Vauvan tutustuttaminen ihmisiin, minä vai anoppi oikeassa?
Mitä mieltä olette tästä kun anoppi on oikein ottanut asiakseen että vauvan pitää tutustua moniin ihmisiin? Kyseessä 2,5kk ikäinen vauva, meidän esikoinen. Hyvä kun olen itsekään ehtinyt tutustumaan lapseeni, niin anoppi painostaa että koko ajan pitäisi viedä vauvaa kylään että näkee muitakin kuin vanhemmat ja aina kun meille tulee joku, vauva pitäisi antaa vieraalle syliin. On kuulemma tärkeää lapsen kehitykselle. Vieraillessaan anoppi ei myöskään "anna" minun hoitaa vauvaa rauhassa vaan kärkkyy koko ajan että pääsee itse vaihtamaan vaippaa tms. Koen tämän tosi ahdistavana, mehän hankimme lapsen koska haluamme itse olla sen kanssa ja hoitaa. Kyllä lapsi ehtii tutustua lähemmin muihin ihmisiin sitten kun osaa kommunikoida enemmän. Kasvatanko lapsestani nössön jos haluan vauvana pitää hänet pääasiassa vanhempien hoivassa? :(
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Mitä pienempi lapsi, sitä tärkeämpiä on vanhemmat. Jos ei tätä pysty hyväksymään ja tekee mieli laittaa välit poikki kun ei saa määrätä toisten tavoista hoitaa ja kasvattaa omaa lastaan, kannattaa hakeutua pikapuoliin ammattiauttajalle.
Juuri näin. Siksi nimenomaan niiden vanhempien tulisi ymmärtää, että he ja vain he ovat lapsen hoitajina ensimmäisen vuoden, vaikka se olisi raskasta. Ei siis mitään treffejä, elokuviinlähtöjä, hotelliöitä jne. kahdestaan, vaan oman lapsen hoitamista ja turvallisuudentunteen luomista. Liian moni vanhempi väsyy jo muutamassa kuukaudessa ja anoo isovanhempia apuun, että saisi nukkua, mutta tähän ei tule suostua, koska lapselle ei ikinä ole hyväksi, että häntä noin pienenä hoitaa joku ulkopuolinen. Vanhempia tulee kannustaa nukkumaan eri huoneissa ja hoitamaan vauvaa vuorotellen, jotta he yhdessä jaksavat tärkeässä tehtävässään.
Vierailija kirjoitti:
En ole tosiaan pitänyt vauvaa eristyksissä, vaan olemme tavanneet läheisiä (myös anoppi) joka viikko syntymästä lähtien. Ja en missään nimessä kiellä muita pitämästä sylissä, useimmat osaa kohteliaasti kysyä tarvitsemmeko apua vauvan kanssa. Anopin "toive" tuntuu olevan että kun on muita ihmisiä paikalla niin minä voisin hyvin kadota vauvan läheltä että tutustuu muihin. Vaisto sanoo ettei tämä ole ok :/ ap
Jos olet jatkuvasti vauvan lähellä etkä pysty olemaan hetkeäkään poissa, käy, kuten kaverilleni eli lapsi vielä yli kaksivuotiaanakaan ei kestä hetkeäkään erossa äidistään, vaan käy heti parkumaan ja kyselemään äitiä, kun poistuu näkyvistä.
Kyllä vauvaa on tärkeä totuttaa myös muihin ihmisiin, mutta sen voi tehdä kaikessa rauhassa. Etenkin nyt flunssa (korona,rs,yms) kautena kannattaa välttää isoja ihmismääriä.
En lähtisi kauppoihin tai kauppakeskuksiin nyt, mutta kotiin voisin kutsua läheisiä ihmisiä.
T.yksi anoppi
Mitä ihmeen ventovieraita teillä lappaa, jos niille ei voi vauvaansa antaa syliin? Ja ihanko oikeasti on valittamisen aihe, jos anoppi haluaa vaihtaa vauvan vaipan? Relaa vähän, ap.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen ventovieraita teillä lappaa, jos niille ei voi vauvaansa antaa syliin? Ja ihanko oikeasti on valittamisen aihe, jos anoppi haluaa vaihtaa vauvan vaipan? Relaa vähän, ap.
Vauva on ollut hetkiä tätien, setien ja isovanhempien sylissä. Anopin toive on että vierailemme/meille tulisi paljon sukulaisia (hänen johdollaan) ja minä poistuisin takavasemmalle että he saavat olla vauvani kanssa. On eri asia vaihtaa vaippa kerran kuin tulla esim viideksi tunniksi kotiimme vaatimaan vauvaa vain itselleen niin että äidin ei tulisi ollenkaan ottaa kontaktia vauvaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva on ollut hetkiä tätien, setien ja isovanhempien sylissä. Anopin toive on että vierailemme/meille tulisi paljon sukulaisia (hänen johdollaan) ja minä poistuisin takavasemmalle että he saavat olla vauvani kanssa. On eri asia vaihtaa vaippa kerran kuin tulla esim viideksi tunniksi kotiimme vaatimaan vauvaa vain itselleen niin että äidin ei tulisi ollenkaan ottaa kontaktia vauvaan. Ap
Nyt sanot miehellesi, että panee äitinsä ruotuun.
Kunnon puhuttelu, kurinpalautus ja sitten muutaman kuukauden totaalinen porttikielto.
Tuo on täysin SAIRASTA käytöstä.
Miksi näinä aikoina vauva 2,5 kk edes tapaa vieraita ihan lähimpien lisäksi? Nyt on rs-viruskausi meneillään ja kontakteja tulisi vältellä, ellei kiinnosta sairaalareissu vauvalle.
Vauvalla kestää 3kk kiintyä hoitajaan. Pidä anopille korona raja. Sinä olet lapsen äiti, miehesi lapsen isä. Olette parasta lapsellenne. Minun mielestä pientä ei saa altistaa turvattomuudelle vieraiden ihmisten parissa.
Onnea❤️
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, nyt rajat anopille.
Pieni lapsi tarvitsee vain rakastavia päähoitajiaan.
onko se jotenkin vammainen kun pitää päätä hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vauvalla kestää 3kk kiintyä hoitajaan. Pidä anopille korona raja. Sinä olet lapsen äiti, miehesi lapsen isä. Olette parasta lapsellenne. Minun mielestä pientä ei saa altistaa turvattomuudelle vieraiden ihmisten parissa.
Onnea❤️
mistä sinä tiedät kuka on isä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä ollut ihana kun olisi ollut anoppi joka omii vauvan viideksi tunniksi itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sanot miehellesi, että panee äitinsä ruotuun.
Kunnon puhuttelu, kurinpalautus ja sitten muutaman kuukauden totaalinen porttikielto.
Tuo on täysin SAIRASTA käytöstä.
Nimenomaan panee.
Ota nyt hyvä ihminen sitä omaa aikaa, kun sitä tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pienempi lapsi, sitä tärkeämpiä on vanhemmat. Jos ei tätä pysty hyväksymään ja tekee mieli laittaa välit poikki kun ei saa määrätä toisten tavoista hoitaa ja kasvattaa omaa lastaan, kannattaa hakeutua pikapuoliin ammattiauttajalle.
Juuri näin. Siksi nimenomaan niiden vanhempien tulisi ymmärtää, että he ja vain he ovat lapsen hoitajina ensimmäisen vuoden, vaikka se olisi raskasta. Ei siis mitään treffejä, elokuviinlähtöjä, hotelliöitä jne. kahdestaan, vaan oman lapsen hoitamista ja turvallisuudentunteen luomista. Liian moni vanhempi väsyy jo muutamassa kuukaudessa ja anoo isovanhempia apuun, että saisi nukkua, mutta tähän ei tule suostua, koska lapselle ei ikinä ole hyväksi, että häntä noin pienenä hoitaa joku ulkopuolinen. Vanhempia tulee kannustaa nukkumaan eri huoneissa ja hoitamaan vauvaa vuorotellen, jotta he yhdessä jaksavat tärkeässä tehtävässään.
??? Aiemmin äitiysloma oli muutamia viikkoja. USA:ssa on edelleenkin ja monessa muussa maassa. Mitenkäs siellä ovat ihmiset pärjänneet, tai suomalaiset ennenvanhaan, jos pelkät vanhemmat kelpaavat lapsen hoitajiksi. Taidatkin keksiä aivan omasta mielikuvituksestasi näitä juttuja. Ei tuo millekään tutkimukselle ainakaan perustu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on paljon RS-virusta liikkeellä, itse olisin jonkun verran varovainen sen vauvan kanssa, ettei saa sitä. Vanhimmalle lapselle tuli se vauvana ja se oli aivan hirveää.
Anoppi on sikäli oikeassakin, että on hyvä vauvan tottua myös vieraisiin ihmisiin ja hoitajiin ja myös vieraiden ihmisten bakteerikantoihin.
Tulette vielä kiittämään onneanne tuollaisesta anopista, kun tämä ensimmäinen vauva-aika on mennyt ohi ja voitte alkaa haaveilemaan pääsemisestä jonnekin ilman lasta. Antakaa nyt anopin hössöttää ja hoitaa, ei hän sitä pahalla tee. Kyllä lapsille ovat isovanhemmat tosi tärkeät ja se, että isovanhemmat tahtovat auttaa ja hoitaa on ihana voimavara koko perheelle. Alkuinnostusta tuo hössötys,
Tää isovanhemmat voimavarana on kyllä asia, jonka kyseenalaistan tosi vahvasti. Jos se osallistuminen ja hoitaminen on jatkuvaa perheen asioihin puuttumista ja määräilyä, niin pari yökyläilyä silloin tällöin ei todellakaan korvaa sitä. On henkisesti todella raskasta joutua kuulemaan haukkuja ja joutua joko jatkuvasti pitämään puoliaan tai tulla kävellyksi yli. Ja isovanhemmissa on luonnehäiriöisiä yksilöitä ihan siinä missä väestössä muutenkin, kaikki eivät tosiaan ole mitään pullalta tuoksuvia hyväntahtoisia hössöttäjiä, joilla nyt vain sattuu olemaan pieniä rakastettavia oikkuja, koska välittävät liikaa tai mitä ikinä.
Luonnehäiriöisiä löytyy siis myös vauvojen vanhemmissa, synnyttäminen kun ei luonnetta ainakaan paranna, siinä mielessä on kauheaa ajatella, että vanhemmat määräävät ja muut pysykööt poissa. Jos anoppi on ollut muuten täysipäinen antaisin hössöttää. Kyllä minulle ainakin oli helpotus, jos joku muu hetkeksi otti vauvan, sainhan häneen tutustua 24/7. Olin ihan yllättynyt kun anoppipuoli halusi vauvan syliin ja vaihtaa vaippaa, ei koskaan ollut osoittanut kiinnostusta lapsia kohtaan. Korona aikana tosin rajaisin toisiin ihmisiin tutustumisen ihan lähipiiriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
??? Aiemmin äitiysloma oli muutamia viikkoja. USA:ssa on edelleenkin ja monessa muussa maassa. Mitenkäs siellä ovat ihmiset pärjänneet, tai suomalaiset ennenvanhaan, jos pelkät vanhemmat kelpaavat lapsen hoitajiksi. Taidatkin keksiä aivan omasta mielikuvituksestasi näitä juttuja. Ei tuo millekään tutkimukselle ainakaan perustu.
Ja sielläkö sitten lapsi kiertää kuin pokaali vieraalta vieraalle? Ei. Sielläkin on sitten yksi hoitaja, jos ylipäätään äiti palaa töihin.
Anoppi tarkoittaa hyvää, mutta on liiallinen vaatimuksissaan, varsinkin nyt kun on viruskausi päällä (ei vain korona- vaan rs- ja muut). Lapsen äitinä keskustelisin lapsen isän kanssa miten tilanteeseen suhtaudutte ja sitten voisitte kivalla tavalla kiittää anoppia hänen tarjoamastaan hoivasta, mutta myös asettaa ne sopivat rajat ilman että asiasta tulee pahaa mieltä ja riitaa.
Eli aikuisten pitäisi nyt osata keskustella rakentavasti ja sopia kompromissista.
Äitinä AP:n pitäisi ajatella itsensä lisäksi lapsen etua: huolehtia että lapsen ympäristö on turvallinen, mutta myös taata, että lapsella on oikeus isoäitiinsä (ja muihin sukulaissuhteisiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä ollut ihana kun olisi ollut anoppi joka omii vauvan viideksi tunniksi itselleen.
Paras joululahja ikinä oli kun matkustettiin anoppilaan jouluksi. Anoppi otti samantien kolmikuisen vauvan ja sain nukkua kaksi tuntia putkeen päiväunet. Muistan sen onnentunteen vieläkin.
Nyt on niin paha rs-viruskausi päällä, että noin pientä ei kyllä tulisi kierrättää sylistä syliin tai isoja määriä vieraita ihmisiä ravata vauvan kotona. Rs-virus on oikeasti vaarallinen vauvalle.
Itse olen sitä mieltä että syleihin vain, ja ihmisiin tutustumaan. Mitä enemmän lapsi näkee jo pienestä erilaisia ihmisiä, sitä parempi.