Vauvan tutustuttaminen ihmisiin, minä vai anoppi oikeassa?
Mitä mieltä olette tästä kun anoppi on oikein ottanut asiakseen että vauvan pitää tutustua moniin ihmisiin? Kyseessä 2,5kk ikäinen vauva, meidän esikoinen. Hyvä kun olen itsekään ehtinyt tutustumaan lapseeni, niin anoppi painostaa että koko ajan pitäisi viedä vauvaa kylään että näkee muitakin kuin vanhemmat ja aina kun meille tulee joku, vauva pitäisi antaa vieraalle syliin. On kuulemma tärkeää lapsen kehitykselle. Vieraillessaan anoppi ei myöskään "anna" minun hoitaa vauvaa rauhassa vaan kärkkyy koko ajan että pääsee itse vaihtamaan vaippaa tms. Koen tämän tosi ahdistavana, mehän hankimme lapsen koska haluamme itse olla sen kanssa ja hoitaa. Kyllä lapsi ehtii tutustua lähemmin muihin ihmisiin sitten kun osaa kommunikoida enemmän. Kasvatanko lapsestani nössön jos haluan vauvana pitää hänet pääasiassa vanhempien hoivassa? :(
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvalla kestää 3kk kiintyä hoitajaan. Pidä anopille korona raja. Sinä olet lapsen äiti, miehesi lapsen isä. Olette parasta lapsellenne. Minun mielestä pientä ei saa altistaa turvattomuudelle vieraiden ihmisten parissa.
Onnea❤️Lapsen isoäitikö on "vieras ihminen"? Jo, on aikoihin tultu.
Meillä on isoäiti vieras ihminen.
Ja haikarako sinut ja miehesi toi mailmaan?
Vierailija kirjoitti:
Jaahas tämä asiahan on yhtä kuuma peruna kuin tissiruokailu kuinka ei ole yhtään pervoa heilutella alastomia tissejä nenän edessä kun se on vauvan ruokaa.
Uskon asioista ei voi kiistellä.
Eihän siinä mitään pahaa olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota nyt hyvä ihminen sitä omaa aikaa, kun sitä tarjotaan.
Mullahan on sitä monta tuntia viikossa. Lapsella on turvallinen ja huolehtiva isä! Määräilevä anoppi ei todellakaan saa minua viettämään omaa aikaa hyvillä mielin. Vauvamme myös nukkuu erittäin hyvin öisin joten en ole edes päiväunia kaivannut. Ap
Sanopas nyt miten se anoppi todella määräilee? Kuulostaa enemmän anoppivihalta kuin vauvan hoitoon liittyvältä ongelmalta.
Ihmisenä jolla ei ole ollut koskaan ketään sukulaisia tukiverkkoina ihmettelen suuresti tuota äidin tarvetta vahdata vauvaa, jopa siltä että anoppi vaihtaisi vaippaa :D jos itsellä olisi joskus apukäsiä ollu,t niin olisin sanonut että feel free, tee/hoida ihan niin paljon kuin jaksata ja haluat ja olisi käyttänyt sen ajan omiin juttuihin (joita ei vauvan kanssa pysy tekemään) ja lepäämiseen.
Jos saatte toisen lapsen, esikoinen tarvitsee päivittäistä ulkoilua ja mahdollisesti käy kerhossa/päiväkodissa/koulussa kakkosen vauvavuoden aikana. Et voi enää elää täysin vauvan ehdoilla 24/7.
Kyllä, itsekin hoidin esikoista eri tavalla kuin kakkosta. Kolmonen meni jo siinä sivussa.
Kunpa itselläkin olisi anoppi tai isovanhemmat , joita kiinnostaisi lapseni elämä noin paljon. Vaikka se sua ärsyttääkin, niin se on arvosta että joku välittää, vaikka sitten tuolla tavalla. Lapsella on ihmisiä ympärillä ole siitä kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi voi hankkia oman vauvan ja tehdä vauvansa kanssa, mitä lystää. Ihan itse sinä päätät, kuinka toimit oman lapsen kanssa.
Isällä ei myöskään ole sananvaltaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos saatte toisen lapsen, esikoinen tarvitsee päivittäistä ulkoilua ja mahdollisesti käy kerhossa/päiväkodissa/koulussa kakkosen vauvavuoden aikana. Et voi enää elää täysin vauvan ehdoilla 24/7.
Kyllä, itsekin hoidin esikoista eri tavalla kuin kakkosta. Kolmonen meni jo siinä sivussa.
Miten tämä liittyy aiheeseen? Kyse ei ole vauvan ehdoista vaan siitä, että mummo ei kunnioita rajoja. T. Kahden äiti
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa anopit, miksi teille ei käy että hoitaisitte lasta hieman isompana, jos vauvana ette saa omia sitä itsellenne? Minulla oli ollut 32 vuotta omaa aikaa kun vihdoin sain oman lapsen. Todellakin nautin vauva-ajasta täysillä, pääasiassa oman perheen kesken totuteltiin suureen elämänmuutokseen. Olen kiitollinen sukulaisille, jotka eivät tuppautuneet mutta olivat taustalla tukena ja iloisia puolestamme. Mielelläni lähetän nyt pienen koululaisen isovanhemmille yökylään. Nauttivat ajasta keskenään nyt, minusta on aika erikoista että joku vaatii itselleen toisen vauvaa joka lähinnä nukkuu ja syö.
Mitään suhdetta siihen vauvaan/lapseen ei silloin ole syntynyt. En tosin ole anoppi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisenä jolla ei ole ollut koskaan ketään sukulaisia tukiverkkoina ihmettelen suuresti tuota äidin tarvetta vahdata vauvaa, jopa siltä että anoppi vaihtaisi vaippaa :D jos itsellä olisi joskus apukäsiä ollu,t niin olisin sanonut että feel free, tee/hoida ihan niin paljon kuin jaksata ja haluat ja olisi käyttänyt sen ajan omiin juttuihin (joita ei vauvan kanssa pysy tekemään) ja lepäämiseen.
Onko tullut mieleen, että jos sinulla ei ole mitään kokemusta aiheesta, et voi tietää miten oikeasti menettelisit kun anoppi jyrää?
Kuka helv..tti antaa anopin sanoa mitä vauvan kanssa saa ja ei saa tehdä? Mä tein mun anopille heti täysin selväksi miten meillä kasvatetaan lapset ja jos hänellä on jotain sanottavaa, niin pitää suunsa kiinni. Yhden kerran piti kunnolla ärähtää, sen jälkeen oppi.
Älkää menikö nyt talvella mihinkään, koska RSV-epidemia. Tämän voi kertoa rauhallisesti anopille, että nyt ei ole hyvä aika liikkua vauvan kanssa missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tullut mieleen, että jos sinulla ei ole mitään kokemusta aiheesta, et voi tietää miten oikeasti menettelisit kun anoppi jyrää?
On tullut, mutta minulla on myös sosiaalisia taitoja keskustella asiasta. Voi ihan ottaa puheeksi miten paljon/vähän apua tarvitsee ja milloin. Tyhmyyttä on se, että ei anna anopin ollenkaan hoitaa lasta esim. vierailulla vaihtaa vaippaa - oletan ettei anoppi asu aloittajan huushollissa ja ole siellä joka päivä.
Voi jestas teitä pösilöitä!! Ap kertoi että tapaavat säännöllisesti sukulaisia ja he pitävät myös vauvaa sylissä. Kuulostaa hyvältä! Sen sijaan apn anoppi vaatii että pari kuukautta sitten äidiksi tullut ap antaa vauvansa mummon leluksi, kuin mikäkin kiertopalkinto jota voi heitellä sylistä toiseen ja äiti käsketään pois. Vauva ei tuosta saa mitään iloa.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa itselläkin olisi anoppi tai isovanhemmat , joita kiinnostaisi lapseni elämä noin paljon. Vaikka se sua ärsyttääkin, niin se on arvosta että joku välittää, vaikka sitten tuolla tavalla. Lapsella on ihmisiä ympärillä ole siitä kiitollinen.
Surullista, jos teidän perheellä ei ole ketään. Itselläni on rajaton äiti. Aiheesta on todella vaikea puhua, koska osa on sitä mieltä, että ”onhan se parempi kuin ei äitiä lainkaan”.
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas teitä pösilöitä!! Ap kertoi että tapaavat säännöllisesti sukulaisia ja he pitävät myös vauvaa sylissä. Kuulostaa hyvältä! Sen sijaan apn anoppi vaatii että pari kuukautta sitten äidiksi tullut ap antaa vauvansa mummon leluksi, kuin mikäkin kiertopalkinto jota voi heitellä sylistä toiseen ja äiti käsketään pois. Vauva ei tuosta saa mitään iloa.
Ei niin, mutta se äiti voisi saada. Onpa kauheeta, jos hetken ei ole vauvaa pitämässä silmällä. On totta, että apn anopin pitäisi kunnioittaa apta ja uskoa kerrasta. Mutta onko ap edes sanonut, että kiitos ihanasta ajatuksesta, mutta en tarvitse omaa aikaa vai onko hän vain pahastunut suoraan? Ja miksi ap ei sit rajaa anoppiaan, jos ihan nyt ongelmaksi asti tämä on muodostunut? Jos apn mieskin on tyytyväinen siihen, että ap ottaa oman aikansa silloin kun vauva on isällään, miksi hän ei sano siitä äidilleen? Kyllä minustakin kuulostaa nyt enemmän siltä, että ap ei halua päästää vauvasta hetkeksikään irti.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa anopit, miksi teille ei käy että hoitaisitte lasta hieman isompana, jos vauvana ette saa omia sitä itsellenne? Minulla oli ollut 32 vuotta omaa aikaa kun vihdoin sain oman lapsen. Todellakin nautin vauva-ajasta täysillä, pääasiassa oman perheen kesken totuteltiin suureen elämänmuutokseen. Olen kiitollinen sukulaisille, jotka eivät tuppautuneet mutta olivat taustalla tukena ja iloisia puolestamme. Mielelläni lähetän nyt pienen koululaisen isovanhemmille yökylään. Nauttivat ajasta keskenään nyt, minusta on aika erikoista että joku vaatii itselleen toisen vauvaa joka lähinnä nukkuu ja syö.
Kuka sitä vierasta lasta vapaaehtoisesti hoitaisi ainakaan palkatta. Jos anoppi on lapselle (ja perheelle) vieras, kyllä myös lapsi on anopille vieras.
Tärkeintä vauvalle on rauhallinen äiti. Muut sosiaaliset taidot ovat tosi yksilöllisiä. Meillä on tiivis suku ja ystäväpiiri. Silti meillä kaikki lapset ovat vierastaneet, vaikka kuinka totutettiin muihin. Mikä on anopin tavoite?
Sinun lapsesi, sinun säännöt. En ymmärrä, miksi naiset stressaavat näin itsestään selvästä asiasta.
-2xisä
Jos pelkää pöpöjä, ei ihmisiä päästä lainkaan kotiinsa. Ne tarttuu kyllä jos on tarttuakseen vaikkei sylissä pitäisikään.
Minusta tämä kuulostaa melko erikoiselta. Oikeastiko se anoppi nyt määrää ja hyppii silmille? Voisiko olla, että ap on nyt yliherkkä kaikelle?