Mikä näistä paras opiskelukaupunki? Helsinki, Turku, Tampere, Kuopio, Oulu
Kommentit (45)
Itse tykkäsin Tampereesta opiskelukaupunkina.
Turku on kiva siitä että kaikki on kompaktisti kävelyetäisyydellä. Tukholmaankin pääsee helposti vaikka päiväksi jos kaipaa isompia ympyröitä.
Noh, itse olin justiinsa muutaman vuoden Turussa opiskelemassa toisen koulutukseni, mutta löysin myös
p illua tuolle ajalle siellä niin se oli sen hetkinen valinta, en enää seurustele tämän muijan kanssa koska tunnistin itseni introvertiksi ja 247/ suhde vie kaikki energiat.
Tampere ja Lahtelaisiakin on tullu maisteltuu, mutta Turkuusessa löytyi pidemmälle ajalle, mieluummin sitä pitää jonkun vakkarin eikä aina jahtaa uutta.
Ei koskaan Turku, itselle ehdoton Ei. Porukka niin huonosti koulutettua, että eivät osaa käyttää oikein edes kuka-termiä.
Helsingissä asuneena ja Turussa sekä Tampereella usein vierailleena päädyin itse lopulta Turkuun opiskelemaan. Helsingissä asuin halvalla puolison kanssa, mutta yksinään vuokrat ovat todella kovia opiskelijabudjettiin ja lisäksi kulkeminen paikasta toiseen vie paljon aikaa päivittäin. Tampereessa on jotain luotaantyöntävää (ehkä ihmiset, ehkä tunnelma?), vaikka onkin ihan mukavan kokoinen ja hyvät palvelut.
Täällä Turussa on edulliset vuokrat ja asunnon saa helposti läheltä kampusta. (asun itse 800 m päässä lääkiksen tiloista). Keskustassa asuminenkin on mahdollista opiskelijabudjetilla. Opiskelijatapahtumia on suunnilleen joka viikko, osa on hyvinkin poikkitieteellisiä eli muiden alojen opiskelijoihin törmää väistämättä. Ainejärjestöt järjestävät myös aktiivisesti omia tapahtumiaan. Olen ollut myös tyytyväinen yliopiston opetuksen laatuun, mutta en tiedä, haetko AP, yliopistoon. :)
Turku saa ääneni, noista olen asunut Turussa, Helsingissä ja Oulussa. Opiskellut Turussa ja Helsingissä. Turku on kaunis, Hkiin nähden edullinen, kompakti, yliopiston tiloja ei ole hajautettu ympäri kaupunkia vaan ne ovat kävelyetäisyydellä. Kivoja opiskelijatapahtumia ja kesäisin jokiranta on ihana ravintoloineen ja jokilaivoineen.
Vain Helsinki ja Turku ovat kaupunkeja eurostatin mukaan ja Turku on Suomen perse. Paras opiskelukaupunki on siis Helsinki.
Vierailija kirjoitti:
Turku on mahtava opiskelukaupunki, sopivan kompakti ja asuminenkin suht edullista. Kakkosena Tampere.
Turku on ankea, sisäänpäinlämpiävä kaupunki. Täysin yliarvostettu.
Vierailija kirjoitti:
Turku on kiva siitä että kaikki on kompaktisti kävelyetäisyydellä. Tukholmaankin pääsee helposti vaikka päiväksi jos kaipaa isompia ympyröitä.
Ei ole mikään kompakti todellakaan. Joku Kuopio on siinä suhteessa paljon parempi ja kotoisampi.
Helsingistä muuten pääsee sekä Tukholmaan että Tallinnaan.
Vierailija kirjoitti:
Turku mitä ilmeisemmin. Oma tyttäreni opiskelee siellä ja olen (kuten hänkin) ihastunut siihen miten koko kaupunki on opiskelijoiden aluetta. Ruokapaikkoja on ydinkeskustassa, opiskelijat eri tiedekunnista tapaavat toisiaan päivittäin, on paljon yhteisiä häppeningejä jne. Asunnoista on kova kisa loppukesästä mutta hinnat kohtuulliset
Helsingissä kaikki on hajallaan ja porukat pysyy omissa pikku ympyröissään.
Miten niin koko kaupunki on opiskelijoiden aluetta? Saahan joka kaupungissa kuka tahansa liikkua miten haluaa. Helsingissä on isommat ympyrät, Turku homehtuu omahyväisyyteensä.
No pääsikö ap johonkin näistä lääkiksistä suoraan papereilla?
Helsingissä paskat ja ylikalliit asunnot ainakin, ja hintataso korkeampi kaikessa muutenkin. No, saatathan olla jostain rikkaasta suvusta, ja sulle ostetaan oma kämppä. Mutta jos et ole, niin se olis pitänyt päättää jo, että Helsinkiin, ja etsiä asuntoa jo ajat sitten.
Muista en niin tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vain Helsinki ja Turku ovat kaupunkeja eurostatin mukaan ja Turku on Suomen perse. Paras opiskelukaupunki on siis Helsinki.
Tarkoitat kai pakaraa? Peräaukko on Porissa.
Jyväskylä on ehdottomasti paras opiskelijakaupunki!
Pullapitkoinen kirjoitti:
Ei koskaan Turku, itselle ehdoton Ei. Porukka niin huonosti koulutettua, että eivät osaa käyttää oikein edes kuka-termiä.
Ketä niin väittää?
Varmaan se riippuu pitkälti, että mitä aikoo opiskella. Näissä arvioissa näkyy aika paljon kaupunkien koko ja sijainti joille todennäköisesti annetaan plussaa ikään kuin asiaan liittymättömänä bonuksena.
Tampere oli, ennen kuin yliopisto(t) pilattiin. Helsinki pilattiin jo muutama vuosi sitten. Jäljellä sit kai Turku ja Oulu (Kuopiossa on vajaa ainevalikoima, kun puolet tiedekunnista on Joensuussa).