Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä?

Vierailija
05.12.2021 |

Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä? En tarkoita nyt varsinaisesti mitään värejä, koska niitä on aina helppo tuoda lisää tai poistaa, vaa jotain vähän pysyvämpiä.

Mä en ymmärrä tätä, että miksi keittiö ei saa näyttää keittiöltä, vaan pitää näyttää siltä, että olisi vaatekaapit keittiössä.

Meillä on aina keittiön tasot täysin tyhjät kahvinkeitintä lukuunottamatta, joten en tarvitse mitään aamiaiskaappeja tai vaatekaappeja keittiööni. Keittiö saa mun mielestä näyttää keittiöltä. Rakennamme nyt uutta taloa ja astianpesukoneen haluan integroituna, mutta muuten mun mielestä keittiö saa ihan näyttää keittiöltä. Mainittakoon vielä, että olen hyvin minimalistisen ja pelkistetyn tyylin ystävä kyllä noin muuten.

Kommentit (1433)

Vierailija
1081/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saarekkeessa on lyhyelle ihmiselle se hyvä puoli, että sen alla oleva säilytystila on helposti käytettävissä, toisin kuin ylähyllyt, jotka jäävät aina tyhjiksi tai niillä säilytetään jotain kerran vuodessa tarvittavaa joulukoristetta. Ja muuten keittiössä nimenomaan alhaalla olevaa säilytystilaa on vähän, kun uuni, apk ja vesipisteet vievät kaikki oman tilansa.

Aamiaiskaappi taas on ajatuksena vähän hassu, mutta jos hyllyjen mittasuhteet on suunniteltu siten, että sen taakse saa kaikki erilaiset kodinkoneet piiloon, niin se on kätevämpi kuin kodinkoneiden tunkeminen muihin kaappeihin. Varsinaiset aamiaistarpeet saa kyllä yhtä helposti minkä tahansa oven takaa.

Itse en ymmärrä lattiasta kattoon lasisia ikkunoita ja parvekkeita. Tai ymmärrän, että ne näyttävät hyviltä, mutta käytännössä suunnitellaan rakenteita, joiden eteen asukkaat ensi tekonaan joutuvat kehittämään näkösuojat, jotka harvoin näyttävät yhtä hyvältä kuin jos näkösuoja olisi mietitty jo suunnittelupöydällä.

Ihmetyttää aina tuo lyhyyteen viittaaminen. Ei kai sinne ylimmille hyllyille kukaan alle 190 senttinen yllä. Itse en pidä itseäni lyhyenä näin 164 senttisenä mutta en silti yllä ylimmille hyllyille.

Vierailija
1082/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylivoimaisesti pahin VIRHE on ikkunattomat kylpyhuoneet. Suomalainen erityis ominaisuus. Muualla on jopa useita ikkunoita, suuria ikkunoita ja luonnonvaloa. Suomessa kylppäri sijoitetaan pimeään komeroon. Arkkitehtien pitää nyt pikaisesti ottaa itseään niskasta kiinni ja korjata tämä kansallinen ongelma.

Se nyt vaan on tosiasia, että niitä taloja suunnitellaan Suomessa usein pienille tonteille ja yleensä mahdollisimman kustannustehokkaasti. Kylpyhuone on usein se ainoa, joka voi olla ilman ikkunaa ja siksi se sijoitetaan huoneiden keskelle. Tai sittten täytyy kasvattaa taloa isoksi, jolloin tulee rakennus- ja ylläpitokustannukset vastaan. Täällä on kaikki niin kallista, että jostain on tingittävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1083/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittiön saareke on aivan kamala. Purkaisin sen heti, jos asunnossani olisi saareke.

Meillä se on keittiön keskipiste missä tapahtuu! Sen päällä valmistellaan ruoanlaittoa, pilkotaan ja pienitään. Siinä leivotaan. Siinä tehdään monenlaista keittiössä tapahtuvia asioita. Jatkuvasti käytössä. Lähes kaikki tärkeimmät kätevästi saarekkeen säilytystiloissa heti esille otettavissa.

Ja tuo keskipiste on ilmeisesti siksi, että loput keittiöstä on ns. keittiöseinää. Ei yläkaappeja, ei muita työtasoja..

Kyllä meillä on saarekkeen lisäksi ihan normaali keittiö, on ylä- ja alakaapit, paljon työtasoja, normaalit kodin laitteet.

Vierailija
1084/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keittiön saareke on aivan kamala. Purkaisin sen heti, jos asunnossani olisi saareke.

Meillä se on keittiön keskipiste missä tapahtuu! Sen päällä valmistellaan ruoanlaittoa, pilkotaan ja pienitään. Siinä leivotaan. Siinä tehdään monenlaista keittiössä tapahtuvia asioita. Jatkuvasti käytössä. Lähes kaikki tärkeimmät kätevästi saarekkeen säilytystiloissa heti esille otettavissa.

Pilkkomista ja ruuanlaittoa varten on yleensä keittiössä kaappien alla olevat työpöydät. Ja kaapeissa on tilaa työtarvikkeille. Miksi pitää siis olla keskellä lattiaa erikseen paljon tilaavievä hökötys näille työtarvikkeille ja työskentelylle? Veikkaan, että jonkin ajan kuluttua ei kukaan halua keittiöönsä tätä "saareketta".

Tässä meidän talossa saareke on ollut talon rakentamisesta saakka eli vuodesta 1997, normaalit ylä- ja alakaapit on, ja paljon muutkin työtilaa saarekkeen lisäksi.

Vierailija
1085/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmaan jo tullut, mutta ne ihme heinätupot tms. maljakossa pölyä keräämässä. Mustat talot, kun ilmastonmuutos vaan etenee.

Vierailija
1086/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustat keittiöt ja viha kuivauskaappeja kohtaan. Itse en ainakaan jaksa kuivata tiskejä käsin tai halua mitään kuivaustelineitä pöydille tilaa viemään. Ainakin kattilat ja paistinpannut pesen käsin, kun menevät helposti pilalle konepesussa.

Minäkin, mutta samalla kuivaan ne ja laitan paikoilleen. Paistinpannu on aina hellan päällä kun joka päivä käytän, kattila menee laatikkoon.

Joillakin meistä on enemmän kuin yksi paistinpannu ja kattila.

Meillä 7 kattilaa, 7 erilaista paistinpannua, 6 uunipataa ja vuokaa, 12 erilaista uunipeltiä, 14 erilaista leipä- ja kakkuvuokaa ja paljon muuta. Tilaa tarvitaan, ja kaikille tavaroille paikka mistä helppo ottaa.

Vierailija
1087/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panettaa -teksti isolla makuuhuoneessa sängyn yläpuolella.

Vierailija
1088/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustat keittiöt ja viha kuivauskaappeja kohtaan. Itse en ainakaan jaksa kuivata tiskejä käsin tai halua mitään kuivaustelineitä pöydille tilaa viemään. Ainakin kattilat ja paistinpannut pesen käsin, kun menevät helposti pilalle konepesussa.

Minäkin, mutta samalla kuivaan ne ja laitan paikoilleen. Paistinpannu on aina hellan päällä kun joka päivä käytän, kattila menee laatikkoon.

Meillä 7 kattilaa, 7 erilaista paistinpannua, 6 uunipataa ja vuokaa, 12 erilaista uunipeltiä, 14 erilaista leipä- ja kakkuvuokaa ja paljon muuta. Tilaa tarvitaan, ja kaikille tavaroille paikka mistä helppo ottaa.

Moi hamsteri

Vierailija
1089/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi hamsteri

En koe olevani hamsteri, koska nämä kaikki ovat käytössä. Esim. paistinpannuista kaksi on letunpaistoa varten, yksi on kalalle jne. Eri kattiloissa tehdään eri asioita, ja ne ovat tavallaan arkisessa käytössä löytäneet käyttötarkoituksensa. En hauduta aamupuuroa viiden litran kattilassa, vaan pienessä kasarissa. Uunipellitkin ovat "löytäneet" oman käyttötarkoituksensa. Minun ei koskaan tarvitse miettiä mitä teen missäkin keittiöastiassa vaikka väkimäärä vaihtelisi 1-20 välillä. Oikeasti minulla ei ole mitään ylimääräistä kaapeissa.

Vierailija
1090/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se saunasta näkymä WC pöntölle on oksettavin ja yllättävän suosittu trendi. Sauna oli aikoinaan pyhä paikka...

Se johtuu siitä, että vesiputket ja viemärit vedetään märkätiloihin, joihin saunakin kuuluu, niin siihenpä se pönttökin sitten laitetaan.  Harvalla on varaa erillisiin vessoihin juuri tuon putkituksen takia.

Suurin syy on se, että wc:ssä pitää nykymääräysten mukaan mahtua kääntymään pyörätuolilla. Erilliseen wc:hen menisi tämän vuoksi aika paljon ”ylimääräistä” tilaa joka on taas pois oleskelu- ja makuutiloista. Pesuhuone on jo valmiiksi sen kokoinen että siinä mahtuu tarvittaessa p-tuolilla toimimaan, joten siksi se pönttö sinne laitetaan.

Pitääkö nykymääräysten mukaan olla myös hissi toisesta kerroksesta alkaen?  Muutenhan tuoossa pyörätuolimääräyksessä ei ole mitään järkeä.  Miten se pyörätuolilla liikkuja sinne kerroksiin edes pääsee.

Oli järkeä tai ei, mutta sellaiset on nykyiset esteettömyysmääräykset. https://www.rakennusteollisuus.fi/Ajankohtaista/Tiedotteet1/2017/asetus…

Kiva että noita on näköjään päivitetty. Meillä on ennen 2018 rakennettu omakotitalo jossa 2 kerroksessa on esteetön hehtohallivessa, vaikka yläkertaan ei pääse pyörätuolilla ja alakerrassa on jo toinen jättihallivessa. Olisi kiva käyttää nekin neliöt vaikka isompaan varastoon/vaatehuoneeseen, mutta mukava tietää että jos satun vaikka halvaantumaan ja olen niin varakas että minulla on pyörätuoli joka kerroksessa, mahdun käyttämään jokaista vessamme. Ennen sitä voin vaikka säilyttää perheen juhlavaatteita vessanpöntön vieressä!

Vierailija
1091/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalistisuus ilman kodikkuutta.

Jotkut menevät äärimmäisyyteen.

Huoneessa ei ole, kuin puhdas hehkulamppu, patja nurkassa, mukeja, lautasia jne, jokaista max 2.

Hehkutetaan ei ahdista enää. Minkälainen on ihmisen mieli, jos 3 kuppia kaapissa ahdistaa ja rauha tulee, kun mukeja on enää 2 ?

Kun aloitin karsimisen, siinä meni lopulta yli 2 v.

Enää ei löydy mitään ylimääräistä.

Meillä kun käy joku ensimmäistä kertaa, oikeastaan aina sanotaan onpa meillä tyhjää. Etenkin, kaapit ovat lähes tyhjiä.

Vierailija
1092/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauna asunnossa viemässä neliöitä, jos taloyhtiössä on yhteinen saunatilat. No, en ole saunomisen ystävä muutenkaan.0

Vierailija
1093/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on saarekkeen lisäksi myös niemeke. Mitä siihen sanotte?

Vierailija
1094/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylivoimaisesti pahin VIRHE on ikkunattomat kylpyhuoneet. Suomalainen erityis ominaisuus. Muualla on jopa useita ikkunoita, suuria ikkunoita ja luonnonvaloa. Suomessa kylppäri sijoitetaan pimeään komeroon. Arkkitehtien pitää nyt pikaisesti ottaa itseään niskasta kiinni ja korjata tämä kansallinen ongelma.

Kuka haluaa käydä suihkussa jonkun ison ikkunan edessä? Kyllä ne kylppärin ikkunat on pienet ihan syystä. Ehkä jossain korvessa voisi olla isot ikkunat, mutta ei kaupungissa. Tosin harvemmin olen nähnyt omakotitalon kylppäriä jossa ei olisi ollenkaan ikkunaa. Rivareissa ja kerrostaloissa useammin, koska jonkun huoneen vaan pitää olla myös sitä naapurin seinää vasten, ja mieluummin ne ikkunat ottaa esim makuuhuoneeseen tai keittiöön.

Vierailija
1095/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan tiukasti SV- trendiä. Eli kun halvalla saa. Toki laatu ja väri pitää olla kohdallaan.

Vierailija
1096/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saarekkeessa on lyhyelle ihmiselle se hyvä puoli, että sen alla oleva säilytystila on helposti käytettävissä, toisin kuin ylähyllyt, jotka jäävät aina tyhjiksi tai niillä säilytetään jotain kerran vuodessa tarvittavaa joulukoristetta. Ja muuten keittiössä nimenomaan alhaalla olevaa säilytystilaa on vähän, kun uuni, apk ja vesipisteet vievät kaikki oman tilansa.

Aamiaiskaappi taas on ajatuksena vähän hassu, mutta jos hyllyjen mittasuhteet on suunniteltu siten, että sen taakse saa kaikki erilaiset kodinkoneet piiloon, niin se on kätevämpi kuin kodinkoneiden tunkeminen muihin kaappeihin. Varsinaiset aamiaistarpeet saa kyllä yhtä helposti minkä tahansa oven takaa.

Itse en ymmärrä lattiasta kattoon lasisia ikkunoita ja parvekkeita. Tai ymmärrän, että ne näyttävät hyviltä, mutta käytännössä suunnitellaan rakenteita, joiden eteen asukkaat ensi tekonaan joutuvat kehittämään näkösuojat, jotka harvoin näyttävät yhtä hyvältä kuin jos näkösuoja olisi mietitty jo suunnittelupöydällä.

Ihmetyttää aina tuo lyhyyteen viittaaminen. Ei kai sinne ylimmille hyllyille kukaan alle 190 senttinen yllä. Itse en pidä itseäni lyhyenä näin 164 senttisenä mutta en silti yllä ylimmille hyllyille.

Minulla ainakin jalka nousee sen verran, että pääsen jakkaralle ja siten käyttämään myös niitä yläkaappeja, vaikka olenkin lyhyt. Toki ne eniten käytetyt on alempana, mutta ylähyllyllä säilyy kätevästi harvemmin käytetyt kakkuvuuat, retkiastiat, termospullot, maljakot ym. mitä nyt aina on. Joulukoristeita en säilytä keittiössä, hassu ajatus.

Vierailija
1097/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen itse sisustuksen parissa enkä voi sietää sitä että olohuoneen pöydälle sommitellaan 3-5 ”coffee table book” -kirjaa päällekkäin. Mielestäni mikään ei sano suorempaan että ”en lue ikinä mitään kirjoja, olen vähän yksinkertainen, mutta tässä on muutama kaunis kirja pinossa ja ehkä joku samanhenkinen erehtyy pitämään minua fiksuna ja sivistyneenä”. Yhdellä oli myös kotinsa eteisessä paraatipaikalla TYHJÄ Chanelin paperikassi, yöök.

Vierailija
1098/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittiö, joka on olohuoneessa.

Keittiö, missä ei ole yläkaappeja.

Musta keittiö.

Musta sauna.

Koko löylyn mittainen lasiseinä.

Greige.

Just nämä ja kaikki kullitetut hanat ja ihmeelliset kaislat ja heinät

Vierailija
1099/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kullattu! Kullitettu vie ajatukset vähän tuhmille poluille 😏😉

Vierailija
1100/1433 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen itse sisustuksen parissa enkä voi sietää sitä että olohuoneen pöydälle sommitellaan 3-5 ”coffee table book” -kirjaa päällekkäin. Mielestäni mikään ei sano suorempaan että ”en lue ikinä mitään kirjoja, olen vähän yksinkertainen, mutta tässä on muutama kaunis kirja pinossa ja ehkä joku samanhenkinen erehtyy pitämään minua fiksuna ja sivistyneenä”. Yhdellä oli myös kotinsa eteisessä paraatipaikalla TYHJÄ Chanelin paperikassi, yöök.

Huomasin että jotkut sisustuskaupat myy näitä. Jaoteltuna sisustusesineet-otsikon alle. Siellä on pelkästään sellaisia kirjoja jotka näyttää hyvältä instassa, monessa valkoisella pohjalla iso logo tai tunnettu nimi. Ei muunlaisia. En voi käsittää...