Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan tutustuttaminen ihmisiin, minä vai anoppi oikeassa?

Vierailija
08.12.2021 |

Mitä mieltä olette tästä kun anoppi on oikein ottanut asiakseen että vauvan pitää tutustua moniin ihmisiin? Kyseessä 2,5kk ikäinen vauva, meidän esikoinen. Hyvä kun olen itsekään ehtinyt tutustumaan lapseeni, niin anoppi painostaa että koko ajan pitäisi viedä vauvaa kylään että näkee muitakin kuin vanhemmat ja aina kun meille tulee joku, vauva pitäisi antaa vieraalle syliin. On kuulemma tärkeää lapsen kehitykselle. Vieraillessaan anoppi ei myöskään "anna" minun hoitaa vauvaa rauhassa vaan kärkkyy koko ajan että pääsee itse vaihtamaan vaippaa tms. Koen tämän tosi ahdistavana, mehän hankimme lapsen koska haluamme itse olla sen kanssa ja hoitaa. Kyllä lapsi ehtii tutustua lähemmin muihin ihmisiin sitten kun osaa kommunikoida enemmän. Kasvatanko lapsestani nössön jos haluan vauvana pitää hänet pääasiassa vanhempien hoivassa? :(

Kommentit (340)

Vierailija
61/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pienempi lapsi, sitä tärkeämpiä on vanhemmat. Jos ei tätä pysty hyväksymään ja tekee mieli laittaa välit poikki kun ei saa määrätä toisten tavoista hoitaa ja kasvattaa omaa lastaan, kannattaa hakeutua pikapuoliin ammattiauttajalle.

Juuri näin. Siksi nimenomaan niiden vanhempien tulisi ymmärtää, että he ja vain he ovat lapsen hoitajina ensimmäisen vuoden, vaikka se olisi raskasta. Ei siis mitään treffejä, elokuviinlähtöjä, hotelliöitä jne. kahdestaan, vaan oman lapsen hoitamista ja turvallisuudentunteen luomista. Liian moni vanhempi väsyy jo muutamassa kuukaudessa ja anoo isovanhempia apuun, että saisi nukkua, mutta tähän ei tule suostua, koska lapselle ei ikinä ole hyväksi, että häntä noin pienenä hoitaa joku ulkopuolinen. Vanhempia tulee kannustaa nukkumaan eri huoneissa ja hoitamaan vauvaa vuorotellen, jotta he yhdessä jaksavat tärkeässä tehtävässään.

??? Aiemmin äitiysloma oli muutamia viikkoja. USA:ssa on edelleenkin ja monessa muussa maassa. Mitenkäs siellä ovat ihmiset pärjänneet, tai suomalaiset ennenvanhaan, jos pelkät vanhemmat kelpaavat lapsen hoitajiksi. Taidatkin keksiä aivan omasta mielikuvituksestasi näitä juttuja. Ei tuo millekään tutkimukselle ainakaan perustu.

Yhdysvalloissa on todettu tutkimuksin, että hyvin varhain hoitoon joutuneilla vauvoilla on mm. kohonnut kuolemanriski.

Vierailija
62/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi kannattaa nyt vetää rajat omalle äidilleen. Te vanhempina päätätte mikä on lapsellenne hyväksi ja toimitte sen mukaan. Vähentäkää selvästi yhteisen ajan viettämistä anopin kanssa jos koet sen ahdistavaksi. Tilanne on kaikille uusi (ehkä anopin ensimmäinen lapsenlapsi?). Luultavasti anoppikin tuosta rauhoittuu mutta kannattaa jo lapsenkin vuoksi ottaa omaa tilaa enemmän.

Pieni vauva ei tarvi muuta kuin turvallisen kontaktin häntä hoitaviin aikuisiin. Ei jatkuvaa tutustumista uusiin ihmisiin, sen ehtii myöhemminkin. Tässä vaiheessa pääasiassa tulisi olla vanhempien oma jaksaminen.

Ei tuohon miestä tarvita, kyllä ap voi ne rajat pistää anopilleen ihan itse.

Jos anoppi on kovin jyräävää sorttia, niin ei muuten rauhoitu, vaan alkaa niitä lapsiakin jyrätä oman tahtonsa alle. Mulle yksi viimeisiä pisaroita oli se, kun anoppi alkoi määräämään, mitä lapsi 2 v saa laulaa.

Meillä auttoi vain totaalinen välirikko. Ainoa asia mikä harmittaa, että en pistänyt välejä poikki jo paljon varhaisemmassa vaiheessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kehitykselle tuossa iässä on tärkeintä hyvä ja turvallinen vuorovaikutus omien vanhempien kanssa. Ei todellakaan tarvitse nakella vieraille syliin vain siksi että se olisi "kehitykselle välttämätöntä". Rokotussuojakin taitaa olla tuon ikäisellä vielä vajaa ja niinkuin sanottu, RS- virus on tänä vuonna todella ärhäkkä.

Vierailija
64/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ei ei. Vieraita voi käydä, mutta vieraat tuovat ruokaa, auttavat vaikka kotihommissa tai tuovat vaippoja. Vauvaa ei kierrätetä sylistä toiseen, etenkin nyt korona-aikana, flunssa-aikana ja kun vauvalla ei ole vielä ede useimpia rokotuksia eikä vastustuskykyä. 

Anopille nyt rajoja. Selkeästi viestillä tai kirjeellä kirjoitatte mitä haluatte. Kasvotusten tai puhelimitsehan noille "minä minä minä"-anopeille ei auta puhua, koska puhuvat vain päälle ja vetävät marttyyriviitan päälle.

Nyt anoppi jäähylle ja keskitytte vauvaan. Ei ekan vauvan vauva-aikoja saa takaisin koskaan. Ne on ensisijaisesti vanhemmille, ei anopille eikä muille vieraille. Tärkeintä on vauvan saada muodostaa se yksi pysyvä ihmissuhde tai useimmilla toki kaksi, jos on kaksi vanhempaa.

Vierailija
65/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieni ei vielä ”tutustu” ihmisiin. Toki läheisimmät sukulaiset/ystävät voivat kyläillä ja hoitaa vauvaa, mutta alkuun vauva kiintyy vanhempiinsa, vasta paljon myöhemmin vauvan käsityspiiriin mahtuu muutama aikuinen lisää (esim. isovanhemmat) ja se kasvaa hiljalleen. Mikään kiire asialla ei ole, tärkeämpää on vahvistaa vanhempien ja vauvan suhdetta.

Vierailija
66/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt hyvä ihminen sitä omaa aikaa, kun sitä tarjotaan.

Mullahan on sitä monta tuntia viikossa. Lapsella on turvallinen ja huolehtiva isä! Määräilevä anoppi ei todellakaan saa minua viettämään omaa aikaa hyvillä mielin. Vauvamme myös nukkuu erittäin hyvin öisin joten en ole edes päiväunia kaivannut. Ap

Vierailija
67/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän riippuu paljon myös vauvan luonteesta ja temperamentista. Meidän vauva oli ensimmäiset kuukaudet hyvin herkkä itkemään, minkä vuoksi itse en aina halunnut kiusata häntä antamalla häntä vieraiden syliin ihan vain sylittelyn vuoksi. Ja tietenkin pitää ajatella myös sitä jonka syliin anoppi olisi vauvaa tuuppaamassa - suinkaan kaikki eivät automaattisesti koe sylittelyä omaksi jutukseen vaan voivat kokea siitä suurta epävarmuutta. Jos taas innokkaita (sopivassa määrin siis) sylejä on tarjolla eikä vieras syli aiheuta vauvasta negatiivista reaktiota, niin voi tehdä myös äidille joskus hyvää päästää lapsi omista käsistään muutamaksi minuutiksi ja nähdä, että vauva pärjää hetken niinkin (tätä olisin itsekin voinut harjoitella enemmän niissä hetkissä kun oma vauva oli tyytyväinen ja olisi varmasti pärjännyt vieraammassakin sylissä, kun äiti tai isä näköpiirissä). Mutta jos anopin motiivi on todrlla se, että vauva "oppii tutustumaan muihin", niin sehän on noin pienen kohdalla ihan potaskaa. Tuossa kohtaa lapselle tärkeintä on kokemus turvallisuudesta, ja sen hän saa tutussa ympäristössä ja tuttujen ihmisten kanssa. On ihan vauvasta kiinni, missä määrin sietää vierautta, ja ne sylittelyt määrittyy mielestäni ihan sen mukaan!

Vierailija
68/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvalla kestää 3kk kiintyä hoitajaan. Pidä anopille korona raja. Sinä olet lapsen äiti, miehesi lapsen isä. Olette parasta lapsellenne. Minun mielestä pientä ei saa altistaa turvattomuudelle vieraiden ihmisten parissa.

Onnea❤️

Lapsen isoäitikö on "vieras ihminen"? Jo, on aikoihin tultu.

Vierailija
69/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen ventovieraita teillä lappaa, jos niille ei voi vauvaansa antaa syliin? Ja ihanko oikeasti on valittamisen aihe, jos anoppi haluaa vaihtaa vauvan vaipan? Relaa vähän, ap.

Vauva on ollut hetkiä tätien, setien ja isovanhempien sylissä. Anopin toive on että vierailemme/meille tulisi paljon sukulaisia (hänen johdollaan) ja minä poistuisin takavasemmalle että he saavat olla vauvani kanssa. On eri asia vaihtaa vaippa kerran kuin tulla esim viideksi tunniksi kotiimme vaatimaan vauvaa vain itselleen niin että äidin ei tulisi ollenkaan ottaa kontaktia vauvaan. Ap

Olisi kyllä ollut ihana kun olisi ollut anoppi joka omii vauvan viideksi tunniksi itselleen.

Voin kokemuksesta keroa, että ei ole.

Vierailija
70/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tässä mitenkään olla kyseessä, että anoppi koittaa järjestää sinulle ap omaa aikaa? Vaikka onhan tuo vähän outoa, että pitää koko sukua marssittaa vauvaa pitelemään. Vetoa vaikka noihin viruksiin, mutta mikäli joskus jatkossa haluat hengähdystaukoja ja lapselle kontaktin isovanhempaan, niin en ihan välejä alkaisi sentään tällaisen takia poikki pistämään. Isovanhemmat tuntuu olevan joko ei ollenkaan kiinnostuneita tai sitten liian kiinnostuneita lapsenlapsistaan. Tuskin kovin monella loppujen lopuksi on niitä täysin ihanne isovanhempien, kaikissa ihmisissä on aina oikkunsa.

Vierailija
71/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on eri asia, että pitääkö kuin se voiko. Jos teillä on vieraita ja sä kieltäydyt antamasta vauvaa syliin, niin onhan se hieman erikoista kieltämättä. Ja tuo, että anoppi saa vaihtaa vaipan, miksi ei saisi? Ei tuon ikäistä tarvitse vielä muille hoitoon antaa tietenkään, mutta ei se rikkikään mene, jos ei koko aikaa ole sun sylissä.

Vierailija
72/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintymysvanhemmuudesta usein puhuu eniten he jotka ei halua lapsen kiintyvän muihin kuin itseensä. En näe mitään ongelmaa siinä että tuttu isovanhempi hoitaa lasta useammankin tunnin päivässä. Olen itse mummojen kasvattama, aivan lapsena kaksi heistä jopa asui samassa talossa. Äidille se ei ehkä kaikkein paras ratkaisu ollut asua anopin kanssa samaa taloa mutta ei se mihinkään kiintymysuhteeseen minun ja vahempien välillä ole vaikuttanut. Läheinen suhde minulla oli toki myös mummoihin.

Onnekisi myös omilla lapsillani on ollut myös muita aikuisia joihin he ovat voineet kiintyä ja jotka ovat tuleet heille läheisiksi.

Vierailija
73/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen ventovieraita teillä lappaa, jos niille ei voi vauvaansa antaa syliin? Ja ihanko oikeasti on valittamisen aihe, jos anoppi haluaa vaihtaa vauvan vaipan? Relaa vähän, ap.

Vauva on ollut hetkiä tätien, setien ja isovanhempien sylissä. Anopin toive on että vierailemme/meille tulisi paljon sukulaisia (hänen johdollaan) ja minä poistuisin takavasemmalle että he saavat olla vauvani kanssa. On eri asia vaihtaa vaippa kerran kuin tulla esim viideksi tunniksi kotiimme vaatimaan vauvaa vain itselleen niin että äidin ei tulisi ollenkaan ottaa kontaktia vauvaan. Ap

Olisi kyllä ollut ihana kun olisi ollut anoppi joka omii vauvan viideksi tunniksi itselleen.

Voin kokemuksesta keroa, että ei ole.

Komppaus. Siinä ylitetään rajoja, silti siihen on vaikea puuttua vaikuttamatta itse riidan haastajalta.

Vierailija
74/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pienempi lapsi, sitä tärkeämpiä on vanhemmat. Jos ei tätä pysty hyväksymään ja tekee mieli laittaa välit poikki kun ei saa määrätä toisten tavoista hoitaa ja kasvattaa omaa lastaan, kannattaa hakeutua pikapuoliin ammattiauttajalle.

Juuri näin. Siksi nimenomaan niiden vanhempien tulisi ymmärtää, että he ja vain he ovat lapsen hoitajina ensimmäisen vuoden, vaikka se olisi raskasta. Ei siis mitään treffejä, elokuviinlähtöjä, hotelliöitä jne. kahdestaan, vaan oman lapsen hoitamista ja turvallisuudentunteen luomista. Liian moni vanhempi väsyy jo muutamassa kuukaudessa ja anoo isovanhempia apuun, että saisi nukkua, mutta tähän ei tule suostua, koska lapselle ei ikinä ole hyväksi, että häntä noin pienenä hoitaa joku ulkopuolinen. Vanhempia tulee kannustaa nukkumaan eri huoneissa ja hoitamaan vauvaa vuorotellen, jotta he yhdessä jaksavat tärkeässä tehtävässään.

??? Aiemmin äitiysloma oli muutamia viikkoja. USA:ssa on edelleenkin ja monessa muussa maassa. Mitenkäs siellä ovat ihmiset pärjänneet, tai suomalaiset ennenvanhaan, jos pelkät vanhemmat kelpaavat lapsen hoitajiksi. Taidatkin keksiä aivan omasta mielikuvituksestasi näitä juttuja. Ei tuo millekään tutkimukselle ainakaan perustu.

Luitko yhtään mitä kommentoin? Jos ilmoittaa, että vauvaa ette näe, koska toimitte väärin, niin hyväksyy sen, että isovanhemmat eivät sitä vauvaa tule hoitamaan.

Vierailija
75/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvalla kestää 3kk kiintyä hoitajaan. Pidä anopille korona raja. Sinä olet lapsen äiti, miehesi lapsen isä. Olette parasta lapsellenne. Minun mielestä pientä ei saa altistaa turvattomuudelle vieraiden ihmisten parissa.

Onnea❤️

Lapsen isoäitikö on "vieras ihminen"? Jo, on aikoihin tultu.

Meillä on isoäiti vieras ihminen.

Vierailija
76/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdysvalloissa on todettu tutkimuksin, että hyvin varhain hoitoon joutuneilla vauvoilla on mm. kohonnut kuolemanriski.

Kerro mitään. Meidän Jenkki-aikana sattui naapuristossa tapaus, että lapsi laitettiin autoistuimessa kaappiin, kun hoitajan piti hakea jotain. Vanhemmat tulivat hakemaan ja kun ei löytynyt, poliisit paikalle. Siellä tuo autoistuin oli oikeasti se ainut lepopaikka.

Vierailija
77/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiintymysvanhemmuudesta usein puhuu eniten he jotka ei halua lapsen kiintyvän muihin kuin itseensä. En näe mitään ongelmaa siinä että tuttu isovanhempi hoitaa lasta useammankin tunnin päivässä. Olen itse mummojen kasvattama, aivan lapsena kaksi heistä jopa asui samassa talossa. Äidille se ei ehkä kaikkein paras ratkaisu ollut asua anopin kanssa samaa taloa mutta ei se mihinkään kiintymysuhteeseen minun ja vahempien välillä ole vaikuttanut. Läheinen suhde minulla oli toki myös mummoihin.

Onnekisi myös omilla lapsillani on ollut myös muita aikuisia joihin he ovat voineet kiintyä ja jotka ovat tuleet heille läheisiksi.

Isovanhempiin voi kiintyä ilman, että nämä nappaa pikkuvauvaa äitinsä sylistä ja hätistelee tätä sivummalle. Näin ainakin minä olen kokenut lapsenlapsena.

Vierailija
78/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa anopit, miksi teille ei käy että hoitaisitte lasta hieman isompana, jos vauvana ette saa omia sitä itsellenne? Minulla oli ollut 32 vuotta omaa aikaa kun vihdoin sain oman lapsen. Todellakin nautin vauva-ajasta täysillä, pääasiassa oman perheen kesken totuteltiin suureen elämänmuutokseen. Olen kiitollinen sukulaisille, jotka eivät tuppautuneet mutta olivat taustalla tukena ja iloisia puolestamme. Mielelläni lähetän nyt pienen koululaisen isovanhemmille yökylään. Nauttivat ajasta keskenään nyt, minusta on aika erikoista että joku vaatii itselleen toisen vauvaa joka lähinnä nukkuu ja syö.

Vierailija
79/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus ennen vanhaan suositeltiin, että vasta kolmikuisena vauvaa aletaan näyttää muille ihmisille, ihan lähisukua lukuunottamatta.

En ainakaan näin tautisena aikana kierrättäisi vauvaa missään, RS-virus voi olla hengenvaarallinen noin pienelle.

Milloin muka? Nyt keksit kyllä ihan omiasi, ei tuollaista suositusta ole ollut ikinä.

Vierailija
80/340 |
08.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on eri asia, että pitääkö kuin se voiko. Jos teillä on vieraita ja sä kieltäydyt antamasta vauvaa syliin, niin onhan se hieman erikoista kieltämättä. Ja tuo, että anoppi saa vaihtaa vaipan, miksi ei saisi? Ei tuon ikäistä tarvitse vielä muille hoitoon antaa tietenkään, mutta ei se rikkikään mene, jos ei koko aikaa ole sun sylissä.

Tätä itsekin ihmettelen. Miksi rakastavien läheisten ei sallita sylitellä vauvaa? Kyllähän teille sitä keskinäistäkin aikaa varmasti jää. Jos ei jää, olette ihan liikaa anopin luona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän