Refluksista kärsivät! kertokaa jotain lohduttavia selviytymistarinoita!
Mulla on nyt tällä hetkellä tiukka dieetti menossa ja närästys on selvästi vähentynyt. Mutta en tiedä, millaista ruokaa syön sitten, kun tämä loppuu...
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:19"]No vatsahappolääkkeet mulla elinikäisesti niin ei haittaa enää. Löysä läppä niin ei auta ruokavaliokaan. Vesihörppy aamulla alottaisi kärjettömät poltot ilman lääkkeitä. Onko tutkittu syy? [/quote]Omeprazol mullakin. En ymmärrä miksei auta ap: lla. Ei toki auta heti mut jos syöt joka päivä niin parin pv päästä huomaat et ei nörästä koska sulla ei enää happoja mitkä närästäis. Eli auttaa kyllä kun käytät niitä hetken. 5 e maksaa reseptillä 3 kk kuuri eli n. 100 tablettia.
[/quote]
En tiedä, miksei auta. Mä oon syönyt synnytyksen jälkeen noita närästyslääkkeitä koko ajan (9 kk), joten ei auta, vaikka olen käyttänyt vähän pitemmänkin hetken. Mulla auttaa Losec jonkin verran, mutta se toinen lääke, mitä mulle on määrätty, ei auta oikeastaan lainkaan. Eikä ne hapot niillä lääkkeillä kokonaan katoa!
Mulla on tähystetty, mutta muita tutkimuksia ei ole tehty. Lääkäri ei sanonut kauheasti mitään, hoitajat sanoi, että oli löysä joku, en oikein tarkemmin tiedä mikä, läppä kai. Vähän suututti se liukuhihnameininki. EI ollut mitään löydöksiä patologin lausunnossa, vähäistä tulehdusta kyllä, mutta sen tähystyksen jälkeen tää närästys on riehaantunut aivan käsistä.
En ole ylipainoinen. Niin ja syön sitä Losecia koko ajan 20-40 mg päivässä.
Ap
[/quote]Koita sitten vaan kaikkia vastaavia. Mullakin ollut erilaisia, välillä somacia mut raskauden ja imetyksen ajan omeprazolia. Kyllä luulis jonkun auttavan.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:10"]
Onko täällä muita, joilla refluksitauti oirehtii vain nielemisvaikeuksina? Minua närästää tosi harvoin, ihan muutamia kertoja light-mehu on aiheuttanut närästystä, ihan yksittäisiä kertoja vuosien mittaan.
Minulla jää tuohon ruokatorveen erityisesti ruispalat ja porkkanaraaste. Se on hitusen ikävä tunne... moni teistä varmaan tietää.
Mitä olette muuten mieltä, aiheuttaako refluksitauti hengityksen hajua. Minusta tuntuu, että minun hengitys haisee kilometrin päähän. Se ahdistaa.
[/quote]
Mulla just tämä ruuan juuttuminen kurkkuun oli se asia, joka lopulta sai menemään lääkäriin. Tähystyksessä todettiin refluksi ja sain lääkkeeksi Zoltin. Se on auttanut närästykseen, se on käytännössä kokonaan pois. Ruuan jäämistä kurkkuun (tosin lääkäri väitti, että se vain tuntuu siltä, mutta rohkenen olla eri mieltä) esiintyy satunnaisesti, varsinkin, jos syön nopeasti.
Hengityksen hajussa en ole huomannut muutoksia.
Ja myös meidän refluksia sairastavien fb-ryhmässä on paljon tietoa sekä vertaistukea, tervetuloa sinne! Ruokavaliosta: koittamalla löydät sinulle sopivat ruoat, eli testailemaan vain, että mitkä eivät aiheuta oireita. Toisille tulee kausia, että eivät voi syödä mitään muuta kuin kauravelliä ja toiset taas eivät ikinä syö tomaattia, maitotuotteita, kahvia, suklaata, vehnää, banaania.... Itselle hyvä apu on ollut ruokavalion ohella sängynpäädyn korottaminen, ei ole enää tullut aspiroinnista johtuvia keuhkokuumeita esim.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/970
Rikokseen syyllistyneen ulkomaalaisen karkoittaminen
Pistäkää naapurien postiluukkuihin kirjeitä ja vastaavia! Näiden maahanmuuttajien temput on saatava loppumaan!
Mulla varsakipukohtauksia. En tiedä mitä, mutta närästyksestä sanon, että mulle
Gastroenterologi sanoi, että jotkut syö koko ajan noita omeprazoleja jja vastaavia, mutta he yrittävät opettaa, ettei niitä kannata syödä jatkuvasti.
Mitä sinä nyt syöt? Lisää ideoita kaipaisin itsellenikin.
Mitään lohduttavaa tarinaa ei kyllä multa valittettavasti irtoa. :(
T. Toinen refluksikko joka on helisemässä ruokavalionsa kanssa
Mulla on nyt menossa semmoinen aloitusdieetti, jonka löysin netistä, dr. Koufmans diet. Siinä on tosi rajoitettu määrä ruokia, joita saa syödä.
"Dr. Koufman’s Induction Reflux (Detox) Diet in a Nutshell*
Grilled/baked/broiled/boiled fish, shell fish, and poultry
All veggies except (onions, tomatoes, garlic, and peppers)
Breads, rice, grains (low-sugar cereals), oatmeal, and tofu
Melons, bananas, ginger, agave, honey, chamomile tea
Low-fat soy, almond, coconut or cow milk, and alkaline water
Finally, one cup of coffee or caffeinated tea per day is allowed
That’s it! The list above is what you can eat—nothing else—nothing fried, no high fat foods like cheese, no alcohol, no condiments, no snack foods, and nothing out of a bottle or can except water, preferably alkaline water. That means pH of 7.8 or more; I recommend Evamor water and the Islandic waters as the best; any water that is pH 7.8 or greater kills those lobsters, that is, helps wash out pepsin. (Oh yes, * no nuts.)"
http://evamor.com/dr-koufmans-two-week-induction-reflux-diet/
Närästys on vähentynyt kyllä huomattavasti. Oon nyt ollut tuolla ruokavaliolla vähän yli viikon, se on semmoinen kahden viikon kuuri.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:08"]
Jos se kerran auttaan niin miksi luopua kyseisestä ruokavaliosta..
[/quote]
Se ei ole tarkoitettu jatkuvaksi ruokavalioksi, se on kuuri. Ehkä tää olisi helpompaa mulle, jos ruoka olisi mulle vain ravintoa, mutta kun ei ole.
Ap
Tuo näytti hieman yksinkertaisemmalta versiolta, mitä itse olen koufmanin dieetistä löytänyt. Tosi simppeli! :) tosin aika pitkälti noita ruokia olenkin jo syönyt, kun muuta ei paljon pysty.
4:lle: pitemmän päälle noin tiukka ruokavalio rajoittaa elämää todella paljon. Et voi syödä kylässä, lounaspaikoissa on ihme jos löydät syötävää, ravintoloissa käynti aiheuttaa vaan tuskaa jne.
T. 3
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:16"]
Tuo näytti hieman yksinkertaisemmalta versiolta, mitä itse olen koufmanin dieetistä löytänyt. Tosi simppeli! :) tosin aika pitkälti noita ruokia olenkin jo syönyt, kun muuta ei paljon pysty. 4:lle: pitemmän päälle noin tiukka ruokavalio rajoittaa elämää todella paljon. Et voi syödä kylässä, lounaspaikoissa on ihme jos löydät syötävää, ravintoloissa käynti aiheuttaa vaan tuskaa jne. T. 3
[/quote]
Miten kauan sulla on ollut tää vaiva?
Ap
Halpa ja aivan loistava lääke on Omeprazol, tai en tiedä johtuuko halpuus just siitä et on resepti. Taitaa olla aika samaa kuin ne kalliit brandituotteet, mutta halpaa ku saippua. Mä oon syöny nyt varmaan pari vuotta 20mg aamuisin, enkä edes enää tahdo muistaa et mulla on tautia. Kandee pyytää lekurilta ja uusia sit aina.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 20:25"]
Halpa ja aivan loistava lääke on Omeprazol, tai en tiedä johtuuko halpuus just siitä et on resepti. Taitaa olla aika samaa kuin ne kalliit brandituotteet, mutta halpaa ku saippua. Mä oon syöny nyt varmaan pari vuotta 20mg aamuisin, enkä edes enää tahdo muistaa et mulla on tautia. Kandee pyytää lekurilta ja uusia sit aina.
[/quote]
Tuo ei toimi mulla ollenkaan! Mulla on kotona tuota iso paketti 40 mg vahvuisena.
ap
Ei varsinaista selviytymistarinaa, mutta itselläni satunnaiskäytössä Esomeprazol. Vaivoja pahentaa maito, hiilihapolliset juomat, suklaa ja kahvi. Nämä kun jättää pois ruokavaliosta, niin pärjään erittäin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 08:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 00:31"]Mulla varsakipukohtauksia. En tiedä mitä, mutta närästyksestä sanon, että mulle Gastroenterologi sanoi, että jotkut syö koko ajan noita omeprazoleja jja vastaavia, mutta he yrittävät opettaa, ettei niitä kannata syödä jatkuvasti. [/quote]miksei kannata? Mikä vaihtoehto jos läppä ihan löysä?
[/quote]
Minulla auttoi painon pudotus, leikkaukseen en halunnut enkä lääkkeitä halunnut syödä jatkuvasti. Happopumpun estäjien käyttö estää happopumpun toimintaa, minkä pitkäaikaisseuraksista ei ehkä ole vielä riittävästi tietoa (luulisin, mutta en ole seurannut alan tutkimusta).
[/quote]sen tiedän että voi tulla joidenkin vitamiinien puutos, se multa tutkittiin mut ihan normitasolla oli kun nyt olen noita syönyt jo monta vuotta.