Minusta tulee vanha äiti
Ikää 37 ja kappas, olen raskaana.
Ehdin just miettiä että millehän sitä alkas ku esikoinen muuttaa pian pois kotoa, kuopuksella paljon aikaa vievä harrastus ja mies matkustustyössä, olen siis paljon itsekseni. No, eipä tarvi enää miettiä :D
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:16"]Sain esikoiseni sun ikäisenä, et nyt niiiin wanha ole
[/quote] Vanha se 37- vuotias on silti ( lisääntymisbiologian näkökulmasta). Kenenkään oma kokemus tai mielipide ei sitä faktaa muuksi muuta. T: toinen 37- vuotias
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:22"]Vanha??
[/quote]
Siltä se tuntuu. Olen aina tottunu olemaan se "nuori äiti" kaikkialla, kerhoissa jne. Nyt voisin käytännössä olla myös oman lapseni mummo. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:22"]Minkä ikäisiä sinun lapsesi ovat?
En kyllä itse jaksaisi enää pikkulapsi arkea alusta saakka, kun juuri on lapset itsenäisempään ikään saanut kunnialla kasvatettua.
Voimaa vaan sinulle.
Heippa huolettomampi keski-ikä.
[/quote]
Toinen jo täysi-ikäinen ja toinenkin pian. Kyllähän tässä alkaa tää lapsenkasvatusrumba ns alusta. Mutta innolla kyllä ootan :) Ap
Jännää miten toi vanhuuden käsitys vaihtelee täällä. Onhan 37 jo iäkäs tulla äidiksi. Sitä on kuitenki 50 sillon ku lapsi tulee teini-ikään. Ei sitä sen ikäsenä välttämättä jaksa, jos teini kapinoi oikeen kunnolla.
Onnea! Minun tyttäreni on 15v., kun olen 37v. itse.
Kuules paljon parempi nyt kuin 20-vuotiaana! Nimimerkki: Kokemusta sukulaisista omaava.
Olen nyt 40 ja odotan esikoistani. Jos sinä olet vanha äiti, niin mikäs minä sitten olen :-D Muumio?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:28"]
Kuules paljon parempi nyt kuin 20-vuotiaana! Nimimerkki: Kokemusta sukulaisista omaava.
[/quote]
Puhu vain omasta puolestasi, muusta kun et voi tietää.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:27"]
Onnea! Minun tyttäreni on 15v., kun olen 37v. itse.
[/quote]
Mummoäiditkö siellä miinustelevat? Kuinka monella mummoäidillä oli kolmekymppisenä kaksi lasta, kaksi alempaa ja yksi ylempi korkeakoulututkinto? Kivat vaan teille!
Minustakaan tulee vielä vanhempi. Olen 39
Mä olin ton ikäinen kun aloin odottaa kuopusta. Nyt hän täyttää 12 ja mä 50. Ja ihan hyvin jaksan vielä olla hänen äitinsä ja aion jaksaa vielä tästä eteenpäin. Vai mikä olisi vaihtoehto?
Ihme käsityksiä täällä, mutta onhan nää nähty.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:26"]
Jännää miten toi vanhuuden käsitys vaihtelee täällä. Onhan 37 jo iäkäs tulla äidiksi. Sitä on kuitenki 50 sillon ku lapsi tulee teini-ikään. Ei sitä sen ikäsenä välttämättä jaksa, jos teini kapinoi oikeen kunnolla.
[/quote]
[/quote]
50v:lla on vielä 30v. elinaikaa jäljellä, noin keskimäärin. Jos 50v. ei enää jaksa kapinoivaa teiniä niin kuinka jaksaa sen jäljellä olevan elinajan? Töissäkin pitäis jaksaa käydä vielä vajaa parikymmentä vuotta.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:30"]Mä olin ton ikäinen kun aloin odottaa kuopusta. Nyt hän täyttää 12 ja mä 50. Ja ihan hyvin jaksan vielä olla hänen äitinsä ja aion jaksaa vielä tästä eteenpäin. Vai mikä olisi vaihtoehto?
Ihme käsityksiä täällä, mutta onhan nää nähty.
[/quote]
[/quote]
Ihan omasta kokemuksestani puhun. Äiti oli kokoajan jaksamisen äärirajoilla meidän kauhukakaroiden kanssa. Ihan kelpo kansalaisia meistä loppujenlopuks tuli, mutta äiti palo loppuun. Nykyään voi onneks ihan hyvin.
Minä sain oman lapseni 25-vuotiaana ja äitini tuli 53-vuotiaana mummoksi. Jos joku saa lapsensa 35-vuotiaana tai vaikka 40-vuotiaana, saattavat hänen omat vanhempansa olla 70-80 vuotiaita. Samoin, jos vanhemman äidin lapset saavat tulevaisuudessa omat lapsensa saman ikäisinä kuin tämä äiti sai, on äiti 70-80-vuotias. Tästä jää ikään kuin yksi sukupolvi välistä; nimittäin minun lapseni on lähemmäs 30v. kun oma äitini on 80v. Silloin kun mummoäidit odottavat vanhainkotia ja samalla lapsenlasta, minun äitini odottaa jo lapsenlapsenlasta. Tämä aiheuttaa myös sen, että kun Suomessa huoltosuhde koko ajan heikkenee; minun äitiäni hoitamassa ovat minä ja minun kolmekymppinen lapseni, mummoäidin vanhempaa ei välttämättä kukaan koska hänen lapsellaan on vastuullaan omat pienet lapsensa samaan aikaan. Mielenkiintoista. Eipä silti, kukin hankkikoot lapsia sen ikäisenä kuin haluaa ja pystyy.
Minä tunnen oikeasti mummojen kasvattamia lapsia, jotka ovat hyvin pärjänneet elämässään.
Tuttava sai kuopuksensa 47- vuotiaana
Kiva lukea näitä 3,5v vanhoja alle 40-vuotiaiden naisten mummotteluja.
Minä olen 43 ja raskaana. Mitä sitten? Ikä on asennekysymys.
Ihan normi ikäinen useamman lapsen vanhempana. Vanhempainilloissa on aina joku sinua vanhempi.
No herrasiunaa.. älä sitten hakemalla hae noita keskusteluja (huom. päivämäärät) jos kerran ahdistaa?
Minkä ikäisiä sinun lapsesi ovat?
En kyllä itse jaksaisi enää pikkulapsi arkea alusta saakka, kun juuri on lapset itsenäisempään ikään saanut kunnialla kasvatettua.
Voimaa vaan sinulle.
Heippa huolettomampi keski-ikä.