VL-nainen purkautuu ja kaipaa tukea
Oletteko katsoneet Ylen Tuhkimotarinoita, 1/20 jakso, jossa puhutaan lestadiolaisuudesta eronneesta Minnasta? Ohjelmaa katsoessa omat elämän kipukohdat nousi pintaan, ja nyt on joitakin hetkiä tuntunut, että maailma kaatuu - vaikkakin asiat on osittain hyvin.
Olen vl perheessä kasvanut vl nainen, ollaan oltu miehen kanssa tiiviisti yhdessä 6 vuotta, tunnettu pidempään, ja naimisissa neljä vuotta. Meillä on yksi kohta vuoden ikäinen lapsi. "et kertonut tuskastasi" -lausahdus poimittu tuhkimotarinasta, joka pyörii taustalla kuvaa erittäin hyvin elämääni. En voi puhua kenellekkään ulkopuoliselle tilanteestamme:
- minua ahdistaa ajatus mahdollisesta isosta perheestä tai edes toisesta lapsesta esimerkiksi nyt (kuukautiset ovat alkaneet jo useita kuukausia sitten).
- mies ei halua ehkäistä, eilen illalla suutuspäissään sanoi, että häntä ahdistaa meidän erilaiset halut (minä en uskalla antaa itseni haluta, joten panttaan haluja, ja en siis halua seksuaalista kanssakäymistä niin usein kuin mies)
- joskus raskauspellko oli niin kova (vauvan syntymän jälkeen), että mies hermostui ja käytimme kerran kondomia. Toiste ei olla käytetty...
- ahdistaa, etten yksinkertaisesti voi uskoa siihen, että meille annettaisiin lapsia "omien voimavarojen ja jaksamisen mukaan". Ympärillä ihan lähipiiristäkin löytyy paljon tosikertomuksia näistä, että lapsia on liikaa vanhempien voimavaroihin nähden. Tiedän jo nyt, ettei minusta ole suuren perheen vanhemmaksi omasta tahdostani. Haluan kunnollisen uran ja paljon vapaa-aikaa, läsnäoloa lasten kanssa... Olen erittäin toimelias, ja tiedän, että jos haluaisin, pärjäisin suurenkin perheen pyörittäjänä organisointinikyvyn ansiosta. Edelleen haluan kuitenkin panostaa lapsen kasvatukseen, antaa aikaa ja harrastaa osittain myös omia asioita, sekä urheilla ym. mitkä ei ainakaan raskauksien puolivälien jälkeen onnistu ison mahan takia.
- olen perheen toisiksivanhin lapsi, meitä on kaksitoista lasta. Nuorin on vuoden (eli samanikäinen oman poikani kanssa). Minua ahdistaa lapsuudessani moni asia, mikä vaikuttaa siihen, etten halua omille lapsilleni samaa. Ahdistaa se, että ei saatu juuri koskaan mitään ylimääräistä, minulle kasattiin vastuuta (varsinkin isompana siivous/järjestely/leivontavastuuta). Muistan äidin monet itkut meistä lapsista, elämän rankkuudesta, hänen kiukuttelut hankalissa tilanteissa, autoritäärisen kasvatustyylin (asia on näin, kun minä sanon näin. Ei neuvotteluvaraa). Muistan äitini varoitukset naimisiinmenosta, perheen perustamisesta ym. hän jopa oikein korosti sitä, että on huono päätös ryhtyä seurustelemaan nuorena, kun perhe-elämä on niin kamalan rankkaa kasvavan perheen keskellä. Omaa mielipidettä ei saanut tuoda esille, eikä kertoa miten olisi vanhempien halunnut neuvovan/kasvattavan meitä. Toki oli meillä hyviäkin hetkiä, onnellisiakin, mutta nyt oman lapsen myötä kaikki se paha olo lapsuudesta on noussut mustaksi möykyksi sydämmelle.
- "Aivopesu" vl-liikkeen ajatuksille on ollut lapsesta asti. Nyt vasta on osannut miettiä ja kyseenalaistaa kaikkia oppeja. Minua ahdistaa suunnattomasti koko usko: uskon Jumalaan ja ajattalen, että jos lapsi syntyy ilman kastetta, hän pääsee taivaaseen. Mutta en ymmärrä esimerkiksi ehkäisykieltoa, voisiko joku raamatun valossa näyttää missä se mainitaan olevan synti?
- Pelottaa tulevaisuus ja kaikki elämän päätökset, jotka jossain muodossa tulevat tapahtumaan. Toisaalta haluaisin vain jatkaa elämää vl-yhteisön piirissä "niinkuin ennenkin" - mutta en kestä tätä joka kuukausittaista ahdistusta ja pelkoa mahdollisesta raskaudesta. Tiedän, että meidän on hankalampi saada lapsia kuin monella muulla, mutta mahdollisuus on silti olemassa. Raskauspelko aiheuttaa sen, että välttelen miestä, olen etäinen, niinkuin hän sanoo.
Luin Taivaslaulu kirjan, ja se oli lähes kuin omasta elämästäni. Ainut, että mieheni tuskin tekee kirjan päähenkilön miehen kaltaista ratkaisua.
Minua ahdistaa riittämättömyyden tunne, minusta ei ole siihen kiiltokuva vl perhe-elämään, en pysty ilolla odottamaan, milloin saan seuraavaksi tulla raskaaksi, en toivo kymmentä lasta pirtinpöydän ääreen.
Mitä teen, voisitko antaa keskusteluapua ja vinkkejä minulle?
Kommentit (438)
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:41"]Niin porvoota jälleen.
[/quote] hohhoijaa. Oliskin provo. Mut kaikkine kiemuroineen totisinta totta.
Tuskinpa on provo. Vain oikea vl/ ex-vl tietää näistä asioista ja osaa käyttää oikeita termejä. Kirjoitustyyli on helppo tunnistaa, samoin nuo ajatukset. Älkää mitätöikö ihmisten kokemuksia noin, kiitos! -ex-vl-
On olemassa e-pillerit ja salaisuus. Kaikkea ei tarvitsejakaa puolisonsa kanssa ja joskus kannattaa olla epärehellinen, nimittäin on kaikkien etu.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:25"]
Taivaslaulu kirja voi eksyttää uskovaisen ihmisen maailmaan. Usko on helppo kieltää mutta ei ole itsestään selvyys saako enää koskaan palaamisen armoa. Mehän elämme täällä taivasta varten ja kukaan ei tiedä elämänsä päiviä. On tärkeää joka hetki valvoa uskossa. Siksi haluan rohkaista uskomaan ja muistuttamaan itseäni sekä muita uskovaisia siitä ,että sielunvihollinen käy ympäriinsä kuin kiljuva jalopeura etsien kenet hän voisi niellä. Rukoilen sinulle Rakas Ap Jumalan varjelusta ja johdatusta elämääsi. Älä kiellä uskoasi.
[/quote]
Kiitos, johdatusta tähän tarvitaan, päädyttiin sitten mihin tahansa ratkaisuun. Ja varjelustakin elämässä tarvitsevat kaikki. Sitä vain jäin pohtimaan, että miksi väität Taivaslaulukirjan houkuttelevan maailman menoon? Kyllä siellä maailman menossakin on ongelmia, en usko, että kenelläkään on ongelmatonta elämää, eli sitten vl yhteisössä tai ei. -ap
[/quote]Taivaslaulu kirja on varmasti erittäin hyvin kirjoitettu, ei siinä mitään mut kuitenkin se 'sisältö'. Nimittäin on vaarana alkaa ajattelemaan tyyliin 'ei se niin tarkkaa ole'
Se sisältö on ristiriidassa Uskovaisten välisen rakkauden ja Jumalan tahdon mukaan
elämisen kanssa.
Se ikäänkuin yrittää' kauniilla tavalla vetää pienin askelin
maailmaan', mikä taas on omalle
uskonelämälle haitaksi.
Eikö meidän ole hyvä tehdä päätöksiä Uskovaisten näkökulmasta katsoen?
Sielunvihollinen yrittää kovasti saada näyttämään maailmassa elämisen kauniilta ja
helpolta koska sillä on enää niin vähän aikaa.
Kannattaa kuunnella oman tunnon ääntä.
Muistetaan hoitaa evankeliumilla toisiamme ja käydä seuroissa. Siioninlauluista sekä uskovaisten yhteydenpidosta saamme myös voimaa uskomiseen.
Uskovaisen elämä on monesti raskastakin mutta kuitenkin Niin Onnellista.
Sinulla on oikeus myös omiin harrastuksiin, uraasi ja opiskeluun. Älä uhraa koko elämääsi vl-liikkeelle, sitä katuisit myöhemmin. Ehkäise vaikka alkuun salaa mieheltäsi. Et olisi ainoa mieheltään salaa ehkäisevä vl-nainen... Olen itse entinen vl ja pohdintasi oli tuttua. Minun ahdistukseni helpotti erottuani selkeästi vl-yhteisöstä. Mutta voi sinne jäädäkin. Kaikkea ei tarvitse kertoa (kaikille/ry:llä). Voi kuulostaa hurjalta, mutta sinun jaksamisesi ja mielenterveytesi on tärkeintä. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:26"]
Kerro miehellesi: et aio luopua uskostasi, mutta haluat normaalia elämää ja normaalin parisuhteen ilman jatkuvaa raskaudenpelkoa. Anna miehesi lukea "Taivaslaulu." t. 5
[/quote]
Eikös silloin kuitenkin pitäsi luopua ainakin vanhoillislestadiolaisuudesta, vaikkei kristinuskoa jättäisikään?
Itse en uskontojen päälle perusta, mutta en ymmärrä sitäkään, että jos haluaa irti uskontonsa älyttömistä velvotteista, niin siitä huolimatta kuitenkin haluaisi jäädä kyseisen ihmistä orjuuttavan ja aivopesevän lahkon jäseneksi.
Yleensä uskonnollisissa ääriryhmissä, oli kyse sitten kristityistä tai muslimeista, on yhteisenä tekijänä naisen alistaminen. Tämä tapahtuu joko uskonnollisiin tulkintoihin tai ikivanhoihin traditioihin ja lakeihin vetoamalla. Uskontoa käytetään tässä vain hyväksi oman maailmankatsomuksen ja omien halujen läpi runnomiseen.
Toinen yhteinen nimittäjä on, että uskonnollisten yhteisöjen päättäjinä on vanhoja äijiä, jotka itse eivät ole koskaan synnyttäneet sen paremmin kuin osallistuneet ruuanlaittoon, pyykkäämiseen, siivoamiseen, tiskaamiseen, lastenhoitoon jne. Jos nämä kääkät joutuisivat itse synnyttämään ja hoitamaan tusinan lapsia ja olemaan ikänsä vankina omassa kodissaan, voisi maailma muuttua.
Itse en ole löytänyt Raamatusta kohtaa, jossa ihmisiä käsketään hallitsemattomaan lisääntymiseen. Jos Israelin kansaa pienenä kansana kehotettiinkin lisääntymään, en usko sen tarkoittavan koko maailmaa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:25"] Taivaslaulu kirja voi eksyttää uskovaisen ihmisen maailmaan. Usko on helppo kieltää mutta ei ole itsestään selvyys saako enää koskaan palaamisen armoa. Mehän elämme täällä taivasta varten ja kukaan ei tiedä elämänsä päiviä. On tärkeää joka hetki valvoa uskossa. Siksi haluan rohkaista uskomaan ja muistuttamaan itseäni sekä muita uskovaisia siitä ,että sielunvihollinen käy ympäriinsä kuin kiljuva jalopeura etsien kenet hän voisi niellä. Rukoilen sinulle Rakas Ap Jumalan varjelusta ja johdatusta elämääsi. Älä kiellä uskoasi. [/quote] Kiitos, johdatusta tähän tarvitaan, päädyttiin sitten mihin tahansa ratkaisuun. Ja varjelustakin elämässä tarvitsevat kaikki. Sitä vain jäin pohtimaan, että miksi väität Taivaslaulukirjan houkuttelevan maailman menoon? Kyllä siellä maailman menossakin on ongelmia, en usko, että kenelläkään on ongelmatonta elämää, eli sitten vl yhteisössä tai ei. -ap [/quote]Taivaslaulu kirja on varmasti erittäin hyvin kirjoitettu, ei siinä mitään mut kuitenkin se 'sisältö'. Nimittäin on vaarana alkaa ajattelemaan tyyliin 'ei se niin tarkkaa ole' Se sisältö on ristiriidassa Uskovaisten välisen rakkauden ja Jumalan tahdon mukaan elämisen kanssa. Se ikäänkuin yrittää' kauniilla tavalla vetää pienin askelin maailmaan', mikä taas on omalle uskonelämälle haitaksi. Eikö meidän ole hyvä tehdä päätöksiä Uskovaisten näkökulmasta katsoen? Sielunvihollinen yrittää kovasti saada näyttämään maailmassa elämisen kauniilta ja helpolta koska sillä on enää niin vähän aikaa. Kannattaa kuunnella oman tunnon ääntä. Muistetaan hoitaa evankeliumilla toisiamme ja käydä seuroissa. Siioninlauluista sekä uskovaisten yhteydenpidosta saamme myös voimaa uskomiseen. Uskovaisen elämä on monesti raskastakin mutta kuitenkin Niin Onnellista.
[/quote]
"Niin Onnellista", että äidit ja isätkin masentuvat, lapsia pahoinpidellään ja naiset toivovat keskenmenoja ja kohtusyöpää... Kuulostaa tosi onnelliselta. Mikä harmi, että synnyin ihan tavalliseen, omilla aivoilla ajattelemaan kannustavaan ev.lut. perheeseen. Saan päättää ihan itse lapsilukuni eikä sitä tee puolestani kukaan srk:n johtomies.
Ap:lle ihan valtavasti voimia, rohkeutta ja johdatusta keskustelukumppanin/vertaistuen etsintään. Oletko lukenut Usko, toivo ja raskaus -teoksen? Minä aloin sen jälkeen tuntea syvää, syvää myötätuntoa jokaista tapaamaani vl-naista kohtaan (ja täällä P-Pohjanmaalla teitä tapaa). Vaikka jollekulle suurperheen äitiys/isyys olisikin kutsumus, ei se varmasti ole silti helppoa. Itse en jaksaisi sellaista elämää, olen näiden kahdenkin lapsen kanssa välillä kovilla. Ja uskon, että jos olisin syntynyt vl-perheeseen, olisin liian kiltti ja tunnollinen kyseenalaistaakseni minulle opetettuja asioita. Onneksi Jumala ei antanut minulle sellaista ristiä.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:19"]
En viisaita sanoja osaa sanoa, mutta et ole niin yksin ajatustesi kanssa kuin saatat olettaa. Aika monta kierukkaa on tullut vl:lle asennettua, osan miehet tietää, osan ei. Ainakin se on yhteisön kannalta siitä helppo ehkäisymuoto ettei sitä tarvitse käydä vähän väliä apteekista ostamassa ja riskeerata yhteisön jäsenen näkevän. Terkuin pikkukylän terkkalääkäri.
[/quote]
Näkyykö tiedoissani, että kierukka on asennettu ja ketkä kaikki tietoja pääsevät lukemaan? Meinaan mun äitini on töissä terveydenhuollossa, ja sellaisessa paikassa, että olen sielä joutunut silloin tällöin asioimaan hänen työkavereidensa potilaana. Ei hitsi, pelottaa, että ne menee lukemaan (tai jopa äitini??) niitä tietoja, ja asia tulee sit ilmi. Tai joku vl jossain tk:ssa tms. En jotenkin jaksais seistä sen kierukkapäätöksen takana ja selitellä kaikille, että miksi. Tuntuu niin henkilökohtaiselta täälläkin palstalla kertoa, että meillä on tämmöistä seksiin liittyvää ongelmaa :(
-ap
[/quote]
Y
Menet yksityiselle lähimpään isompaan kaupunkiin.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:25"]
Taivaslaulu kirja voi eksyttää uskovaisen ihmisen maailmaan. Usko on helppo kieltää mutta ei ole itsestään selvyys saako enää koskaan palaamisen armoa. Mehän elämme täällä taivasta varten ja kukaan ei tiedä elämänsä päiviä. On tärkeää joka hetki valvoa uskossa. Siksi haluan rohkaista uskomaan ja muistuttamaan itseäni sekä muita uskovaisia siitä ,että sielunvihollinen käy ympäriinsä kuin kiljuva jalopeura etsien kenet hän voisi niellä. Rukoilen sinulle Rakas Ap Jumalan varjelusta ja johdatusta elämääsi. Älä kiellä uskoasi.
[/quote]
Kiitos, johdatusta tähän tarvitaan, päädyttiin sitten mihin tahansa ratkaisuun. Ja varjelustakin elämässä tarvitsevat kaikki. Sitä vain jäin pohtimaan, että miksi väität Taivaslaulukirjan houkuttelevan maailman menoon? Kyllä siellä maailman menossakin on ongelmia, en usko, että kenelläkään on ongelmatonta elämää, eli sitten vl yhteisössä tai ei. -ap
[/quote]Taivaslaulu kirja on varmasti erittäin hyvin kirjoitettu, ei siinä mitään mut kuitenkin se 'sisältö'. Nimittäin on vaarana alkaa ajattelemaan tyyliin 'ei se niin tarkkaa ole'
Se sisältö on ristiriidassa Uskovaisten välisen rakkauden ja Jumalan tahdon mukaan
elämisen kanssa.
uskonelämälle haitaksi.
Sielunvihollinen yrittää kovasti saada näyttämään maailmassa elämisen kauniilta ja
Muistetaan hoitaa evankeliumilla toisiamme ja käydä seuroissa. Siioninlauluista sekä uskovaisten yhteydenpidosta saamme myös voimaa uskomiseen.
[/quote] sori, et varmaankaan ole kohdannut itse mitään uskonelämän kriisiä tms. Minun elämä ei ole onnellista näin. On yritetty keskustella tuttujen kanssa, käyty seuroissa ja kuunneltu siionin lauluja. Ei ne ole poistanut näitä ajatuksia, päinvastoin lisänneet kriisin kuuluvaa epäonistumisen tuntua, kun ei pysty sulattaa sitä vl ehkäisyopin ajatusta ja sitå kautta tunnen äärimmäistä epäonnistumista uskovaisena. Koska meillä on lapsettomuuttakin takana mun sairaudesta johtuen (sitä päiviteltiin kylillä vl piireissä, siis sitä lapsettomuutta) ei pitäisi käytännössä olla niin tod.näk että saatais isoa perhettä. Ja se lisää epäonnistumisen tunnetta, kun tiedän.niitä jotka sikiää vuoden parin välein ja ne jaksaa sitä silti :(
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:25"]
[/quote]
elämisen kanssa.
uskonelämälle haitaksi.
[/quote] ap lisää vielä, että kertoisitko kirjoittaja sitten ratkaisun ongelmiimme
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:19"] En viisaita sanoja osaa sanoa, mutta et ole niin yksin ajatustesi kanssa kuin saatat olettaa. Aika monta kierukkaa on tullut vl:lle asennettua, osan miehet tietää, osan ei. Ainakin se on yhteisön kannalta siitä helppo ehkäisymuoto ettei sitä tarvitse käydä vähän väliä apteekista ostamassa ja riskeerata yhteisön jäsenen näkevän. Terkuin pikkukylän terkkalääkäri. [/quote] Näkyykö tiedoissani, että kierukka on asennettu ja ketkä kaikki tietoja pääsevät lukemaan? Meinaan mun äitini on töissä terveydenhuollossa, ja sellaisessa paikassa, että olen sielä joutunut silloin tällöin asioimaan hänen työkavereidensa potilaana. Ei hitsi, pelottaa, että ne menee lukemaan (tai jopa äitini??) niitä tietoja, ja asia tulee sit ilmi. Tai joku vl jossain tk:ssa tms. En jotenkin jaksais seistä sen kierukkapäätöksen takana ja selitellä kaikille, että miksi. Tuntuu niin henkilökohtaiselta täälläkin palstalla kertoa, että meillä on tämmöistä seksiin liittyvää ongelmaa :( -ap [/quote] Y Menet yksityiselle lähimpään isompaan kaupunkiin.
[/quote]
Mielellään ei kuitenkaan lähimpään, siellä kun todennäköisesti asuu, tai ainakin asioi lestadiolaisia, he kun asuvat alueittain. Aika nopeasti on srk:n pamput asiasta tietoisia, jos joku uskonveli/sisar näkee ap:n astelevan yksityisen vastaanoton ovesta sisään.
VL:set voisivat oppia avoimuutta, että kaikista asioista pitää pystyä puhumaan. Ilman, että se automaattisesti olisi sielunvihollisesta johtuvaa. Kuinkahan moni VL on tapauskovainen, mutta ei sydämestään uskovainen?! Ei se kriittisyys ole pahasta aina. "Vain Me" -ajattelu on aivopesua! ja alistamista, että saadaan jäsenet pysymään liikkeessä.
Hei vielä 60-luvulla tuo kierukka ei ollut mikään harvinainen juttu. Vaikka suurin osa VL-perheistä oli silloinkin isoja, niin ehkäisy oli kuitenkin perheiden sisäinen juttu. Oli monia 4-6 lapsen perheitä, joissa uusia lapsia ei enää tullut n. 35 ikävuoden jälkeen. Jossain välissä sen jälkeen ehkäisystä on tehty kielletty ihan yleisellä tasolla, vaikka aikoinaan se ei kuulunut opetukseen lainkaan.
No mistäs ne pamput tietää mitä pimppivaivaa nainen yksittyisellä hoidattaa vaikka näkisi kävelevän sisään. Kai sitä uskovaisillakin voi olla esim. myoomia, päälle jääneitä vuotoja, munasarjakystia, jäkälä intiimialueella, alavatsakipuja ja tuhat muuta syytä.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 16:19"]
VL:set voisivat oppia avoimuutta, että kaikista asioista pitää pystyä puhumaan. Ilman, että se automaattisesti olisi sielunvihollisesta johtuvaa. Kuinkahan moni VL on tapauskovainen, mutta ei sydämestään uskovainen?! Ei se kriittisyys ole pahasta aina. "Vain Me" -ajattelu on aivopesua! ja alistamista, että saadaan jäsenet pysymään liikkeessä.
[/quote]
Ei oikein auennut mulle tämän kirjoituksen pointti. Alussa toivot, että vanhoillislestadiolaiset oppisivat avoimmuutta, mutta heti perään toteat, että vain me ajattelu on aivopesua. Sitähän se juurikin on ja sehän nimenomaan on lahkon koossa pitävä voima! Eiväthän he tietenkään missään oloissa halua minkäänlaista avoimuutta, vaan pitää kaikin keinoin kiinni kaikesta, millä voidaan pitää jäsenet ruodussa.
Kaikki lahkot perustuvat samaan ajatteluun, jossa kaikki muu kuin lahkon omat tiukat säännöt on äärimmäisen jyrkästi kielletty, koska ne ovat uhkana lahkolle. Niinpä lahkolaiset eristetään muusta maailmasta tiukoilla säännöillä, ettei lahko hajoaisi. Pelotteena tietysti se kaikkein kauhein, eli ikuinen kadotus.
Yksikään lahko ei tule koskaan pyrkimään avoimmuuteen vaan pikemminkin tiukentamaan sääntöjään ja lisäämään pelotteluaan. Koska maailma muuttuu ympärillä jatkuvasti avoimemmaksi, on jäsenet pidettävä siitä synnistä erossa entistä tiukemmin säännöin.
Muiden vastauksia lukematta: Mä hankkisin pillerit. SUN keho, SÄ päätät!!! Lääkäreillä on vaitiolovelvollisuus. Kukaan ei saa tietää että syöt pillereitä. Miten tämmösestä asiasta saa tehtyä tommosen numeron? Anteeksi nyt vaan.
Tätä ehkäisyasiasta taistelua ei vain voi ymmärtää sellainen jota ei lestadiolaisuuteen ole kasvatettu. Herkkä ja kaunis asia saada lapsia lahjaksi. Toisaalta suuri ja raskas taakka. Milloin on oikein ehkäistä? Enkö luota Jumalan johdatukseen sitten jos en ota lapsia enempää vastaan? Suuria vaikeita kysymyksiä.
Voi ei ihan kauheeta. Voisiko olla mahdollista saada mies ymmärtämään asioita? Kyllä sun pitää saada itse päättää halutko lapsia. Hae pillerit. Tietenkin noi terveystietokannatkin nuuskitaan, kun kaikki hoitajat pääsee niitä selaamaan. Mene viroon ottamaan kierukka. Enpä osaa parempia ratkaisuja ehdottaa. Voimia sulle.