Minulla oli köyhänä opiskelijana enemmän vaatteita kuin nyt
Silloin oli joka kuukausi varaa ostaa jotain itselle, nyt ehkä kerran vuodessa. Minulla on tällä hetkellä yhdet housut, ei edes oloasun housuja vaan kuljen kotona kalsareissa (joita omistan kahdet, molemmat rikki), yhdet rintaliivit, kolme paitaa ja kaksi t-paitaa, alushousuja sentään viikon jokaiselle päivälle. En enää omista toppahousuja, yöasuja, hameita, mekkoja, alusasusettejä, kaikki on käytetty loppuun tai jääneet pieniksi ja heitetty menemään.
Kommentit (48)
Mua kiinnostaisi miten ap on elänyt opiskeluaikoina niin leveästi. Täällä eräs jolla mahd. alhainen vuokra, pääravintona halvat pavut ja linssit, uusia vaatteita en ole ostanut (edes kirpparilta) kahteen vuoteen muista huvituksista puhumattakaan ja silti kuukaudesta toiseen olen noin 50€ miinuksella. Alkoholiinkaan ei kuukausittain kulu koskaan 20€ enempää, yleensä nollabudjetilla siinä. Samoin ei rahaa mene tupakkaankaan tms.
Nostiko ap opintolainaa? Joudutko lyhentämään sitä normaalien menojesi ohella?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 11:06"]Mua kiinnostaisi miten ap on elänyt opiskeluaikoina niin leveästi. Täällä eräs jolla mahd. alhainen vuokra, pääravintona halvat pavut ja linssit, uusia vaatteita en ole ostanut (edes kirpparilta) kahteen vuoteen muista huvituksista puhumattakaan ja silti kuukaudesta toiseen olen noin 50€ miinuksella. Alkoholiinkaan ei kuukausittain kulu koskaan 20€ enempää, yleensä nollabudjetilla siinä. Samoin ei rahaa mene tupakkaankaan tms.
Nostiko ap opintolainaa? Joudutko lyhentämään sitä normaalien menojesi ohella?
[/quote]
En minä leveästi elänyt. Asuin solussa, vuokra oli halpa. Mutta ei minulla silloin ollut kauheasti kuluja, kuljin pyörällä, söin opiskelijaruokalassa kerran päivään enkä ostanut kämppään paljonkaan ruokaa, harrastin ilmaiseksi opiskelijaliikunnassa, en reissannut jne. Rahaa ei ollut paljon, mutta kyllä ne bileisiin riitti ja pariin vaatekappaleeseen kuussa. Mutta en ole mitään merkkivaatteita koskaan käyttänyt ja silloin tuli hengailtua kaupungilla ja löydettyä niitä edullisia vaatteitakin. Lainaa otin vain yhtenä vuonna, kun piti ostaa uusi tietokone. ap
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:53"]En itse koskaan mene kirpparille niin että nyt pitää ostaa vaikka housut.
Sinne mennään tekemään löytöjä! "onpas kiva paita, huivi, takki.."
Kyllä joskus menen sillä fiiliksellä jos ne housut vaikka löytyisi mutta fiilispohjalta kiertelen.
Ostan vain hyväkuntoista ja joskus voin jostain maksaa enemmänkin jos tiedän että tulee taatusti pidettyä.
Heh meni ketju näköjään kirppareiden ylistyspuheiksi :D
[/quote]
Tätä minä juuri tarkoitin, että en nykyään käy kaupoissa/kirppareilla heräteostoksilla, vaan vain silloin kun on tarve. Edullisiin asumuskustannuksiin vaikuttaa tietysti se, etten asu keskustassa. Lähellä on peruspalvelut muttei esim vaatekauppoja eikä kirppareita. ap
Toi on jo paha.. Entäs paikkakuntasi kirpparit? Olen myös vähävarainen mutta vaatteita piisaa, sillä hankin ne kirppareilta. Alusvaatteet ja sukat alesta. Tai oikeasti mulla on nyt vaatteita siksi kun aiemmin ei ole ollut, olen minäkin olen joskus pärjäillyt vähillä, rumilla, kuluneilla ja vääränkokoisilla rytkyillä. Rintsikoita mulla oli tuohon aikaan jopa kolmet joista vanhimmat n. 10v. Yhdet farkut omistin. Ym. Sitten riitti, menin Seppälän alennusmyyntiin ja ostin monet rintsikat. 5e kappale. Vanhat saksin ja pistin roskiin. Sitten aloin pikkuhiljaa ostelemaan vaatteita: toppeja, pitkähihaisia, huppareita, farkkuja. Hinnat 0.20e-5e välillä. Ja nyt on vaatteita :)
Tällä hetkellä ei kai ole mitään sen kummenpaa alennusmyyntiä menossa, mutta kesän jälkeen mene sinäkin vaikka Henkkamaukan rintsikkalaareja penkomaan. Uskon että voit joku kuukausi/muutaman kuukautena iroittaa 10e omiin vaatteisiisi, jo se on kirpparilla ja kierrätyksissä kova sana. Sillä voi saada jopa housut, paidan ja lyhythihaisen. Mitä vaatteita tarvitsisit nyt kipeimmin? Mikä on kokosi? Oliskohan mulla antaa jotain.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 07:38"]
Tiesittehän, että joka paikassa ei ole kirpputoria ja Lindexiä? En ole ap, ja olen yh ja aika samassa tilanteessa. Ja ennenkuin sanotte että itse olen asuinpaikkani valinnut niin ei, se johtuu työpaikasta. Elämä vaan on joskus näin. En valita vaan haluan että ymmärrätte ettei kaikilla vaan ole samat olosuhteet.
[/quote] entäs facekirppikset ym?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 23:52"]Rahat menee asuntolainaan, päivähoitoon, työmatkoihin, elämiseen ja elättämiseen. En olisi koskaan opiskeluaikana kuvitellut, että itseen panostaminen tulee jäämään näin minimiin perheen perustamisen jälkeen. ap [/quote] Älä laiminlyö itseäsi.. lapsena oli kamala katsella äidin huonoa oloa kun ikinä hän ei ajatellut itseään. Terve, hyvinvoiva äiti on lapselle paljon parempi asia kuin aina muut edelleen laittava! [/quote] Olet varmasti ihan oikeassa. Tässä on mennyt niin monta vuotta kieli keskellä suuta rahojen kanssa, että tunnen ihan syyllisyyttä omista ostoksista. Vaateostosten tekeminen ei enää ole ilo, koska koko ajan mietin, että tälläkin rahalla voisi tehdä jotain järkevää. Moni ostos on jäänyt kauppaan sen takia, tai olen vaihtanut omat ostokseni lasten ostoksiin, koska tuntuu että he tarvitsevat sitä enemmän. Itse pärjään vähän risoilla kengillä ja ilman toppahousuja, mutta lasten pitää pystyä ulkoilemaan päivittäin, jne. ap
[/quote]
Totta on, että äidin nuhjuinen olemus tuntuu varmaan lapsestakin pahalta, mutta vielä pahempaa on se, että lapsi ei saa uusia vaatteita, vaan joutuu käyttämään äidin vanhoja ja äiti ostaa itselleen uutta. Eli jos valinta on pakko tehdä, niin sitten lapsen hyväksi.
[/quote] onpas mustavalkoinen ajattelutapa. On muitakin välimuotoja kuin joko mättää ämpärillä rahaa lapsen vaatteisiin tai mättää ämpärillä rahaa äidin vaatteisiin. Jos lapsella on vaikka 9 paitaa ja äidillä 1, niin eikö olisi hyvä skipata se lapsen 10. paita ja ostaa äidille toinen?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:10"]
Ap:n elämänhallinta vieman hakusessa... Oletko töissä, paljonko saat palkkaa, mihin rahat asunnon lisäksi kuluvat? Entä onko puolisollasi tuloja? Pistä vaikka kuukauden ajan ylös kaikki hankintasi, niin näet mihin rahasi kuluvat ja voit sitten miettiä, mistä pihistää rahaa vaatteisiin. Ja kirppikselle neuvon minäkin menemään, sieltä tekee hyviä löytöjä pikkurahalla. Itse olen ostanut mm. Lähes käyttämättömiä merkkivaatteita muutamalla eurolla. Aarteenmetsästystä parhaimmillaan.
[/quote]
Jos perheellinen käy työssä, ei hänellä ole aikaa kiertää paikkakunnan kaikkia kymmentä kirpparia pari kertaa viikossa läpi... ja sen päälle vielä juosta kaupat läpi jotta saa oikeasti ostettuakin jotain tarvittavaa. Kirppariostaminen vaatii ennenkaikkea aikaa ja sen verran paalua, että saa ne löydöt ostettua heti kun ne tulee vastaan. Rahaton ei voi ostaa kivaa ja halpaa paitaa, jos tarve on housuille.
En itse koskaan mene kirpparille niin että nyt pitää ostaa vaikka housut.
Sinne mennään tekemään löytöjä! "onpas kiva paita, huivi, takki.."
Kyllä joskus menen sillä fiiliksellä jos ne housut vaikka löytyisi mutta fiilispohjalta kiertelen.
Ostan vain hyväkuntoista ja joskus voin jostain maksaa enemmänkin jos tiedän että tulee taatusti pidettyä.
Heh meni ketju näköjään kirppareiden ylistyspuheiksi :D