Kolaripaikalle jääminen
Jonossa ajaessa ohitatte vasemalle kääntyvän autoin oikealta puolelta levikkeen ansiosta. Takana oleva ajaa vasemmalle kääntyvän auton perään. Kumpi on oikein: pysähdytte kolaripaikalle tarkistamaan ihmisten hyvinvoinnin vai jatkatteko matkaa, jotta ette aiheuta pitkään jonoon enempää vaaratilanteita.
Kommentit (24)
Mielenkiintoista. Mitäs mieltä muut ovat?
Pysähdyt, kolaripaikalle on pysähdyttävä, varsinkin kun on itse mahdollisesti mukana.
Se, että itse toteat, ettet liity asiaan ei riitä.
Jos törmäys olisi niin voimakas, että voisi epäillä jollekkin sattuneen jotain, pysähtyisin tarkistamaan. Että ollaan kunnossa, eikä kukaan ole esim paniikissa ja osaavat toimia järkevästi.
Jos törmäys on vain lommo rekkarissa
-luokkaa, en pysähdy, kun asian selvittely aiheuttaa ruuhkaa muutenkin.
Saatiin aiheesta nimittäin kumppanin kanssa mojova riita aikaiseksi. Olin ko. tapauksen aikana kyydissä ja vaadin häntä pysähtymään. Hän ei sitä tehnyt ja perusteli sillä, ettei halunnut lisää vaaratilanteita. Toisinsanoen ei välittänyt ihmishengistä paskaakaan. Tarkistin jälkikäteen tilannehuoneesta, sattuiko mitään vakavaa. Ei sattunut, mutta minun korvaani tuo kolari kuulosti pahalta. Mietin eroa. Tavallaan ei ole tunnekylmä, mutta joissakin asioissa aivan outo. On myös pettänyt. Toisin sanoen paska kumppani.
Riippuu tilanteesta. Voiko pysähtyä turvallisesti. Ja paikkaan missä ei häiritse muuta liikennettä. Kerran motarilla lumipyryssä ajoin parin auton perässä, pidin itse väliä niihin. Toinen auto yhtäkkiä lähti luisuun ja ajoi penkkaan. Pyöri siellä pari kertaa katon kautta ympäri. Toinen auto sai väistettyä ja pysähdyttyä paikalle. Minä ehdin väistää hyvin ja pysäytin auton vähän matkan päähän, koska oli liukasta, en tehnyt äkkijarrutusta. Siihen pysähtyi pari muutakin autoa, joten minä jatkoin matkaa. Kun turha mun sieltä jostain sadan metrin päästä olisi juosta paikalle enää, saati alkaa peruuttaa autolla. Kun en ole mikään lääkäri, että olisi jotain hyötyä. Sitten jos muita ei olisi pysähtynyt, tottakai olisin mennyt. Mutta turha siihen on kaikkien pysähtyä, jos ei sitten ole tosiaan lääkäri tms. Mutta hittoako ne mun automekaanikko taidoilla olisi tehnyt, varmaan itsekin näkivät että paskana se Mersu on.
Jos siinä on pitkä jono niin turhaan siinä pysähtyy ensimmäisenä, koska aiheuttaa vaan lisää vaaratilanteita.
Riippuu tilanteesta. Nykyään ihmiset ovat valitettavasti kovin usein moraalittomia, että ei pysähdytä auttamaan tai edes soiteta apua paikalle edes vakavammissa tilanteissa. Miettikääpä jos se kolarin uhri olisi teidän oma äitinne, isänne, sisaruksenne tai lapsenne.
Kolaripaikalle pitää jäädä ottamaan kuvia kännykällä ja päivittää kuvilla omaa sometiliä.
Vierailija kirjoitti:
Kolaripaikalle pitää jäädä ottamaan kuvia kännykällä ja päivittää kuvilla omaa sometiliä.
Tämä on valitettavasti niin totta nykyään. Sairasta.
Jatkan matkaa, koska en huomannut kolaria.
Osalliset voi vaikka tarvita silminnäkijän yhteystiedot. Tietysti pydähdyn ja selvitän tarvitaanko apua.
Vierailija kirjoitti:
Jos törmäys olisi niin voimakas, että voisi epäillä jollekkin sattuneen jotain, pysähtyisin tarkistamaan. Että ollaan kunnossa, eikä kukaan ole esim paniikissa ja osaavat toimia järkevästi.
Jos törmäys on vain lommo rekkarissa
-luokkaa, en pysähdy, kun asian selvittely aiheuttaa ruuhkaa muutenkin.
Tämä. Jos kolari on selvästi paha, niin tarkastan kuinka kävi. Ihan jo lakikin vaatii tämän. Mutta jos kyseessä on joku pikku peltikolari, jatkan matkaa.
Rikoslaista:
14 § (21.4.1995/578)
Heitteillepano
Joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle, on tuomittava heitteillepanosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
15 § (21.4.1995/578)
Pelastustoimen laiminlyönti
Joka tietäen toisen olevan hengenvaarassa tai vakavassa terveyden vaarassa on tälle antamatta tai hankkimatta sellaista apua, jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan häneltä edellyttää, on tuomittava pelastustoimen laiminlyönnistä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Rikoslaista:
14 § (21.4.1995/578)
Heitteillepano
Joka saattaa toisen avuttomaan tilaan tai jättää sellaiseen tilaan henkilön, josta hän on velvollinen huolehtimaan, ja siten aiheuttaa vaaraa tämän hengelle tai terveydelle, on tuomittava heitteillepanosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
15 § (21.4.1995/578)
Pelastustoimen laiminlyönti
Joka tietäen toisen olevan hengenvaarassa tai vakavassa terveyden vaarassa on tälle antamatta tai
hankkimatta sellaista apua, jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan häneltä edellyttää, on tuomittava pelastustoimen laiminlyönnistä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
No nämä lait ovat samaa kun lukisi lasten satukirjoja eikä koske kun ei ole ikinä äänestänyt eduskuntavaaleissa.
Pitää vaan tuossa miettiä aiheuttaako tilanteessa lisäkolaria pysähtymällä.
Vierailija kirjoitti:
Saatiin aiheesta nimittäin kumppanin kanssa mojova riita aikaiseksi. Olin ko. tapauksen aikana kyydissä ja vaadin häntä pysähtymään. Hän ei sitä tehnyt ja perusteli sillä, ettei halunnut lisää vaaratilanteita. Toisinsanoen ei välittänyt ihmishengistä paskaakaan. Tarkistin jälkikäteen tilannehuoneesta, sattuiko mitään vakavaa. Ei sattunut, mutta minun korvaani tuo kolari kuulosti pahalta. Mietin eroa. Tavallaan ei ole tunnekylmä, mutta joissakin asioissa aivan outo. On myös pettänyt. Toisin sanoen paska kumppani.
Älä hyvä ihminen nyt sotke parisuhdeongelmiasi yhden yksittäisen liikennetapahtuman kanssa!
Tuossa tapauksessa todennäköisesti jatkaisin, koska olisin jo tilanteen ulkopuolella ja takaisin palaaminen aiheuttaisi vaan vaaratilanteita siellä jonossa. Siellä on varmaan paremmin tilanteen nähneitäkin, jotka ovat nähneet tapahtuman edessään.
On eri asia, jos muita ei ole.
Kyllä, sinä olet ensimmäisenä paikalla ja pysähdyt. Miksi se seuraava aiheuttaisi enemmän lisävaaraa kuin sinäkään. Sinä laitat hätävilkut ja ajat niin kauan eteenpäin, että seuraavilla on tilaa jatkaa matkaa ja pysäköit. Olet velvollinen menemään paikalle ja tsekkaamaan. Tuollainen ”näytti pikku peltikolarilta”, on ihan typerä perustelu. Todennäköisesti myös sinun jälkeesi tuleva pysähtyy.
Vierailija kirjoitti:
Pysähdyt, kolaripaikalle on pysähdyttävä, varsinkin kun on itse mahdollisesti mukana.
Se, että itse toteat, ettet liity asiaan ei riitä.
Kolaripaikalle ei tarvitse pysähtyä. Avun soittaminen riittää.
Jatka matkaa.