VL-nainen purkautuu ja kaipaa tukea
Oletteko katsoneet Ylen Tuhkimotarinoita, 1/20 jakso, jossa puhutaan lestadiolaisuudesta eronneesta Minnasta? Ohjelmaa katsoessa omat elämän kipukohdat nousi pintaan, ja nyt on joitakin hetkiä tuntunut, että maailma kaatuu - vaikkakin asiat on osittain hyvin.
Olen vl perheessä kasvanut vl nainen, ollaan oltu miehen kanssa tiiviisti yhdessä 6 vuotta, tunnettu pidempään, ja naimisissa neljä vuotta. Meillä on yksi kohta vuoden ikäinen lapsi. "et kertonut tuskastasi" -lausahdus poimittu tuhkimotarinasta, joka pyörii taustalla kuvaa erittäin hyvin elämääni. En voi puhua kenellekkään ulkopuoliselle tilanteestamme:
- minua ahdistaa ajatus mahdollisesta isosta perheestä tai edes toisesta lapsesta esimerkiksi nyt (kuukautiset ovat alkaneet jo useita kuukausia sitten).
- mies ei halua ehkäistä, eilen illalla suutuspäissään sanoi, että häntä ahdistaa meidän erilaiset halut (minä en uskalla antaa itseni haluta, joten panttaan haluja, ja en siis halua seksuaalista kanssakäymistä niin usein kuin mies)
- joskus raskauspellko oli niin kova (vauvan syntymän jälkeen), että mies hermostui ja käytimme kerran kondomia. Toiste ei olla käytetty...
- ahdistaa, etten yksinkertaisesti voi uskoa siihen, että meille annettaisiin lapsia "omien voimavarojen ja jaksamisen mukaan". Ympärillä ihan lähipiiristäkin löytyy paljon tosikertomuksia näistä, että lapsia on liikaa vanhempien voimavaroihin nähden. Tiedän jo nyt, ettei minusta ole suuren perheen vanhemmaksi omasta tahdostani. Haluan kunnollisen uran ja paljon vapaa-aikaa, läsnäoloa lasten kanssa... Olen erittäin toimelias, ja tiedän, että jos haluaisin, pärjäisin suurenkin perheen pyörittäjänä organisointinikyvyn ansiosta. Edelleen haluan kuitenkin panostaa lapsen kasvatukseen, antaa aikaa ja harrastaa osittain myös omia asioita, sekä urheilla ym. mitkä ei ainakaan raskauksien puolivälien jälkeen onnistu ison mahan takia.
- olen perheen toisiksivanhin lapsi, meitä on kaksitoista lasta. Nuorin on vuoden (eli samanikäinen oman poikani kanssa). Minua ahdistaa lapsuudessani moni asia, mikä vaikuttaa siihen, etten halua omille lapsilleni samaa. Ahdistaa se, että ei saatu juuri koskaan mitään ylimääräistä, minulle kasattiin vastuuta (varsinkin isompana siivous/järjestely/leivontavastuuta). Muistan äidin monet itkut meistä lapsista, elämän rankkuudesta, hänen kiukuttelut hankalissa tilanteissa, autoritäärisen kasvatustyylin (asia on näin, kun minä sanon näin. Ei neuvotteluvaraa). Muistan äitini varoitukset naimisiinmenosta, perheen perustamisesta ym. hän jopa oikein korosti sitä, että on huono päätös ryhtyä seurustelemaan nuorena, kun perhe-elämä on niin kamalan rankkaa kasvavan perheen keskellä. Omaa mielipidettä ei saanut tuoda esille, eikä kertoa miten olisi vanhempien halunnut neuvovan/kasvattavan meitä. Toki oli meillä hyviäkin hetkiä, onnellisiakin, mutta nyt oman lapsen myötä kaikki se paha olo lapsuudesta on noussut mustaksi möykyksi sydämmelle.
- "Aivopesu" vl-liikkeen ajatuksille on ollut lapsesta asti. Nyt vasta on osannut miettiä ja kyseenalaistaa kaikkia oppeja. Minua ahdistaa suunnattomasti koko usko: uskon Jumalaan ja ajattalen, että jos lapsi syntyy ilman kastetta, hän pääsee taivaaseen. Mutta en ymmärrä esimerkiksi ehkäisykieltoa, voisiko joku raamatun valossa näyttää missä se mainitaan olevan synti?
- Pelottaa tulevaisuus ja kaikki elämän päätökset, jotka jossain muodossa tulevat tapahtumaan. Toisaalta haluaisin vain jatkaa elämää vl-yhteisön piirissä "niinkuin ennenkin" - mutta en kestä tätä joka kuukausittaista ahdistusta ja pelkoa mahdollisesta raskaudesta. Tiedän, että meidän on hankalampi saada lapsia kuin monella muulla, mutta mahdollisuus on silti olemassa. Raskauspelko aiheuttaa sen, että välttelen miestä, olen etäinen, niinkuin hän sanoo.
Luin Taivaslaulu kirjan, ja se oli lähes kuin omasta elämästäni. Ainut, että mieheni tuskin tekee kirjan päähenkilön miehen kaltaista ratkaisua.
Minua ahdistaa riittämättömyyden tunne, minusta ei ole siihen kiiltokuva vl perhe-elämään, en pysty ilolla odottamaan, milloin saan seuraavaksi tulla raskaaksi, en toivo kymmentä lasta pirtinpöydän ääreen.
Mitä teen, voisitko antaa keskusteluapua ja vinkkejä minulle?
Kommentit (438)
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:23"]
Nykyään kaikki on sähköisenä. Jos joku menee tietoja lukemaan niin siitä jää jälki. Pystyvät katsomaan mitä kansioita on luettu, esim. ehkäisyneuvolalehteä, yleislääketieteen (eli se tk-kertomus), hoitajankertomusta, mielenterveyslehti jne. Sitten ne vielä vetää siitä datasta ajoja, että onko tekstejä lukenut joku jolle ei ole tilastoituna perusteita käynnille. Jos käy kurkkukivun vuoksi sairaanhoitajan vastaanotolla niin tällä ei ole ilman erityistä syytä lupaa käydä lukenassa neuvolapuolen tekstejä. Esim. vuodeosaston hoitsu jos lukee tekstejä potilaalta, joka ei ole vuodeosastolla niin nousee esiin noissa tarkistusajoissa. Nykyään kun joutuu tilastoimaan joka käänteessä, oikeastaan kaiken muun paitsi reseptinuusinnat. Sama juttu tk-avustajilla, jos lähettävät vaikka kirjeen lääkärin pyynnöstä niin joutuvat tekemään merkinnät. Käytännössä pitäisi olla aivoton tampio, että ensinnäkin kävisi lukemassa asiaankuulumattomia tekstejä, toisekseen menisi niistä vielä juoruamaan. Tietojen luvaton selaaminen on irtisanomisperuste ja johtaa kivasti vielä syytteeseen.
Ja hormonikierukka on tosiaan oikeastaan yleensä paras hoitokeino runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin, käytetään paljon myös endometrioosin hoidossa.
Terkkalääkäri, joka toivoo sinulle rohkeutta elää sitä tietä mitä ikinä itse haluat.
[/quote]
Oliko esim. vielä 10 vuotta sitten noin tarkkaa?
"Vapauteen Kristus vapautti meidät" -Kyllä. Omassa elämässäni ne "kiljuvat jalopeurat" ovat olleet juuri kyseisestä liikkeestä. "Älä tuomitse, ettei sinuakaan tuomittaisi".
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 11:30"]
Ap lisää vielä, että haluan kyllä miestäni, ja välillä harrastamme seksiä monta kertaa päivän aikana. Pääosin muutaman kerran viikossa. Minua ahdistaa myös, etten tienaa rahaa kuin sen kotihoidontuen verran, ja en raaski ostaa juuri mitään itselle -> katkeroidun siitä, että joudun tinkimään itsestäni ja joustamaan niin paljon.
Meidän ehkä pitäisi enemmän viettää aikaa yhdessä ilman lasta (emme ole olleet kahdestaan kuin pari tuntia ilman lapsen läsnäoloa). Lisäksi omat harrastukset täytyisi taas kaivaa esiin, nykyään käymme vain kerta viikkoon harrastamassa yksistään. Mutta mikään noista ei vie pois niitä ongelmia, mitkä taustalla muhii uskonasian vuoksi.
- ap
[/quote]
Rakas ihminen. Ottamatta kantaa uskoosi, niin tuollaista se meidän tavallisten lapsiperheellisten elämäkin on. Esim.me harrastamme seksiä muutaman kerran viikossa, ihan ehkäisyn kanssa. Meitä pidättää tottumus toisiimme ja voimavarat. Omista harrastuksista olemme kynsin hampain saaneet kumpikin pidettyä yhden viikossa kiinni. Liikuntaa harrastamme kotona jos pystymme. Olin itsekin kotihoidontuella katkera, koska rahaa vain oli tosi vähän. Vähän sitä on vieläkin, koska lyhennän nyt täyden osan asuntolainasta. Tämä ei ole uskon vika, vaan oman kiltteyteni (miehen tulot ovat tuplat, mutta haluan kantaa täyden osuuteni).
Lapsia on kolme, oma usko ilman yhteisöjä antaa joskus himpun voimaa. Tsemppiä sinulle! Tee omat ratkaisusi, kanna vastuu valinnoistasi.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:35"]
Nykyään kaikki on sähköisenä. Jos joku menee tietoja lukemaan niin siitä jää jälki. Pystyvät katsomaan mitä kansioita on luettu, esim. ehkäisyneuvolalehteä, yleislääketieteen (eli se tk-kertomus), hoitajankertomusta, mielenterveyslehti jne. Sitten ne vielä vetää siitä datasta ajoja, että onko tekstejä lukenut joku jolle ei ole tilastoituna perusteita käynnille. Jos käy kurkkukivun vuoksi sairaanhoitajan vastaanotolla niin tällä ei ole ilman erityistä syytä lupaa käydä lukenassa neuvolapuolen tekstejä. Esim. vuodeosaston hoitsu jos lukee tekstejä potilaalta, joka ei ole vuodeosastolla niin nousee esiin noissa tarkistusajoissa. Nykyään kun joutuu tilastoimaan joka käänteessä, oikeastaan kaiken muun paitsi reseptinuusinnat. Sama juttu tk-avustajilla, jos lähettävät vaikka kirjeen lääkärin pyynnöstä niin joutuvat tekemään merkinnät. Käytännössä pitäisi olla aivoton tampio, että ensinnäkin kävisi lukemassa asiaankuulumattomia tekstejä, toisekseen menisi niistä vielä juoruamaan. Tietojen luvaton selaaminen on irtisanomisperuste ja johtaa kivasti vielä syytteeseen.
Ja hormonikierukka on tosiaan oikeastaan yleensä paras hoitokeino runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin, käytetään paljon myös endometrioosin hoidossa.
Terkkalääkäri, joka toivoo sinulle rohkeutta elää sitä tietä mitä ikinä itse haluat.
[/quote]
[/quote]
Silloin pyöri paljon vielä paperikansioita. Toki luvaton lukeminen oli kielletty, mutta jos löyhän moraalin omaa niin on kai se helpompi paperikansioon vaivihkaa kurkata kun ei niistä sormenjälkiäkään otettu... Nykyään saa huomautuksen, jos omat labravastaukset vaikka käy katsomassa. Ne on nämä sähköiset sormenjäljet toista maata...
Ainiin, kerran kun selvittelin niin täällä olisi yksityisellä maksanut kierukan asennus jotain 160e, jos hinnastosta katsoi erikseen ultran, asennuksen, lääkärinpalkkion, toimistomaksun jne, saaneeko könttäalennuksia sitten, kun papa-tulos olisi ennalta tiedossa ja "voimassa" +kierukan hinta. Yksityisellä voi sentään käydä vaikka missä kaupungissa.
Nimenomaan, kuten nro 26 asian kiteytti.
Tutki Raamattua, älä vanhoillislestadiolaisuuden perinnäissääntöjä. Jos olet kristitty, niin Raamattu on auktoriteettisi, ei minkään liikkeen traditiot. Tiedän, että tämä on helppo sanoa, koska en itse kuulu kyseiseen liikkeen. Tilanteesi on varmasti todella hankala, enkä tahdo kuulostaa naiivilta. Ei varmasti ole helppoa kyseenalaistaa asioita. Mutta on niin surullista, että ehkäisy yhdistetään uskoon ja taivaspaikkaan. Epäkristillistä jopa.
Jos sinun olisi tarkoitus tulla suurperheen äidiksi, varmasti tunnistaisit tuon kutsumuksen. Kuuntele sydäntäsi, ehkä sinulle on varattu jotain muuta.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:55"]
Hei AP, oletko harkinnut muunlaista kuin kemiallista perhesuunnittelutapaa? Esim. FAM (Fertility Awareness Method, käytännössä aamulämmön mittaamista ja kohdunkaulan ilman koostumuksen seuraamista? Tai Lady-Comp-ehkäisytietokonetta, joka perustuu myös aamulämpöön? Näitä metodeja käyttämällähän et suoranaisesti ehkäisisi vaan olisit vain tietoinen siitä, minä päivinä olet hedelmällinen. Sitten voit toimia tämän tiedon mukaan eli harrastaa seksiä kyseisenä päivänä tai ei. Oikein käytettynä nämä menetelmät ovat hyvin tehokkaita (jopa 98 %) eivätkä kuulu tai näy kenellekään ulkopuoliselle, edes miehellesi. Kun/jos sitten jossain vaiheessa toinen lapsi on toiveissa, samat menetelmät päinvastoin käytettynä auttavat raskaaksi tulossa. Kierron seuraamisesta on muutenkin kaikille naisille hyötyä, ehkäisyhaluista riippumatta.
[/quote]
Tiedän, että tämmöisiä menetelmiä on. (olen kuullut juurikin vl-tutuilta, että "jotkut käyttää luonnollisia keinoja ehkäisyyn kun ei muuten uskalla" ja siis nämä on ollu lähinnä kauhisteluja). Lämmönmittailu tuntuu melkoisen vaivalloiselta, ei ehkä mun juttu. Toisaalta taas, eipähän tartteis opetella hyväksyyn ehkäisyä omalle kohdalle sen syvällisemmin...
[/quote]
No kuulepa, se lämmön nopea mittaus aamuisin on aika lailla vähemmän vaivalloista kuin aviokriisi seksittömyyden vuoksi tai 10-lapsisen perheen kaitsemisen. Just sayin'.
[/quote]
Ei siihen mitään aamumittailuja tarvita (sitä paitsi ap voi jäädä siitä kiinni).
Yleensä ovulaatio on noin 14 pv menkkojen alkamisesta (muutaman päivän heitto aikaisempaan tai myöhempään, kunhan silloin ei ole yhdynässä).
Mulla ainaki on silloin vatsa tosi kipeä, tulee tosi paljon raa´an kananmunanvalkuaista muistuttavaa limaa, varsinkin kun käy pissalla ja pyyhkii, paperi oikein liukuu ja jää paljon sitä läpinäkyvää sitkeää limaa. Näin ollu jo 17-vuotiaasta. Kyllä sen ovulaation huomaa noistakin merkeistä ja tietty kalenteriin katsomalla. Eli välttää seksiä silloin just. Meillä ainaki toiminu hyvin jo 13 vuotta. Enkä ikinä ole lämpöjä mittaillu.
[/quote]
FAM:n ehkäisyteho oikein käytettynä on 98 % ja "varmojen päivien" 75 %. Päättele siitä.
Mua niin surettaa, että ihmisen (uskon)elämä voi pyöriä ehkäisyasioiden ja lapsiluvun ympärillä...Ymmärrätkö ap, että Jumala on luonut susta ainutlaatuisen ihmisen, jolla saa olla omia unelmia ja päätöksiä?? Raamatun mukaan kaikkia meistä ei ole tarkoitettu edes avioliittoon, saati sitten suurperheiden äideiksi. Mikään, MIKÄÄN ei voi erottaa sua Jumalan rakkaudesta, ei edes e-pilleri! Sä et millään lapsiluvulla voi ostaa Jumalan hyväksyntää. Sun EI TARVI.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:26"]
Eikö kierukka ole kuitenkin uskovaiselle eettisesti kestämätön ehkäisymuoto, siinä kun hedelmöitys ehtii tapahtua ja kierukka vain estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen. Tällaisena sivuhuomautuksena.
[/quote]Pelkkää alapeukkua tälle? Eikö ole ketään muuta uskovaista paikalla? Kestäisikö teillä kaikilla omatunto siis joka kuukausi keinotekoisen keskenmenon aiheuttamisen?
Hanki ehkäisy yksityiseltä ja käytä sitä vuosi pari. Mieti sitten toista lasta. Alle vuoden ikäisen kanssa on vielä niin kiinni siinä vauvassa. Tilanne helpottaa kun lapsi on n. 2 v ja osaa jo itse kaikenlaista. Harva jaksaa saada lasta vuoden välein ja pystyy huomioimaan useamman vuoden välein syntyneen tarpeet. Jos teillä on ollut lapsettomuutta ekan kohdalla niin ei kai kukaan edes ihmettele pidempää ikäeroa. Sanot vaan ettet ole tullut raskaaksi.
Ja sitä ihmettelen aina et miksi on niin kauheaa ehkäistä/ saada mahdollisesti rangaistus siitä?! Eikö lapsi/lapset ole tärkeintä? Tarkoitan et tärkeintä on jaksaa hoitaa jo olemassa olevat lapset eikä surra omaa kohtaloaan mahdollisen ehkäisyn takia. Mikään jumala ei hylkää ehkäisyn takia edes. Ja vaikka uskoisit että hylkää niin eikö ole tärkeintä olla hyvä äiti nykyiselle lapselle?
Juuri tämän takia siitä lahkosta lähdin.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:26"]
Eikö kierukka ole kuitenkin uskovaiselle eettisesti kestämätön ehkäisymuoto, siinä kun hedelmöitys ehtii tapahtua ja kierukka vain estää hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen. Tällaisena sivuhuomautuksena.
[/quote]Pelkkää alapeukkua tälle? Eikö ole ketään muuta uskovaista paikalla? Kestäisikö teillä kaikilla omatunto siis joka kuukausi keinotekoisen keskenmenon aiheuttamisen?
[/quote]
Mun omatunto ei kestäis. Olen siis uskova.
Tunnetko ketään, joka on liikkeestä lähtenyt? Sellaisen kautta voit päästä osaksi eri keskusteluryhmiä ja löytää vertaistukea. Meitä on paljon. Voimia, älä luovu unelmistasi.
VL perustuu vahvasti ihmisten sääntöihin. Raamattua on sivuseikka. Siksi ihmettelen, miksi ap aloitusviestissä kysyi Raamatun perustetta ehkäisykiellolle.
Raamatun aikoina perhe oli yhteiskunnan ydin. Lapset olivat vanhuuden turva. Tämän johdosta oli käytössä mm. lunastus. Eli jos mies kuoli, niin tämän sukulainen lunasti lesken vaimokseen. Näin lesken toimeentulo ja pärjääminen varmistettiin. Tapaus, jossa mies laski siemenensä maahan, osoitti miehen halveksivan tätä edellä mainittua järjestelyä. Siksi se oli tuomittavaa. Toisaalla Raamatussa puhutaan, miten Luoja näkee meidät yksilöinä, jo alkiona kohdussa. Mutta näistä kummastakaan ei voi tehdä johtopäätöstä, jonka mukaan ehkäisy, ts hedelmöittymisen estäminen olisi väärin.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:35"]
[/quote]
[/quote]
Oli. Voit pyytää luettelon henkilöistä, jotka ovat tietojasi katselleet. Ainakin Tampereella oli jo silloin
t. Hoitaja
Ap.
Runsaat ja kivuliaat kuukautiset ovat riittävä terveydellinen syy kierukkaan. Kerro miehellesi, että kuukautisesi ovat nyt imetyksen loppumisen jälkeen kohtuuttoman runsaat (näin käy monella) ja ehdotat kierukkaa joksikin aikaa (käyttöaika maksimissaan on viitisen vuotta, mutta aika voi olla niin pitkä kuin haluat).
Puhu asiasta miehesi kanssa. Ja käy laitattamassa se kierukka yksityisellä jossain muualla, oman kokemukseni mukaan vl-sukulaiset voivat olla uteliaita ja vaikka jäisivät
Tietojen lukemisesta kiinni jälkikäteen, vahinko osaltasi olisi jo tehty.
Tärkeintä on sinun olla hyvä ja rakastava itsellesi, olemassaolevalle lapsellesi ja miehellesi. Ehdit saada lisää lapsia myöhemmin jos niin haluatte. Monet vl:t käyttävät jaksottaista ehkäisyä (salaa) eivätkä asenteet joka puolella Suomea ole
Yhtä tuomitsevia ehkäisyn suhteen.
Ymmärrän, että päätös on vaikea. Mutta mieti, minkälainen äiti haluat olla ja millä lapsimäärärällä siihen vielä pystyt.
Ja vaikka sinulle on opetettu toisin, mieti vielä, kiinnostaako Jumalaa lasten lukumäärä perheessä vai se, miten Jumalalle tärkeitä pieniä ihmistaimia kohdellaan.
Kiitos kaikille kommenteista ja tukea antaneille tuesta! Tänä iltana on varmasti pitkä keskustelu edessä. -Ap
Tsemppiä sinulle ratkaisuusi. Tiedän että päätös ei ole helppo ja varsinkaan jos mies on vastaan. Mutta ilmiselvästi sinun olisi hyvä käyttää ehkäisyä ainakin jonkun aikaa. Eihän sen tarvitse olla lopullista.
Me olimme vaativan vauvan jälkeen niin uuvuksissa että ajateltiin että ei enää koskaan lapsia. Meni n. 3 vuotta "varmoilla päivillä" ja mulle alkoi pikkkuhiljaa tulla vauvakuume. Vuoden verran pehmittelin miestä ja sitten saimme vielä kaksi vauvaa (vaativia nekin) ja taas tuntuu ettei enää yhtään vaikka koenkin että nämäkin ovat suuria lahjoja. Mutta oikeasti tarvitsin silloin sen tauon ja jos lapsia olisi tullut hallitsemattomasti niin katastrofin ainekset olisivat olleet kasassa. Olemme siis vl:iä mutta meillä ollut sinänsä helpomaa että olemme samoilla linjoilla asiassa..
t. varttuneempi äiti
AP: se ei ole Raamatusta sellainen "opetus" että "elämä ei ana kenellekään enempää kuin jaksaa kantaa"!! olen uskova ja luen jatkuvasti Raamattua läpi, sellaista opetusta ei sieltä nouse mistään. Uskovat kuolee keskenkaiken 5-kymppisinä,olen itse nähnyt, kyllä heillä vaan voimat loppui sen syövän kanssa. Joten, Luoja luo mahdollisimman paljon sikiöitä naisen kohtuun, koska muinaisna aikoina,esim. 3000-6000 v. sitten, usea vastasyntynyt KUOLI ripuliin,tai mihin tahansa ympäri maailmaa. Sama tilanne on tänä päivänä esim.Afrikassa,jossa ei ole modernia terveydenhoitoa. lapset KUOLEVAT pieninä, tauteihin, silloinhan 6000v.sitten ei ollut rokoteohjelmia,eikä runsaasti ruokaa,vettä, ravitsevaa ruokaa, ja kaikenlaiset taudit,ja pelkkä kuume tappoi ison osan pikkulapsia,ja isompiakin.
Raamatussa EI MISSÄÄN sanota sanaakaan ehkäisystä,jo pelkästään siksi koska ehkäisy on modernin ajan tuote,ainoa keino olisi ollut pidättäytyminen,JOHON RAAMATTU KEHOTTAA! Tai keskeytetty yhdyntä,jota ei sanota synniksi missään. Ainoa paikka on mainita että Juudan poika,jonka oli määrä antaa lapsi veljensä leskelle,huijasi leskeä keskeyttämällä yhdynnän,koska tiesi ettei syntyvää lasta olisi pidetty hänen omana vaan kuolleen veljensä, ja TÄTÄ huijaamista Herra piti pahana,tuohon aikaanhan lesken eli yksinäisen naisen osa oli aivan kamala,ja hänen hengissäpysymnen riippui pokalapsien saamisesta, jotka takasivat aikuisina kodin tai huolenpidon vanhalle naiselle, jolla ei saanut olla omaisuutta eikä siten tuloja.Huijaus oli se synti, ei siemenen laskeminen maahan. Näin tämä huijari riisti yksinäiseltä leskeltä ainoan toivon paremmasta elämästä. KÄYPPÄ nyt heti papin puheella ja pyydä häntä selittämään tämä Raamatun kohta sinulle yksityisesti! He kyllä tietäävät. Ehkäisykielto ei ole kristillistä.
jos silti pelkäät "siemenenlaskemista" maahan, niin ala syömään e-pillereitä. Kehoitan kertomaan miehellesi, hän kyllä nielee sen,ja tekee omat valintansa, tai sitten mukautuu. ÄLÄ kysy,vaan ilmoita.ÄLÄ uhraa omaa hyvinvointiasi johonkin jonka vaistosi sanovat olevan huono idea tai pahaa joko sinulle, lapsellesi, tai koko perheesi hyvinvoinnille.Sinä et siitä uhrista mitän mitalia tule ikinä saamaan, sinulle vaan sanotaan että sinä sait itse valita.Ala lukemaan Raamattua.
Voi ap. Luin aloitusviestin, ja vaikken olekaan missään määrin samankaltaisessa tilanteessa enkä osaa antaa neuvoja, niin kirjoituksesi kosketti minua jotenkin selittämättömästi. Toivottavasti saat asiasi kuntoon. <3
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:55"]
Hei AP, oletko harkinnut muunlaista kuin kemiallista perhesuunnittelutapaa? Esim. FAM (Fertility Awareness Method, käytännössä aamulämmön mittaamista ja kohdunkaulan ilman koostumuksen seuraamista? Tai Lady-Comp-ehkäisytietokonetta, joka perustuu myös aamulämpöön? Näitä metodeja käyttämällähän et suoranaisesti ehkäisisi vaan olisit vain tietoinen siitä, minä päivinä olet hedelmällinen. Sitten voit toimia tämän tiedon mukaan eli harrastaa seksiä kyseisenä päivänä tai ei. Oikein käytettynä nämä menetelmät ovat hyvin tehokkaita (jopa 98 %) eivätkä kuulu tai näy kenellekään ulkopuoliselle, edes miehellesi. Kun/jos sitten jossain vaiheessa toinen lapsi on toiveissa, samat menetelmät päinvastoin käytettynä auttavat raskaaksi tulossa. Kierron seuraamisesta on muutenkin kaikille naisille hyötyä, ehkäisyhaluista riippumatta.
[/quote]
Tiedän, että tämmöisiä menetelmiä on. (olen kuullut juurikin vl-tutuilta, että "jotkut käyttää luonnollisia keinoja ehkäisyyn kun ei muuten uskalla" ja siis nämä on ollu lähinnä kauhisteluja). Lämmönmittailu tuntuu melkoisen vaivalloiselta, ei ehkä mun juttu. Toisaalta taas, eipähän tartteis opetella hyväksyyn ehkäisyä omalle kohdalle sen syvällisemmin...
[/quote]
No kuulepa, se lämmön nopea mittaus aamuisin on aika lailla vähemmän vaivalloista kuin aviokriisi seksittömyyden vuoksi tai 10-lapsisen perheen kaitsemisen. Just sayin'.
[/quote]
Ei siihen mitään aamumittailuja tarvita (sitä paitsi ap voi jäädä siitä kiinni).
Yleensä ovulaatio on noin 14 pv menkkojen alkamisesta (muutaman päivän heitto aikaisempaan tai myöhempään, kunhan silloin ei ole yhdynässä).
Mulla ainaki on silloin vatsa tosi kipeä, tulee tosi paljon raa´an kananmunanvalkuaista muistuttavaa limaa, varsinkin kun käy pissalla ja pyyhkii, paperi oikein liukuu ja jää paljon sitä läpinäkyvää sitkeää limaa. Näin ollu jo 17-vuotiaasta. Kyllä sen ovulaation huomaa noistakin merkeistä ja tietty kalenteriin katsomalla. Eli välttää seksiä silloin just. Meillä ainaki toiminu hyvin jo 13 vuotta. Enkä ikinä ole lämpöjä mittaillu.