Onko täällä virastossa työskenteleviä? Onko tavallista, että siellä on Yli-Viikarin kuvaamia alisuoriutujia töissä?
Eli vuodesta 1991 lähtien ei ollut virkamies tehnyt mitään. Sitten Yli-Viikari hankkiutui hänestä eroon. Eikö se ollut kaikkien etujen mukaista? Onko näitä alisuoriutujia paljonkin valtiolla?
Kommentit (197)
Hyödyttömiä on paljon. Omia juttuja puuhastelevia ja feikkisaikuttelijoita kyllä. Mutta oloneuvoksena kotona ja palkka juoksee ei kovin monesta paikasta löydy.
Esimerkikdi Opetushallituksesta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Yli-vilungin sanomisiin ei kannata paljon luottaa. Voi olla että kyseinen virkamies ei ollut samaa mieltä Tytin turhasta matkailusta banaanivaltioihin, ehkä oli jopa se joka niitä laskuja tarkasti.[/
Näin minäkin luulen. Narsisti ei siedä kritiikkiä eikä kyseenalaistamista.
Kunnalla on tuollaista.
Aloitin urani yhden muistihäiriöisen apulaisena. Hän oli osa-aikaeläkkeellä, ja hänelle palkattiin jatkuvasti uusi määräaikainen harjoittelija tekemään hänen työnsä.
Sitten alaisenani oli viisikymppinen sihteeri, joka ei oppinut käyttämään tietokonetta, 2000-luvun alussa. Hän tulosteli ja teippaili. Hän teki n. 25% teholla ja saikutti.
Nykyään on yksi kuusikymppinen alainen, joka ei enää oppi uusia tietokoneohjelmia. Hän ei myöskään ole oppinut käyttämään kunnolla teamsia. Onneksi hän pystyy vielä tuttua työtä tekemään kynällä ja paperilla. Yksi sihteeri meillä tekee ne puhtaaksi.
Ei heitä ketään ole pystynyt irtisanomaan. Näillä mennään. Ainakaan nämä eivät ole niitä juoppotapauksia, joita olen nähnyt, joita ei heitäkään olet pystynyt irtisanomaan.
Vierailija kirjoitti:
Kunnalla on tuollaista.
Aloitin urani yhden muistihäiriöisen apulaisena. Hän oli osa-aikaeläkkeellä, ja hänelle palkattiin jatkuvasti uusi määräaikainen harjoittelija tekemään hänen työnsä.Sitten alaisenani oli viisikymppinen sihteeri, joka ei oppinut käyttämään tietokonetta, 2000-luvun alussa. Hän tulosteli ja teippaili. Hän teki n. 25% teholla ja saikutti.
Nykyään on yksi kuusikymppinen alainen, joka ei enää oppi uusia tietokoneohjelmia. Hän ei myöskään ole oppinut käyttämään kunnolla teamsia. Onneksi hän pystyy vielä tuttua työtä tekemään kynällä ja paperilla. Yksi sihteeri meillä tekee ne puhtaaksi.
Ei heitä ketään ole pystynyt irtisanomaan. Näillä mennään. Ainakaan nämä eivät ole niitä juoppotapauksia, joita olen nähnyt, joita ei heitäkään olet pystynyt irtisanomaan.
Kyllähän tuollaiset, joilla on muistisairauksia ja oppimisvaikeuksia, joutaisivat jo sairaseläkkeelle.
Mutta kun nykyään halutaan pitää ihmiset "töissä" mahdollisimman kauan, vaikka eivät kykenisi siihen.
Voi olla vaikea kuvitella ennen kuin itse sen kokee. Itsekin pystyin nuorena saavuttamaan tulostavoitteet. Nykyään en, vaikka kuinka yrittäisin.
Vanheneminen muuttaa ihmistä.
Mä olen Helsingin kaupungilla töissä ja siellä on kyllä näitä alisuoriutujia. Koska kaupungilla on käytäntö, ettei ketään irtisanota (ainakaan jos ei tee vakavaa rikosta) voi henkilö joka ei tee juuri mitään porskuttaa työyhteisössä vuosikymmeniä. Jos joku jaksaa kiinnittää huomiota siihen että töitä ei tehdä aloitellaan kolmikantakeskustelu ja tulee siirto muualle vastaavan tasoisiin tehtäviin. Ja toki ikälisät saa vaikka ei tekisi mitään.
Olen ollut kaupungilla ja valtiolla. Kaupungilla noita oli vaikka kuinka paljon, valtiolla ei enää (ainakaan meidän virastossa). Valtio on tehostanut virastojen toimintaa niin paljon, että meilläkin kaikki tekee kahden tai kolmen ihmisen työt. Vaihtuvuus on suurta, koska ei siellä vain pysty olemaan (palkka on huono, päivät on pitkät ja vastuuta suhteessa palkkaan ihan liikaa). Ja tämä tietysti kaatuu niiden vanhojen työntekijöiden niskaan.
Jos jostain pitää hakea löysää, niin kyllä se on virastonjohto. Tai virastoa johtavan viraston johto jos ihan tarkkoja ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut kaupungilla ja valtiolla. Kaupungilla noita oli vaikka kuinka paljon, valtiolla ei enää (ainakaan meidän virastossa). Valtio on tehostanut virastojen toimintaa niin paljon, että meilläkin kaikki tekee kahden tai kolmen ihmisen työt. Vaihtuvuus on suurta, koska ei siellä vain pysty olemaan (palkka on huono, päivät on pitkät ja vastuuta suhteessa palkkaan ihan liikaa). Ja tämä tietysti kaatuu niiden vanhojen työntekijöiden niskaan.
Jos jostain pitää hakea löysää, niin kyllä se on virastonjohto. Tai virastoa johtavan viraston johto jos ihan tarkkoja ollaan.
Jotenkin niin kuvaavaa, että on virasto, jota johtaa virasto, jota arvatenkin johtaa virasto jota johtanee ministeriö. Siitä voi miettiä mistä sitten säästäisi.
Tavoitteeni on sama, kuin vaimoni työpaikassa eräällä äijällä: hän ilmestyi joka päivä töihin aamulla klo 8:30 kassi kilisten, katosi arkistoon kellariin ja lähti sitten päivän tehtyään kotiin, joskus saattoi jopa mennä ylitöiksi. Kukaan ei tiennyt, mitä hän siellä töikseen teki.
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteeni on sama, kuin vaimoni työpaikassa eräällä äijällä: hän ilmestyi joka päivä töihin aamulla klo 8:30 kassi kilisten, katosi arkistoon kellariin ja lähti sitten päivän tehtyään kotiin, joskus saattoi jopa mennä ylitöiksi. Kukaan ei tiennyt, mitä hän siellä töikseen teki.
Lisäys: ei kuulemma sairastanut koskaan.
On. Ja hämmentävää kyllä heitä ei saada pois edes yt-neuvotteluissa. Piti se tosiaan omin silmin käydä toteamassa miten ala-arvoista johtaminen julkishallinnossa on, reilun vuoden kestin. Ei enää koskaan takaisin.
Meillä on sellainen systeemi että muutama työntekijä vuorottelee työpisteillä, kussakin vähän erilaiset hommat mutta periaatteessa toimenkuva on sama. Yksi tällainen 60 vee eläkettä odottava ja vuorotteluvapaat jo tappiin pitänyt täti ei suostu kaikkiin työpisteisiin ollenkaan ja pomo vielä hyväksyy tämän. Lisäksi tekee hurjasti "ylitöitä" eli jää koneen ääreen työpäivän jälkeen odottelemaan miestään hakemaan ja sitten noita ylitöitä on kätevä käyttää saldovapaisiin ihan kokonaisia päiviäkin kun tarpeeksi kerryttää. Vaihtaa muuten aina kaikki mahdolliset lomarahat vapaaksikin. Eli kaikesta näkee että työnteko ei enää oikein maistu mutta toki tulee silti työpaikalle. Työteho on enää varmaan 10 % nykyään ainakin kun sitä katsoo mitä jää seuraavalle ko. työpisteelle joutuvalle tehtäväksi.
Olen viraston sijaan kunnalla töissä, mutta voin kyllä omakohtaisesta kokemuksesta kertoa, että kyllä meidän palveluyksikössä ainakin on lusmuja töissä. Minä mukaanlukien.
Mun työnkuva on sellainen, että tämän toimipaikan ja kaikkien samaa työtehtävää tekevien kollegoiden toimipaikat voisi automatisoida ja homma hoituisi vähintään yhtä tehokkaasti murto osalla kustannuksista.
Kunta ei tietysti halua laittaa tarvittavaa alkupääomaa kiinni uudistuksiin, joilla lopulta säästettäisiin pitkässä juoksussa veronmaksajien rahoja, joten tässä sitä ollaan. Vauvapalstalla työaikana, ilman mitään järkevää tekemistä, veronmaksajien rahoilla.
Mun nykyinen työ on käytännössä tulonsiirtojen varassa elämistä sillä erotuksella, että mulla on näennäinen työpaikka.
Tekisin mielellään jotain aktiivisempaa, mutta työtilanne on kunnan alueella heikko enkä ole ihan vielä valmis muuttamaan muualle työn perässä. Koulusta valmistuminen tapahtunee vuoden sisällä ja heti kun ne paperit on taskussa niin painun v'ttuun täältä. Hävettää tehdä työtä jota ei pidä minään, mutta pakko tehdä jotain ja tämä toimettomuus toisaalta mahdollistaa oman opiskelun työnantajan maksamalla ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän. Olen arkistonhoitaja. Se oli tungettu sinne mikä ei kiinnosta ketään, eli arkistoon ryyppäämään johonkin hyllyväliin. Sillä välin se alipalkattu (n. 2000e/kk, maisterikoulutus) arkistonhoitaja, joka pyörittää juoppojen aikuisten lastentarhaa, on yrittänyt epätoivoisesti suojella papereita, järjestää niitä, hoitaa tietopalvelua ja digitoida.
Ja vaikka kuinka valittaa resurssipulasta, niin lisää ei saa, koska onhan ne työvoiman pahimmat juopot siellä "apuna". Olen ihan tosissaan yrittänyt pelastaa 300v vanhaa karttaa tällaisen juopon alta. Juoppo oli siinä karttaa katsellessaan ja naukkaillessaan sammunut kartan päälle. Ihan hirveää hommaa kunnalla.
Korona oli pelastus kun sain pistettyä koko apuvoimajoukon etätöihin. Ehdin tehdä muutakin kuin pyörittää lastentarhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän. Olen arkistonhoitaja. Se oli tungettu sinne mikä ei kiinnosta ketään, eli arkistoon ryyppäämään johonkin hyllyväliin. Sillä välin se alipalkattu (n. 2000e/kk, maisterikoulutus) arkistonhoitaja, joka pyörittää juoppojen aikuisten lastentarhaa, on yrittänyt epätoivoisesti suojella papereita, järjestää niitä, hoitaa tietopalvelua ja digitoida.
Ja vaikka kuinka valittaa resurssipulasta, niin lisää ei saa, koska onhan ne työvoiman pahimmat juopot siellä "apuna". Olen ihan tosissaan yrittänyt pelastaa 300v vanhaa karttaa tällaisen juopon alta. Juoppo oli siinä karttaa katsellessaan ja naukkaillessaan sammunut kartan päälle. Ihan hirveää hommaa kunnalla.
Korona oli pelastus kun sain pistettyä koko apuvoimajoukon etätöihin. Ehdin tehdä muutakin kuin pyörittää lastentarhaa.
Kunnalla on kaikenlaista. Kurjaa jos koko epäkelpo aines tungetaan yhden ihmisen vastuulle pois silmistä ihan kirjaimellisesti.
No tunnistan kyllä tilanteen, että aikaansaavuus on hiipunut, mutta silti ihminen ei tee sellaisia virheitä, että voisi antaa potkut. Ja satunnaisesti saa jotain aikaiseksikin, mutta laatu ei ole kovin hyvä, ja siksi vaativammat tehtävät annetaan muille. Eli on tämä jossain, aika isossakin määrin, mahdollista. Esimiehiltä tällaisten tilanteiden hoitaminen on vaativaa. Mm siksi että kun näiden tyyppien ongelmiin puuttuu, niin sen jälkeen he vielä alkavatkiertää huoneesta toiseen haukkuen esimiestään ja valehdellen, vieden vielä muidenkin työaikaa. Lopukta esimies on itse aina syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
No tunnistan kyllä tilanteen, että aikaansaavuus on hiipunut, mutta silti ihminen ei tee sellaisia virheitä, että voisi antaa potkut. Ja satunnaisesti saa jotain aikaiseksikin, mutta laatu ei ole kovin hyvä, ja siksi vaativammat tehtävät annetaan muille. Eli on tämä jossain, aika isossakin määrin, mahdollista. Esimiehiltä tällaisten tilanteiden hoitaminen on vaativaa. Mm siksi että kun näiden tyyppien ongelmiin puuttuu, niin sen jälkeen he vielä alkavatkiertää huoneesta toiseen haukkuen esimiestään ja valehdellen, vieden vielä muidenkin työaikaa. Lopukta esimies on itse aina syyllinen.
Tai sitten tekniikka ja tarpeet on ajaneet sen työntekijän ohi. Se on ihan sama, osaako käyttää tietokonetta vai ei, jos ei osaa kirjoittaa raportteja kunnollisella suomella, koska ei ole koskaan osannutkaan (kyse tässä nyt ihan suomalaisista vanhemman polven tekijöistä).
Aikanaan yliopistolle otettiin kaikenlaista tukihenkilöä.
Nyt pelkkiä tukityössä olevia oli noin 1100 henkilöä, kunnekka mono alkoi heilua.
Yli-Viikarin touhuja mitenkään symppaamatta, on kyllä kokemusta.
Tämä on minusta ollut suurin ilmiö niiden keskuudessa, jotka on tulleet virastoihin ennen 90-luvun lamaa vakituiseen virkaan tekemään jotain suorittavaa työtä. Silloin virkoja jaettiin jopa ilman mitään yo:ta/sihteeriä kummempaa koulutusta.
Pian tapahtui tietokoneiden vallankumous. Suorittavat työt ajettiin vähitellen alas, mutta osa viranhaltijoista ei koskaan oppinut käyttämään tietokonetta. Siinä kohtaa he olivat kuitenkin jo seniorityöntekijöitä, eli yt-neuvotteluissa varmimmassa suojassa. 2000-luvulla on tullut digisiirtymää toisensa jälkeen, ja on jäänyt yhä vähemmän mitään sellaista, mitä näille eläkeikää odotteleville 40 vuotta talossa olleille voisi antaa tehtäväksi.
Näiden työpaikkojen tuottavuus on otettu 2000-luvulla määräaikaisiin työsuhteisiin palkattujen korkeasti koulutettujen projektityöntekijöiden selkänahasta. Tänä päivänä virkoja ei enää jaella vasemmalle ja oikealle, kovillakin meriiteillä saa tyytyä odottamaan seuraavaa hanketta.
Kuntapuolella on kokemusta tuollaisesta.