Toimiiko keskeytetty yhdyntä teillä ehkäisynä?
Meillä ollut käytössä jo seitsemän vuotta. Sinä aikana tehty kaksi ihanaa, toivottua lasta :)
Raskaudet alkaneet aina kolmen kuukauden kuluessa kun vauvalle annettu lupa tulla.
Ei enää ikinä hormoneita minulle. Ikää nyt jo pian 34 v. eikä lapsia enää suunnitteilla.
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 02:43"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:47"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:42"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:23"]Toimii, jo neljättä vuotta. En halua hormonaalista ehkäisyä moninaisista syistä, ja kumi ei oikein sytytä (+ kalliita). Välillä tosin kuminkin kanssa, mutta harvoin. Tiedän kyllä ettei ehkä fiksuinta, mutta ei olla parempaakaan ratkaisua löydetty. N22, opiskelija [/quote] Asennuta kuparikierukka [/quote] Huono neuvo, minä tulin raskaaksi, vaikka oli kuparikierukka. Abortoin tietenkin. Lapsilukumme oli jo täysi. [/quote] Kuparikierukka on hyvin luotetava ehkäisykeino. Yksi luotettavammista. Yksittäistapaus ei tietenkään todista mitään.
Esimerkkejä siitä, että on tullut raskaaksi ehkäisystä huolimatta löytyy jokaisen ehkäisykeinon osalta. Myös sterilisaation.
No kohdun ja munasarjojen poisto on sentään satavarma. Ja kohdunpoistokin jos kohdunulkoisia raskauksia ei lasketa.
Niin ja selibaatti tietysti ellei neitsyt Mariaa lasketa. Muuten ihan jokainen keino voi pettää. Jotkut pettää hyvin harvoin (kuten kuparikierukka) ja jotkut selkeäsi useammin kuten keskeytetty yhdyntä. [/quote] Kuparikierukkani petti, mutta hormonikierukka ehkäisi minulla ainakin noin 20 vuotta yhteen putkeen, gyne ei edes vaihtanut sitä välillä, vaikka ohjeissa on präntätty, että se pitäisi vaihdattaa 6 vuoden välein, mut mun gyne vaan tokaisi, että kun se kerta on toimiva, niin mitäpäs sitä kallista vehjettä turhaan vaihtamaan (ihmettelin suuresti; olisin ollut valmis maksamaan vaihdosta) ja eipä ihme, että kun saavutin vaihdevuodet, ja samainen gyne sen pyynnöstäni poisti, niin kyllähän sattui ja pirusti, kun joutui ronkkimalla kaivelemaan sen pois, ei meinannut lähteä sitten millään ulos. Jälkeenpäin on tullut sellainen tunne, että olin ikään kuin koekaniini, koska en ole kuullut kenelläkään pidettävän yhtä ja samaa hormonikierukkaa noin pitkään. Olen sen ajan naisia, jolloin tuo hormonikierukka oli Suomessa melko uusi tulokas naisten ehkäisyvalintojen joukkoon. [/quote] Hormonikierukka on ollut markkinoilla jo todella,todella kauan. T.vm-56
[/quote] Niin nyt on ollut jo muutaman vuosikymmenen, mutta minä kuules olin kuules siinä vaiheessa, että gynelogillekin hormonikierukasta ei ollut kokemusta, eikä tietoa Suomessa, miten se vaikuttaa pitemmällä ajanjaksolla naisen elimistöön. Lähinnä viittasin tuohon saman h.kierukan pitempään pitämiseen kuin 6 vuotta. Siitä ei ollut tietoa silloin kun se mulle asennettiin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 11:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 11:08"][quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 02:43"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:47"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:42"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:23"]Toimii, jo neljättä vuotta. En halua hormonaalista ehkäisyä moninaisista syistä, ja kumi ei oikein sytytä (+ kalliita). Välillä tosin kuminkin kanssa, mutta harvoin. Tiedän kyllä ettei ehkä fiksuinta, mutta ei olla parempaakaan ratkaisua löydetty. N22, opiskelija [/quote] Asennuta kuparikierukka [/quote] Huono neuvo, minä tulin raskaaksi, vaikka oli kuparikierukka. Abortoin tietenkin. Lapsilukumme oli jo täysi. [/quote] Kuparikierukka on hyvin luotetava ehkäisykeino. Yksi luotettavammista. Yksittäistapaus ei tietenkään todista mitään.
Esimerkkejä siitä, että on tullut raskaaksi ehkäisystä huolimatta löytyy jokaisen ehkäisykeinon osalta. Myös sterilisaation.
No kohdun ja munasarjojen poisto on sentään satavarma. Ja kohdunpoistokin jos kohdunulkoisia raskauksia ei lasketa.
Niin ja selibaatti tietysti ellei neitsyt Mariaa lasketa. Muuten ihan jokainen keino voi pettää. Jotkut pettää hyvin harvoin (kuten kuparikierukka) ja jotkut selkeäsi useammin kuten keskeytetty yhdyntä. [/quote] Kuparikierukkani petti, mutta hormonikierukka ehkäisi minulla ainakin noin 20 vuotta yhteen putkeen, gyne ei edes vaihtanut sitä välillä, vaikka ohjeissa on präntätty, että se pitäisi vaihdattaa 6 vuoden välein, mut mun gyne vaan tokaisi, että kun se kerta on toimiva, niin mitäpäs sitä kallista vehjettä turhaan vaihtamaan (ihmettelin suuresti; olisin ollut valmis maksamaan vaihdosta) ja eipä ihme, että kun saavutin vaihdevuodet, ja samainen gyne sen pyynnöstäni poisti, niin kyllähän sattui ja pirusti, kun joutui ronkkimalla kaivelemaan sen pois, ei meinannut lähteä sitten millään ulos. Jälkeenpäin on tullut sellainen tunne, että olin ikään kuin koekaniini, koska en ole kuullut kenelläkään pidettävän yhtä ja samaa hormonikierukkaa noin pitkään. Olen sen ajan naisia, jolloin tuo hormonikierukka oli Suomessa melko uusi tulokas naisten ehkäisyvalintojen joukkoon. [/quote] Hormonikierukka on ollut markkinoilla jo todella,todella kauan. T.vm-56
[/quote] Niin nyt on ollut jo muutaman vuosikymmenen, mutta minä kuules olin kuules siinä vaiheessa, että gynelogillekin hormonikierukasta ei ollut kokemusta, eikä tietoa Suomessa, miten se vaikuttaa pitemmällä ajanjaksolla naisen elimistöön. Lähinnä viittasin tuohon saman h.kierukan pitempään pitämiseen kuin 6 vuotta. Siitä ei ollut tietoa silloin kun se mulle asennettiin.
[/quote] Jatkan vielä: Hormoonikierukka tuli käyttöön Suomessa vuonna 1990. Sen nimi oli silloin Levonova, ja nyt sen nimi on vaihdettu joitakin aikoja sitten Mirenaksi. Mulla oli toi Levonovan nimimen.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 01:15"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 23:07"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:51"] [quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:48"]Meillä kolme raskautta, jotka alkaneet yhteensä noin seitsemän kierron aikana. Ikää minulla ollut raskaaksi tullessa 29, 30 ja 31 vuotta. Tunnen kiertoni niin hyvin, että yhdynnät on ollut helppo tähdätä oikeille päiville :) Ap [/quote] No mutta voisitte harrastaa yhdyntää koska vain huvittaa ja ihan loppuun asti, jos katkaisisit piuhat. Sulla on jo kaksi syytä, miksi se suotaisiin sulle. Harmi nuorille velapareille, kun ei saa itse päättää lisääntymisestään. Sitten joku joka steriloinnin saisi, ei sitä vaan ota. [/quote] Sterilointikin voi vaikuttaa hormonitoimintaan ja onpa sitten kiva kun sen piti olla lopullista niin sitäkin mennä purkamaan. EI kiitos. Muuten ottaisin toki heti. Ei ap. [/quote] No ei vaikuta.
[/quote] Kylläpäs vaikuttaa hormooneihin naisilla, tulee kuulema vaihdevuosioireita steriloinnin jälkiseuraamuksiksi.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:14"]
Ei toimi. Varmaan teidän korkea ikä vaikuttaa asiaan.
[/quote]
Korkea ikä... :D
Toimii meillä, nainen 25 ja mies 27. Yksi lapsi on tehty ja seuraava kun aika on sopiva.
Kyse on vain siitä että nainen tuntee kiertonsa ja mies osaa vetää ulos enne kun laukeaa.
Mun mies on keskeytetyn yhdynnän tulos. Hänellä on kaksi toistakymmentä vuotta vanhempaa sisarusta. Kai sitten ikä vaikutti, sillä äitinsä oli 43 ja isä 42 kun mieheni syntyi...
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:20"][quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:14"]
Ei toimi. Varmaan teidän korkea ikä vaikuttaa asiaan.
[/quote]
Korkea ikä... :D
[/quote]
Niin. Korkea ikä tässä kontekstissa. Ei kolmekymppinen nainen ole enää hedelmällisimmässä iässään. 10-15 vuotta nuoremmat tulee jo melkein peniksen koskettamisesta raskaaksi.
Toimii, jo neljättä vuotta. En halua hormonaalista ehkäisyä moninaisista syistä, ja kumi ei oikein sytytä (+ kalliita). Välillä tosin kuminkin kanssa, mutta harvoin.
Tiedän kyllä ettei ehkä fiksuinta, mutta ei olla parempaakaan ratkaisua löydetty.
N22, opiskelija
Toimi molempien eksien kanssa. Nykyisen miehenikin kanssa toimi vuoden, sitten olinkin jo raskaana. Seuraava lapsi tärppäsi suunnitellusti ekasta yrityksestä, eikä keskeytettyä käytetty enää milloinkaan. Eka laps tuli 33-, toka 36-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:23"]Toimii, jo neljättä vuotta. En halua hormonaalista ehkäisyä moninaisista syistä, ja kumi ei oikein sytytä (+ kalliita). Välillä tosin kuminkin kanssa, mutta harvoin.
Tiedän kyllä ettei ehkä fiksuinta, mutta ei olla parempaakaan ratkaisua löydetty.
N22, opiskelija
[/quote]
Me tehtiin samalla tavalla samoista syistä ja hups vaan, pian olin paksuna. Abortti on raskas asia sekä henkisesti että fyysisesti. Sitä ei todellakaan saa käyttää ehkäisynä. Mua hävettää ja kaduttaa vastuuttomuuteni. En vaan jaksanut välittää yhtään mistään, joten mentiin keskeytetyllä, koska kierukkaa ei mulle voi laittaa. Sun on vaan pakko valita joku kunnollinen ehkäisy. Kurjaa, että naisen pitää pilata itsensä, jos haluaa parisuhteen, mutta ei voi mitään. Minä en toista aborttia tee. -N21, opiskelija
Toimi se reilun vuoden verran. En lähtisi keskeytetyn yhdynnän kanssa pelleilemään, jos lapsen tulo olisi maailmanloppu.
Älkää sit tulko tänne itkemään kun mies jättää, kun ette suostu aborttiin.
Meillä tuntuu toimivan myös perinteinen ilman ehkäisyä paneskelu ehkäisynä koska ei tärppää vaikka toive on kova.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:31"]
Toimi se reilun vuoden verran. En lähtisi keskeytetyn yhdynnän kanssa pelleilemään, jos lapsen tulo olisi maailmanloppu.
[/quote]
Juuri näin. Paitsi että meillä toimi vajaan vuoden. Sillä ajatuksella mentiin, että toinen lapsi saa tulla, mutta ihan heti ei tarvitsisi.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:23"]Toimii, jo neljättä vuotta. En halua hormonaalista ehkäisyä moninaisista syistä, ja kumi ei oikein sytytä (+ kalliita). Välillä tosin kuminkin kanssa, mutta harvoin. Tiedän kyllä ettei ehkä fiksuinta, mutta ei olla parempaakaan ratkaisua löydetty. N22, opiskelija [/quote] Me tehtiin samalla tavalla samoista syistä ja hups vaan, pian olin paksuna. Abortti on raskas asia sekä henkisesti että fyysisesti. Sitä ei todellakaan saa käyttää ehkäisynä. Mua hävettää ja kaduttaa vastuuttomuuteni. En vaan jaksanut välittää yhtään mistään, joten mentiin keskeytetyllä, koska kierukkaa ei mulle voi laittaa. Sun on vaan pakko valita joku kunnollinen ehkäisy. Kurjaa, että naisen pitää pilata itsensä, jos haluaa parisuhteen, mutta ei voi mitään. Minä en toista aborttia tee. -N21, opiskelija
[/quote]
Kiitos vastauksesta, sait minut harkitsemaan asiaa. Sitä uskoo tuurin jatkuvan, kun se on jo näin pitkään jatkunut. Minäkin päätyisin aborttiin, mikäli vahinko kävisi.
N22
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:30"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 22:23"]Toimii, jo neljättä vuotta. En halua hormonaalista ehkäisyä moninaisista syistä, ja kumi ei oikein sytytä (+ kalliita). Välillä tosin kuminkin kanssa, mutta harvoin. Tiedän kyllä ettei ehkä fiksuinta, mutta ei olla parempaakaan ratkaisua löydetty. N22, opiskelija [/quote] Me tehtiin samalla tavalla samoista syistä ja hups vaan, pian olin paksuna. Abortti on raskas asia sekä henkisesti että fyysisesti. Sitä ei todellakaan saa käyttää ehkäisynä. Mua hävettää ja kaduttaa vastuuttomuuteni. En vaan jaksanut välittää yhtään mistään, joten mentiin keskeytetyllä, koska kierukkaa ei mulle voi laittaa. Sun on vaan pakko valita joku kunnollinen ehkäisy. Kurjaa, että naisen pitää pilata itsensä, jos haluaa parisuhteen, mutta ei voi mitään. Minä en toista aborttia tee. -N21, opiskelija
[/quote]
Niin se elämä opettaa. Ei tuo lainaamasi tule hullua hurskaammaksi tosta tarinastasi, jotkut haluaa ihan väkisin kantapään kautta oppia tämän asian. Sä olet fiksu, kun tajuat edes hävetä.
Te joilla ei toimunut, oliko se epäonnistuminen siinä että ette pidättäytyneet ovulaation aikana vai siinä että mies ei vetänyt ajoissa ulos? Vai sattuiko näistä huolimatta "vahinko"?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 11:32"]
ei toimi. Kun ei pysty keskeyttämään :)
[/quote] :D samat sanat, en mä anna ukkoni ottaa vehjettään ulos juuri ennen H-hetkeään:)