Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ihminen nukkuu tarpeeksi, herääkö hän aamulla virkeänä ja reippaana ja on halukas nousemaan ylös sängystä?

Vierailija
07.12.2021 |

En ole kokenut tätä varmaan koskaan. Nykyään on kyllä pakko nousta aika aikaisin sängystä joka aamu koska makuuasento särkee aamulla selkää niin pahasti.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En herää halukkaana nousemaan, koska olen yksinäinen.

Vierailija
2/15 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patjan vaihto tai mukavan sijauspatjan lisääminen? Voi ostaa sängyn sijaan myös riippumaton telineellä (tarkista painoraja).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patjan vaihto tai mukavan sijauspatjan lisääminen? Voi ostaa sängyn sijaan myös riippumaton telineellä (tarkista painoraja).

Selkävaivaiselle "mukava" sijauspatja / sänky on riittävän kova. Pehmoisesta sängystä ei saa kuin selkänsä entistä kipeämmäksi.

Vierailija
4/15 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unen laatu on tärkeintä. Siihen vaikuttaa todella moni asia.

Tuo selkäkipukin voi osittain johtua siitä ettet saa riittävää lepoa, vaikka nukkuisit ajallisesti riittävästi.

Juotko aamuisin kahvia? Käytkö töissä? Miltä elämä tuntuu ja sujuu päivisin?

Vireystilalla on merkittävä osuus hyvinvointiin.

Väärässä vireystilassa unen saanti vaikeutuu, uni on pinnallista jne.. Ja kierre jatkuu.

Elämän tapamuutokset helpottavat. Tosin jos taustalla esim adhd niin se kannattaa tutkituttaa jos diagnoosia ei ole

Vierailija
5/15 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen omalla kohdalla huomannut, että nyt kun menen aikaisin nukkumaan ja nukahdankin ihan hyvin, niin olen aamulla virkeämpi. Mutta paljon on merkitystä myös sillä, mistä unen vaiheesta herää. Uniaika pitäisi määrittää 90 minuutin sykleissä, jolloin heräisi kevyestä unesta ja heräämisen pitäisi olla helpompaa kuin syvän unen vaiheesta. Itselleni on tässä koitunut ongelmaksi se, että varsinkin jos yhtään stressaan sitä, että pitäisi nukahtaa/herätä tiettyyn aikaan, en saa unta ja tuo 90 minuutin sykli ei onnistukaan. Mutta jos nukahdat automaattisesti lyhyessä ajassa niin voisit kokeilla tuota.

Vierailija
6/15 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Unen määrän ja laadun lisäksi aamuvirkeyttä voi parantaa myös lopettamalla kofeiinin käytön kokonaan.

Vierailija
7/15 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon oikeastaan halukas nousemaan sängystä vain jos on jotain kivaa tiedossa.

Vierailija
8/15 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta kahvin jälkeen on jo pirteä olo.

Vierailija
9/15 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Unen määrän ja laadun lisäksi aamuvirkeyttä voi parantaa myös lopettamalla kofeiinin käytön kokonaan.

Älä nyt juksaa. Eihän ihminen voi elää ilman kahvia.

Vierailija
10/15 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin on niin, että jos ei ole tiedossa mitään, saa olla ihan rauhassa kotona koko päivän, tai ainakaan menoa ei ole ennen puoltapäivää, silloin herään virkeänä ja nousen mielelläni puuhailemaan pieniä juttuja ja laittamaan aamiaista. Jos pitää lähteä jonnekin aikaisin, nukun huonosti ja olen väsynyt herätessäni. Onnekseni en ole työelämässä nyt, useimmiten nukun hyvin ja herään virkeänä. Jos olen juonut alkoholia, nukun kategorisesti aina huonommin, se on pakko myöntää, joten ei mitään yömyssyjä minulle enää. 

Vierailija
11/15 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon oikeastaan halukas nousemaan sängystä vain jos on jotain kivaa tiedossa.

Tuosta syystä en ole aikoihin ollut halukas nousemaan sängystä. Ei liity koronaan mitenkään.

Vierailija
12/15 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, pitkälti näin se menee. Joskus on toki kiva venytellä vielä hetki peiton alla lämpimässä, mutta ei siellä levänneenä kovin pitkää tule makaitua.

Ja jokainen voi säätää itselleen tarpeellisen määrän unta / lepoa käymällä ajoissa nukkumaan.

Vierailija
13/15 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ikinä oloani virkeäksi vaikka olisin nukkunutkin hyvin. En tiedä mistä johtuu.

Vierailija
14/15 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, pitkälti näin se menee. Joskus on toki kiva venytellä vielä hetki peiton alla lämpimässä, mutta ei siellä levänneenä kovin pitkää tule makaitua.

Ja jokainen voi säätää itselleen tarpeellisen määrän unta / lepoa käymällä ajoissa nukkumaan.

Ei voi, jokaisella on oma unirytminsä, joka on luontainen eikä muutu pakottamalla. Iltavirkku ei yksinkertaisesti saa unta aikaisin illalla, tai jos saa, herää pian. Yöunille ei voi käydä ihan mihin aikaan tahansa.

Vierailija
15/15 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, jokaisella on oma unirytminsä, joka on luontainen eikä muutu pakottamalla. Iltavirkku ei yksinkertaisesti saa unta aikaisin illalla, tai jos saa, herää pian. Yöunille ei voi käydä ihan mihin aikaan tahansa.

Lisäksi iltaunisen (tai jopa normaaliunisen) oma ja oikea nukkumaanmenoaika on pelkkä haave jos joutuu tekemään iltavuoropainotteista työtä.

Sitä on vielä töissä siinä vaiheessa kun pitäisi olla peiton alla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä