Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa asuminen on ihan helvetin tylsää............

Vierailija
06.12.2021 |

En yhtään ihmettele, miksi ihmiset muuttavat täältä pois. Talvella ei ole mitään tekemistä. Inhoan kaikkea talveen liittyvää. Ei kiinnosta mennä ulos, ensin pitää pukea puoli tuntia vaatteita päälle ja mitkään iänikuiset talviurheilulajit eivät jaksa enää kiinnostaa.

Muuttaisin heti täältä pois jos voisin. Odotan lapseni tuloa täysi-ikäisyyteen sitten lähden. Mulle riittää tämä tylsyys ja se, että Suomessa pitää olla rahaa rahaa rahaa, että täällä voi tehdä jotain. Esimerkiksi etelässä on aina lämmin, siellä voi ulkoilla joka päivä ilman kamalia vaatevuoria, siellä näkee ihmisiä, siellä voi istua rantakahviloissa, siellä voi pyöräillä ympäri vuoden, harrastaa kävelyä ympäri vuoden eikä tarvitse pelätä liukastumista, ruoka ja asuminen on halvempaa. Myöskään siellä ei ole sellaista kilpavarustelua mitä täällä Suomessa tehdään, pitää olla sitä ja tätä. Suomalaiset ovat jotenkin henkisesti jälkeenjääneita. Minua kiinnostaa enemmän ihmisten kanssa seurustelu kun krääsän kerääminen. Onko muita.

Kommentit (204)

Vierailija
141/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne asunnot siellä ranskan rivierallakin nousevat joka vuosi ja vähintään sen minkä suomessa. 🤣

Suomi nyt on kallis jokaiselle, paitsi joillekin dotcom miljardööreille ja öljysheikeille.

Ei ole missään niin kalliita asunnot kuin suomessa. Riviera on halpa verrattuna suomen hintatasoon.

Katsos vaikka Saksan isoja kaupunkeja (München & Frankfurt), Pariisia, Lontoota, Tukholmaa, Kööpenhamina tai Amsterdamia ja huomaat, että kyllä asuminen on kallista muuallakin, missä ihmiset töitä tekevät. Siellä Rivieralla on aika heikosti järkeviä töitä suomalaiselle.

Helsinki oli juuri jossain kalleuskisassa samalla sijalla Lontoon kanssa. Käsittämätöntä. Helsingissä on lääniä hurumycket, vähän ihmisiä, ei minkäänlaista kulttuurielämää eikä juuri taloudellista aktiviteettiakaan Lontooseen verrattuna, ja hinnat samat.

Vierailija
142/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne asunnot siellä ranskan rivierallakin nousevat joka vuosi ja vähintään sen minkä suomessa. 🤣

Suomi nyt on kallis jokaiselle, paitsi joillekin dotcom miljardööreille ja öljysheikeille.

Ei ole missään niin kalliita asunnot kuin suomessa. Riviera on halpa verrattuna suomen hintatasoon.

Katsos vaikka Saksan isoja kaupunkeja (München & Frankfurt), Pariisia, Lontoota, Tukholmaa, Kööpenhamina tai Amsterdamia ja huomaat, että kyllä asuminen on kallista muuallakin, missä ihmiset töitä tekevät. Siellä Rivieralla on aika heikosti järkeviä töitä suomalaiselle.

Ei ole töitä suomessakaan ollenkaan. Mutta asunnot maksaa saman mitä Lontoossa.

No näin Lontoossa asuvana en kyllä allekirjoita tätä. Tiesitko että sinkut asuvat täällä helposti  nelikymppisiksi kimppakämpissä kun omiin asuntoihin ei vaan ole varaa,  ihan hyvin tienaavilla ihmisillä siis, tavisduunareista puhumattakaan. Asuisivat yli nelikymppisinäkin mutta harva haluaa keski-ikäisiä kämppiksiksi. 

Eikö olekin mukavaa kilpailla ihan kaikesta koko maailman kanssa.

Mulla menee oikein mukavasti kiitos, duuni josta en voisi Suomessa edes haaveilla,  ihana koti kivalla aluella jossa asun perheeni kanssa ja muutenkin kaikki oikein mallikaasti, mitä nyt korona ja brexit aiheuttavat vähän stressiä.  Ei kilpailu ole ongelma jos on hyvä ja osaava.

Eli puhuit paskaa kun kerroit että kaikki asuu kimppakämpissä. Nyt sitten mieli muuttui. 

En puhunut, mutta sinun luetun ymmärtämisessä on kenties jotain vikaa? Sinkut asuvat kimppakämppissä, ei perheelliset tai avoliitossa asuvat. Asuin itsekin kimppakämpässä aina siihen asti että muutettiin miehen kanssa yhteen. Vuokra pienestä studiosta oli silloin noin £1000-£1500/kk plus laskut, kun kimppakämpässä selvisin £700/kk laskuineen.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki oli juuri jossain kalleuskisassa samalla sijalla Lontoon kanssa. Käsittämätöntä. Helsingissä on lääniä hurumycket, vähän ihmisiä, ei minkäänlaista kulttuurielämää eikä juuri taloudellista aktiviteettiakaan Lontooseen verrattuna, ja hinnat samat.

No ei kyllä ole asumisen suhteen Helsinki yhtä kallis kuin Lontoo, eikä julkisen liikenteen, lastenhoidon tai tosi monen muunkaan asian kanssa.  Ruoka ja viina on halvempaa.

Vierailija
144/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on tällä hetkellä Euroopan kallein sähkö, kallein bensa, kallein ruoka ja läntisen Euroopan huonoimmat palkat.

Marinin mielestä olemme kuitenkin "Euroopan vauraimpia maita".

Vierailija
145/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsillä ihmisillä on tylsää.

Vierailija
146/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä, ap, että oletko jollain tapaa vammainen? Onko sinulla siis joku vamma, joka saa vaatteiden pukemisen kestämään puoli tuntia ja lisää kaatuilun riskiä kävellessä?

Vierailija
147/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisuudessaan Suomi on ap:lle ja muille valittajille maailman paras paikka elää. Jollei olisi, he olisivat varmasti jo tehneet kaikkensa päästäkseen muualle. Jokin heitä täällä kuitenkin pitelee. Mikä?

Missä pullossa olet viime ajat elänyt? Et sitten ole kuulluut kaikenmaailman matkustusesteistä ja rajoituksista. Lisksi suomalaisilta vaaditaan paperit, työluvat ja koronapassit jos menee toiseen maahan.

Ei suomesta noin vaan muuteta. Pitää olla toisessa maassa työpaikka ja asunto. Suomalainen asettuu muiden ulkomaalaisten kanssa samaa kategoriaan eli se afrikkalainen joka suomesta saa kelasta elatuksen hakeekin siellä ulkomailla suomalaisen kanssa kilpaa entrylevelin duuneja joilla saisi edes peruselinkustannukset maksettua. Suomalainen on sen afrikkalaisen/lähi-itäläisen/initialaisen/kiinalaisen kanssa samalla viivalla ja sieltä on tunkua eurooppaan. Noilla muilla on myös omat viiteryhmät, joissa tuetaan vaikka järkkäämällä työpaikka kun taas suomalaiset tuttuun tapaan vittuilee vaan suomesta muuttavalle. Se suomalainen tuttu paskuus jatkuu ulkomailla.

No itseasiassa EU:n alueella muuttaminen on aika helppoa. Itse  lähdin -95, samantien kun Suomi liittyi EU:hun ja olen asunut neljässä maassa (joista kolme EU:n alueella) Lähdin alunperin ihan seikkailumielellä valmiina tulemaan tarvittaessa maitojunalla takaisin. 

Taskussa oli ehkä 1000mk, mutta intoa ja kielitaitoa onneksi sitä enemmän. Ekan vuoden tein hanttihommia mutta sitten sain opintojani vastaavan harjoittelupaikan kansainvälisessä firmassa ja kun olin saanut jalan oven väliin jatkossa olikin sitten helpompaa. 

Silloin vielä läheteltiin paperihakemuksia ja vastailtiin lehti-ilmoituksiin, nyt voi näppärästi lähettää satoja hakemuksia kotisohvalta. 

Nykyään minulla on ulkomaalaisen puolisoni kanssa oma yritys ja ollaanpa me vuosien varrella autettu aika monta nuorta suomalaista alkuun täällä palkkaamalla heidät. Ylipäätään mielestäni ulkosuomalaiset auttavat toisiaan varsin mielellään.

Oli vähän erillainen maailma 30 vuotta sitten. Ei tarvinnut kilpailla perusduuneista länsimaissa entisen itäblokin, afrikan, ja aasialaisten kanssa.

Olen siis vaihtanut maata kolmesti sen 90-luvun jälkeen ja perustanut yrityksenkin ulkomaille. En siis todellakaan elä missään aikakapselissa vaan uskoisin että minulla on huomattavasti parempi käsitys tyonhausta ja tyoelämästä ulkomailla kuin sinulla. 

Luuletko ettei muut ole ulkomailla töit hakenut? Nytkään et mitään järkevää osaa neuvoa. Pelkkää puutaheinää jostain 90-luvusta. Se oli silloin, nyt on nyt. Kilpailet kaikesta koko maailman kanssa. Mene muualle pätemään, nilkki.

Millaisia neuvoja kaipaat ja mihin maahan? 

Täällä toinen ulkomailla asuva.

Vierailija
148/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä sivustolla on näppärä laskuri jolla voi verrata kahden kaupungin elinkustannuksia. Esim Helsinki on 32% halvempi kuin Lontoo.  

https://www.expatistan.com/cost-of-living/comparison/london/helsinki?

Vierailija
149/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odotan muuttoani miesystävän luo Englantiin. Siellä ilmeisemmin voi saada töitä ilman koulutustakin toisin kuin täällä. Ja todella monipuolisesti työpaikkoja tarjolla mitä olen katsellut. Siis että ajattelin kokeilla vähän eri alan hommia sillä hoitotyön kuormittavuuteen olen niin kyllästynyt. Monella tapaa Britit ovat samanlaisia kuin mekin esim eivät aina halua tutustua vaan täytyy ymmärtää mikä pelkkää small talkia. Monissa taloissa homeongelmaa eli täytyy tarkemmin katsoa mihin muuttaa. Tykkään että kaupungissa on paljon aktiviteetteja. Eikä siellä ihan jatkuvasti sada vettä kuten sanotaan :)

Vierailija
150/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse odotan muuttoani miesystävän luo Englantiin. Siellä ilmeisemmin voi saada töitä ilman koulutustakin toisin kuin täällä. Ja todella monipuolisesti työpaikkoja tarjolla mitä olen katsellut. Siis että ajattelin kokeilla vähän eri alan hommia sillä hoitotyön kuormittavuuteen olen niin kyllästynyt. Monella tapaa Britit ovat samanlaisia kuin mekin esim eivät aina halua tutustua vaan täytyy ymmärtää mikä pelkkää small talkia. Monissa taloissa homeongelmaa eli täytyy tarkemmin katsoa mihin muuttaa. Tykkään että kaupungissa on paljon aktiviteetteja. Eikä siellä ihan jatkuvasti sada vettä kuten sanotaan :)

Tervetuloa mutta selvitähän työlupa/oleskelupa-asiat ennen muuttoa. Työlupa myonnnetään tiettyyn työhön ja joudut hakemaan sitä uudestaan aina työpaikkaa vaihtaessasi tai jopa roolin vaihtuessa saman firman sisällä  Toki jos sulla on pre-settled status niin on helpompaa ja työpaikkoja täällä on kyllä paljon tarjolla, valtava työvoimapula monella alalla.

Vierailija
151/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisuudessaan Suomi on ap:lle ja muille valittajille maailman paras paikka elää. Jollei olisi, he olisivat varmasti jo tehneet kaikkensa päästäkseen muualle. Jokin heitä täällä kuitenkin pitelee. Mikä?

Missä pullossa olet viime ajat elänyt? Et sitten ole kuulluut kaikenmaailman matkustusesteistä ja rajoituksista. Lisksi suomalaisilta vaaditaan paperit, työluvat ja koronapassit jos menee toiseen maahan.

Ei suomesta noin vaan muuteta. Pitää olla toisessa maassa työpaikka ja asunto. Suomalainen asettuu muiden ulkomaalaisten kanssa samaa kategoriaan eli se afrikkalainen joka suomesta saa kelasta elatuksen hakeekin siellä ulkomailla suomalaisen kanssa kilpaa entrylevelin duuneja joilla saisi edes peruselinkustannukset maksettua. Suomalainen on sen afrikkalaisen/lähi-itäläisen/initialaisen/kiinalaisen kanssa samalla viivalla ja sieltä on tunkua eurooppaan. Noilla muilla on myös omat viiteryhmät, joissa tuetaan vaikka järkkäämällä työpaikka kun taas suomalaiset tuttuun tapaan vittuilee vaan suomesta muuttavalle. Se suomalainen tuttu paskuus jatkuu ulkomailla.

No itseasiassa EU:n alueella muuttaminen on aika helppoa. Itse  lähdin -95, samantien kun Suomi liittyi EU:hun ja olen asunut neljässä maassa (joista kolme EU:n alueella) Lähdin alunperin ihan seikkailumielellä valmiina tulemaan tarvittaessa maitojunalla takaisin. 

Taskussa oli ehkä 1000mk, mutta intoa ja kielitaitoa onneksi sitä enemmän. Ekan vuoden tein hanttihommia mutta sitten sain opintojani vastaavan harjoittelupaikan kansainvälisessä firmassa ja kun olin saanut jalan oven väliin jatkossa olikin sitten helpompaa. 

Silloin vielä läheteltiin paperihakemuksia ja vastailtiin lehti-ilmoituksiin, nyt voi näppärästi lähettää satoja hakemuksia kotisohvalta. 

Nykyään minulla on ulkomaalaisen puolisoni kanssa oma yritys ja ollaanpa me vuosien varrella autettu aika monta nuorta suomalaista alkuun täällä palkkaamalla heidät. Ylipäätään mielestäni ulkosuomalaiset auttavat toisiaan varsin mielellään.

Oli vähän erillainen maailma 30 vuotta sitten. Ei tarvinnut kilpailla perusduuneista länsimaissa entisen itäblokin, afrikan, ja aasialaisten kanssa.

Olen siis vaihtanut maata kolmesti sen 90-luvun jälkeen ja perustanut yrityksenkin ulkomaille. En siis todellakaan elä missään aikakapselissa vaan uskoisin että minulla on huomattavasti parempi käsitys tyonhausta ja tyoelämästä ulkomailla kuin sinulla. 

Luuletko ettei muut ole ulkomailla töit hakenut? Nytkään et mitään järkevää osaa neuvoa. Pelkkää puutaheinää jostain 90-luvusta. Se oli silloin, nyt on nyt. Kilpailet kaikesta koko maailman kanssa. Mene muualle pätemään, nilkki.

Millaisia neuvoja kaipaat ja mihin maahan? 

Täällä toinen ulkomailla asuva.

En tartte sun neuvoi, mee muualle kehuskelemaan.

Vierailija
152/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsää on, juu. Katsoin juuri dokumentin Kapkaupungista, siellä ei ole yhtään näin tylsää.

Vierailija
153/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollauksen tarkoitus on saada aikaan tyytymättömyyttä olosuhteisiin ja epäjärjestystä.

Pienestä se on aloitettava. Sääkin käy.

Etkö ihan oikeasti ole koskaan tavannut tosielämässä ihmisiä, jotka valittavat joka maailman asiasta ja etenkin kaikesta suomalaisesta?

On se kumma, kun joka aiheeseen pitää vetää trollit, ikäänkuin kukaan oikea ihminen ei osaisi olla ärsyttävä.

Vierailija
154/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Walesissa. Kauheasti linnoja, asuintalot brittilaiseen tapaan tietysti identtisia. Ihan kiva, mutta tulee se tylsyys taallakin vastaan. Ruoka on halvempaa mutta yleensa elaminen maksaa sitten muilta osin enemman. Taalla esim. talon kunnossapito, sahko, vesi ja kaasu (liedet ja talon lammitys on melkein koko maassa kaasulla) on hirveen kalliita.

Jopa taalla "paremmalla" seudulla on harva se paiva murtovarkaita. Joulukuusia varastetaan paljon. Elainten hyvinvointi retuperalla, ulkokissoja 30 per katu, linnut kuolemassa sukupuuttoon. Teinit sitoo raketteja kissojen hantaan jos saavat kiinni.

Viihdyn ihan ok:sti, kuten Suomessakin viihdyin. Jos olet tylsistyvaa tyyppia tai masentunut, pliis ala odota etta muutto parantaa. Henkiset ongelmat on sun paassa, ei ymparoivassa maassa. Tsemppia!

Terveisiä Englannin puolelta, näköjään onneksi vähän rauhallisemmalta alueelta - täällä kissat saavat olla rauhassa eikä joulukuusiakaan tulla sisältä viemään. Naapureilla saaneet myös erinäiset ulkokoristeet olla onneksi rauhassa vaikka syksyn aikana autoihin oli kyllä muutaman kadun päässä yritetty murtautua.

Meillä oli edellisessä asunnossa sähkölämmitys ja sitä näkee jonkin verran, kaasua ei ihan joka kylään ole vedetty. Kaasuhan on sähköä huomattavasti halvempaa mutta taitavat molempien hinnat olla nousussa (niin kuin toki monessa muussakin Euroopan maassa).

Vierailija
155/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä sivustolla on näppärä laskuri jolla voi verrata kahden kaupungin elinkustannuksia. Esim Helsinki on 32% halvempi kuin Lontoo.  

https://www.expatistan.com/cost-of-living/comparison/london/helsinki?

No löytyipä helposti. Onko siinä vertailussa otettu huomioon että suomessa saa sadat tuhannet tulla toimeen 500 euron työttömyyskorvauksella kun Lontoossa saa palkkaakin eli töitä? Toisekseen en menisi vertaamaan Helsinkiä johonkin pankkikeskukseen ja suurkaupunkiin. Englannissa löytynee varmasti jotain pienempiä paikkakuntia joissa on suomen bruttokansantuotetta vastaava tulo. Yllättäen suomen Bkt vastaa jotain kalastajakylää mutta kupletti pysyy pystyssä massiivisella velanotolla.

Vierailija
156/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä se artikkeli nyt sitten on. Helsinki ja Lontoo yhtä kalliita.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/576645f5-f45c-4f49-9129-f364a72a047c

Vierailija
157/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas niin tyypillisen suomalaista: nimittely, kun ei ole mitaan jarkevaa sanottavaa.

Tyypillistä suomalaista. Aina löytyy joku paskahous joka irvailee toiselle suomalaiselle vaikka nyt työnhausta. 

Irvailin nimittelysta johon sinakin heti sorruit, en tyonhausta. Luetun ymmartaminen!

Vierailija
158/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä se artikkeli nyt sitten on. Helsinki ja Lontoo yhtä kalliita.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/576645f5-f45c-4f49-9129-f364a72a047c

Tuossa verrattiin elinkustannuksia, ei asumista. 

Vierailija
159/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle:

Ethän sitten vakavasti sairastuessasi palaa meidän ilmaisen terveydenhuoltomme rasitteeksi sieltä paratiisistasi?

Vierailija
160/204 |
06.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on tällä hetkellä Euroopan kallein sähkö, kallein bensa, kallein ruoka ja läntisen Euroopan huonoimmat palkat.

Marinin mielestä olemme kuitenkin "Euroopan vauraimpia maita".

Sähkönhinta, vaikka onkin noussut, taitaa kuitenkin olla edelleen Euroopan halvimmasta päästä. Muiden hintojen osalta saatat olla oikeassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän