Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä virastossa työskenteleviä? Onko tavallista, että siellä on Yli-Viikarin kuvaamia alisuoriutujia töissä?

Vierailija
08.12.2021 |

Eli vuodesta 1991 lähtien ei ollut virkamies tehnyt mitään. Sitten Yli-Viikari hankkiutui hänestä eroon. Eikö se ollut kaikkien etujen mukaista? Onko näitä alisuoriutujia paljonkin valtiolla?

Kommentit (197)

Vierailija
81/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimistossa jossa työskentelin, odotteli eläkepäiviään eräs, täysin tekemätön ukko.

Oli omasta mielestään ohitettu jossain ylennyksessä väärin ja siitä kostona lopetti tekemästä mitään.

Istui huoneessaan ja pelasi pasianssia. Hänen huoneestaan näki käytävälle ja asiakkaat valitti, että ihme virkatoimintaa teillä kun virkamies pelaa työpäivät pasianssia valtion koneella. Tämän johdosta muutettiin hänen huoneen huonejärjestystä niin ettei koneen näyttö näkynyt käytävälle.

Hän teki useimmiten sitä, että leimasi itsensä aamulla sisään mutta lähti kotiin 2 tunnin kuluttua koska ”kuumetta.’

Omalla ilmoituksella sai olla 3 pvä saikulla joten hän otti sen vähintään kerran kuukaudessa.

Ei tehnyt siis mitään. Puhelinpäivystyksessä neuvomassa (??) asiakkaita laiskasti: ei kirjannut mitään ylös mitä oli sovittu ja puhuttu työttömän kanssa. Tiedän ainakin yhden ikikarenssin minkä asiakas sai tämän takia.

Mitään ei asialle kukaan tehnyt. Valtion vakituinen virka-asema on koskematon!

Vierailija
82/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikanaan yliopistolle otettiin kaikenlaista tukihenkilöä.

Nyt pelkkiä tukityössä olevia oli noin 1100 henkilöä, kunnekka mono alkoi heilua.

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008438446.html

Siis oikeasti? Yhdessä yliopistossa työskentelee yli 1000 ihmistä tukitehtävissä? Huhhuh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt pelkkiä tukityössä olevia oli noin 1100 henkilöä, kunnekka mono alkoi heilua.

Siis oikeasti? Yhdessä yliopistossa työskentelee yli 1000 ihmistä tukitehtävissä? Huhhuh.

Ja olisit nähnyt mikä itku ja parku heidän keskuudessaan oli näiden yt-neuvottelujen takia... Ovat omasta mielestään täysin korvaamattomia, tietenkin.

Vierailija
84/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti opetus- ja tutkimushenkilökunta tekee kaikki omat hommansa itse, palkanmaksua lukuunottamatta. Itse saavat hoidella it-laitteensa, matkajärjestelynsä, rahoituksensa, opetustilansa jne. Joskus olen vähän ihmetellyt, että mitä nämä 1100 ihmistä tarkalleen ottaen tekevät.

Vierailija
85/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti virkamiestä ei saanut potkittua virastaan, kuin virkavirheen tehtyään.

Silloin virkamies, joka ei tee mitään, on täysin turvassa potkuilta.

Vierailija
86/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti Suomessa on aivan valtava määrä porukkaa erilaisissa "tuki"tehtävissä.

Esimerkiksi yksi töissä käyvä vajaakuntoinen ihminen työllistää noin 5 avustavaa ihmistä, jotka ovat hänen henkilökohtaisia 24h avustajiaan. Avustajat ovat siis täyden työajan ihmisiä, mutta 3-vuorotyössä käytännössä, ja jokainen päivä arkena ja viikonloppuna kolme 8h vuoroa.

Tämä on esimerkiksi itsenäisesti asuvilla ja töissä käyvillä vammaisilla ihan normaali kuvio. Koko ajan on avustaja mukana, ja kunta maksaa avustajan palkan.

Vierailija
87/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavoitteeni on sama, kuin vaimoni työpaikassa eräällä äijällä: hän ilmestyi joka päivä töihin aamulla klo 8:30 kassi kilisten, katosi arkistoon kellariin ja lähti sitten päivän tehtyään kotiin, joskus saattoi jopa mennä ylitöiksi. Kukaan ei tiennyt, mitä hän siellä töikseen teki.

Minä tiedän. Olen arkistonhoitaja. Se oli tungettu sinne mikä ei kiinnosta ketään, eli arkistoon ryyppäämään johonkin hyllyväliin. Sillä välin se alipalkattu (n. 2000e/kk, maisterikoulutus) arkistonhoitaja, joka pyörittää juoppojen aikuisten lastentarhaa, on yrittänyt epätoivoisesti suojella papereita, järjestää niitä, hoitaa tietopalvelua ja digitoida.

Ja vaikka kuinka valittaa resurssipulasta, niin lisää ei saa, koska onhan ne työvoiman pahimmat juopot siellä "apuna". Olen ihan tosissaan yrittänyt pelastaa 300v vanhaa karttaa tällaisen juopon alta. Juoppo oli siinä karttaa katsellessaan ja naukkaillessaan sammunut kartan päälle. Ihan hirveää hommaa kunnalla.

Korona oli pelastus kun sain pistettyä koko apuvoimajoukon etätöihin. Ehdin tehdä muutakin kuin pyörittää lastentarhaa.

Meidänkin kunnassa siirretään arkistoon ne työntekijät joista ei päästä eroon, mutta joille ei voi antaa mitään työtä. Arkistossa eivät haittaa. Ilmankos arkistonhoitaja on aina niin stressaantunut. Onhan noista aivan kauheasti haittaa siellä.

Vierailija
88/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Helsingin kaupungilla töissä virasto-osastolla, joka on olemassa vain, kun se nyt pitää olla olemassa. Varsinaisesti siitä ei ole hyötyä yhtään kellekään, eikä kaupunkilaiset edes tiedä osaston olemassaolosta yleensäkään. Töissä oli 6 henkeä ja muistan yhden jo protestoineen, että pitäähän meidän nyt jotain konkreettista keksiä, ettei olla vaan olemassa siksi, että pitää olla olemassa.

Kaikki täydellä palkalla, lähinnä vaan puuhailemassa. Ehkä kerran kuussa jotain vähän fiksumpaa tekemistä, josta oli hyötyäkin jonkun yhden projektin verran. Muutoin ei mitään.

Vierailija
89/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin Helsingin kaupungilla töissä virasto-osastolla, joka on olemassa vain, kun se nyt pitää olla olemassa. Varsinaisesti siitä ei ole hyötyä yhtään kellekään, eikä kaupunkilaiset edes tiedä osaston olemassaolosta yleensäkään. Töissä oli 6 henkeä ja muistan yhden jo protestoineen, että pitäähän meidän nyt jotain konkreettista keksiä, ettei olla vaan olemassa siksi, että pitää olla olemassa.

Kaikki täydellä palkalla, lähinnä vaan puuhailemassa. Ehkä kerran kuussa jotain vähän fiksumpaa tekemistä, josta oli hyötyäkin jonkun yhden projektin verran. Muutoin ei mitään.

Aika kävisi pitkäksi tuollaisessa paikassa olla töissä.

Vierailija
90/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka työpaikalta varmaan löytyy himmeitä tuikkuja joilla terveen paperit mutta yksinkertaisetkin asiat haastavia. Hätinä osaa kengännauhat sitoa niin yritä sitten pärjätä työelämässä.

Vierailija
91/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja silti opetus- ja tutkimushenkilökunta tekee kaikki omat hommansa itse, palkanmaksua lukuunottamatta. Itse saavat hoidella it-laitteensa, matkajärjestelynsä, rahoituksensa, opetustilansa jne. Joskus olen vähän ihmetellyt, että mitä nämä 1100 ihmistä tarkalleen ottaen tekevät.

Tämä totta. Yliopiston lehtorina olen esim. itse asentanut uuden näytön tietokoneeseen. Aikansa se siinä työhuoneessa lojui. Monta kertaa jonkun piti tulla, ei koskaan tullut, niin tempaisin paikalleen. Tuli kyllä Atk-jampoilta joku kysely, miten onnistuimme palvelussamme :).

Vierailija
92/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla alisuoriutuja on supertarkka perfektionisti. Hänen työstään harvoin tulee valituksia tai reklamaatioita mutta saa niin vähän aikaan päivässä ettei siitä ole firmalle mitään hyötyä. Kaikki muut saa kolme kertaa enemmän valmista työpäivän aikana.

Vierailija
93/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puistattaa lukea näitä sairaanhoitajana! Samasta laarista meidänkin palkat maksetaan, mutta näiden virastolusmujen palkat ovat varmaan enemmän kuin oma 2600€ kuukaudessa, jota ei ole millään ja ikinä varaa nostaa?

Vierailija
94/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko tuohon. On ostettu hiljaiseksi. Tiesi liikaa jostain jutusta.

Vierailija
95/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika pieni summa hiljaiseksi ostosta.

Vierailija
96/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista lukea näitä. Itse aloitin valtiolla 10 vuotta sitten. Minulla on aina töitä riittänyt, mutta olen kyllä huomannut, että tekevälle ja osaavalle niitä töitä lykätäänkin. Joidenkin työpanos on vähäinen ja heille on tosi vaikea tehdä mitään. Yhden tiedän, joka ilmeisesti terveydellisistä syistä saatiin pois. Toista lusmua on yritetty saada pois, mutta hän vetää tuon kiusaamiskortin ja muut manipuloinnit ja valehtelut heti tiskiin. Ko. lusmu tekee myös aina ylitöitä, kun mahdollista.

Valtiolla on paljon hyvää, mutta rakenteiden hyväksikäyttäjiäkin on. Lisäksi palkkaus voi olla epäoikeudenmukainen, kun työpanos ei todellisuudessa vaikuta palkan määrään. Virastojen välillä on myös aika suuret palkkaerot. Joissakin vaativaa hommaa tehdään alle 2000 tonnin palkalla ja toisessa saa melko samanlaisesta työstä tonnin enemmän.

Kuulostaa aivan samalta kuin omalla työpaikallani, olen kunnalla töissä. Minulla myös kaksi työkaveria, jotka ottavat työnsä lievästi sanottuna rennosti. Toinen yltää kolmasosaan tavoitteista, ja on mestari välttelemään lisätyötä milloin milläkin tekosyyllä.

Esimies on täysin tietoinen asiasta, aiemmin ajattelin, että kukin tyylillään, eikä suoranaisesti vaikutusta omaan työtaakkaani. Nyt muutosten vuoksi on vaikutusta, ja suoraan sanottuna vilttihatuttaa. Esimies kuormittaa niitä lisätehtävillä jotka jo ennestään tekevät paljon. Ja lusmuileva työkaveri on ihan ok ihmisenä, joskin kun heittäytyy hankalaksi, on todella hankala. Valittaa joka asiasta pokkana ylöspäin, kokee tulevansa kiusatuksi niin kollegoiden kuin asiakkaiden taholta, eikä suostu minkäänlaiseen yhteistyöhön, sanoo kylmästi, ettei kuulu hänelle. Kaikki näkevät asian, esimiestä myöden, on kuin se kuuluisa virtahepo olohuoneessa. 

Vierailija
97/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä totta. Yliopiston lehtorina olen esim. itse asentanut uuden näytön tietokoneeseen. Aikansa se siinä työhuoneessa lojui. Monta kertaa jonkun piti tulla, ei koskaan tullut, niin tempaisin paikalleen. Tuli kyllä Atk-jampoilta joku kysely, miten onnistuimme palvelussamme :).

Olitpa näppärä😅🤣 käytön duuni

Vierailija
98/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pieni summa hiljaiseksi ostosta.

Niin. Mikä se summa on sitten kumminkin ollut?

Vierailija
99/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on mukana "vapaamatkustajia", jotka pitäisi ehdottomasti potkia pois. Valitettavasti erilaiset suhteet ja kytkökset vaikeuttavat asiaa. Siellä haaskataan resursseja, eikä asioita aina pystytä hoitamaan mallikkaasti. Kaikki virastot pitäisi siivota isolla luudalla.

Kaveri- ja poliittiset suhteet pitäisi pystyä kitkemään "vapaamatkustajien" joukosta. Ei ole helppoa.

Ei korppi korpin silmää noki.

Vierailija
100/197 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olitpa näppärä😅🤣 käytön duuni

Pointti on, että töissä on pari käytävällistä IT-tukihenkilöitä, joita ei näy töissään.

Soittaa heille ei voi. Palvelupyynnöt tehdään lomakkeella ja lopulta tehdään työ itse ja lopuksi saadaan kysely kuinka onnistuimme työssämme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän