Alkoholismi ahdistaa
Olen nuori nainen ja alkoholismiin luisumassa.
Rakastan nousuhumalaa yli kaiken eikä minulla ole juuri mitään tekemistä vapaa-ajalla, joten tissuttelen mielelläni illat.
Eilen join yksin itseni kovaan humalaan ja tälle päivälle on ensimmäinen olut jo korkattu, loput odottelee jääkaapissa.
Välillä näitä kausia tulee, tämä on todella ahdistavaa ja haluaisin päästä tästä eroon.
En kuitenkaan pysty hillitsemään itseäni ja alkoholi pyörii usein mielessäni, odotan todella usein kotiinlähtöä ja sitä, että kotona saa taas juoda.
En oikein jaksa enää syödä mitään ja otan joka päivä melatoniinia alkoholin lisäksi ihan reilusti, 7 tablettia päivässä, että saisin nukuttua.
Ruokavalioni koostuu siis nykyään lähinnä kuivasta näkkäristä ja erilaisista alkoholijuomista, tupakasta ja melatoniinista.
Olen todella väsynyt ja masentunut.
Ajattelen jatkuvasti vain kuolemaa ja päihteitä.
Hävettää hakea apua kun en halua mitään merkintöjä mihinkään jos tilanne joskus paranee enkä enää saakaan apua "oikeisiin" vaivoihin.
Kommentit (68)
Tiedän tarkalleen mitä koet. Olen itsekin samanikäinen mies ja olen harkinnut avunhakemista paljon.
Itsekin häpeän tätä ongelmaa ja olen sen onnistunut salaamaan läheisiltäni mutta nyt alkaa jo huolestuttamaan itseäni.
Tsemppiä sulle, kyllä me tästä selvitään! <3
Miksi syöt noin paljon melatoniinia? Sitä imeytyy enintään 5 mg, kaikki sen yli menevä on turhaa.
Suosittelen sinulle vertaistukea Päihdelinkistä. Siellä on hyviä keskusteluja aiheesta.
https://paihdelinkki.fi/keskustelu/index.php
Melatoniinia käytän että saisin nukuttua kunnolla ja muutama tabletti ei tunnu riittävän.
Varmaan plasebovaikutusta enimmäkseen.
Ap
Suosittelen alkoholinkäytön lopettamista kokonaan. Se onnistuu aivan hyvin myös ilman aa:ta tai muuta apua, teet vain päätöksen ja pidät sen. Minä lopetin huhtikuussa 2020.
Alkoholismi on kyllä paha juttu. Itse kans kamppailen saman asian kanssa. Voin olla juomatta kuukausia mutta sitten kun ottaa niin lähtee ihan käsistä ja saattaa viikko tai kaksikin vierähtää. Punkkua 2-3 pulloa/päivä. Nyt oon taas ollu 3 viikkoa juomatta ja hyvä olo eikä tee mieli juoda mutta jossain vaiheessa se himo taas tulee ja tekee mieli ottaa. AA:t ja muut on koluttu mutta ei niistä mulle ollut apua. Tsemppiä sulle ja toivottavasti saat asiat kuntoon.
Voin samaistua osittain kirjoitukseesi ap.
Olen itsekin nuori nainen ja politiikassa mukana, pienehkössä kaupungissa asun minäkin. Alkoholismiin on taipumusta, mutta sen vuoksi välttelen juomista niin hyvin kuin pystyn. Luulen, että aika monilla stressi johtuu opintojen ja luottamustehtävien yhdistelystä.
Etäyhteydet on hyvä juttu, mutta ei missään nimessä ikinä pidä käyttää sitä verukkeena ryyppäämiselle. Mitä jos yrittäisit aina mennä paikan päälle, niin olisi korkeampi kynnys juoda?
Kerroit että poltat, niin minäkin. Tupakka ja nuuska lievittävät stressiä jopa alkoholia tehokkaammin, kamalia tapoja toki nekin.
Itse olen yrittänyt lopettaa ja nykyään syön lähinnä nikotiinipurkkaa. Kamala neuvo, mutta jos vaihtasit alkoholin nuuskaan, se voisi auttaa vähän.
Anonyymisti voin myöntää olevani myös jonkin tasoinen seksiaddikti, ihan yhtälailla se aiheuttaa ongelmia kuin alkoholismi.
Välillä jätän menemättä kouluun tai kokouksiin, että saisin enemmän aikaa harrastaa seksiä kumppanini kanssa.
Kriisikeskuksesta olen saanut tähän apua, siellä saa käydä pari kertaa juttelemassa ilmaiseksi ja on myös chat-palveluita ja auttava puhelin. Niistä ei jää merkintöjä minnekään.
Jaksamisia, älä tuhoa terveyttäsi ♥️
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on kyllä paha juttu. Itse kans kamppailen saman asian kanssa. Voin olla juomatta kuukausia mutta sitten kun ottaa niin lähtee ihan käsistä ja saattaa viikko tai kaksikin vierähtää. Punkkua 2-3 pulloa/päivä. Nyt oon taas ollu 3 viikkoa juomatta ja hyvä olo eikä tee mieli juoda mutta jossain vaiheessa se himo taas tulee ja tekee mieli ottaa. AA:t ja muut on koluttu mutta ei niistä mulle ollut apua. Tsemppiä sulle ja toivottavasti saat asiat kuntoon.
Tuttua hommaa täälläkin, ihan viikolleen.
Pystyn olemaan töysin ilman joitakin viikkoja, enkka on 6 viikkoa muutaman kerran.
Sitten jos otan lasillisen viiniä, juon ainakin 2 pullollista. Seuraavana aamupäivänä nasautan jo pari vodkapaukkua, koska sumea olo ja vodka piristää. Litran pullo vajenee yli puolenvälin sen päivän aikana.
Sitten krapula on karmea, kestää päiviä!
Ja ikä vain pahentaa tätä, siis krapulaa, kännin kestän kyllä.
Voi voi meitä raukkoja poloisia.
Olen käynyt terapiassa vuosikausia, mutta olen menettänyt luottamukseni hoitohenkilökuntaan.
Yksi hoitaja jolle luottamuksellisesti kerroin asioistani, oli levittänyt eteenpäin yksityisasioitani ja sekin on johtanut siihen, että nykyään mielellään linnoittaudun kotiin enkä enää käy kokouksissa ja kaupassa asioinnit hoidan aina sellaiseen aikaan, ettei muita juuri ole paikalla.
Ap