Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vauvan kanssa saa tehtyä kotitöitä?

Vierailija
08.12.2021 |

Meillä on kai vaativa vauva kun se ei viihdy itsekseen viittä minuuttia kauempaa missään sitterissä tai lattialla. Ei suostu olemaan kantoliinassa eikä repussa. Koko ajan pitäisi kanniskella selkä vääränä tai viihdyttää. Nukkuu päiväunia hyvin vain liikkuvissa vaunuissa, sängyssä 30 min. kerralla jos hyvin käy. En ymmärrä missä välissä ne kotityöt pitäisi tehdä. Silloin kun vauvan saa nukahtamaan sänkyyn, ehdin ottaa itse torkut tai tehdä itselleni ruokaa ja syödä. Mikään imurointi tai kolistelua aiheuttava ei käy koska vauva herää rääkymään. Just ja just saa pyykit tai tiskit pesukoneeseen jos siunaantuu sopiva muutaman minuutin hetki ja roskat saa vietyä vaunulenkin yhteydessä.

Kommentit (393)

Vierailija
281/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a , niin ne vauvatkin on erilaisia. Itselläni on ollut kaksi vauvaa. Ei ollut mitään ongelmaa tehdä ne vähäiset kotityöt, so, laittaa ruokaa, käsin tiskata ja koneeseen laittaa pyykit ja nostaa kuivumaan, käydä ulkolenkillä. Ja tietty se pääasia olla vauvan kanssa. Koti oli tip-top kunnossa. Molemmista olin vuoden äitiyslomalla ja sit vauva aina pehepäivähoitoon. Silloin ei saanut päiväkotiin tulorajojen takia/.tienasin liikaa.

Vierailija
282/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut 4 vauvaa, ja jokainen vähän erilainen vauva. Esikoinen nyt oli vaativa varsinkin, ja hänellä myöhemmin todettiin ADD ja oli koko peruskoulun erityisluokalla. Tissillä oli puolentoista tunnin välein, kunnes siirryttiin kiinteisiin. 

Minä menin pikasuihkuun vauva kantokopassa, ei siinä suihkussa mene kuin 2 minuuttia ja jos itkettää, niin olen näkösällä. Tukanpesun voi hoitaa kun puoliso on kotona. Vaatevalinnat oli mallia t-paita ja farkut tai mekko, ne on äkkiä kiskaistu niskaan ja ilman silittämistä. Aika monessa asiassa huomasin olevani suurpiirteisempi kuin ennen. 

Ruuanlaitossa piti kehitellä murkinoita, jotka ei vaatineet kovia esivalmisteluja, eli aika usein oli listalla uunikanaa, karjalanpaistia ja kinkkukiusausta. Höyrykattila ja valmiiksi pestyt potut ja porkkanat ja pari purkkia säilyke- lihapullakastiketta tuunattuna on kuulkaa hyvä keksintö!.....mies ei millään meinannut uskoa, että en ehdi tekemään päivän aikana juuri mitään gourmeeta, mutta kun itse jäi hoitovapaalle (hänellä oli isot suunnitelmat mitä kaikkea "lomalla" tekee) ja minä painelin töihin, kuinkas kävikään...? Töistä tullessa mua odotti purkkilihapullakastike ja perunat :)

Robotti-imurikin on kiva olla olemassa.

Pyykkikoneen kyllä ehdin täyttää ja tyhjentää, ja tiskikoneen myös, mutta mitään sen ihmeellisempiä kotitöitä nyt en......silityksen nyt voi täysin unohtaa. Ja siivouksen hoitaa yhdessä tai mies hoitaa lauantaina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4 lasta ja kaikki olleet vaativia, silti saanut kaikki kotityöt hyvin tehtyä. ihme valitusta.

Niinpä! 3 lasta oli minulla eikä yhtään kantoliinaa. Hyvin sain työt tehtyä , tein kotona myös osapäivätyötä heti synnäriltä tultua ja vähän myöhemmin enemmän

On ihan oma vika jos heti vauvan opettaa kannettavaksi, ei sitä synnärilläkään jatkuvasti sylissä kannelleet, sängyssä ne siellä pötköttivät

Niin ja terveitä, menestyviä nuoria heistä kasvoi

Vierailija
284/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvat on yksilöitä, joyen jokainen vinkki ei käy tietenkään toiselle. Suosittelen omien tavoitteiden kriittistä tarkastelua, jos oma hyvinvointi alkaa kärsiä siivousstressistä.

Itsellä 2 lasta pienellä ikäerolla ja koliikilla sekä yllätyserolla johti miettimään mitä pidän tarkeimpänä ja mistä voisi vuodeksi tai pariksi luopua. Ja juu, lattioita ei sitten hetkeen pesty ja viikon ruuat pakastin kerralla yhdellä kokkausrupeamalla ( yöllä) jne jne.

Aplle: ei tarvitse loihtia kotia kiiltämään( vaikka " on vaan kotona"), jos sen hintana on tilanne, jossa oman lapsen tarpeet alkaa kokea ärsyttävinä ja näkee itsensä saamattomana luuserina. Vaali teidän suhdetta ja omia voimiasi. Kyllä te selviätte!

Vierailija
285/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas, mikä estää äitiä syömästä samalla kun imettää tai syöttää vauvaa..... Vai pitääkö saada "ihan omaa aikaa" nyt jo....... Vauva ei kyllä rääy vaan itkee 😢 miksi puhut niin rumasti omasta pikkuisestasi? Itse kannoin ja pidin sylissäni vauvojani aina, minusta se oli maailman ihaninta, olin 25 ja 30 kun vauvat syntyivät, ensimmäisestä jäin viikkoa ennen synnytystä yksin, toiselta oli mies joka paljon töissä, mutta oli ihanaa aikaa molempien kanssa ❤️ Kyllä ne kotityöt ehtii tehdä ei niistä pidä stressata eikä etenkään riidellä miehen kanssa, nauti nyt ihanasta ajasta 😍

Vierailija
286/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko tämä kuinka suosittu mielipide, mutta mielestäni vauvan voi ihan hyvin vain laskea lattialle, sitteriin tms. syömisen ajaksi, viihtyi tai ei. Minusta on vähän sairasta, että jos vauva "ei viihdy", niin sitten vanhempi ei saa syödä kunnolla, peseytyä tai tehdä edes välttämättömiä kotitöitä. Jotenkin siinä on minun korvaani prioriteetit ihan metsässä. Ihan kuin äidillä ei olisi ihmisarvoa yhtään vauvaan verrattuna.

Hyvä, että täällä on joku järkeväkin mielipide. Äidit itse opettavat vauvansa ja myöhemmin isommatkin lapset siihen, että kaiken aikaa juoksevat pienestäkin kitinästä ja myöhemmin passataan sit pilalle..

Mitenhän ihmiskunta onkaan selvinnyt tuhansia vuosia tähän pisteeseen, tai ajasta kun pyykkikin pestiin rannalla käsin? 🤣

Vierailija
287/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut 4 vauvaa, ja jokainen vähän erilainen vauva. Esikoinen nyt oli vaativa varsinkin, ja hänellä myöhemmin todettiin ADD ja oli koko peruskoulun erityisluokalla. Tissillä oli puolentoista tunnin välein, kunnes siirryttiin kiinteisiin. 

Minä menin pikasuihkuun vauva kantokopassa, ei siinä suihkussa mene kuin 2 minuuttia ja jos itkettää, niin olen näkösällä. Tukanpesun voi hoitaa kun puoliso on kotona. Vaatevalinnat oli mallia t-paita ja farkut tai mekko, ne on äkkiä kiskaistu niskaan ja ilman silittämistä. Aika monessa asiassa huomasin olevani suurpiirteisempi kuin ennen. 

Ruuanlaitossa piti kehitellä murkinoita, jotka ei vaatineet kovia esivalmisteluja, eli aika usein oli listalla uunikanaa, karjalanpaistia ja kinkkukiusausta. Höyrykattila ja valmiiksi pestyt potut ja porkkanat ja pari purkkia säilyke- lihapullakastiketta tuunattuna on kuulkaa hyvä keksintö!.....mies ei millään meinannut uskoa, että en ehdi tekemään päivän aikana juuri mitään gourmeeta, mutta kun itse jäi hoitovapaalle (hänellä oli isot suunnitelmat mitä kaikkea "lomalla" tekee) ja minä painelin töihin, kuinkas kävikään...? Töistä tullessa mua odotti purkkilihapullakastike ja perunat :)

Pyykkikoneen kyllä ehdin täyttää ja tyhjentää, ja tiskikoneen myös, mutta mitään sen ihmeellisempiä kotitöitä nyt en......silityksen nyt voi täysin unohtaa. Ja siivouksen hoitaa yhdessä tai mies hoitaa lauantaina. 

Mitähän sun karjalanpaisti on, jollei se tarvirse esivalmisteluja? Mun karjalanpaisti kyllä vaatii vähintään 1-1,5h esivalmistelua ennen kuin päätyy hautumaan uuniin tai haudutuspataan kolmeksi-neljäksi tunniksi 🤔

Vierailija
288/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän sun karjalanpaisti on, jollei se tarvirse esivalmisteluja? Mun karjalanpaisti kyllä vaatii vähintään 1-1,5h esivalmistelua ennen kuin päätyy hautumaan uuniin tai haudutuspataan kolmeksi-neljäksi tunniksi 🤔

No kertokaa ny alapeukuttamisen sijaan. En mä ainakaan tajua, miten karjalanpaistia voi tehdä ilman esivalmisteluja. Valmiista karjalanpaistilihoista tehtynä on vähän nopeampaa, mutta vaikkei tarvitsisi leikellä lihoja, niin silti pitää siistiä lihapalat, kuoria ja pilkkoa lantut ja porkkanat, lajitella possu ja nauta, ruskistaa lihan pinta ja valmistaa liemi ym.

Vierailija
289/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Asun tällä hetkellä sotkuisessa läävässä, mutta olkoon, siivoan sitten jossain toisessa elämänvaiheessa. :D Mieskin vaan valittaa, että on sotkuista, mutta mitään hän ei voi tehdä asialle.

Vauva ja taapero ja tähän päälle kodin kauniina pitäminen on minulle mahdoton yhtälö. Pitää vain hyväksyä se sotku. Sitten kun vauva osaa olla lattialla ja viihtyykin siinä jonkin aikaa itsekseen niin pääsen ehkä tekemään enemmän kotitöitä.

Vierailija
290/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te luulette, että vaikka kehitysmaiden äidit pärjää, kun pitää tehdä raskasta työtä ja kantaa vesikin jostain kilometrien päästä joka päivä vaikka olisi viisi pientä lasta ja vauva? Vauva selkään kantoliinaan tai -reppuun, jos sen on oltava äidissä kiinni koko ajan. Ja sitten vaan menoksi. 

Tai toinen vaihtoehto, että vauva lasketaan sitteriin tai pinnasänkyyn siksi aikaa kun äiti syö. Jos alkaa huutaa niin anna huutaa, hyvänen aika. Ei se siihen huutoon kuole. Pieni hetki menee siinä kun äiti saa syötyä tai vaikka sen lattian imuroitua, sen aikaa varmasti vauva pysyy hengissä ilmankin sylittelyä. Hulluksi on oikeasti mennyt, jos äidin pitäisi pitää vauvaa sylissä ihan 24/7 eikä edes syömisen ajaksi saisi laskea mihinkään, ettei vauva vaan ala huutaa. Näin pumpulissa jos vauvoja pidetään ja opetetaan siihen, että äidin on oltava lapsen mielihalujen mukaan käytettävissä joka ikinen sekunti, niin ei ihme että tulee poispilattuja lapsia ja teinejä niistä.

Rakkautta ja rajoja on oikea resepti tasapainoisen ihmisen kasvatukseen, eli huomiota ja hellyyttä totta kai pitää antaa, mutta ei niin että aina kun äiti on tekemässä jotain niin vauva vaatii sitä huomiota huutamalla ja äiti jättää kaiken kesken ja jättää itse jopa SYÖMÄTTÄ että pääsee juuri sillä sekunnilla vauvaa sylittelemään kun tämä sitä vaatii. Sairasta paapomista.

Vierailija
291/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelevä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4 lasta ja kaikki olleet vaativia, silti saanut kaikki kotityöt hyvin tehtyä. ihme valitusta.

Niinpä! 3 lasta oli minulla eikä yhtään kantoliinaa. Hyvin sain työt tehtyä , tein kotona myös osapäivätyötä heti synnäriltä tultua ja vähän myöhemmin enemmän

On ihan oma vika jos heti vauvan opettaa kannettavaksi, ei sitä synnärilläkään jatkuvasti sylissä kannelleet, sängyssä ne siellä pötköttivät

Sinä täydellinen äiti et ole vissiin kuullutkaan refluksista, koliikista tai muista vaivoista?

Vierailija
292/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jotain osakkeissa asuvien kaupunkilaisten ongelmia : ) Meillä maalla hoidetaan talo ja hevoset oli vauva tai ei ja siinähän oppivat samalla itsekin tekemään monenmoista kun kasvavat heinäkasassa. 

Ja sitten odottelemaan alapeukkuja... 

Vierailija
293/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelevä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuliko myös tasapainoisia ja empaattisia?

Vierailija
294/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jotain osakkeissa asuvien kaupunkilaisten ongelmia : ) Meillä maalla hoidetaan talo ja hevoset oli vauva tai ei ja siinähän oppivat samalla itsekin tekemään monenmoista kun kasvavat heinäkasassa. 

Ja sitten odottelemaan alapeukkuja... 

Mä asun myös maalla ja on hevosia sun muuta. Mutta oli todella raskasta kun vauva olikin itkuinen. Itki niin että oksensi. Ei ollut helppoa ei.

Vierailija
295/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut sellaista liinalla tehtävää kantojuttua? En tiedä mikä se on nimeltä, mutta siinä lapsi tulee tosi lähelle rintakehää eli periaatteessa on ihan kiinni sinussa ja kuin "paketissa". Kuulemma vauvat tykkää enemmän siinä olla ja usein jopa torkkuvat, kun äiti tekee samalla jotain.

Tälläisestä siis puhun

Vierailija
296/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotityöt tehtiin suosiolla yhdessä iltaisin ja viikonloppuisin. Siitä huolimatta, että vauvat oli hyväntuulisia ja nukkui päikkärit. Eipä mieskään isyyslomilla juuri siivonnut.

Vierailija
297/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie vauvas lääkäriin. Pahennat vaan tilannetta roikottamalla muksua kaiken aikaa, kyllä ne oppii äkkiä hoksaamaan, jotta kun heittää huudolle saa heti huomion. Ei mukula siihen kuole jos huutaa, anna huutaa, yhtä nopsaa hoksaa, ettei huuto auta mitään.

Tuo kaikki siis, jos lapsesi on terve, muutoin vie lääkäriin, jotta selviää mikä vaivaa.

Vierailija
298/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siihen kukaan pysty, täytyyhän sitä maleksia vauvapalstalla ja muutakin.

Vierailija
299/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla varakas pörssihai mies (rikastunut AV palstan ohjeilla). Meille on palkattu kaksi kodinhoitajaa, (työvuorot 12h) joten en tiedä miten itseltä onnistuisi.

Vierailija
300/393 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi syödä sillon kun vauva on hereillä? Mikä estää syömisen? Minkä ikäinen vauva kyseessä? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun raskaana oon ja vieras aihe.

Vauva voi joko huitoa rauhattomasti tai vaatia päässä sellaiseen asentoon sylissä, että on mahdoton tehtävä äidin syödä samaan aikaan. Lisäksi lämpimän ruuan kanssa on oikeasti riski aiheuttaa vauvalle palovammoja.

Jotkut vauvat suostuvat olemaan liinassa, repussa, sitterissä tai lattialla, toiset taas eivät. Minunkaan lapseni vaati vain olla sylissä ja usein lapsesta sitten saikin kätevästi selville äidin ruokalistan, kun safkat olivat hänenkin päällään. Huono omatunto jäi kuuman puuron pudottamisesta hänen päälleen, mutta mulla nyt vaan oli kova nälkä.

Olet vaaraksi lapsellesi tuolla käyttäytymisellä. Toivottavasti joku joka tuntee sinut ilmoittaa lastensuojeluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan