Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä?

Vierailija
05.12.2021 |

Mitä nykyajan sisustustrendejä et ymmärrä? En tarkoita nyt varsinaisesti mitään värejä, koska niitä on aina helppo tuoda lisää tai poistaa, vaa jotain vähän pysyvämpiä.

Mä en ymmärrä tätä, että miksi keittiö ei saa näyttää keittiöltä, vaan pitää näyttää siltä, että olisi vaatekaapit keittiössä.

Meillä on aina keittiön tasot täysin tyhjät kahvinkeitintä lukuunottamatta, joten en tarvitse mitään aamiaiskaappeja tai vaatekaappeja keittiööni. Keittiö saa mun mielestä näyttää keittiöltä. Rakennamme nyt uutta taloa ja astianpesukoneen haluan integroituna, mutta muuten mun mielestä keittiö saa ihan näyttää keittiöltä. Mainittakoon vielä, että olen hyvin minimalistisen ja pelkistetyn tyylin ystävä kyllä noin muuten.

Kommentit (1433)

Vierailija
461/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan avointa keittiötä, koska jos on innokas ruuanlaittaja kuten me, hyvänkin liesituulettimen kanssa ilmaan tulee hajuja ja rasvasumua, joka ajan mittaan tatinoi kaiken siinä avarassa tilassa. Eli saa olla alvariina hinkkailemassa tauluja, kirjahyllyjä kirjoineen yms. puhtaaksi. Ovellisessa keittiössä tuota ongelmaa ei ole. Samasta syystä en siedä avohyllyjä keittiössä.

Jenkeissä, missä tuo "open kitchen" on trendi, asia on ratkaistu erillisellä spice kitchenillä, jossa käytännössä tehdään kaikki paistamista edellyttävä ruuanlaitto. Idea kahdesta vierekkäisestä keittiöstä, joista se isompi on enemmänkin "lavaste" tuntuu näin suomalaisin silmin ja ekologisesti ajatellen järjettömältä.

Toinen kaheli idea ovat saunat, joissa kiuas on upotettu korkean lauteen keskelle ja saunan lattia siis on lauderakennelman alla. Jokainen ymmärtänee, että tuollaisen siivoaminen on haasteellista, koska lattia on lauteen alla. Sinne kumminkin valuu löylyveden roiskeet, kropasta valuva hiki ja kuona. Alkaa haista jossakin vaiheessa sillee kivan pistävältä.... Ja jos kiuasta täytyy huoltaa tai korjata, voi joutua purkamaan sen lauderakennelman.

Meillä on tällainen sauna, ja täytyy sanoa ettei ole kerran tai kaksi, kun olen kironnut tätä ratkaisua ryömiessäni lauteiden alla pesemässä niljaista lattiaa. Tarvitsee myös ketteryyttä päästä lauteille, kun ovat niin korkealla.

Täytyy toivoa että pysyy hyvässä kunnossa ikääntyessä, jotta onnistuu siivous ja saunominen...

Vierailija
462/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko kommentoida nyt myös, koska on ihan samanlainen kokemus. Rakennettiin uusi talo ja tämä on aika modernia tyyliä. Ei toki voitu kerralla uusia kaikkea, joten osa huonekaluista on edelleen vanhoja. Meillä on 10v vanha, mutta täysin uudenveroinen kotimainen sohva, joka on röyhelöhelmoineen ehkä sitä maalaisromanttista muotia. Ai että kun tuo sohva tuntuu häiritsevän monia. Meille ehdotellaan tilalle ikea söderhamnia ja jotain maskun tarjoussohvia. En tosiaan aio vaihtaa laatusohvaa huonompaan. Mä ostan Hakolan tai Adean sohvan sitten, kun budjetti taipuu.

Miksi uuteen taloon pitäisi ostaa uudet huonekalut?

Ei skandinaavinen modernismi ja minimalismi tarkoita että pitäisi olla uutta. Se on tyylisuuntaus, jossa arvostetaan pelkistettyjä muotoja. Esimerkiksi se Artekin jakkara, mistä on tehty miljoonia kopioita, on suunniteltu jo -30 luvulla, string-hyllyt 40-luvulla.

Minäkin olen opiskelija ja asunto on täynnä designklassikoita. Osa dyykattu ihan roskalavoilta, osa saatu puoli-ilmaiseksi milloin kirppiksiltä, koulujen ja virastojen huutokaupoista, nettihuutokaupassa tai ihan vaan lahjoituksena.

60-luku on semmoista muotoilun kulta-aikaa koko pohjoismaissa. Minulle nuo sanat, skandinaavinen modernismi ja minimalismi liittyvät hyvin vahvasti tuohon vuosikymmeneen.

Minä ihailen Arne Jacobsenin arkkitehtuuria ja hänen suunnittelemiaan huonekaluja, Artekista en niinkään välitä. Mutta tosiaan, Pohjoismaissa 50- ja 60-luvuilla

oli muotoilu kaunista, mielenkiintoista ja hienostuneen vähäeleistä. Ajatonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupalakaapissa on mun ompelukone ja ompelutarvikkeet. Sinne on todella helppo ja nopea nostaa kone ja ompelukrääsät piiloon. Aivan taivaallinen ratkaisu siihen käyttöön.

Itse kodinkoneet on otettu takaisin tasoille. Kolme vuotta ne siellä kaapissa oli ja se höyry tosiaan alkoi haurastuttaa sitä kaappia. Kaappien ovet piti olla aina auki, kun tuli vieraita ja sieltä iloisesti paistoi kaikki krääsä. Mutta siis en kadu kaappia. Se siis on aivan mahtava ratkaisu paljon ompelevalle.

njaa, mulla on ompeluhuone ihan erikseen.

No katsopas vaan rouva Rikasta.

Vierailija
464/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajutonta väritöntä mautonta ”designsisustusta”, jossa ei ole yhtään kerroksellisuutta eikä omaperäisyyttä. Täysi designsisustus voi olla myös leikkisä ja tyylikäs yhtä aikaa ja koostua useamman vuosikymmenen hankinnoista tai vaikka persoonallisista taidevalinnoista, harrastusesineistä jne. Kun kaikki riisutaan, syntyy hajuton ja mauton Vepsäläisen kuvasto.

En myöskään ymmärrä täysin vastoin rakennuksen historiaa, aikakautta sisustamista tai tilan kokoon vääränkokoisia huonekaluja. Esimerkiksi yksi tuttu oli laittanut ison betonisen puutarhapöydän ja penkit pieneen kotoisaan 20-luvun olohuoneeseen. Muu sisustus oli tuohon 20-lukuun sopiva, mutta ruokapöytä kumma out of place möhkäle. Myös 70-luvun Vantaa-lähiötaloissa näkee katossa kristallikruunuja ja rosetteja. Ne ei sovi sinne, koska matala huonekorkeus, ylipäänsä väärä aikakausi.

Kolmas on kaikki feikki. Oli se sitten laminaattia, muka hopeisia kynttilänjalkoja, muka lasia ja blingiä, kun kaikki on erilaista muovia ja feikkiä.

Vierailija
465/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.etuovi.com/kohde/20020725?haku=M1295075251

Sattuipa vastaan oikein malliesimerkki tylsääkin tylsemmästä nykykodista. Tyhjää ja kolkkoa, muutama heinä ristissä maljakossa, ankea lastenhuone ja toki myös se aamiaiskaappi löytyy.

Tuossa talossa ei ole muuta hyvää kuin se, että takapiha avautuu metsään. En todellakaan ostaisi.

Minä kyllä voisin ostaa, jos Kuopioon muuttaisin. Jäisi aika paljon rahaakin sisustamiseen, kun Hki asunnon myisi. Miten voi olla hinnat noin eri Hki versus muu maa? On tämä niin väärin. Ja älkää sanoko, että ei siellä Hki ole pakko asua. On pakko, jos haluaa kunnon asuinympäristön ja lapsille parhaat koulut.

Vierailija
466/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamupalakaapissa on mun ompelukone ja ompelutarvikkeet. Sinne on todella helppo ja nopea nostaa kone ja ompelukrääsät piiloon. Aivan taivaallinen ratkaisu siihen käyttöön.

Itse kodinkoneet on otettu takaisin tasoille. Kolme vuotta ne siellä kaapissa oli ja se höyry tosiaan alkoi haurastuttaa sitä kaappia. Kaappien ovet piti olla aina auki, kun tuli vieraita ja sieltä iloisesti paistoi kaikki krääsä. Mutta siis en kadu kaappia. Se siis on aivan mahtava ratkaisu paljon ompelevalle.

njaa, mulla on ompeluhuone ihan erikseen.

No katsopas vaan rouva Rikasta.

Mitä rikasta siinä on että lapsi on muuttanut pois kotoa ja hänen huoneestaan on tehty ompeluhuone?

Vierailija
467/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, että mitkään (kyllä, ei mitkään) netistä löytyvät sisustuskuvat eivät vastaa todellisuutta. Kaikki näyttää hyvältä photoshopattuna ja ammattivalokuvaajan tuhansien eurojen valojen alla. Haluan nähdä realistisia suomalaisia koteja. Miksei ole edes yhtä tällaista nettisivua? 

Vierailija
468/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sattuipa vastaan oikein malliesimerkki tylsääkin tylsemmästä nykykodista. Tyhjää ja kolkkoa, muutama heinä ristissä maljakossa, ankea lastenhuone ja toki myös se aamiaiskaappi löytyy.

Jotenkin valju vaikutelma tosiaan, haaleaa beigeä ja harmaata. Talven kalvaassa valossa todella ankeaa. Suurin turn off on kuitenkin se että kämppä on ihan turhaan kahdessa tasossa ja ne portaat on rumat. Eikö sitten saanut tonttia muotoiltua siten, että saa kaiken reilusti samaan tasoon.?

Rakentamista säätelee muutkin seikat, kuin rakentajan oma maku ja halu. Tuo on rinnetontilla oleva paritalo, jossa saattaa olla jo kaavassa määräys, että talo täytyy porrastaa rakennusalueella. Tai lupaviranomainen on niin päättänyt. 

Paritaloja rakentaa usein grynderit, jotka menee näissä aina raha edellä. Pihan muokkaaminen tasaiseksi on kallista. Se ei tarkoita vain sitä, että tuodaan tontille tarpeeksi maata, vaan maanrakennusta tontin rajoilla. Rakennusvalvonta ei hyväksy sellaista ratkaisua, jossa yksi on eri korossa muihin nähden, jolloin tonttien rajoilla tulee ongelmia mm. sadevesien kanssa. 

Toki voi olla että rakennuslupa on mahdollistanut vain tuon ratkaisun, mutta kyllähän Kuopiossakin lääniä riittää ettei olisi pakko tuollaiseen paikkaan rakentaa .

Vierailija
469/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin valju vaikutelma tosiaan, haaleaa beigeä ja harmaata. Talven kalvaassa valossa todella ankeaa. Suurin turn off on kuitenkin se että kämppä on ihan turhaan kahdessa tasossa ja ne portaat on rumat. Eikö sitten saanut tonttia muotoiltua siten, että saa kaiken reilusti samaan tasoon.?

Rakentamista säätelee muutkin seikat, kuin rakentajan oma maku ja halu. Tuo on rinnetontilla oleva paritalo, jossa saattaa olla jo kaavassa määräys, että talo täytyy porrastaa rakennusalueella. Tai lupaviranomainen on niin päättänyt. 

Paritaloja rakentaa usein grynderit, jotka menee näissä aina raha edellä. Pihan muokkaaminen tasaiseksi on kallista. Se ei tarkoita vain sitä, että tuodaan tontille tarpeeksi maata, vaan maanrakennusta tontin rajoilla. Rakennusvalvonta ei hyväksy sellaista ratkaisua, jossa yksi on eri korossa muihin nähden, jolloin tonttien rajoilla tulee ongelmia mm. sadevesien kanssa. 

Toki voi olla että rakennuslupa on mahdollistanut vain tuon ratkaisun, mutta kyllähän Kuopiossakin lääniä riittää ettei olisi pakko tuollaiseen paikkaan rakentaa .

Ei kai loiva rinne tee tontista rakentamiskelvotonta tai muutenkaan ole ihan noin vakava asia?

Vierailija
470/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaalea ja valju kyllä mutta tuo 2 tasoisuus on mun mielestä ihana.

1. talomme oli 6 portaalla porrastettu rinteen mukaan ja aivan mahtava. Avoimuus säilyi toisin kuin 2 krs talossa eikä hukkaneliöitä tullut kuin portaiden etenemän verran eli n 1m2

Olisi ollut tontin pilaamista jos olisimme yrittäneet joko upottaa takareunan tai pengertää etureunan jolloin pihaan olisi tullut ruma kumpare tai taakse seinämä. 

Kyllähän ne tilat ovat avoimemmat ja ennenkaikkea joustavammin eri käyttöön muokattavissa kun ne ovat selkeästi yhdessä tasossa. Tuossakin keittiö ja olohuone on omituinen bunkkeri alemmalla tasolla. Turvallisuuspalvelut siis kysymys myös lapsille ja vanhemmille ihmisille kun ei tarvitse könytä rappusissa.

Vierailija
471/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai loiva rinne tee tontista rakentamiskelvotonta tai muutenkaan ole ihan noin vakava asia?

No onhan se rakennuskelvoton jos siihen ei voi/ saa sijoittaa rakennusta järkevästi.

Vierailija
472/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skandinaavinen VALKOINEN sisustus. Siis kuka hemmetti haluaa kämppänsä näyttävän sairaalan odotushuoneelta? Eihän me edes kuuluta Skandinaviaan kuin käsivarren osalta! 

Kuka hemmetti? No varmaan ne kaikki, jotka sellaisen laittavat.

Ja saahan sisustus olla vaikka välimerellinen, jos niin haluaa, omaan kotiinsa. Ei kai maantieteellinen sijainti siihen voi vaikuttaa, tai ei ainakaan pitäisi.

Vierailija
473/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skandinaavinen VALKOINEN sisustus. Siis kuka hemmetti haluaa kämppänsä näyttävän sairaalan odotushuoneelta? Eihän me edes kuuluta Skandinaviaan kuin käsivarren osalta! 

On hassu väärinkäsitys, että skandinaavinen (käytännössä tällä tarkoitetaan tässä yhteydessä Pohjoismaita) sisustus olisi valkoinen. Vaikka Pohjoismaiden välillä eroja onkin tyyleissä, ei mikään niistä ole valkoinen. 

Vierailija
474/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värikkyys, kukkakuosi, pastellisävyt, liika tavara, rottinki, värikkäät matot.

Vierailija
475/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan Helsingin keskustasta kävelymatkan päässä. Täällä neliöt maksavat. Meillä 78m2 kolmio, joten asutaan itseasiassa aika väljästi asuinaluettamme ajatellen. Täällä asuu kaksi aikuista ja yksi 2v koko ajan, sekä miehen 13v tyttö joka toinen viikko. Yksi wc/kylppäri ja ei koskaan ongelmia. Arki on toimivaa, mitään ei puutu, mikään ratkaisu kotona ei tuota ongelmia tms. Tuntuisi ihan oudolta ajatus, että pitäisi asua yhtäkkiä jossain 100m2 kämpässä.

Vierailija
476/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä lähtien kun olen kotoa muuttanut, olen aina asunut yli 65m2 asunnossa, riippumatta siitä olenko asunut yksin, kaksin vai kolmisin.

Kyllä se tilan tuntu on ainaki mulle todella tärkeetä.

Nyt omakotitalossa n.170m2 + harrastetilaa n.100m2. Tonttia ja metsää talon takana niin että on tilaa elää ja hengittää. Lähikauppaan silti vain 400 metriä ja kaupungin palvelutkin 5 minuutin automatkan päässä.

Serkku asuu Helsingissä 27m2 yksiössä ja mulla meinaa pää hajota jo vuorokauden aikana siellä.

Vierailija
477/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt miksi ehjä muovimatto täytyy repiä irti, mahdollisesti vielä monen tonnin aspestityönä, ja laittaa laminaatti tai parketti tilalle. Aivan järjetöntä rahan ja ehjän matriaalin  haaskausta.

Ilmeisesti nykyajan nuorten aikuisten vääristynyt ego ei kestä muovimattoa asunnossa, eikä näemmä 80-90 luvun autolla ajamista.

Ostaisivat ensin omalla rahalla asunnon, ja alkaisivat sitten vasta ronklaamaan laattioista.

Vierailija
478/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne älyttömät englanninkieliset lausahdukset...mitä järkeä joku home seinällä yms.. enkä tykkää avokeittiöstä. Keittiö erikseen höyryineen ja käryineen..

Vierailija
479/1433 |
09.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko kommentoida nyt myös, koska on ihan samanlainen kokemus. Rakennettiin uusi talo ja tämä on aika modernia tyyliä. Ei toki voitu kerralla uusia kaikkea, joten osa huonekaluista on edelleen vanhoja. Meillä on 10v vanha, mutta täysin uudenveroinen kotimainen sohva, joka on röyhelöhelmoineen ehkä sitä maalaisromanttista muotia. Ai että kun tuo sohva tuntuu häiritsevän monia. Meille ehdotellaan tilalle ikea söderhamnia ja jotain maskun tarjoussohvia. En tosiaan aio vaihtaa laatusohvaa huonompaan. Mä ostan Hakolan tai Adean sohvan sitten, kun budjetti taipuu.

Minä olen ihan super onnellinen kun saatiin appivanhempien vanha kotimainen sohva meidän uuteen taloon. Onhan se iso ja massiivinen nyt muodikkaisiin korkeajalkaisiin siroihin sohviin verrattuna, mutta ah miten mukava siinä on löhöillä koko perheellä. Ja yli 10 vuoden iästään huolimatta täysin priima kuntoinen :) itse en olisi ikinä raaskinut/pystynyt ostamaan niin kallista sohvaa, joten kiitos vaan anopin sisustusinnolle :)

Massiiviset sohvat ovat juuri nyt trendikkäitä! Matalat jalat, neliömäinen linjakkuus, syvä istuinosa jolla luodaan illuusio matalasta selkänojasta. Sohvan pohja mahdollisimman lähellä lattiaa. Värit; turkoosi, poltettu oranssi, syvän vihreä, petrooli ja klassinen beige.

Söderhamnien aika meni jo!

Vierailija
480/1433 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokeittiö on ihana. Kyllä sellaiset talot joissa on avokeittiö on yleensä aina hienompia. Se avonainen tila vaan on kaunis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi