Sain 2000e laskun, alle 2vko eräpäivään!
Auttakaa, olen shokissa!
Muutimme nykyiseen asuntoomme 2,5vuotta sitten. Vesimaksun sanottiin olevan 15e/kk/henkilö eikä veden tasauksesta puhuttu mitään (kerrostalo kyseessä). Sanottiin vain että kiinteä vesimaksu.
Olemme tosiaan asuneet tässä 2,5vuotta ja äsken postiluukusta kilahti veden tasauslasku, 2,5vuoden ajalta reilu 2000euroa! Tämä on meidän vedenkulutuksella varmaan totta, mutta miten taselasku voi tulla 2,5vuoden välillä varsinkaan kun asiasta ei ole tiedotettu mitään? Nyt on alle 2viikkoa eräpäivään ja itken kotona kun en tiedä mitä tehdä- tämä on kuin painajaista! Voiko tämä olla totta, saati laillista?
Kommentit (114)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 14:30"]
Kai nyt kuitenkin juolahti jossain vaiheessa 2,5 v aikana että tuo 15 e kk ei kata teidän vedenkulutusta? Eikö oikeasti tullut mieleen, että ylimääräisestä kulutuksesta tulee laskua.
[/quote]
Asumassamme taloyhtyiössä tuo ylimääräinen ympättiin vastikkeeseen. Aikaisempi isännöitsijä oli hoitanut asiat päin peetä ja vesimaksut olivat aivan liian pienet kulutukseen verrattuna. Mutta emme halunneet nostaa vesimaksua kerralla aivan älyttömästi, joten oli pakko nostaa sekä vastiketta, että vesimaksua. Ja ei meillä ainakaan mitään tasauslaskua koskaa tehty. Toki ongelmana oli, ettei yhtiössä ollut asuntokohtaisia mittareita. Nykyäänhän ne ovat yleistymässä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 15:21"]
Meitä asuu rivarissa kolme henkeä ja vesimaksu n.250 euroa vuodessa. Teillä on todellakin syytä tarkistaa kulutustottumuksianne, ap.
[/quote]
Kun et tiedä mitä ap maksaa kuutiosta, niin et voi sanoa mitään myöskään kulutustottumuksista. Veden hinta vaihtelee todella paljon. Kummallista ettei ihmiset tämän vertaa tiedä, ja sitten lesottelevat omilla laskuillaan vaikka ei voi tietää jos teillä vesi maksaa vaikka 1/5 siitä mitä toisilla...
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 14:33"]
... en vain voi uskoa että miten ilmoittamatta alle 2vko eräpäivällä lähetetään tasaus noin pitkältä väliltä.
[/quote]
Eikös tuo ole ihan normaali maksuaika?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 14:35"]
Huuh huh jumalauta ihmiset on ilkeitä toisilleen, suurin osa kommentoijista ei varmaan sosiaalisilla taidoilla loista!!!
[/quote]
No anonyyminä on kiva huudella toisille ihmisille ja kääntää puukkoa haavassa. Tämähän on taattua AV-tasoa ;)
Onko teillä himassa ihkaoma dynamotoiminen vesivoimala:)?
Onpas täällä paljon hiekkapilluja tänään. Käyttäisitte tekin joskus sitä vettä, niin saisitte pestyä hiekan pois eikä kiukuttais niin paljoa
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 15:35"]
Onpas täällä paljon hiekkapilluja tänään. Käyttäisitte tekin joskus sitä vettä, niin saisitte pestyä hiekan pois eikä kiukuttais niin paljoa
[/quote]
No voi hallanlettas, että ihan savipimpura, voi voi:(
Minä jäin nyt miettimään, että mitenkäs mulle käy? Mulla on kiinteä vesimaksu 22€/kk, tasauksesta ei ole puhuttu missään vaiheessa mitään. Eihän minulle voi tulla samaista laskua? Asun vuokralla.
Käsittämätöntä kommentointia tässä ketjussa! Onko teillä lukutaidossa vai empatiakyvyssä vikaa? Ap:han ei ole missään vaiheessa ollut sitä mieltä etteikö maksaisi omaa vedenkulutustaan, etteikö olisi mokannut maksuperusteiden selvittämisessä tai ettäkö olisi ylipäätään yrittänyt olla täydellinen. Hän on harmissaan siitä, että uskoi myyjän väitettä kiinteästä vesimaksusta ja on ällistynyt siitä, että tasauslasku lähetetään vasta 2,5 vuoden jälkeen ilman ennakkoilmoitusta mittareiden lukemisesta. Niin olisin minäkin!
Onko se teidän, ketkä ap:ta noin haukutte, mielestä ihan ok käytäntö?
Itse asun rivarissa, kiinteä vesimaksu 18e / pää / kk. Riippumatta siitä paljonko "lotrataan". Olen myös asunut vesimittarillisessa asunnossa, silloin tasaus tuli kerran vuodessa ja mittareiden lukemisesta ilmoitettiin etukäteen.
Rentoudu ap, maksuaikaa saat varmasti, kun sitä pyydät.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 14:16"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 14:11"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 14:05"]
Miten ap:llä ei ole mitään säästössä pahan päivän varalle?
[/quote]
Voi, kyllähän minulla on, muttei nyt ihan tuota 2000e kuitenkaan. Ja jos nyt sivutilini tussautan tuohon laskuun, jään silti velkaa, eikä sen oikean pahan päivän varalle (sanotaanko yllättävä eläinlääkärikäynti) jää enään mitään.
[/quote]
Ok. Tuntuu vaan oudolta, että jollain menee kahdesta tonnista talous miinukselle..
[/quote]
Kyllä voi mennä esimerkiksi opiskelijalla.
Olen rivariyhtiössä hallituksen pj ja tasauslakujen toimittaminen kuuluu tehtäviini. Vedestä maksetaan 10€/ hlö ja sitten maksetaan lisää tai yhtiö palauttaa lukeman mukaan. Sitä ihmettelen monasti että nelihenkinen perhe jossa on kaksi teiniä saa palautusta 60-70€ vuodessa ja eläkkeellä oleva pariskunta maksaa lisää 150€. Miten voi olla niin erilaiset kulutustottumukset?
Siis tilannehan on se, että on aivan laillista laittaa maksu kerralla, periaatteessa jopa sinun etusi mukaista, koska olet saanut siis maksuaikaa jopa 2,5 vuotta.
Mutta ihan varmasti laskuttajakin ymmärtää, että 2000 kerralla on iso raha, eikä kaikilla välttämättä ole sitä heti irrottaa. Neuvottele siis maksuaikaa, luulisi onnistuvan.
Taloudenpitoon minusta hyvä sääntö on, että normaalipalkkatyöläisen kannattaa laittaa 1/3 nettopalkasta säästöön.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 14:51"]
Järkyttävää kuinka vesi voi maksaa noin paljon. Omasta kaivosta onneksi tulee, hinta pumppauksen sähkön verran. Hiukkasen on rahastuksen makua koko hommassa.
[/quote]
No maksaa sen veden lämmittäminenkin ja sakokaivojen tyhjennys. Kuuluvat osakkeessa kaikki kohtaan "vesimaksu".
Meillä se vesipumppu on vuodelta 1975... joten jatkoajalla mennään ja lakkaa toimimasta ihan milloin vain... maksaa se pumppukin jotain.
[/quote]
Onhan niistä kustannuksia mutta ei noin jumalattoman järkyttäviä. Esim. vesipumppu hinta 300€ ja jos se toimii samanajan kuin teidän vesipumppunne eli 40 vuotta niin se kustantaa noin 2 senttiä päivä eli 7,5€ vuosi.