Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käännyn ehkä lestadiolaiseksi

Vierailija
12.03.2015 |

Olen käynyt koko aikuisikäni körtti-seuroissa. Mutta se on alaknut tutnua liian "hampaattomalta" hengellisesti. Ei se ole mitään, vähän kuin "hajutonta ja mautonta".

olen hengellinen ihminen mutta kaipaan muita samanhenkisiä lähelleni.  Olen ruvennut harkitsemaan kääntymistä lestadiolaiseksi. Siis en halua vaihtaa luterilaista kirkkoa miksikään helluntailaiseksi enkä jehovaksi. Mutta kaipaan jotain "syvempää" hengellistä. 
Onko kellään muulla samalntapaisiakaan ajatuksia tai toiveita?

Mitä tykkäätte siitä liikekestä jossa käytte?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos avaaja tahtoo olla kristitty ja nimenomaan luterilainen kristitty, niin lestadioalisuus ei silloin ole kovinkaan helposti perusteltavissa. lestadioalisuuden oppi melkeinpä kohta kohdalta sama kuin katolisessa kirkossa. Rauhanyhdistyksellä ei tosin ole sitä ripituolia joka on katolisessa kirkkosalissa, mutta jatkuva ripittäytyminen on keskeisin osa käytännön uskonelämää. Kieltoja on enemmänkin kuin katolilaisilla.

Tässä avaaja voi tutustua kiellettyjen eli syntinä pidettyjen tekojen listaan:

http://scratchpad.wikia.com/wiki/Synnit

Vierailija
2/48 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:43"]Menkää provot täältä pois, pliis. Kerron syhden syyn jos jotakuta kiinnostaa. Meidän lapset saisivat paljon hyätyä kiinteästä yhteisöstä jossa olisi pysyvä samanhenkinen kaveripiiri. Ei olisi kiusaammista ja tavattaisiin säännöllisesti. Pyhäkoulu lapsille.

Itsekin tykkäisin sellaisesta kiinteämmästä yhteisöstä kuin mitä körttisten joukossa on.

AP
[/quote]

Ei olisi kiusaamista? (*)En muista lestadiolaisyhteisöistä, kuin vl-yhteisöstä ja siellä ainakin on kiusaamista. Aikuiset käyttää "kehittyneempää" hengellistä ja henkistä väkivaltaa toisiaan kohtaan. Lapset jättävät ulkopuolelle, haukkuvat jne. Itse elin 14-vuotiaaksi kokien koko ajan sen, että olen "huonommasta perheestä". Koko isossa seurakunnassa minulla oli yksi (1) ystävä, joka oli käännynnäisperheestä eli myös "huonommasta perheestä". Kun jäin pois vl-touhusta, ei sitä huomannut varmaankaan muut perheeni. Perheeni vanhemmat sisarukset olivat jo piirit jättäneet.

Vl-kulttuuri sopii sinulle, jos arvostat ulkoisia "siunauksen merkkejä". Olet siunattu, kun menestyt, joten ole valmis ahkeroimaan ja hankkimaan mammonaa. Silloin tulet saamaan ystäviä. Et tosin käännynnäisenä tule koskaan olemaan yhtä arvostettu kuin synnynnäiset vl:t.

(*) kirjavinkki hengellisestä ja henkisestä väkivallasta, jota tutkimusten mukaan koetaan eniten vl-yhteisössä ja jehovan todistajien yhteisössä; Päästä meidät pahasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo joku muu kuin lestadiolaisuus,mieluiten ei mitään.Ei se jumala kirkossa asu,vaan on kaikkialla ympärillämme.Taivaalta katselee...

Vierailija
4/48 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni lestadiolaisista on se, että niissä on ihan täysiä kusipäitä, mutta myös ihan loistavia tyyppejä. Eli sama suomeksi, he ovat ihmisiä vikoineen ja hyvine puolineen. Täällä taas leimataan kaikki lestadiolaiset kusipäiksi ja pedofiileiksi, mutta eihän se nyt niin mene.

Vierailija
5/48 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 02:00"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:43"]Menkää provot täältä pois, pliis. Kerron syhden syyn jos jotakuta kiinnostaa. Meidän lapset saisivat paljon hyätyä kiinteästä yhteisöstä jossa olisi pysyvä samanhenkinen kaveripiiri. Ei olisi kiusaammista ja tavattaisiin säännöllisesti. Pyhäkoulu lapsille.

Itsekin tykkäisin sellaisesta kiinteämmästä yhteisöstä kuin mitä körttisten joukossa on.

AP
[/quote]

Ei olisi kiusaamista? (*)En muista lestadiolaisyhteisöistä, kuin vl-yhteisöstä ja siellä ainakin on kiusaamista. Aikuiset käyttää "kehittyneempää" hengellistä ja henkistä väkivaltaa toisiaan kohtaan. Lapset jättävät ulkopuolelle, haukkuvat jne. Itse elin 14-vuotiaaksi kokien koko ajan sen, että olen "huonommasta perheestä". Koko isossa seurakunnassa minulla oli yksi (1) ystävä, joka oli käännynnäisperheestä eli myös "huonommasta perheestä". Kun jäin pois vl-touhusta, ei sitä huomannut varmaankaan muut perheeni. Perheeni vanhemmat sisarukset olivat jo piirit jättäneet.

Vl-kulttuuri sopii sinulle, jos arvostat ulkoisia "siunauksen merkkejä". Olet siunattu, kun menestyt, joten ole valmis ahkeroimaan ja hankkimaan mammonaa. Silloin tulet saamaan ystäviä. Et tosin käännynnäisenä tule koskaan olemaan yhtä arvostettu kuin synnynnäiset vl:t.

(*) kirjavinkki hengellisestä ja henkisestä väkivallasta, jota tutkimusten mukaan koetaan eniten vl-yhteisössä ja jehovan todistajien yhteisössä; Päästä meidät pahasta
[/quote]

Päästä meidät pelosta*

Vierailija
6/48 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, mitä jos liittyisit vaikka johonkin tiedekerhoon. Jos oma ajattelusi ei ole enää pelastettavissa niin ehkä lapsistasi pystyy vielä kasvattamaan itsenäisesti ilman kirjojen tarinoita ajattelevia ihmisiä...

Vierailija
7/48 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka moni lestadiolainen ihminen on fiksu ja mukava tyyppi, en voisi kannattaa lestadiolaisten oppia, esimerkiki lisääntymispakkoa.

Monet lestadiolaiset naiset on tosi ahdistuneita ssen takia. Miksi valtiovalta ei tee asialel mitään? tämähän on aivan keskiaikaista alistamista pahimmillaan.

"Synnytin ja imetin ja synnytin ja imetin ja taas synnytin ja imetin ja vielä. Ja taas makaamassa osastolla uupuneena. Muutamassa vuodessa oli tapahtunut jotain merkillistä…Olen kuin olisin tullut ulos valtavan pressun alta. Pressun alla lauletaan virsiä kovalla äänellä ja hoetaan, usko vaan, älä ajattele, älä mieti, älä sure lapsiasi, kyllä ne pärjää, älä ajattele omia tunteitasi, älä lue mitään internetistä, älä lue ..."

Perheenäiti: Tunnen itseni höynäytetyksi

http://freepathways.wordpress.com/2014/03/24/tunnen-itseni-hoynaytetyksi/

Vierailija
8/48 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen jolla on arkipäivän tasolal yhteyksiä lestadioalisiin, tietää että he ovat aivan samanlaisia suomalaisia kuin me muutkin. lakia kunnioittavia ja veronsa maksavia, hyviä kansalaisia. Ei kaikista ihmisistä voi tykätä eikä jokaiseta voi tulla ystävää, koska ihmiset ovat luonteeltaan erilaisia. ja sama pätee lestadiolaisiinkin. tutustukaa hyvät ihmiset henkilökohtaiselal tasolla vl-uskoviin niin ette ole ennakkoluulojen ettekä mustamaalaamisen varassa!

t. entinen vl

Vierailija
9/48 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi. Olen jo reilusti yli 40v nainen eli lapsia en enää saisi ja niillä miehillä tuntuu olevan aktiivinen seksielämä sellaisen haluaisin itselleni joten lestamies sopisi hyvin.

Vierailija
10/48 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 11:47"]

Minuakin kiinnostaisi. Olen jo reilusti yli 40v nainen eli lapsia en enää saisi ja niillä miehillä tuntuu olevan aktiivinen seksielämä sellaisen haluaisin itselleni joten lestamies sopisi hyvin.

[/quote]

Ei lestamiehiä kiinnosta reilusti yli 40 akka. Pitää olla nuori ja neitsyt. Mä olin nuori ja neitsyt ja sain maailman ihanimman miehen :) Nyt jo monta vuotta naimisissa ja kyllä, seksiä on päivittäin, parhaimpina useampi kerta päivässä :) Tunnen itseni kyllä todella naiselliseksi ja upeaksi ku saan miehen haluamaan mua parissa sekunnissa ;)

Vierailija
11/48 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:44"]

Kuule lestaadiolaisuushan on sitä, että halveksutaan muita ihmisiä ja opetetaan pikkulapsille jo, että epä-lestojen kanssa ei leikitä ja toivotetaan muut helvettiin. Naiset ovat vain synnytyskoneita. Haluatko sä tätä? Ja mikä saa sut kuvittelemaan, että lahkot tekee uskovaisen? Voi JUMALAUTA! Olen siis Pohjois-pohjanmaalta alunperin kotoisin eli tiedän vähän paremmin näitä juttuja.

[/quote]

Ei se kyllä noin ole. Ex lestana tiedän nuo kuviot. Ei meitä ainakaan kielletty olemasta ei lestojen kanssa enkä ymmärrä tätä että nainen olisi pakotettu synnytyskoneeksi. En ole noihin ikinä törmännyt ja sinällään oli mukava viettää lesta lapsuus ja saada hyvä kasvatus... näin aikuis iällä en vain pystynyt enää niihin sääntöihin joten helpompi on olla ei lesta...

Vierailija
12/48 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipä et lue ja tutki itse Raamattua, se on oikeasti antoisaa :) Älä kulje ihmisten perässä vaan muodosta henkilökohtainenn suhde Jumalaan viettämällä aikaa raamatun ja rukouksen parissa. Ensimmäisenä varmaan kannattaa lukea joku evankeliumi, eikä kannata ehkä juuttua niin paljon vanhaan testamenttiin. Youtubesta löytää luettuna kirjeitä, esim Markus Esan kanavalta. Voi laitaa taustalle soimaan kun tekee jotain muuta.

Mutta nyt kun olet etsimässä jotain syvempää ja uteliain mielin liikenteessä, minä haluan varoittaa sinua kun itse etsivänä sen virheen tein ja jouduin todellakin pahasti katumaan. Tein siis useamman vuoden harharetken uuskarismaattisuuden pauloihin, onneksi Jumala johdatti minut pois. Eli: Vältä kaikka uuskarismaattista ja ns. torontolaista. Eli suomeksi sanoen kierrä kaukaa Lakeland- ja Torontoherätys ja sen jälkeiset ja sen kannattajat esim River, City, Metro, Healing rooms, Ilmestysmaja, Nokia Mission puhujineen, Missiomaailma, Isänsydän, David Herzog, Niilo Ylivainio, Markku Veilo, Todd Bentley, Benny hinn, menestysteologian eri muodot ja kaikki vastaavat. Älä myöskään mene Alfakurssille.

Esim rovasti Olavi Peltolalla on oiva Raamatunopetussarja. http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/index.html Tv7 Armon kallolla ja One way mission ovat myös katsomisen arvoisia sarjoja. Mutta varoitan kylkeen että vältä katsomasta esim sellaisia kuin Yliluonnollista ym ihme roskaa.

Siunauksia :)

Vierailija
13/48 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 12:14"]

[/quote]

Ei lestamiehiä kiinnosta reilusti yli 40 akka. Pitää olla nuori ja neitsyt. Mä olin nuori ja neitsyt ja sain maailman ihanimman miehen :) Nyt jo monta vuotta naimisissa ja kyllä, seksiä on päivittäin, parhaimpina useampi kerta päivässä :) Tunnen itseni kyllä todella naiselliseksi ja upeaksi ku saan miehen haluamaan mua parissa sekunnissa ;)

[/quote] onpas sulla kusipäinen asenne.

Vierailija
14/48 |
14.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2015 klo 12:14"]

[/quote]

[/quote] onpas sulla kusipäinen asenne.

[/quote]

kuin niin?

Vierailija
15/48 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 09:39"]

Ihmetyttää että niinkin koulutetut ihmiset kuin suomalaiset on tänä päivänä innoissaan vanhoista mielikuvitustarinoista. Uskonnot ovat ihmisten omaa keksintöä.

[/quote] Tottakai uskonnot ovat ihmisten keksimiä. Mutta kun ihminen saa turvallisuudentunnetta uskonnosta ja ajatellessaan jumalaa ja enkeleitä, niin se juuri siksi ne on pitänyt keksiä. Uskonnoista on plajon hyötyä. Lisäksi uskonto on kätevä väline ihmisten pitämiseksi kurissa ja hallittavina.

Vierailija
16/48 |
16.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi? Miksi ihmeessä siirtyä jäseneksi yhteisöön jossa on pääasia että erottaudutaan muista, pidetään vakavasti otettavina muinaisia taruja ja kertomuksia meilel kaukaisten juutalaisten heimojen kansaperinteestä, jossa tytöt ja naiset ovat tiukan valvonnan alaisia ja heidän elämänsä on ennalta rajoitettua, jossa piilotellaan lasten hyväksikäyttörikoksia joihin jopa liikeken opettajat, saarnaajat, ovat syyllistyneet... En ymmärrä. Kiinnostaako ihmisiä se että saa kuulua jäsenenä kansanliikkeeseen jossa on kymmeniä tuhansia ihmisiä "samaa mieltä" muinaisista taruista?

En usko. Arvelen että liikkeen vetovoima on sen sosiaalisessa yhdessäolossa. Muista erottautumisella saa itselleen yhteisön hyväksynnään ja se hyväksyntä (=ahdasmielisten ihmisten puolelta hyväksytyksi tuleminen) on joidenkin ihmisten kokemusmaailmassa jotenkin  pallkitsevaa. Erottautumalla tavis suomalaisista tällä lailla saa itselleen sosiaalisia palkintoja.

Vierailija
17/48 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:43"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:33"]Miksi haluat liittyä pedofiiliporukkaan? [/quote] Alapeukutin, vaikka olen ex-vl ja uhri. On siellä hyviäki ihmisiä. Mut valitettavasti omakohtainenki kokemus on se, että myös niitä mätiä yksilöitä. En puolustele missään nimessä liikkeen paskoja puolia ja pedofiilejä, mut huom.on ihaniakin ihmisiä, suurin osa(onneksi). Mut liikaa myös sairaalloista kulttuuria. Tarkentakoot muut, jos haluavat.

[/quote] oi, kiitos, olet hyvä ihminne. Ärsyttää kun kaikki aina vain haukkuu lestadiolaisia. Minäkin olen tavannut useita lämpimän ystävälisiä heikäläisiä. olen sitä mieltä että siinä liikkeessä on arvot kohdallaan ja keskenään autetaan toisiaan. Näin olen kuullut. Sellaista on tosi vähän nyky aikana!

AP
[/quote]

No nuo onkin ainoat hyvät puolet. Mut syynsä on silläkin, miksi en enää kuulu ko.yhteisöön. Huh, mä haluan ELÄÄ. Vapaasti, niinku ite haluan. Aivan liian lakihenkinen, mikä on raamatun ja Jumalan tahdon vastaista.

Vierailija
18/48 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä!

T. Ex lesta

Vierailija
19/48 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele sitten nyt jo valmiiksi olemaan ajattelematta omilla aivoillasi!

Vierailija
20/48 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi myös alkaa ajatella itsenäisesti. Ei ole aina tarpeen kuunnella jonkun tulkintoja, jos voi kokea itse. Niin, sinäkin voit hyppätä oman elämäsi rattiin :)