töissä sellaisia jotka eivät viikkookaan pärjäisi julkisella. Täysiä suojatyöpaikkoja osa julkisista töistä.

Julkinen, julkinen ja julkinen. Vähän ristiriitainen kommentti tämä

Vierailija
134/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kaksi vuotta valtion virastossa, työtahti oli helvatin paljon tiukempi kuin yksityisellä. Samalla aikaa vei ölytön byrokraia joka alkoi jo aamulla työajan kirjaamisellamone salasana ja koodin kautta. Kokoajan tuli uusia säädöksiä ja lakeja joita piti ihan itse  yrittää soveltaa hommaa. Aikasemassa työpaikassani rahoitusalalla työ paljon iisimpää koska tukea tuli compliencelta ja it:ltä aina kun pyysi. Valtolla joutui melkein  kaiken pähkäilemään itse ja työ oli paljon  hektisempää. Siksi vaihdoikin sopivan tilaisuuden tullen takaisin rahoitusalallalle ottamaan rennosti.

Vierailija
135/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ministeriössä töissä samoina vuosina kuin Yli-Viikari.

Ette voi uskoa minkälaisia suojatyöpaikkoja ne ainakin vielä silloin kätkivät sisäänsä. 

En ihmettele että Yli-Viikari on nähtyään tätä VM:ssä kieltäytynyt jatkamasta samaa rataa VTV:ssa. Kaikki muu mikä tähän liittyy on sitten asia erikseen, mutta ymmärrän häntä hyvin että on halunnut päästä vihdoin eroon täysin tuottamattomasta yksilöstä joka tuhoaa työilmapiirin ympäriltään.

Vierailija
136/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti opetus- ja tutkimushenkilökunta tekee kaikki omat hommansa itse, palkanmaksua lukuunottamatta. Itse saavat hoidella it-laitteensa, matkajärjestelynsä, rahoituksensa, opetustilansa jne. Joskus olen vähän ihmetellyt, että mitä nämä 1100 ihmistä tarkalleen ottaen tekevät.

Tämä totta. Yliopiston lehtorina olen esim. itse asentanut uuden näytön tietokoneeseen. Aikansa se siinä työhuoneessa lojui. Monta kertaa jonkun piti tulla, ei koskaan tullut, niin tempaisin paikalleen. Tuli kyllä Atk-jampoilta joku kysely, miten onnistuimme palvelussamme :).

Olitpa näppärä😅🤣 käytön duuni

Minäkin ajattelin, että aika itsestään selvää, että tietokoneet asennetaan itse. Samoin kuin hankitaan tarvittavat ohjelmat ja lisenssit, tehdään asennukset jne. Eipä it-tuen tehtäviin kai kuulu muu kuin laitehankinnat, jotka nekin joskus jää opetus- ja tutkimushenkilöstölle. Ja jos ohjelmien lisenssien kanssa on jotain häikkää tai luvatut maksut maksamatta, ihan turha mitään it-tukea vaivata, siellä ei tiedetä asiasta mitään!

Siivoojat ja huoltomiehet ymmärrän, ja heitä näkyy joskus yliopistollakin, mutta mitä tekevät nämä tukihenkilöt?

Vierailija
137/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä näitä alisuorittajia löytyy. Ja eipä niitä saa ulos, jollei todella tee jotain isoa mokaa. Eikä oikein yt-neuvottelut auta kun on kyseessä kasvava firma ja työntekijöitä tarvitaan koko ajan lisää. Yhteistä näillekin on, että ovat eläkeiän kynnyksellä. Yksi on niin pihalla kuin voi olla ja pari lähintä työkaveria tekevät hänen työnsä käytännössä kokonaan. Onneksi hän nyt ilmoitti jäävänsä eläkkeelle. Kaksi muuta eivät vaan pysy kehityksen perässä, toinen kyllä yrittää mutta ei vaan enää kykene, toinen jättää vaan jättää asiat puolitiehen ja tekemättä. Ja tähän heti perään, että kyllä meillä on eläkeiän kynnyksellä olevia tehopakkauksiakin eli en missään nimessä syytä että kaikki olisivat lusmuja.

Yleisestikin olen samaa mieltä täällä muutaman muunkin jo mainitseman asian kanssa. Eli varsinkin kunnalla, mutta muuallakin, on todellakin kahden kerroksen väkeä. On ne tehokkaat ja niskalimassa puurtavat, jotka pitävät hommat pyörimässä ja sitten on, joista on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vierailija
138/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa ei ottaisi työpaikkaa, jossa saa puuhailla omiaan päivät pitkät. Kateellinen näille toki saa olla, mutta ei pidä väittää, ettei itselle kelpaisi samanlainen virka.

Eräs tuntemani ihminen oli aikoinaan parikymmentä vuotta virassa, jossa tehtävänä oli lähinnä olla paikalla. Hänen rakas harrastuksensa oli lukeminen, ja oli onnekas yhteensattumus, että työpaikan vieressä kävi viikoittain kirjastoauto. Minä olin monta kesää hänen sijaisenaan. Menisin viivana samaan työpaikkaan loppuiäkseni, mutta virka lopetettiin, kun hän jäi eläkkeelle.

Miten nyt on muuten mahdollista, että ihmiset uskovat Yli-Viikarin sanaan kuin vuoreen, vaikka hän käy oikeutta väärinkäytösten ja vilungin vuoksi? Hänellä on ollut kuukausia aikaa kehrätä juristiensa kanssa selitykset joka ikiselle tempulleen - eikä syytettynä olevan edes edellytetä puhuvan totta.

Vierailija
139/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukapa ei ottaisi työpaikkaa, jossa saa puuhailla omiaan päivät pitkät. Kateellinen näille toki saa olla, mutta ei pidä väittää, ettei itselle kelpaisi samanlainen virka.

Eräs tuntemani ihminen oli aikoinaan parikymmentä vuotta virassa, jossa tehtävänä oli lähinnä olla paikalla. Hänen rakas harrastuksensa oli lukeminen, ja oli onnekas yhteensattumus, että työpaikan vieressä kävi viikoittain kirjastoauto. Minä olin monta kesää hänen sijaisenaan. Menisin viivana samaan työpaikkaan loppuiäkseni, mutta virka lopetettiin, kun hän jäi eläkkeelle.

Miten nyt on muuten mahdollista, että ihmiset uskovat Yli-Viikarin sanaan kuin vuoreen, vaikka hän käy oikeutta väärinkäytösten ja vilungin vuoksi? Hänellä on ollut kuukausia aikaa kehrätä juristiensa kanssa selitykset joka ikiselle tempulleen - eikä syytettynä olevan edes edellytetä puhuvan totta.

En ottaisi tuollaista työtä. Ennemmin saavutan asioita, opin uutta, etenen uralla, johdan muita ja saavutan säännöllisesti korkeamman palkkatason.

Tytin mukaan tarkastaja on lusmuillut pari vuosikymmentä ja asiaa on käsitelty monen tahon kanssa. En epäile tässä asiassa Tyttiä lainkaan eikä koko asia olisi käräjillä ilman hänen muita törttöilyjään. Ikävä myös tälle tarkastajalle joka on kaikesta huolimatta jo eläkkeellä.

Vierailija
140/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luonnekysymys. Itse en pystyisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan