Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla oli köyhänä opiskelijana enemmän vaatteita kuin nyt

Vierailija
10.03.2015 |

Silloin oli joka kuukausi varaa ostaa jotain itselle, nyt ehkä kerran vuodessa. Minulla on tällä hetkellä yhdet housut, ei edes oloasun housuja vaan kuljen kotona kalsareissa (joita omistan kahdet, molemmat rikki), yhdet rintaliivit, kolme paitaa ja kaksi t-paitaa, alushousuja sentään viikon jokaiselle päivälle. En enää omista toppahousuja, yöasuja, hameita, mekkoja, alusasusettejä, kaikki on käytetty loppuun tai jääneet pieniksi ja heitetty menemään.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:18"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 07:42"]Hirveä valittaja olet! Miksi teet kasan lapsia ilmeisesti miehelle joka on työtön? Tuskin kän on aina työtön vai mikä omaishoitaja hänelle olet? Miksi teet ilmeisesti kouluttamatonta mstalapalkkatyötä? Olen itse maisteri ja Suht pienituloinen,mieheni normituloinen ja asumme vuokralla. Lapsen teette yhden kun alkaa olla varaa,säästämme ensin muutaman vuoden. Oma vikaa haloo!!!!
[/quote]
Veikkaan että maksat vuokraa enemmän kuin minä lainaa. Olen FM ja koulutustani vastaavassa työssä, netto 1900. Mies töissä, mutta tulot kausittaisia. Meillä on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta. Oman työni takia tarvitsen auton. Kiinteät kustannukset minun vastuullani säännöllisten tulojen takia, miehen tuloista riippuen myös osa muuttuvista ja maksan välillä myös miehen laskuja. Kun miehellä on rahaa enemmän, laitan etukäteen mm. lainaan jotta kikut joustaa kun tuloja on vähemmän. Talous on hallinnassa, mutta omasta kulutuksesta joutuu tinkimään. ap
[/quote]

Oletko tradenomi?
[/quote]

En, olen FM kuten ed. viestissäni totesin.

Vierailija
22/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 23:52"]Rahat menee asuntolainaan, päivähoitoon, työmatkoihin, elämiseen ja elättämiseen. En olisi koskaan opiskeluaikana kuvitellut, että itseen panostaminen tulee jäämään näin minimiin perheen perustamisen jälkeen. ap
[/quote]
Älä laiminlyö itseäsi.. lapsena oli kamala katsella äidin huonoa oloa kun ikinä hän ei ajatellut itseään. Terve, hyvinvoiva äiti on lapselle paljon parempi asia kuin aina muut edelleen laittava!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 07:38"]Tiesittehän, että joka paikassa ei ole kirpputoria ja Lindexiä? En ole ap, ja olen yh ja aika samassa tilanteessa. Ja ennenkuin sanotte että itse olen asuinpaikkani valinnut niin ei, se johtuu työpaikasta. Elämä vaan on joskus näin. En valita vaan haluan että ymmärrätte ettei kaikilla vaan ole samat olosuhteet.
[/quote]
Ja ikinä koskaan ei poistuta siitä pikkukylästä minnekään? Kyllä varmasti edes kerran vuodessa tulee käytyä jossain isommassa paikassa, josta näitä mahdollisuuksia löytyy.

Vierailija
24/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 06:53"]Ikävä tuottaa pettymys, mutta en ole edes yksinhuoltaja. ap
[/quote]
No mites kaupoissa käynti silloin kun mies hoitaa lapsia?

Vierailija
25/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niti nati, mikaan ei kelpaa tai onnistu. Kulje sitten alasti, kun et saa limusiinikulkuetta ja omaa tyylineuvojaa etta arvon rouva saisi vaikka housut tai paidan.

Vierailija
26/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n elämänhallinta vieman hakusessa... Oletko töissä, paljonko saat palkkaa, mihin rahat asunnon lisäksi kuluvat? Entä onko puolisollasi tuloja? Pistä vaikka kuukauden ajan ylös kaikki hankintasi, niin näet mihin rahasi kuluvat ja voit sitten miettiä, mistä pihistää rahaa vaatteisiin. Ja kirppikselle neuvon minäkin menemään, sieltä tekee hyviä löytöjä pikkurahalla. Itse olen ostanut mm. Lähes käyttämättömiä merkkivaatteita muutamalla eurolla. Aarteenmetsästystä parhaimmillaan.

Vierailija
27/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 23:52"]Rahat menee asuntolainaan, päivähoitoon, työmatkoihin, elämiseen ja elättämiseen. En olisi koskaan opiskeluaikana kuvitellut, että itseen panostaminen tulee jäämään näin minimiin perheen perustamisen jälkeen. ap
[/quote]
Älä laiminlyö itseäsi.. lapsena oli kamala katsella äidin huonoa oloa kun ikinä hän ei ajatellut itseään. Terve, hyvinvoiva äiti on lapselle paljon parempi asia kuin aina muut edelleen laittava!
[/quote]
Olet varmasti ihan oikeassa. Tässä on mennyt niin monta vuotta kieli keskellä suuta rahojen kanssa, että tunnen ihan syyllisyyttä omista ostoksista. Vaateostosten tekeminen ei enää ole ilo, koska koko ajan mietin, että tälläkin rahalla voisi tehdä jotain järkevää. Moni ostos on jäänyt kauppaan sen takia, tai olen vaihtanut omat ostokseni lasten ostoksiin, koska tuntuu että he tarvitsevat sitä enemmän. Itse pärjään vähän risoilla kengillä ja ilman toppahousuja, mutta lasten pitää pystyä ulkoilemaan päivittäin, jne. ap

Vierailija
28/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:10"]Ap:n elämänhallinta vieman hakusessa... Oletko töissä, paljonko saat palkkaa, mihin rahat asunnon lisäksi kuluvat? Entä onko puolisollasi tuloja? Pistä vaikka kuukauden ajan ylös kaikki hankintasi, niin näet mihin rahasi kuluvat ja voit sitten miettiä, mistä pihistää rahaa vaatteisiin. Ja kirppikselle neuvon minäkin menemään, sieltä tekee hyviä löytöjä pikkurahalla. Itse olen ostanut mm. Lähes käyttämättömiä merkkivaatteita muutamalla eurolla. Aarteenmetsästystä parhaimmillaan.
[/quote]
Lue ketju, löydät vastauksia.

Vierailija
29/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:10"]Ap:n elämänhallinta vieman hakusessa... Oletko töissä, paljonko saat palkkaa, mihin rahat asunnon lisäksi kuluvat? Entä onko puolisollasi tuloja? Pistä vaikka kuukauden ajan ylös kaikki hankintasi, niin näet mihin rahasi kuluvat ja voit sitten miettiä, mistä pihistää rahaa vaatteisiin. Ja kirppikselle neuvon minäkin menemään, sieltä tekee hyviä löytöjä pikkurahalla. Itse olen ostanut mm. Lähes käyttämättömiä merkkivaatteita muutamalla eurolla. Aarteenmetsästystä parhaimmillaan.
[/quote]
Lue ketju, löydät vastauksia.
[/quote]

Ok. Asumiskustannusten jälkeen jää siis 1500 €/kk elämiseen neljälle. Kyllä tuosta pitäisi rahaa vaatteisiinkin silloin tällöin riittää. 1900 € nettona on ihan ok palkka, todella moni tulee toimeen paljon vähemmällä. Bruttonahan tuo lienee jotain 2600 €? Miten niillä surkeilla vaatteilla voi edes töissä käydä tai olla muualla kuin kotona? Varmaan ap voisi saada parempaa liksaa siistimmällä ja vakuuttavammalla ulkomuodolla.

Vierailija
30/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vaatteita, värisilmää ja tyyliä kehutaan aina ja juhlavaatteita on joskus lainattukkin!
Vaatteistani 90% on kirpparilta :) Loput alesta. Ja olen hieman pyöreäkin ja silti löytyy aina!
Hoikemmalle vielä enemmän!
Ei kirpparit enää mitään lumppuluolia ole :D
Ja ne joita en enää käytä myyn eteenpäin kirppiksellä. Viimeksi sain 500€ eli kirppisvaatteeni selvästi miellyttää muitakin!
Rohkeasti vaan sinne kirpparille shoppaileen! Voin luvata että jäät koukkuun ;)

Vierailija
31/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli myös mieleen, että jos ap viitsisi vähän panostaa omaan ulkonäköön, voisi hän edetä urallaa ja saada joskus parempaa palkkaa. Mitä sitten ap tekeekin, mutta ei myyntikokouksiin, sopimusneuvotteluihin tms. voi laittaa ihmistä, jonka vaatteet ovat nukkavieruja ja jopa risoja ja varmasti muukin ulkoinen olemus kaipaisi päivitystä (hiukset, meikki, mahdolliset silmälasit jne). Nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja alat panostaa itseesi! Laitat vaikka joka kuukausi kympin sivuun, jos et enempää raaski. Näin sinulla on jo syksyllä rahat uusiin syys/talvikenkiin. Ja tämän väliajan käyt siellä kirppareilla/nettikirppareilla ja teet muutaman euron löytöjä, joilla uudistat vaatekaappiasi. Itse tekisin (ja teenkin) näin, että kengät uutena, vaatteet käytettyinä. Toki joskus voi käydä mieletön tuuri ja löytää kirppikseltä aivan uudet/uudenveroiset kengät. Minäkin olen joutunut myymään muutaman kerran pari kertaa jalassa käyneet avokkaat kirppiksellä, kun eivät sitten kuitenkaan istuneet jalkaan. Heti menivät kaupaksi, vaikka laitoin hintaa 15e, uudet kun olivat.

Vierailija
32/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika skeptinen olen kirpparivaatteisiin. Itse en koskaan veisi omia vanhoja vaatteitani kirppikselle, koska esim paitojen kainaloihin monesti pinttyy haju,jota ei puhtaasta vaatteesta huomaa mutta joka tulee hetken käytön jälkeen. Itse laitan ne roskiin, mutta kirppisvaatteista ei voi tietää. Mutta ehkä sitten ens kerralla saatan katsella aikuistenkin kirppisvaatteita sillä silmällä. En tiedä vaan, tuleeko siitä entistä rähjäisempi olo. ap

Vierailija
33/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mun olemassaolevat työvaatteet ole nukkavieruja ja risoja, niitä on vain vähän. Kotikalsarit oli risat juu, mutta ei niill ole väliä. Kengissä on reikä, mutta ei sitä huomaa. Enpä usko, että vaatteet urakehitykseen vaikuttaisivat. Tämä on alallani täysin käypä palkka, enkä hingu esimiesasemaan. ap

Vierailija
34/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on ap kyllä paha asennevamma! Sä olet itse selkeästi tottunut käyttämään vaatteet loppuun asti ("kainaloihin pinttyy haju") etkä ymmärrä, että nykyään monet ostelevat vaatteita jatkuvasti, vaatekaappi uusiutuu kauheata kyytiä ja koko ajan on kirppipöytä varattuna. Monilla naisilla on jopa vaatteita, joissa vielä hintalaput roikkuvat. On tehty heräteostoksia, joita ei sitten enää käytetäkään ja myydään parilla eurolla pois. Siitä, onko tuo sitten järkevää oman talouden tai ympäristön kannalta, voi olla montaa mieltä, mutta näin se asia vain on. Kirppikseltä todellakin löytää ihan uusia ja uudenveroisia vaatteita. Toki sinne joku kantaa niitä 70-luvun lumppujakin, joita kukaan ei osta.

Vierailija
35/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sivuhuomautuksena otsikkoon viitaten, niin ei se vaatteiden määrä vaan laatu. Monella on kaapit täynnä H&M:n huonolaatuisia rättejä. Sillä summalla, jonka käyttää niihin 15 euron riepupaitoihin vuodessa, saisi jo yhden tai kaksi laadukasta, kestävää ja siistin näköistä paitaa, jotka päällä takuulla näyttää siistimmältä kuin noissa halvoissa trikoorievuissa.

Vierailija
36/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 10:05"]Sulla on ap kyllä paha asennevamma! Sä olet itse selkeästi tottunut käyttämään vaatteet loppuun asti ("kainaloihin pinttyy haju") etkä ymmärrä, että nykyään monet ostelevat vaatteita jatkuvasti, vaatekaappi uusiutuu kauheata kyytiä ja koko ajan on kirppipöytä varattuna. Monilla naisilla on jopa vaatteita, joissa vielä hintalaput roikkuvat. On tehty heräteostoksia, joita ei sitten enää käytetäkään ja myydään parilla eurolla pois. Siitä, onko tuo sitten järkevää oman talouden tai ympäristön kannalta, voi olla montaa mieltä, mutta näin se asia vain on. Kirppikseltä todellakin löytää ihan uusia ja uudenveroisia vaatteita. Toki sinne joku kantaa niitä 70-luvun lumppujakin, joita kukaan ei osta.
[/quote]
Niin, voi hyvin olla. Näkeehän siellä kirppiksellä välillä jotain uutta, mutta ovat sitten melkein uuden hintaisiakin. Esim. jostain lasten merkkihaalarista pyydetään 40-50 euroa, melkein samalla hinnalla saa uuden ei-merkkihaalarin kaupasta, jolloin tietysti ostan uuden ja varmasti ehjän. Yritän ens kerralla kirppiksellä suhtautua toisin, aika harvoin tulee kyllä käytyäkin, koska käyn kaupassa yleensä vain tarpeesta. Kirppareilta ei kuitenkaan aina löydy sitä mitä on etsimässä. ap

Vierailija
37/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 23:43"]

Silloin oli joka kuukausi varaa ostaa jotain itselle, nyt ehkä kerran vuodessa. Minulla on tällä hetkellä yhdet housut, ei edes oloasun housuja vaan kuljen kotona kalsareissa (joita omistan kahdet, molemmat rikki), yhdet rintaliivit, kolme paitaa ja kaksi t-paitaa, alushousuja sentään viikon jokaiselle päivälle. En enää omista toppahousuja, yöasuja, hameita, mekkoja, alusasusettejä, kaikki on käytetty loppuun tai jääneet pieniksi ja heitetty menemään.

[/quote]

Mun tulot yhteenlaskettuna on kolmatta vuotta 500 e alle toimeentulotukinormin ja silti vaatetilanne on aika hyvä. Viekö vouti sun rahat?

Ulkoiluvaatteet multa puuttuu, mutta se johtuu enimmäkseen siitä, että nolottaa käyttää niitä. 

Vierailija
38/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:32"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:04"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 00:00"]no kirpparilta saa muutamalla eurolla housuja....vähän viitseliäisyyttä kehiin. [/quote] En ala mitään toisten vanhoja riepuja ostelemaan. Hakuammuntaa sitä paitsi. ap

[/quote]

sulla taitaa olla vanhentuneet käsitykset kirpputoreista. nykyään vaatteiden kierto on niin nopeaa, ihmiset ostaa usein uusia vaatteita, ja sitten laittavat todella vähän käytettyjä kirppareille. siis muutaman kerran päällä olleet. minusta juuri farkut on sellaiset, joita voi hyvin ostaa kirpparilta, koska laatuero ei ole suurensuuri ihkauusiin verrattuna. kengät minäkin haluan mieluummin uutena, mutta kirpparilta hakisin, jos olisi rahasta todella tiukkaa. jos ei tällaiset vähän käytetyt farkut kelpaa, sitten ei auta muuta kuin olla pylly paljaana. mutta tiedä sitten kuinka fiksua sellainen on.

[/quote]

Mä olen ostanut farkkuni vain kirpparilta jo useiden vuosien ajan, mutta nyt alkaa tehdä tiukkaa, kun on tuota fläsää vähän liikaa. Paras syy laihduttaa on se, että löytää farkut kirppikseltä. 

Vierailija
39/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2015 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="10.03.2015 klo 23:52"]Rahat menee asuntolainaan, päivähoitoon, työmatkoihin, elämiseen ja elättämiseen. En olisi koskaan opiskeluaikana kuvitellut, että itseen panostaminen tulee jäämään näin minimiin perheen perustamisen jälkeen. ap [/quote] Älä laiminlyö itseäsi.. lapsena oli kamala katsella äidin huonoa oloa kun ikinä hän ei ajatellut itseään. Terve, hyvinvoiva äiti on lapselle paljon parempi asia kuin aina muut edelleen laittava! [/quote] Olet varmasti ihan oikeassa. Tässä on mennyt niin monta vuotta kieli keskellä suuta rahojen kanssa, että tunnen ihan syyllisyyttä omista ostoksista. Vaateostosten tekeminen ei enää ole ilo, koska koko ajan mietin, että tälläkin rahalla voisi tehdä jotain järkevää. Moni ostos on jäänyt kauppaan sen takia, tai olen vaihtanut omat ostokseni lasten ostoksiin, koska tuntuu että he tarvitsevat sitä enemmän. Itse pärjään vähän risoilla kengillä ja ilman toppahousuja, mutta lasten pitää pystyä ulkoilemaan päivittäin, jne. ap

[/quote]

Totta on, että äidin nuhjuinen olemus tuntuu varmaan lapsestakin pahalta, mutta vielä pahempaa on se, että lapsi ei saa uusia vaatteita, vaan joutuu käyttämään äidin vanhoja ja äiti ostaa itselleen uutta. Eli jos valinta on pakko tehdä, niin sitten lapsen hyväksi.

Vierailija
40/48 |
11.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin kun tuttava sanoi vaatteiden valinnan olevan helppoa kun pukee aina saman, ei ollut rahasta kiinni, vaikka oli nainen hänellä ei ollut pukeutumisen mielenkiintoa.

Virkistyt varmaan kesään mennessä ja käväiset ostoksilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi