Suomessa asuminen on ihan helvetin tylsää............
En yhtään ihmettele, miksi ihmiset muuttavat täältä pois. Talvella ei ole mitään tekemistä. Inhoan kaikkea talveen liittyvää. Ei kiinnosta mennä ulos, ensin pitää pukea puoli tuntia vaatteita päälle ja mitkään iänikuiset talviurheilulajit eivät jaksa enää kiinnostaa.
Muuttaisin heti täältä pois jos voisin. Odotan lapseni tuloa täysi-ikäisyyteen sitten lähden. Mulle riittää tämä tylsyys ja se, että Suomessa pitää olla rahaa rahaa rahaa, että täällä voi tehdä jotain. Esimerkiksi etelässä on aina lämmin, siellä voi ulkoilla joka päivä ilman kamalia vaatevuoria, siellä näkee ihmisiä, siellä voi istua rantakahviloissa, siellä voi pyöräillä ympäri vuoden, harrastaa kävelyä ympäri vuoden eikä tarvitse pelätä liukastumista, ruoka ja asuminen on halvempaa. Myöskään siellä ei ole sellaista kilpavarustelua mitä täällä Suomessa tehdään, pitää olla sitä ja tätä. Suomalaiset ovat jotenkin henkisesti jälkeenjääneita. Minua kiinnostaa enemmän ihmisten kanssa seurustelu kun krääsän kerääminen. Onko muita.
Kommentit (204)
Se on ihan totta että yleensä etelässä on parempi ilma ja sen takia enemmän tekemistä, mutta välillä voi olla lähes hurrikaanimaisia kovia sademyrskyjä ja kaikissa taloissa ei ole lämmitystä sisällä etelässä. Luksus maksaa yhtä paljon etelässä kun Suomessakin, joten jos haluaa kaikki mukavuudet pitää etelässäkin olla rikas, tai vain lyhyellä lomalla. Sähkö ja sillä lämmitys on super kallista esim. Italiassa tuli sähkölämmityksestä ilmastointilaitteesta usean sadan euron lasku parilta päivältä jo. Monet paikalliset käyttävät vain ilmastointia kesällä yöaikaan, siis ne rikkaat ja hyvätuloiset etelässä. Joillain on yhä takat käytössä. Ne jotka pelkää etelän järistyksiä ei niitä nyt päivittäin ole, yleensä ne on tyyliin cokispullo tärähtelee pöydällä, ellei mene asumaan erittäin herkälle järistysalueelle. Saksassa on hyvät lämmitykset sisätiloissa, jopa tehokkaammat kun Suomen vanhoissa taloissa tai sitten sää on lämpimämpi ja sisätilatkin pysyy lämpimänä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne asunnot siellä ranskan rivierallakin nousevat joka vuosi ja vähintään sen minkä suomessa. 🤣
Suomi nyt on kallis jokaiselle, paitsi joillekin dotcom miljardööreille ja öljysheikeille.
Ei ole missään niin kalliita asunnot kuin suomessa. Riviera on halpa verrattuna suomen hintatasoon.
Katsos vaikka Saksan isoja kaupunkeja (München & Frankfurt), Pariisia, Lontoota, Tukholmaa, Kööpenhamina tai Amsterdamia ja huomaat, että kyllä asuminen on kallista muuallakin, missä ihmiset töitä tekevät. Siellä Rivieralla on aika heikosti järkeviä töitä suomalaiselle.
Ei ole töitä suomessakaan ollenkaan. Mutta asunnot maksaa saman mitä Lontoossa.
No näin Lontoossa asuvana en kyllä allekirjoita tätä. Tiesitko että sinkut asuvat täällä helposti nelikymppisiksi kimppakämpissä kun omiin asuntoihin ei vaan ole varaa, ihan hyvin tienaavilla ihmisillä siis, tavisduunareista puhumattakaan. Asuisivat yli nelikymppisinäkin mutta harva haluaa keski-ikäisiä kämppiksiksi.
Eikö olekin mukavaa kilpailla ihan kaikesta koko maailman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei suomalaisille jotka on suomeen maksaneet veronsa ja syntyneet suomessa, makseta ulkomaille työnhakua. Mutta suomeen tuleville maksetaan ihan kaikki, vaikka se tuleminen itseasiassa vaikeuttaa suomalaisten työttömien työllistymistä.
Siis maksetaanhan. Voit lähteä kolmeksi kuukaudeksi mihin tahansa eu-maahan etsimään duunia menettämättä etujasi.
Et tasan lähde jos olet pudonnut ansiosidonnaiselta. Itse asiassa tulli lähettää matkustustiedot työkkäriin, joka lähtettää kutsun te-toimiston kuulusteluun. Suomessa on 2 luokan työttömiä. Esim. Finskin sakki saa jopa kymppitonnia nyt kolmatta vuotta "lomautettuna".
No hohhoijaa, ei pidä paikkaansa. Tullia kiinnostaa vain ne tavarat mitä rajan yli kuljetat eikä ne pidä kirjaa sinun matkoistasi. Hopi vaan laivalla Tukholmaan, Travemundeen tai Tallinaan ja sieltä junalla eteenpäin eikä kukaan tiedä oletko risteilyllä vai missä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thaimaa houkuttelee muuttamaan. Siellä on lämpöä ja aurinkoa sekä ihmiset iloisia ja puheliaita. :)
Mutta nyt on korona, eikä Thaimaa halua sinne ketään muuttamaan.
Tiedän ja olen huomioinut pandemian. Onnekseni minulla on yhteyksiä Thaimaahan, joita voin hyödyntää tällaisenakin aikana. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisuudessaan Suomi on ap:lle ja muille valittajille maailman paras paikka elää. Jollei olisi, he olisivat varmasti jo tehneet kaikkensa päästäkseen muualle. Jokin heitä täällä kuitenkin pitelee. Mikä?
Missä pullossa olet viime ajat elänyt? Et sitten ole kuulluut kaikenmaailman matkustusesteistä ja rajoituksista. Lisksi suomalaisilta vaaditaan paperit, työluvat ja koronapassit jos menee toiseen maahan.
Ei suomesta noin vaan muuteta. Pitää olla toisessa maassa työpaikka ja asunto. Suomalainen asettuu muiden ulkomaalaisten kanssa samaa kategoriaan eli se afrikkalainen joka suomesta saa kelasta elatuksen hakeekin siellä ulkomailla suomalaisen kanssa kilpaa entrylevelin duuneja joilla saisi edes peruselinkustannukset maksettua. Suomalainen on sen afrikkalaisen/lähi-itäläisen/initialaisen/kiinalaisen kanssa samalla viivalla ja sieltä on tunkua eurooppaan. Noilla muilla on myös omat viiteryhmät, joissa tuetaan vaikka järkkäämällä työpaikka kun taas suomalaiset tuttuun tapaan vittuilee vaan suomesta muuttavalle. Se suomalainen tuttu paskuus jatkuu ulkomailla.
No itseasiassa EU:n alueella muuttaminen on aika helppoa. Itse lähdin -95, samantien kun Suomi liittyi EU:hun ja olen asunut neljässä maassa (joista kolme EU:n alueella) Lähdin alunperin ihan seikkailumielellä valmiina tulemaan tarvittaessa maitojunalla takaisin.
Taskussa oli ehkä 1000mk, mutta intoa ja kielitaitoa onneksi sitä enemmän. Ekan vuoden tein hanttihommia mutta sitten sain opintojani vastaavan harjoittelupaikan kansainvälisessä firmassa ja kun olin saanut jalan oven väliin jatkossa olikin sitten helpompaa.
Silloin vielä läheteltiin paperihakemuksia ja vastailtiin lehti-ilmoituksiin, nyt voi näppärästi lähettää satoja hakemuksia kotisohvalta.
Nykyään minulla on ulkomaalaisen puolisoni kanssa oma yritys ja ollaanpa me vuosien varrella autettu aika monta nuorta suomalaista alkuun täällä palkkaamalla heidät. Ylipäätään mielestäni ulkosuomalaiset auttavat toisiaan varsin mielellään.
Oli vähän erillainen maailma 30 vuotta sitten. Ei tarvinnut kilpailla perusduuneista länsimaissa entisen itäblokin, afrikan, ja aasialaisten kanssa.
Olen siis vaihtanut maata kolmesti sen 90-luvun jälkeen ja perustanut yrityksenkin ulkomaille. En siis todellakaan elä missään aikakapselissa vaan uskoisin että minulla on huomattavasti parempi käsitys tyonhausta ja tyoelämästä ulkomailla kuin sinulla.
Luuletko ettei muut ole ulkomailla töit hakenut? Nytkään et mitään järkevää osaa neuvoa. Pelkkää puutaheinää jostain 90-luvusta. Se oli silloin, nyt on nyt. Kilpailet kaikesta koko maailman kanssa. Mene muualle pätemään, nilkki.
Taas niin tyypillisen suomalaista: nimittely, kun ei ole mitaan jarkevaa sanottavaa.
Tyypillistä suomalaista. Aina löytyy joku paskahous joka irvailee toiselle suomalaiselle vaikka nyt työnhausta.
Pari vuotta pitää vielä täällä kitua, lomat toki aina palmun alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla olet muukalainen, jota kohdellaan muukalaisena.
Jos menee niin kuin suomessa niin muijat tulee suunnilleen vetämään kädestä mutta työpaikan saanti on hieman vaikeampaa.
Sorry että droppaan sun tunnelmaa mutta suomalaiset miehet eivät ole mikään himoittu saalis monessakaan maassa.
Niin, eihän ne mustat tai karvakädetkään ole haluttuja mutta suomimuijille kelpaa mikä tahansa ulkkari.
Vierailija kirjoitti:
Nena kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paradoksaalisesti ne joille on mahdollista suomesta muuttaa on en joilla suomessakin pyyhkii hyvin ja koko systeemi on luotu. Eli eläkeläsiet suurine eläkkeineen ja työlliset. Työttömiähän jopa estetään hakemasta töitä muista maista. Työttömyyskorvaus lakkaa kun ylittää rajan.
Itse muutin Espanjaan suoraan lukion jälkeen työttömänä ja säästöttömänä toimeentulotukiasiakkaana. Lentolippu maksoi alle satasen ja löysin nopeasti työn (palkka pimeänä, normaali käytäntö Espanjassa myös paikallisilla) jolla maksoin elämiseni ja lakkasin nostamasta tukia suomesta. Kyllä se onnistuu jos motivaatiota riittää.
Pimeän työn tekemistä ei kannattaisi suositella muille. Edes siinä tapauksessa, että kun paikallisetkin.
En suositellut mitään, kerroin vain omia kokemuksiani ja havaintojani :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne asunnot siellä ranskan rivierallakin nousevat joka vuosi ja vähintään sen minkä suomessa. 🤣
Suomi nyt on kallis jokaiselle, paitsi joillekin dotcom miljardööreille ja öljysheikeille.
Ei ole missään niin kalliita asunnot kuin suomessa. Riviera on halpa verrattuna suomen hintatasoon.
Katsos vaikka Saksan isoja kaupunkeja (München & Frankfurt), Pariisia, Lontoota, Tukholmaa, Kööpenhamina tai Amsterdamia ja huomaat, että kyllä asuminen on kallista muuallakin, missä ihmiset töitä tekevät. Siellä Rivieralla on aika heikosti järkeviä töitä suomalaiselle.
No näin Lontoossa asuvana en kyllä allekirjoita tätä. Tiesitko että sinkut asuvat täällä helposti nelikymppisiksi kimppakämpissä kun omiin asuntoihin ei vaan ole varaa, ihan hyvin tienaavilla ihmisillä siis, tavisduunareista puhumattakaan. Asuisivat yli nelikymppisinäkin mutta harva haluaa keski-ikäisiä kämppiksiksi.
Mulla menee oikein mukavasti kiitos, duuni josta en voisi Suomessa edes haaveilla, ihana koti kivalla aluella jossa asun perheeni kanssa ja muutenkin kaikki oikein mallikaasti, mitä nyt korona ja brexit aiheuttavat vähän stressiä. Ei kilpailu ole ongelma jos on hyvä ja osaava.
Asun Walesissa. Kauheasti linnoja, asuintalot brittilaiseen tapaan tietysti identtisia. Ihan kiva, mutta tulee se tylsyys taallakin vastaan. Ruoka on halvempaa mutta yleensa elaminen maksaa sitten muilta osin enemman. Taalla esim. talon kunnossapito, sahko, vesi ja kaasu (liedet ja talon lammitys on melkein koko maassa kaasulla) on hirveen kalliita.
Jopa taalla "paremmalla" seudulla on harva se paiva murtovarkaita. Joulukuusia varastetaan paljon. Elainten hyvinvointi retuperalla, ulkokissoja 30 per katu, linnut kuolemassa sukupuuttoon. Teinit sitoo raketteja kissojen hantaan jos saavat kiinni.
Viihdyn ihan ok:sti, kuten Suomessakin viihdyin. Jos olet tylsistyvaa tyyppia tai masentunut, pliis ala odota etta muutto parantaa. Henkiset ongelmat on sun paassa, ei ymparoivassa maassa. Tsemppia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisuudessaan Suomi on ap:lle ja muille valittajille maailman paras paikka elää. Jollei olisi, he olisivat varmasti jo tehneet kaikkensa päästäkseen muualle. Jokin heitä täällä kuitenkin pitelee. Mikä?
Missä pullossa olet viime ajat elänyt? Et sitten ole kuulluut kaikenmaailman matkustusesteistä ja rajoituksista. Lisksi suomalaisilta vaaditaan paperit, työluvat ja koronapassit jos menee toiseen maahan.
Ei suomesta noin vaan muuteta. Pitää olla toisessa maassa työpaikka ja asunto. Suomalainen asettuu muiden ulkomaalaisten kanssa samaa kategoriaan eli se afrikkalainen joka suomesta saa kelasta elatuksen hakeekin siellä ulkomailla suomalaisen kanssa kilpaa entrylevelin duuneja joilla saisi edes peruselinkustannukset maksettua. Suomalainen on sen afrikkalaisen/lähi-itäläisen/initialaisen/kiinalaisen kanssa samalla viivalla ja sieltä on tunkua eurooppaan. Noilla muilla on myös omat viiteryhmät, joissa tuetaan vaikka järkkäämällä työpaikka kun taas suomalaiset tuttuun tapaan vittuilee vaan suomesta muuttavalle. Se suomalainen tuttu paskuus jatkuu ulkomailla.
No itseasiassa EU:n alueella muuttaminen on aika helppoa. Itse lähdin -95, samantien kun Suomi liittyi EU:hun ja olen asunut neljässä maassa (joista kolme EU:n alueella) Lähdin alunperin ihan seikkailumielellä valmiina tulemaan tarvittaessa maitojunalla takaisin.
Taskussa oli ehkä 1000mk, mutta intoa ja kielitaitoa onneksi sitä enemmän. Ekan vuoden tein hanttihommia mutta sitten sain opintojani vastaavan harjoittelupaikan kansainvälisessä firmassa ja kun olin saanut jalan oven väliin jatkossa olikin sitten helpompaa.
Silloin vielä läheteltiin paperihakemuksia ja vastailtiin lehti-ilmoituksiin, nyt voi näppärästi lähettää satoja hakemuksia kotisohvalta.
Nykyään minulla on ulkomaalaisen puolisoni kanssa oma yritys ja ollaanpa me vuosien varrella autettu aika monta nuorta suomalaista alkuun täällä palkkaamalla heidät. Ylipäätään mielestäni ulkosuomalaiset auttavat toisiaan varsin mielellään.
Oli vähän erillainen maailma 30 vuotta sitten. Ei tarvinnut kilpailla perusduuneista länsimaissa entisen itäblokin, afrikan, ja aasialaisten kanssa.
Olen siis vaihtanut maata kolmesti sen 90-luvun jälkeen ja perustanut yrityksenkin ulkomaille. En siis todellakaan elä missään aikakapselissa vaan uskoisin että minulla on huomattavasti parempi käsitys tyonhausta ja tyoelämästä ulkomailla kuin sinulla.
Luuletko ettei muut ole ulkomailla töit hakenut? Nytkään et mitään järkevää osaa neuvoa. Pelkkää puutaheinää jostain 90-luvusta. Se oli silloin, nyt on nyt. Kilpailet kaikesta koko maailman kanssa. Mene muualle pätemään, nilkki.
Millaisia neuvoja kaipaat? Veikkaan että vaikka antaisin sulle mitä tahansa neuvoja niin keksit 101 syytä miksi ne eivät juuri sinun tapauksessasi toimi.
Kyllä suomalainen mies on ihan haluttua tavaraa aasiassa ja lattareissa. Pidempi ja vaaleampi paikallisiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee oikein mukavasti kiitos, duuni josta en voisi Suomessa edes haaveilla, ihana koti kivalla aluella jossa asun perheeni kanssa ja muutenkin kaikki oikein mallikaasti, mitä nyt korona ja brexit aiheuttavat vähän stressiä. Ei kilpailu ole ongelma jos on hyvä ja osaava.
Eli puhuit paskaa kun kerroit että kaikki asuu kimppakämpissä. Nyt sitten mieli muuttui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia neuvoja kaipaat? Veikkaan että vaikka antaisin sulle mitä tahansa neuvoja niin keksit 101 syytä miksi ne eivät juuri sinun tapauksessasi toimi.
Sinun neuvosi ja asenteesi on nähty. Pysy siellä ja jatka työstä ja perheestä valittamista. Olet varmasti suosittu paikallisten keskuudessa.
etelässä on erilainen juomakulttuuri, Suomessa saattaa pahimmillaan jäädä ilman kavereita jos ei vietä aikaa baareissa juoden ja saa siihen päälle vielä haukutkin. Etelässä saa olla kuka on, tai no ei sielläkään aivan kauheasti venepakolaisista yms. tykätä paikallisten keskuudessa. Mutta kuitenkin, kukaan ei tule pakottamaan juomaan, tietysti joku voi ehdottaa drinkkiä mutta sen tilalle saa valita muutakin kun ainaista alkoholia. Ja Suomessa myös työpaikoilla esim. pikkujoulut juomista varten, baarit juomista varten, monet muutkin tapahtumat juomista varten ainoastaan, jopa useissa kahviloissakin myydään alkoholia koska se käy parhaiten kaupaksi Suomessa. Ja joidenkin kauppojen kassat tulevat työhön ympärikännissä, sekin on näyttävästi jo hyväksyttävää Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Asun Walesissa. Kauheasti linnoja, asuintalot brittilaiseen tapaan tietysti identtisia. Ihan kiva, mutta tulee se tylsyys taallakin vastaan. Ruoka on halvempaa mutta yleensa elaminen maksaa sitten muilta osin enemman. Taalla esim. talon kunnossapito, sahko, vesi ja kaasu (liedet ja talon lammitys on melkein koko maassa kaasulla) on hirveen kalliita.
Jopa taalla "paremmalla" seudulla on harva se paiva murtovarkaita. Joulukuusia varastetaan paljon. Elainten hyvinvointi retuperalla, ulkokissoja 30 per katu, linnut kuolemassa sukupuuttoon. Teinit sitoo raketteja kissojen hantaan jos saavat kiinni.Viihdyn ihan ok:sti, kuten Suomessakin viihdyin. Jos olet tylsistyvaa tyyppia tai masentunut, pliis ala odota etta muutto parantaa. Henkiset ongelmat on sun paassa, ei ymparoivassa maassa. Tsemppia!
Kyllä se muutto voi tehdä hyvää mielenterveydelle. Itselleni kyllä teki. Vaikka joo, ne ongelmat ovat päässä, niin ympäristö ne aiheuttaa.
En sitten tietenkään muuttanut tylsästä eurooppalaisesta maasta toiseen tylsään eurooppalaiseen maahan.
Itsenäisyyspäivää mukaillen. Kun rintamalla joku haavoittui, tuliko sielläkin vaan toinen suomalainen lällättelemään ja jakamaan besserwisseriyttään. Vai onko kansa noin paljon rappeutunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla olet muukalainen, jota kohdellaan muukalaisena.
Jos menee niin kuin suomessa niin muijat tulee suunnilleen vetämään kädestä mutta työpaikan saanti on hieman vaikeampaa.
Sorry että droppaan sun tunnelmaa mutta suomalaiset miehet eivät ole mikään himoittu saalis monessakaan maassa.
Niin, eihän ne mustat tai karvakädetkään ole haluttuja mutta suomimuijille kelpaa mikä tahansa ulkkari.
Hymyhuulissakin oli sketsi suomalaisista naisista. Suomineidon peba on kuin kompassi. Aina osoittaa se etelään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalainen mies on ihan haluttua tavaraa aasiassa ja lattareissa. Pidempi ja vaaleampi paikallisiin verrattuna.
Miksi pitäisi tyytyä kehitysmaalaiseen niinkuin naiset näyttää joutuvan tekemään?
Jos haluaa sellaista sosiaalista elämää, että tervehditään ja vähän jutellaan, kutsutaan naapuria lasilliselle ja esitellään ihmisiä toisilleen, kannattaa muuttaa vaikka Ranskaan. Kieli pitää sitten myös hallita sujuvasti.