Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain 2000e laskun, alle 2vko eräpäivään!

Vierailija
11.03.2015 |

Auttakaa, olen shokissa!

Muutimme nykyiseen asuntoomme 2,5vuotta sitten. Vesimaksun sanottiin olevan 15e/kk/henkilö eikä veden tasauksesta puhuttu mitään (kerrostalo kyseessä). Sanottiin vain että kiinteä vesimaksu.

Olemme tosiaan asuneet tässä 2,5vuotta ja äsken postiluukusta kilahti veden tasauslasku, 2,5vuoden ajalta reilu 2000euroa! Tämä on meidän vedenkulutuksella varmaan totta, mutta miten taselasku voi tulla 2,5vuoden välillä varsinkaan kun asiasta ei ole tiedotettu mitään? Nyt on alle 2viikkoa eräpäivään ja itken kotona kun en tiedä mitä tehdä- tämä on kuin painajaista! Voiko tämä olla totta, saati laillista?

Kommentit (114)

Vierailija
1/114 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 18:03"]

Laskussa on varmasti oikeat numerot, 2000 euroa noin pitkältä ajalta ei ole edes paljon mutta en kyllä tajua sitä että asunnon ostajalla on vain muutama satanen pahan päivän varalle "säästössä". Aikuisella ihmisellä pitää olla puolen vuoden palkkojen verran säästössä jotta voi ensinnäkään puhua edes mistään säästöistä. 

[/quote]

Kannattaa olla onnellinen, jos on niin hyvä taloudellinen tilanne, että tilillä on aina "jemmassa" puolen vuoden tulojen verran rahaa. Suurimmalla osalla rahat kun riittävät hädin tuskin pakollisiin menoihin. 

Vierailija
2/114 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olis 67e/kk ylimäärästä kulutusta. Sen 30/e päälle. Ihan mielenkiintoista kun omassa kahden hengen kaksiossa on jäänyt tasaukset aina miinukselle, vaikka vettä koskaan ole mitenkään säästelty. Mutta miksei jos kuluttaa kolme kertaa enemmän kuin normaali-ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/114 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 02:56"]

Se olis 67e/kk ylimäärästä kulutusta. Sen 30/e päälle. Ihan mielenkiintoista kun omassa kahden hengen kaksiossa on jäänyt tasaukset aina miinukselle, vaikka vettä koskaan ole mitenkään säästelty. Mutta miksei jos kuluttaa kolme kertaa enemmän kuin normaali-ihminen.

[/quote]

Niin siis oletin että ap:llakin oli kahden hengen talous, mutta ei tainnut siitä mainita mitään.

Vierailija
4/114 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 15:51"]

Minä jäin nyt miettimään, että mitenkäs mulle käy? Mulla on kiinteä vesimaksu 22€/kk, tasauksesta ei ole puhuttu missään vaiheessa mitään. Eihän minulle voi tulla samaista laskua? Asun vuokralla.

[/quote]

No mitä jos tarkistaisit vuokrasopimuksestasi mitä siinä asiasta sanotaan. Vaikea se on täältä käsin sanoa. 

T. Kansalaistaito takaisin kouluihin!

Vierailija
5/114 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:31"]

Olen rivariyhtiössä hallituksen pj ja tasauslakujen toimittaminen kuuluu tehtäviini. Vedestä maksetaan 10€/ hlö ja sitten maksetaan lisää tai yhtiö palauttaa lukeman mukaan. Sitä ihmettelen monasti että nelihenkinen perhe jossa on kaksi teiniä saa palautusta 60-70€ vuodessa ja eläkkeellä oleva pariskunta maksaa lisää 150€. Miten voi olla niin erilaiset kulutustottumukset?

[/quote]

Toiset lotraa ja toise säästää. Meidän taloyhtiössä on kolme ihan erilaista perhekuntaa, mutta kaikilla on hyvin tarkkaan sama kulutus. Lapsiperhe säästää vettä antaumuksella, eläkeläiset kastelee puutarhaansa ahkerasti ja meillä tietysti käytetään vettä normaalisti (1-2 etälasta käy silloin tällöin). 

Vierailija
6/114 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti asia selviää ja saatte maksuaikaa, ap. Ja teille ivallisesti kommentoineille: mitä ihmeen nautintoa saatte paniikissa olevalle ilkeilemisestä? Puhuisitteko samalla tavalla kaverillenne, joka kahvipöydässä kertoisi joutuneensa samaan tilanteeseen? Enpä tahtoisi olla teidän kaveripiirissänne. Hävetkää!

Vierailija
7/114 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:46"]

Minä jäin nyt miettimään, että mitenkäs mulle käy? Mulla on kiinteä vesimaksu 22€/kk, tasauksesta ei ole puhuttu missään vaiheessa mitään. Eihän minulle voi tulla samaista laskua? Asun vuokralla.

[/quote]

No mitä jos tarkistaisit vuokrasopimuksestasi mitä siinä asiasta sanotaan. Vaikea se on täältä käsin sanoa. 

[/quote]

Sitä on kouluissa jo, nimellä yhteiskuntatieto. Mutta sitä opetetaan vain lukioissa joten onko se nyt ihme että iso osa kansasta ei mitään tajua. 

Vierailija
8/114 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 10:31"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2015 klo 09:46"]

[/quote]

[/quote]

Sitä on kouluissa jo, nimellä yhteiskuntatieto. Mutta sitä opetetaan vain lukioissa joten onko se nyt ihme että iso osa kansasta ei mitään tajua. 

[/quote]

Lukion yhteiskuntaoppi on kyllä ihan eri asia kuin 80-luvulla alakoulussa opetettu kansalaistaito. Muistaakseni se alkoi tokalla tai kolmannella luokalla. Kirjan sisäkansissa oli liikennemerkit. Kun meidän nyt 25-vuotias suoritti ajokorttia, se oli ihan pihalla liikennemerkeistä. Kyllähän niistä nyt aika monta kannattaisi pyöräilijänkin tunnistaa, mutta eipä oltu enää koulussa opetettu (eikä kotona tajuttu ettei koulussa enää opeteta).

Kansalaistaidon lisäksi oli ympäristöoppi, ypi (toivottavasti se edes on jäljellä nykyään).

Vierailija
9/114 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 14:11"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 14:05"] Miten ap:llä ei ole mitään säästössä pahan päivän varalle? [/quote]   Voi, kyllähän minulla on, muttei nyt ihan tuota 2000e kuitenkaan. Ja jos nyt sivutilini tussautan tuohon laskuun, jään silti velkaa, eikä sen oikean pahan päivän varalle (sanotaanko yllättävä eläinlääkärikäynti) jää enään mitään. [/quote] Ok. Tuntuu vaan oudolta, että jollain menee kahdesta tonnista talous miinukselle..

[/quote]

Jaa. Minulla ei ole koko 47-vuotisen elämäni aikana ollut kahta tonnia.

Vierailija
10/114 |
12.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on vieläkin epäselvää oletteko koko ajan maksaneet tuota 15e/kk vesimaksua.

Vierailija
11/114 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoa toimintaa isännöintitoimistosta. Kyllä ne vähintään vuosittain yleensä tasataan! Ihan jo, että saadaan kirjanpito kuntoon. Käsittämätöntä toimintaa! Isännöitsijä vaihtoon vaan!

Vierailija
12/114 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet yrittäjä ei sinulla ole edes tuota 2 viikon maksuaikaa. Itselleni pärähti eilen 1500€ lasku jolla eräpäivä huomenna. Erona tosin se, että olin tietoinen, että tuollainen lasku on tulossa. Mutta maksuaikaa siis 2 päivää ja jos en laskenut että tuo lasku minulle tulee maksettavaksi olisi ylläri ollut melkoinen.

Tosin eipä tuon 1500€ laskun kanssa olisi ongelmia vaikka joutuisi maksamaan useaan kertaan.

Vierailija
13/114 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 13:37"]

Mitä sopimuksessa lukee? Ei silti, musta tollasta ei voi tehdä vaikka olisi suullinen sopimus. Soita sinne ja riitauta asia jos ei mene perille.

[/quote]

Oon koko aika kaivanu papereita mitä asunnon oston yhteydessä saatiin, enkä ole löytänyt mainintaa veden tasauksesta. Tästä ei ole kerrottu suullisesti missään, eikä nyt näytä papereistakaan löytyvän. Minne asian voi riitauttaa? Haluaisin soittaa jonnekin jo nyt heti!

[/quote]

Yhteys isännöitsijään, sieltä se lähtee eteenpäin. Kyllä kaupantekopapereissa tiedot ovat, etsi isännöitsijän todistus. Suulliset sanomiset eivät ole yhtikäs mitään. Hiukan ufolta tuo juttusi kuulostaa, toivottavasti et trollaa? Käy rauhassa paperit läpi, ja soita aamulla isännöitsijälle, eikös niin?

Vierailija
14/114 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 16:31"]Olen rivariyhtiössä hallituksen pj ja tasauslakujen toimittaminen kuuluu tehtäviini. Vedestä maksetaan 10€/ hlö ja sitten maksetaan lisää tai yhtiö palauttaa lukeman mukaan. Sitä ihmettelen monasti että nelihenkinen perhe jossa on kaksi teiniä saa palautusta 60-70€ vuodessa ja eläkkeellä oleva pariskunta maksaa lisää 150€. Miten voi olla niin erilaiset kulutustottumukset?
[/quote]

Eläkeläiset on 24/7 kotona. Laittavat ruoat, tiskaavat, käyvät vessassa 15 kertaa päivässä. Töissä/koulussa/harrastuksissa käyvät eivät kuluta vettä kuin myöhään illalla/aamulla.

Tästä se ero johtuu. Kotona olevat kuluttavat vettä eniten.

Vierailija
15/114 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeeko sopimuksessa että vesi kulutuksen mukaan? Onko siis maksamme kuukausierä ollut ennakkomaksu? Jollei sopimuksessa lue mitään ja on suullisesti puhuttu kiinteästä vesimaksusta, maksu ei kuulu Ap:lle. Lisäksi veden tasauslaskun pitäisi tulla tasaisin väliajoin, noin 2 krt vuodessa tms. 

Vierailija
16/114 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee 3kk välein vesilasku lukeman mukaan. Se on 20-22 kuutiota yhteensä tuolta ajalta. 3 henkilöltä.

Vierailija
17/114 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:05"]

Jos olet yrittäjä ei sinulla ole edes tuota 2 viikon maksuaikaa. Itselleni pärähti eilen 1500€ lasku jolla eräpäivä huomenna. Erona tosin se, että olin tietoinen, että tuollainen lasku on tulossa. Mutta maksuaikaa siis 2 päivää ja jos en laskenut että tuo lasku minulle tulee maksettavaksi olisi ylläri ollut melkoinen.

Tosin eipä tuon 1500€ laskun kanssa olisi ongelmia vaikka joutuisi maksamaan useaan kertaan.

[/quote]

Kuinka niin ei ole maksuaikaa?

Vierailija
18/114 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi kesken, siis pitäähän yrityksillekin menevissä laskuissa olla eräpäivään 2 viikkoa.

Vierailija
19/114 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 13:40"]

Soitin sinne (kyseessä Realia) ja henkilö itsekin kertoi ihmetelleensä että miten tuollaiselta aikaväliltä voi tulla tase, että ei ole oikein, mutta ei voinut tehdä asialle mitään. Pyysi minua ottamaan yhteyttä sihteeriin ja kiinteistön isännöitsijään. Kummallekin hetki sitten laitettu s-postia, kummaltakaan ei ole tullut vielä vastausta. Mua aivan oksettaa kun pelottaa niin paljon. En saa noita rahoja mistään tähän hätään!

Ja ei siinä, jos tase tulisi kerran vuodessa, mutta se että 2,5vuoden väliltä eikä meille edes ole kerrottu että vesi tasataan! :( AP

[/quote]

Ei s-postia tärkeissä asiossa! SOITA!

Vierailija
20/114 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 17:19"]

Jäi kesken, siis pitäähän yrityksillekin menevissä laskuissa olla eräpäivään 2 viikkoa.

[/quote]

Ei täydy, se on vain hyvän liiketoiminnan mukainen käytäntö. Monet yritykset käyttävät jopa 7pv netto maksuaikaa. Eri asia tosin on, saavatko nämä yritykset kaikilta rahojaan tuossa ajassa.

Minun tapauksessa sain siis eilen tilitoimistoltani alv-lapun, jolla tilitän tammikuun alvit valtiolle (1500€ siltä kuulta eräpäivä huomenna). Tilitoimistossa ollut hässäkkää tietysti kun niin monella asiakkaalle tehty tilinpäätökset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän