Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VL-nainen purkautuu ja kaipaa tukea

Vierailija
09.03.2015 |

Oletteko katsoneet Ylen Tuhkimotarinoita, 1/20 jakso, jossa puhutaan lestadiolaisuudesta eronneesta Minnasta? Ohjelmaa katsoessa omat elämän kipukohdat nousi pintaan, ja nyt on joitakin hetkiä tuntunut, että maailma kaatuu - vaikkakin asiat on osittain hyvin. 

Olen vl perheessä kasvanut vl nainen, ollaan oltu miehen kanssa tiiviisti yhdessä 6 vuotta, tunnettu pidempään, ja naimisissa neljä vuotta. Meillä on yksi kohta vuoden ikäinen lapsi. "et kertonut tuskastasi" -lausahdus poimittu tuhkimotarinasta, joka pyörii taustalla kuvaa erittäin hyvin elämääni. En voi puhua kenellekkään ulkopuoliselle tilanteestamme:

- minua ahdistaa ajatus mahdollisesta isosta perheestä tai edes toisesta lapsesta esimerkiksi nyt (kuukautiset ovat alkaneet jo useita kuukausia sitten). 

- mies ei halua ehkäistä, eilen illalla suutuspäissään sanoi, että häntä ahdistaa meidän erilaiset halut (minä en uskalla antaa itseni haluta, joten panttaan haluja, ja en siis halua seksuaalista kanssakäymistä niin usein kuin mies)

- joskus raskauspellko oli niin kova (vauvan syntymän jälkeen), että mies hermostui ja käytimme kerran kondomia. Toiste ei olla käytetty...

- ahdistaa, etten yksinkertaisesti voi uskoa siihen, että meille annettaisiin lapsia "omien voimavarojen ja jaksamisen mukaan". Ympärillä ihan lähipiiristäkin löytyy paljon tosikertomuksia näistä, että lapsia on liikaa vanhempien voimavaroihin nähden. Tiedän jo nyt, ettei minusta ole suuren perheen vanhemmaksi omasta tahdostani. Haluan kunnollisen uran ja paljon vapaa-aikaa, läsnäoloa lasten kanssa... Olen erittäin toimelias, ja tiedän, että jos haluaisin, pärjäisin suurenkin perheen pyörittäjänä organisointinikyvyn ansiosta. Edelleen haluan kuitenkin panostaa lapsen kasvatukseen, antaa aikaa ja harrastaa osittain myös omia asioita, sekä urheilla ym. mitkä ei ainakaan raskauksien puolivälien jälkeen onnistu ison mahan takia. 

- olen perheen toisiksivanhin lapsi, meitä on kaksitoista lasta. Nuorin on vuoden (eli samanikäinen oman poikani kanssa). Minua ahdistaa lapsuudessani moni asia, mikä vaikuttaa siihen, etten halua omille lapsilleni samaa. Ahdistaa se, että ei saatu juuri koskaan mitään ylimääräistä, minulle kasattiin  vastuuta (varsinkin isompana siivous/järjestely/leivontavastuuta). Muistan äidin monet itkut meistä lapsista, elämän rankkuudesta, hänen kiukuttelut hankalissa tilanteissa, autoritäärisen kasvatustyylin (asia on näin, kun minä sanon näin. Ei neuvotteluvaraa). Muistan äitini varoitukset naimisiinmenosta, perheen perustamisesta ym. hän jopa oikein korosti sitä, että on huono päätös ryhtyä seurustelemaan nuorena, kun perhe-elämä on niin kamalan rankkaa kasvavan perheen keskellä. Omaa mielipidettä ei saanut tuoda esille, eikä kertoa miten olisi vanhempien halunnut neuvovan/kasvattavan meitä. Toki oli meillä hyviäkin hetkiä, onnellisiakin, mutta nyt oman lapsen myötä kaikki se paha olo lapsuudesta on noussut mustaksi möykyksi sydämmelle. 

- "Aivopesu" vl-liikkeen ajatuksille on ollut lapsesta asti. Nyt vasta on osannut miettiä ja kyseenalaistaa kaikkia oppeja. Minua ahdistaa suunnattomasti koko usko: uskon Jumalaan ja ajattalen, että jos lapsi syntyy ilman kastetta, hän pääsee taivaaseen. Mutta en ymmärrä esimerkiksi ehkäisykieltoa, voisiko joku raamatun valossa näyttää missä se mainitaan olevan synti?

- Pelottaa tulevaisuus ja kaikki elämän päätökset, jotka jossain muodossa tulevat tapahtumaan. Toisaalta haluaisin vain jatkaa elämää vl-yhteisön piirissä "niinkuin ennenkin" - mutta en kestä tätä joka kuukausittaista ahdistusta ja pelkoa mahdollisesta raskaudesta. Tiedän, että meidän on hankalampi saada lapsia kuin monella muulla, mutta mahdollisuus on silti olemassa. Raskauspelko aiheuttaa sen, että välttelen miestä, olen etäinen, niinkuin hän sanoo. 

Luin Taivaslaulu kirjan, ja se oli lähes kuin omasta elämästäni. Ainut, että mieheni tuskin tekee kirjan päähenkilön miehen kaltaista ratkaisua. 

Minua ahdistaa riittämättömyyden tunne, minusta ei ole siihen kiiltokuva vl perhe-elämään, en pysty ilolla odottamaan, milloin saan seuraavaksi tulla raskaaksi, en toivo kymmentä lasta pirtinpöydän ääreen. 

Mitä teen, voisitko antaa keskusteluapua ja vinkkejä minulle? 

Kommentit (438)

Vierailija
41/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et muuta heti voi, tämän kikan voit toteuttaa heti:

Jos tunnet kiertosi hyvin, älä ole yhdynnässä ovulaation ajankohtana. Se tepsii aika pitkälle. Miehelle ei muuten tarvi kertoa, että sulla olis just silloin ovulaatio

Vierailija
42/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP, oletko harkinnut muunlaista kuin kemiallista perhesuunnittelutapaa? Esim. FAM (Fertility Awareness Method, käytännössä aamulämmön mittaamista ja kohdunkaulan ilman koostumuksen seuraamista? Tai Lady-Comp-ehkäisytietokonetta, joka perustuu myös aamulämpöön? Näitä metodeja käyttämällähän et suoranaisesti ehkäisisi vaan olisit vain tietoinen siitä, minä päivinä olet hedelmällinen. Sitten voit toimia tämän tiedon mukaan eli harrastaa seksiä kyseisenä päivänä tai ei. Oikein käytettynä nämä menetelmät ovat hyvin tehokkaita (jopa 98 %) eivätkä kuulu tai näy kenellekään ulkopuoliselle, edes miehellesi. Kun/jos sitten jossain vaiheessa toinen lapsi on toiveissa, samat menetelmät päinvastoin käytettynä auttavat raskaaksi tulossa. Kierron seuraamisesta on muutenkin kaikille naisille hyötyä, ehkäisyhaluista riippumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:19"]

En viisaita sanoja osaa sanoa, mutta et ole niin yksin ajatustesi kanssa kuin saatat olettaa. Aika monta kierukkaa on tullut vl:lle asennettua, osan miehet tietää, osan ei. Ainakin se on yhteisön kannalta siitä helppo ehkäisymuoto ettei sitä tarvitse käydä vähän väliä apteekista ostamassa ja riskeerata yhteisön jäsenen näkevän. Terkuin pikkukylän terkkalääkäri.

[/quote]

Näkyykö tiedoissani, että kierukka on asennettu ja ketkä kaikki tietoja pääsevät lukemaan? Meinaan mun äitini on töissä terveydenhuollossa, ja sellaisessa paikassa, että olen sielä joutunut silloin tällöin asioimaan hänen työkavereidensa potilaana. Ei hitsi, pelottaa, että ne menee lukemaan (tai jopa äitini??) niitä tietoja, ja asia tulee sit ilmi. Tai joku vl jossain tk:ssa tms. En jotenkin jaksais seistä sen kierukkapäätöksen takana ja selitellä kaikille, että miksi. Tuntuu niin henkilökohtaiselta täälläkin palstalla kertoa, että meillä on tämmöistä seksiin liittyvää ongelmaa :( 

-ap
[/quote]
Pitää olla syy mennä katsomaan terveystietojasi, ja jos käy ilman syytä, syyllistyy virkavirheeseen. En usko että kovin moni uskaltais. Aina jää jälki kun käy tiedoissa. Mutta voithan käydä yksityisellä lääkäriasemalla.

Vierailija
44/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:55"]

Jos et muuta heti voi, tämän kikan voit toteuttaa heti:

Jos tunnet kiertosi hyvin, älä ole yhdynnässä ovulaation ajankohtana. Se tepsii aika pitkälle. Miehelle ei muuten tarvi kertoa, että sulla olis just silloin ovulaatio

[/quote]

Muuten hyvä, mutta mies tietää mun ovulaatioajankohdat ym. paremmin kuin minä. Siis ei kyllä mun tuntemuksia tiedä, tai limoja tms. Mutta joka kuukausi sanoo niinä ovulaatiokipupäivinä, että "eikös sulla oo ovulaatio tässä näinä päivinä". Raskaana ollessa mies oli se, joka ties mikä rv on menossa, mua ei niinkään kiinnostanut :D

Vierailija
45/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, rakas ihminen<3 Mikään ei ole pahempaa, kuin elää kahden pelon välissä. Sinulla ne ovat raskaudenpelko ja helvetinpelko, isoja mörköjä molemmat. Oletkin jo omatoimisesti etsinyt vertaistukea, hyvä! Ihan ensiavuksi suosittelisin sinua tutustumaan luonnolliseen ehkäisyyn, noilla sanoilla löytyy asiasta paljon tietoa. Sitten, kun olet varmempi näkemyksistäsi ja haluistasi, voit perehtyä muihin ehkäisymuotoihin. En ihmettele yhtään, jos et luotakaan siihen "jaksamisen mukaan" -ajatukseen, piireissä kun olet vielä. Haluaisitko siis kieltää uskosi? Onko siihen muita esteitä, kuin miehesi ja pelkosi? -ex-vl-

Vierailija
46/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP, oletko harkinnut muunlaista kuin kemiallista perhesuunnittelutapaa? Esim. FAM (Fertility Awareness Method, käytännössä aamulämmön mittaamista ja kohdunkaulan ilman koostumuksen seuraamista? Tai Lady-Comp-ehkäisytietokonetta, joka perustuu myös aamulämpöön? Näitä metodeja käyttämällähän et suoranaisesti ehkäisisi vaan olisit vain tietoinen siitä, minä päivinä olet hedelmällinen. Sitten voit toimia tämän tiedon mukaan eli harrastaa seksiä kyseisenä päivänä tai ei. Oikein käytettynä nämä menetelmät ovat hyvin tehokkaita (jopa 98 %) eivätkä kuulu tai näy kenellekään ulkopuoliselle, edes miehellesi. Kun/jos sitten jossain vaiheessa toinen lapsi on toiveissa, samat menetelmät päinvastoin käytettynä auttavat raskaaksi tulossa. Kierron seuraamisesta on muutenkin kaikille naisille hyötyä, ehkäisyhaluista riippumatta.

[/quote]

Tiedän, että tämmöisiä menetelmiä on. (olen kuullut juurikin vl-tutuilta, että "jotkut käyttää luonnollisia keinoja ehkäisyyn kun ei muuten uskalla" ja siis nämä on ollu lähinnä kauhisteluja). Lämmönmittailu tuntuu melkoisen vaivalloiselta, ei ehkä mun juttu. Toisaalta taas, eipähän tartteis opetella hyväksyyn ehkäisyä omalle kohdalle sen syvällisemmin...

Vierailija
47/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 12:59"]

Voi, rakas ihminen<3 Mikään ei ole pahempaa, kuin elää kahden pelon välissä. Sinulla ne ovat raskaudenpelko ja helvetinpelko, isoja mörköjä molemmat. Oletkin jo omatoimisesti etsinyt vertaistukea, hyvä! Ihan ensiavuksi suosittelisin sinua tutustumaan luonnolliseen ehkäisyyn, noilla sanoilla löytyy asiasta paljon tietoa. Sitten, kun olet varmempi näkemyksistäsi ja haluistasi, voit perehtyä muihin ehkäisymuotoihin. En ihmettele yhtään, jos et luotakaan siihen "jaksamisen mukaan" -ajatukseen, piireissä kun olet vielä. Haluaisitko siis kieltää uskosi? Onko siihen muita esteitä, kuin miehesi ja pelkosi? -ex-vl-

[/quote]

Kaippa tää on sit uskonkieltämisen halua, kun en mielelläni halua itseäni vanhoillislestadiolaiseksi luokitella, vai? Niin kuin aikaisemmin kirjoitin, uskon Jumalaan, anteeksi antoon, kaste asiaan vl opin mukaan (eli jos lapsi kuolee ennen kastetta, pääsee taivaaseen)... En pidä hyvänä seksuaalisen/väkivaltaisen sisällön kuuntelemista musiikin muodossa, katselemista ohjelmien/elokuvien muodossa tms. Ainoa asia, mikä oikein ahdistaa, on tuo lapsiasia. Miksi pitää tehdä jotain järjenvastaisesti? 

Vierailija
48/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi miettiä tulevia lapsiaan. Tulee niitä sitten 1 tai 20. Jos äidilläsi oli ahdistusta yms, ja sinulla on ahdistusta lapsiasiasta, tahdotko että lapsesi kärsivät saman. Nyt lopetat sen aivopeseytymisen ja eroat yhteisöstä. Jos tosissasi ilman pelkoa uskot edelleen jumalaan, niin varmasti jumala ymmärtää ja voit edelleen käydä kirkossa, rukoilemassa yms. Mutta älä tuhoa itseäsi ja lapsiasi ahdasmielisessä ja erittäin suvaitsemattomassa yhteisössä! Tsemppiä! Voisimpa mä auttaa jotenkin

Vierailija
49/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:01"]

[/quote]

Tiedän, että tämmöisiä menetelmiä on. (olen kuullut juurikin vl-tutuilta, että "jotkut käyttää luonnollisia keinoja ehkäisyyn kun ei muuten uskalla" ja siis nämä on ollu lähinnä kauhisteluja). Lämmönmittailu tuntuu melkoisen vaivalloiselta, ei ehkä mun juttu. Toisaalta taas, eipähän tartteis opetella hyväksyyn ehkäisyä omalle kohdalle sen syvällisemmin...

[/quote]

No kuulepa, se lämmön nopea mittaus aamuisin on aika lailla vähemmän vaivalloista kuin aviokriisi seksittömyyden vuoksi tai 10-lapsisen perheen kaitsemisen. Just sayin'.

Vierailija
50/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä tuo kuulostaa: uskonkieltämisen halulta, siis, jos et itseäsi vanhoillislestadiolaiseksi tunne. Minä uskon noihin samoihin asioihin ja etsin pitkään uutta "hengellistä kotia" vl:stä luopuessani, mutta lopulta ymmärsin, että se koti voi olla myös omassa sydämessä. Jumala ei luokittele ihmisiä oikeasti sen ulkokultaisuuden mukaan, Hän näkee suoraan sydämeen. Älä suotta tunne huonoa omatuntoa ajatuksistasi! Sinähän parhaiten oman jaksamisesi tason tiedät. Oletko koettanut rukoilla opastusta? Usein ne rukousten vastaukset saattavat olla yllättäviä ja vl-opin vastaisiakin, mutta itse luotin enemmän niihin, kuin aivopesuun. Voimia!<3 -ex-vl-

Vierailija
51/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on valintoja. Olet uskosta huolimatta aikuinen ihminen ja sinulla on vastuu itsestäsi ja omasta hyvinvoinnistasi. Jokainen lapsi ansaitsee syntyä tähän maailmaan haluttuna. Joten tilaa aika yksityiselle gynelle ja hoida ehkäisy kuntoon. Jos joku alkaa sinun yksityisiä terveystietojasi kertoilla jossain niin tietenkin teet virallisen valituksen...vaikka kyseessä olisi äitisi. 

Ja muista että varmasti osa niistä ystävistäsikin käyttää ehkäisyä mutta eivät vain sitä kerro...eikä tarvitsekaan koska se on yksityisasia mutta tämä salailu estää oikean ja aidon vertaistuen.

Vierailija
52/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja koita nyt ymmärtää että helppohan se vl-miesten on tuomita ja ottaa "akkojen valitukset" paskapuheina koska ne miehet eivät ole raskaana eivätkä synnytä. Eikä se lapsiliuta estä miestä opiskelemasta, ei estä saamasta hyvää ja mielenkiintoista työtä, ei estä luomasta uraa, ei estä harrastamasta ym ym. 

Vierailija
53/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies olisi raskaana ja synnyttäisi niin EI olisi ehkäisykieltoa.

Vierailija
54/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki on sähköisenä. Jos joku menee tietoja lukemaan niin siitä jää jälki. Pystyvät katsomaan mitä kansioita on luettu, esim. ehkäisyneuvolalehteä, yleislääketieteen (eli se tk-kertomus), hoitajankertomusta, mielenterveyslehti jne. Sitten ne vielä vetää siitä datasta ajoja, että onko tekstejä lukenut joku jolle ei ole tilastoituna perusteita käynnille. Jos käy kurkkukivun vuoksi sairaanhoitajan vastaanotolla niin tällä ei ole ilman erityistä syytä lupaa käydä lukenassa neuvolapuolen tekstejä. Esim. vuodeosaston hoitsu jos lukee tekstejä potilaalta, joka ei ole vuodeosastolla niin nousee esiin noissa tarkistusajoissa. Nykyään kun joutuu tilastoimaan joka käänteessä, oikeastaan kaiken muun paitsi reseptinuusinnat. Sama juttu tk-avustajilla, jos lähettävät vaikka kirjeen lääkärin pyynnöstä niin joutuvat tekemään merkinnät. Käytännössä pitäisi olla aivoton tampio, että ensinnäkin kävisi lukemassa asiaankuulumattomia tekstejä, toisekseen menisi niistä vielä juoruamaan. Tietojen luvaton selaaminen on irtisanomisperuste ja johtaa kivasti vielä syytteeseen.

Ja hormonikierukka on tosiaan oikeastaan yleensä paras hoitokeino runsaisiin ja kivuliaisiin kuukautisiin, käytetään paljon myös endometrioosin hoidossa. 

Terkkalääkäri, joka toivoo sinulle rohkeutta elää sitä tietä mitä ikinä itse haluat.

Vierailija
55/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaslaulu kirja voi eksyttää uskovaisen ihmisen maailmaan.

Usko on helppo kieltää mutta ei ole itsestään selvyys saako enää koskaan palaamisen armoa. Mehän elämme täällä taivasta varten ja kukaan ei tiedä elämänsä päiviä. On tärkeää joka hetki valvoa uskossa.

Siksi haluan rohkaista uskomaan ja
muistuttamaan itseäni sekä muita uskovaisia siitä ,että sielunvihollinen käy ympäriinsä kuin
kiljuva jalopeura etsien kenet hän voisi niellä.

Rukoilen sinulle Rakas Ap Jumalan varjelusta
ja johdatusta elämääsi. Älä kiellä uskoasi.

Vierailija
56/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapauteen Kristus vapautti meidät.

Vierailija
57/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon että saat hyvälä keslusteluapua ja neuvoja. Toivon, että miehesi ymmärtää tilanteesi. Sinulla ei ole nyt voimavaroja uuteen raskauteen, äitiyden tehtävään. Kunnioita tätä oloa. Varmaan joudut myös tekemään surutyötä tämän johdosta. Mutta olet itse vastuussa omasta elämästäsi ja omista päätöksistäsi. Sinun ei tarvitse miettiä mitä muut niistä ajattelee. Toimi niinkuin tässä tilanteessa on oikein!

Vierailija
58/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2015 klo 13:25"]

Taivaslaulu kirja voi eksyttää uskovaisen ihmisen maailmaan. Usko on helppo kieltää mutta ei ole itsestään selvyys saako enää koskaan palaamisen armoa. Mehän elämme täällä taivasta varten ja kukaan ei tiedä elämänsä päiviä. On tärkeää joka hetki valvoa uskossa. Siksi haluan rohkaista uskomaan ja muistuttamaan itseäni sekä muita uskovaisia siitä ,että sielunvihollinen käy ympäriinsä kuin kiljuva jalopeura etsien kenet hän voisi niellä. Rukoilen sinulle Rakas Ap Jumalan varjelusta ja johdatusta elämääsi. Älä kiellä uskoasi.

[/quote]

Kiitos, johdatusta tähän tarvitaan, päädyttiin sitten mihin tahansa ratkaisuun. Ja varjelustakin elämässä tarvitsevat kaikki. Sitä vain jäin pohtimaan, että miksi väität Taivaslaulukirjan houkuttelevan maailman menoon? Kyllä siellä maailman menossakin on ongelmia, en usko, että kenelläkään on ongelmatonta elämää, eli sitten vl yhteisössä tai ei. -ap

Vierailija
59/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuulostaa siltä ettei sinulla ole tällä hetkellä voimavaroja uuteen äitiyden tehtävään. Itse tiedät parhaiten.
T. 71

Vierailija
60/438 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia paljon! T. Vastaavaa kokenut