Jos hoitajien rokotuspakko tulee poistun alalta
Olen sairaanhoitaja ja tunnen surua siitä, että on mahdollisuus, että en voi kohta enää tehdä työtäni. En hoida kriittisesti sairaita ihmisiä tai vanhuksia. Jos koronarokote tulee pakolliseksi hoitajille palaan takaisin entiseen työhöni.
Onko muita hoitajia, jotka eivät aio ottaa koronarokotteita?
Syynä minulla se, että rokotteet suojaavat vain vakavaa tautimuotoa vastaan, niiden teho hiipuu kuukausissa ja tarvitaan aina uusi annos plus viruksen joihinkin variantteihin teho on oletettavasti olematon. Lisäksi oma immuunipuolustus saattaa heikentyä plus esimerkiksi sydänsairauksien merkittävä lisääntyminen koronarokotusten alettua.
Olen myöskin perusterve, ei ylipainoa, D-vitamiinitasot kunnossa, edellisestä flunssastakin vuosikausia aikaa vaikka altistun jatkuvasti työssäni kaikenlaisille viruksille, myös koronalle. Ymmärrän, että on kuitenkin minimaalinen mahdollisuus, että vakava tautimuoto voi osua kohdalleni, mutta kaikella olemassa olevalla tutkimustiedolla se on häviävän pieni. Uskon yksilönvapauteen, keholliseen itsemääräämisoikeuteen ja en hyväksy meneillään olevia suunnitelmia esimerkiksi koronapassien laajentamisesta työpaikoille saati rokotuspakkoa.
Kommentit (1468)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kunnassa ilmainen pikatestimahdollisuus, jota on saanut käyttää melko vapaasti siitä asti kun pikatestaus aloitettiin. Silti rokottamattomat ihmiset eivät käy siellä, vaikka sairastuisivat flunssaoireisiin. Aina on joku tekosyy. Vaikka pikatestimahdollisuus olisi jokaisen ulottuvilla, iso osa maskien vastustajista ja rokotekriittisistä on myös testejä kohtaan ylimielinen. Joidenkin mielestä testeihin ei voi ketään pakottaa, koska mahdollinen positiivinen tulos vaikeuttaisi heidän elämäänsä kohtuuttoman paljon. Jotkut perustelevat sillä ettei pikatesti ole kuitenkaan tarpeeksi tarkka. Joitakin epäilyttää tikkujen aiheuttama kipu tai eivät jaksa jonottaa autoissaan. Joku on sanonut ettei halua testaajaa tikkuineen lähelleen koska pelkää saavansa tältä koronan.
Jotenkin vaikea uskoa tähän, kun pikatestissä riittää että tikun tunkee vain parin sentin päähän nenän etuosaan (juuri näin sitä neuvotaankin tekemään) ja lisäksi se on erittäin tarkka:
Suorituskyky (herkkyys ja kohdentuneisuus):
Herkkyys 96,77 %
Tarkkuus 99,20 %
Pikatestejä kannattaa jopa paatuneinkin kriitikko, varsinkin kun ne maksaa alle 3e kpl:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/22549/qrrbn/Boson-SARS-CoV-2-an…
Kyseessä ammattilaisten käyttämä pikatesti, joka otetaan nenänielun takaosasta. Eri asia kuin kotona otettava pikatesti.
En ala normiflunssan kanssa touhuamaan noiden pcr-tikkujen kanssa. Saatte tunkea samaan onkaloon passienne, rokotteiden kanssa.
Itse taas olen vaihtamassa terveydenhoitoalalle siinä toivossa, että työnantaja tarjoaa buusterit pitkäksi aikaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kunnassa ilmainen pikatestimahdollisuus, jota on saanut käyttää melko vapaasti siitä asti kun pikatestaus aloitettiin. Silti rokottamattomat ihmiset eivät käy siellä, vaikka sairastuisivat flunssaoireisiin. Aina on joku tekosyy. Vaikka pikatestimahdollisuus olisi jokaisen ulottuvilla, iso osa maskien vastustajista ja rokotekriittisistä on myös testejä kohtaan ylimielinen. Joidenkin mielestä testeihin ei voi ketään pakottaa, koska mahdollinen positiivinen tulos vaikeuttaisi heidän elämäänsä kohtuuttoman paljon. Jotkut perustelevat sillä ettei pikatesti ole kuitenkaan tarpeeksi tarkka. Joitakin epäilyttää tikkujen aiheuttama kipu tai eivät jaksa jonottaa autoissaan. Joku on sanonut ettei halua testaajaa tikkuineen lähelleen koska pelkää saavansa tältä koronan.
Jotenkin vaikea uskoa tähän, kun pikatestissä riittää että tikun tunkee vain parin sentin päähän nenän etuosaan (juuri näin sitä neuvotaankin tekemään) ja lisäksi se on erittäin tarkka:
Suorituskyky (herkkyys ja kohdentuneisuus):
Herkkyys 96,77 %
Tarkkuus 99,20 %
Pikatestejä kannattaa jopa paatuneinkin kriitikko, varsinkin kun ne maksaa alle 3e kpl:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/22549/qrrbn/Boson-SARS-CoV-2-an…
Kyseessä ammattilaisten käyttämä pikatesti, joka otetaan nenänielun takaosasta. Eri asia kuin kotona otettava pikatesti.
En ala normiflunssan kanssa touhuamaan noiden pcr-tikkujen kanssa. Saatte tunkea samaan onkaloon passienne, rokotteiden kanssa.
Tätä juuri tarkoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vain, mutta minä ainakaan en halua joutua hoidettavaksi sellaiselle hoitajalle, joka ei ole rokotetta ottanut. Itse olen ottanut jo 3.rokotteen, minulla on reumaan biologinen lääkitys. Joudun asioimaan terveydenhuollossa esim lapsieni kanssa, ja minusta ei päälle päin näy, että kuulun riskiryhmään. Että jos sinulla terveydenhuollon ammattilaisena ei ole halua ottaa rokotetta, niin ole hyvä ja vaihda alaa. Kyllä, puutetta on hoitajista, mutta vastaus hoitajapulaan ei ole se, että hoitajina työskentelee ihmisiä joilla ei ole rokotetta otettuna. Ihmsten pitää olla turvassa asioidessaan terveydenhuollossa.
Ole hyvä, ja jätä vastaanotolle tulematta, jos ei hoito kelpaa. Se on kyllä hyvä, ettei sinua haittaa hoitajapula, koska jos se pahenee, niin voi olla, ettei sinulle enää pahemmin edes hoitoa tarjota. Toki voit aina siirtyä myös yksityisvastaanotolla asiakkaaksi. Vaihtoehtoja kyllä löytyy.
Vastenmielistä tuo kiristäminen hoitajapulan varjolla. Kun tässä ketjussa joku ilmoittaa ettei hän halua ottaa vastaan hoitoa rokottamattomalta hoitajalta, häntä peloitellaan sillä että kohta hoito loppuu kokonaan. Varmasti yksi ja sama ihminen jokaisen vastauksen takana, korkeintaan pari. Vaikka olisikin oikeasti hoitaja, niin voi olla jollain tapaa mieleltään sairas ihminen.
Mitenkä näet tuosta mainitsemisen kiristyksenä? Etkö seuraa yhtään uutisia ja lehtiä, että tuo hoitajapula on jo ihan totta. Ja terveydenhuollon ja sairaanhoidon aikoja vastaanottoja on jo jouduttu perumaan, koska ei vain ole tarpeeksi henkilökuntaa. Täällä moni toivottaa hoitajille, että "Tervemenoa vaan, ei tulla kaipaamaan" kuten tämäkin eka kommentoija tässä. Varokaa mitä toivotte, saattaa nimittäin hyvinkin toteutua ne. Sitten on vain teidänkin otettava vastaan ne seuraukset. Se mitään kiristämistä ole, vaan totisinta totta.
Sairaanhoitopiiri jyrähti Twitterissä: Olemme tyytyväisiä, jos rokotevastaiset hoitajat ymmärtävät vaihtaa alaa
https://yle.fi/uutiset/3-12224542
Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri toivoo, että rokottamattomat hoitajat vaihtavat alaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on hyvinkin sympatiaa hoitajia kohtaan, myös rokottamattomia. Ei se mikään kutsumusammatti ole, jossa pitäisi uhrautua muiden puolesta ja antaa pitää itseään jalkarättinä. Rokotetut hoitajat tartuttavat yhtälailla, jos eivät huolehdi hygieniasta ja suojista.
jokaisessa ammatissa pitää uhrautua. Oma vanhempani teki työuransa tartttuvien vaarallisten tautien parissa ja hän tiesi aina mitä pahimmillaan voi tapahtua. Samoin hänelle oli määrätty paikka katastrofitilanteissa, siis jos tapahtuu joku kansallinen suuronnettomuus tai katastrofi: olisi ollut aina ensilinjassa ja näin altistuisi kaikenlaiselle.
jokaisen ehkä kannattaa miettiä omalta kohdaltaan missä kaikessa joutuukin uhrautumaan.
No, mutta hyvä asia! Vihdoin olet ymmärtänyt, ettet voi harjoittaa ammattiasi vaarantamalla muita.
Joku sairaala hoitopaikka voisi olla hyvä missä ei ole väliä onko rokottamaton vaiko rokotettu hoitaja taikka hoidettava. Syrjintä vapaa laitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi vain, mutta minä ainakaan en halua joutua hoidettavaksi sellaiselle hoitajalle, joka ei ole rokotetta ottanut. Itse olen ottanut jo 3.rokotteen, minulla on reumaan biologinen lääkitys. Joudun asioimaan terveydenhuollossa esim lapsieni kanssa, ja minusta ei päälle päin näy, että kuulun riskiryhmään. Että jos sinulla terveydenhuollon ammattilaisena ei ole halua ottaa rokotetta, niin ole hyvä ja vaihda alaa. Kyllä, puutetta on hoitajista, mutta vastaus hoitajapulaan ei ole se, että hoitajina työskentelee ihmisiä joilla ei ole rokotetta otettuna. Ihmsten pitää olla turvassa asioidessaan terveydenhuollossa.
Ole hyvä, ja jätä vastaanotolle tulematta, jos ei hoito kelpaa. Se on kyllä hyvä, ettei sinua haittaa hoitajapula, koska jos se pahenee, niin voi olla, ettei sinulle enää pahemmin edes hoitoa tarjota. Toki voit aina siirtyä myös yksityisvastaanotolla asiakkaaksi. Vaihtoehtoja kyllä löytyy.
Vastenmielistä tuo kiristäminen hoitajapulan varjolla. Kun tässä ketjussa joku ilmoittaa ettei hän halua ottaa vastaan hoitoa rokottamattomalta hoitajalta, häntä peloitellaan sillä että kohta hoito loppuu kokonaan. Varmasti yksi ja sama ihminen jokaisen vastauksen takana, korkeintaan pari. Vaikka olisikin oikeasti hoitaja, niin voi olla jollain tapaa mieleltään sairas ihminen.
Mitä huolta sinulla rokotettu ihminen on, hoitaapa sinua rokottamaton tai rokotettu hoitaja?
Jos rokote toimii, olet turvassa.
Jos se ei toimi ja oletkin vaarassa sairastua, mitä merkitystä sillä on, saatko tartunnan rokotetulta vai rokottamattomalta?
Ainoa ero on, että rokotettu voi tartuttaa oireettomana, rokottamaton saa oireet ja jää kotiin potemaan, kuten aina ennenkin on sairastumisen jälkeen tehty.PS.
Yllä olevan valossa, miten mielenterveys ja rokottamattomuus liittyy yhteen?
Ei mitään pelättävää, vaan tekee pahaa katsoa kun hoitajana esiintyvä ihminen pelottelee tavallisia ihmisiä sillä että jos eivät halua ottaa huonoa hoitoa vastaan, jäävät kokonaan ilman. Asetelmassa on jotain hyvin sairasta ja epäinhimillistä.
Terveisin lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sairaanhoitopiiri on kärsinyt hoitajapulasta ja taklannut tilannetta muun muassa rekrytointipalkkiolla. Sairaanhoitopiiri maksaa tuhannen euron rekrytointipalkkion Kanta-Hämeeseen töihin tuleville vakituisille sairaanhoitajille, röntgenhoitajille tai kätilöille.
Tuhannen euron houkuttelupalkkio maksetaan myös sille, joka on mahdollistanut uuden hoitajan rekrytoinnin Hämeeseen."
https://yle.fi/uutiset/3-12224542
Tässä sulle sitä pelottelua tämän päivän hoitajatilanteesta. Vapiskaa peloissanne! Eikö olekin vastenmielinen Yle, kun kehtaakin kirjoittaa hoitajapulasta ja siitä miten epätoivoista tuntuu olevan saada riittävästi henkilökuntaa jo nyt.
Oletteko huomanneet, että kukaan lääkäri ei kritisoi rokotepakkoa!? Lääkäreissä on paljon vähemmän kieltäytyjiä kuin sairaanhoitajissa. Lähihoitajat taitaa olla kaikista vähiten rokotettuja. Tässä näkee hyvin sen, miten ymmärtää tiedettä. Mitä korkeampi koulutusaste, sitä suurempi rokotekattavuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä huolta sinulla rokotettu ihminen on, hoitaapa sinua rokottamaton tai rokotettu hoitaja?
Jos se ei toimi ja oletkin vaarassa sairastua, mitä merkitystä sillä on, saatko tartunnan rokotetulta vai rokottamattomalta?
Ainoa ero on, että rokotettu voi tartuttaa oireettomana, rokottamaton saa oireet ja jää kotiin potemaan, kuten aina ennenkin on sairastumisen jälkeen tehty.PS.
Yllä olevan valossa, miten mielenterveys ja rokottamattomuus liittyy yhteen?Ei mitään pelättävää, vaan tekee pahaa katsoa kun hoitajana esiintyvä ihminen pelottelee tavallisia ihmisiä sillä että jos eivät halua ottaa huonoa hoitoa vastaan, jäävät kokonaan ilman. Asetelmassa on jotain hyvin sairasta ja epäinhimillistä.
Terveisin lähihoitaja
Itse en huomannut, että tuossa olisi mainittu kirjoittajan olevan hoitaja. Eikö lähihoitajien tarvitse nykyään osata edes lukea? Todella huolestuttavaa...
-eri
Itseäni kauhistuttaa pitkän poissaolon jälkeen taas mennä töihin, hoitoalalle. Olen saanut 2 rokotetta, ensi viikolla saan kolmannen. Pelottaa työskennellä hoitajien kanssa, jotka eivät välitä itsestään, kollegoistaan, eivätkä hoidettavistaan. Jos minulla olisi varaa, lopettaisin työskentelyn kokonaan, mutta 6kk: n kidutus on edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllä olevan valossa, miten mielenterveys ja rokottamattomuus liittyy yhteen?Ei mitään pelättävää, vaan tekee pahaa katsoa kun hoitajana esiintyvä ihminen pelottelee tavallisia ihmisiä sillä että jos eivät halua ottaa huonoa hoitoa vastaan, jäävät kokonaan ilman. Asetelmassa on jotain hyvin sairasta ja epäinhimillistä.
Terveisin lähihoitaja
Huonoa hoitoa? Eihän tuossa puhuttu mistään huonosta hoidosta vaan rokottamattomasta hoitajasta. Jos sinun mielestäsi hyvään hoitoon riittää pelkästään se, että hoitaja on ottanut koronarokotteen, niin auta armias! Kyllä on hoidon taso sitten pudonnut aivan maan tasolle, jos tuo on se kriteeri millä "hyvä hoito" saavutetaan.
P. S. Lähäriksi todellakin pääsee näköjään kuka tahansa nykyään, ei tarvita älyn lahjoja.
Paljon on teholla esim hoitajia jotka ei ole rokotuksia ottaneet ? Sekä rokotetuilla ja rokomattomilla voi olla korona oireeton alkuun tai lievä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitopiiri jyrähti Twitterissä: Olemme tyytyväisiä, jos rokotevastaiset hoitajat ymmärtävät vaihtaa alaa
https://yle.fi/uutiset/3-12224542Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri toivoo, että rokottamattomat hoitajat vaihtavat alaa.
Tätä toivoo moni potilas myös.
Win-win työnantajalle että rokotusta dissaavalle hoitsulle.
Hoidon taso tulee nousemaan kun nämä itsekkäät, omaa vapautta toitottavat menevät muihin hommiin,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule, suoraan sanottuna käytänkin yleensä yksityisiä palveluntuottajia. Lähinnä siitä syystä että sitä "hoitoa" ei ole tähänkään asti juuri julkisella puolella tarjottu. Buranaa on kehoitettu ottamaan kyllä ;DD. Mutta se nyt ei oikeastaan liity tähän. Jos on terveydenhuollossa töissä, niin luulisi ihmisen silloin luottavan tieteeseen eikä mihinkään kähmäisiin salaliittoteorioihin. Jos rokotepakkoa ei tule, niin vähintään tulisi rokottamattomat hoitajat ja lääkärit merkitä jollain rintamerkillä, että potilaat ja asiakkaat tietäisi kiertää kaukaa, mikäli eivät halua mahdollista tartuntaa. Nämä rokottamattomat voisi hoitaa kaltaisiaan, niin sittenpä nähtäisiin kummassa ryhmässä se tauti jyllää. Ja kyllä, rokotetut voivat myös sairastua ja tartuttaa, mutta kaikki tutkimukset todistaa että rokottamattomien keskuudessa riski on moninkertainen.
Noniin, tulihan sieltä se rintamerkki 👍
Tutustupa vähän historiaan mitä tuolla merkinnällä saatiinkaan aikaan.No jos osa hoitajista haluaa työskennellä ilman rokotetta ja tartuttaa potilaitaan, niin keksipä parempi ratkaisu asiaan. Potilailla on oikeus tietää, millaiseen riskiin itsensä asettavat, kun menevät lääkäriin.
Se rokote ei edelleenkään estä hoitajia toimimasta viruksen kantajina. He kantavat sitä siinä missä rokottamatonkin. Ainoa konkreettinen ero tulee infektion keston kanssa, jossa suht tuoreet rokotteet lyhentävät sairastamisaikaa. Tämäkään ei kuitenkaan estä viraalia leviämistä.
Testaaminen on ainoa toimiva ja konkreettinen toimi suojata ketään.
Viruksen kantajana voi olla, mutta koronarokote edelleen vähentää riskiä taudin leviämiselle. Eli toisin sanoen, rokottamaton levittää tautia tehokkaammin kuin rokotettu. Sen lisäksi rokote ehkäisee vakavaa tautimuotoa. Terveydenhuoltohenkilöstön pakkorokotus on oikein perusteltu. Itse tosin olen sitä mieltä, että se pakko pitäisi olla kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/uutiset/3-12224542Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri toivoo, että rokottamattomat hoitajat vaihtavat alaa.
Tätä toivoo moni potilas myös.
Win-win työnantajalle että rokotusta dissaavalle hoitsulle.Hoidon taso tulee nousemaan kun nämä itsekkäät, omaa vapautta toitottavat menevät muihin hommiin,
Taas sama jankkaaja. Etkö muuta osaa kirjoittaa kuin, että hoidon taso nousisi? Miten se muka nousisi tilanteessa, jossa sama määrä töitä pyritään tekemään pienemmällä määrällä henkilöstöä? Jos esim käsityöläinen tekee normaalisti 4 esinettä päivässä, mutta nyt hänen pitäisikin ruveta tekemään 6 esinettä samassa ajassa, niin mitäpä veikkaat nouseeko vai laskeeko niiden esineiden laatu? Ei tarvitse olla minkään Einstein tietääkseen vastauksen. On sellainen sanontakin kuin juosten kustu, tämä sinulle pikku vinkkinä oikeaan vastaukseen.
Et voi olla tosissasi 😅. Tämä on jo niin surkuhupaisaa, että mä en edes osaa trollata sua.