Miehen lapsi alkanut kutsumaan minua äidiksi
Mikä on siis aivan ihana ja hellyyttävä juttu - älkää ymmärtäkö väärin!
Ekan kerran se tapahtu parisen viikkoa sitten ku hänet hain päiväkodista. Ja nykyään sanoo jo usein äidiksi, useamminkin kumminkin vielä etunimellä.
Ongelmana tässä on nyt se ettei mies näe tässä mitään ongelmaa. Lapsi näkee bioäitiään joka toinen viikonloppu ja miehen (ja tavallaan myös minun) mielestä minä olen lapselle enemmän se äitihahmo. Mutta en missään nimessä halua loukata lapsen bioäitiä. Olen tehny tosi paljo töitä sen eteen että minä ja bioäiti pystymme olemaan asiallisissa väleissä. Ja tiedän että jos bioäiti tästä kuulisi niin hän nostaisi asiasta hemmetinmoisen metakan - ehkä ihan syystäki, hänhän se lapsen äiti on, en minä.
Mutta en kai minä voi lapselle sanoa että minua ei saa kutsua äidiksi?
Miten te uusioperheelliset olette hoitaneet nämä tilanteet?
Kommentit (111)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:16"]Kaunko olet asunu heidän kanssaan? Onko lapsi tuntenu sut "aina"?
[/quote]
Lapsen näkökulmasta varmaan olen ollu paikalla aina. Tuskin muistaa aikaa kun asui vielä kummankin vanhemman kanssa tai aikaa jollon asu isän kanssa kahdestaan. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:17"]Yksinkertainen ratkaisu: sinua kutsutaan Äidiksi ja sitä toista Bioäidiksi!
[/quote]
Bioäiti kiljasis riemusta kun tän kuulis :D Ap
Jossain perheissä olen kuullut että sanovat tyyliin Anna-äiti tai Mikko-isä, jolla vähän erotellaan sitä Äidin ja Isän erityistä roolia, ja kunnioitetaan heitä. Ulkopuolisetkin kuullessaan tajuavat varmaan että uusiperhe kyseessä mutta lapsi on vielä pieni ymmärtääkseen kahden läheisen "äidin" eroa.
Onko sulla omia lapsia? Jos nekin kutsuu sua äidiksi niin miehen lapsi ottaa varmasti mallia?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:19"]Jossain perheissä olen kuullut että sanovat tyyliin Anna-äiti tai Mikko-isä, jolla vähän erotellaan sitä Äidin ja Isän erityistä roolia, ja kunnioitetaan heitä. Ulkopuolisetkin kuullessaan tajuavat varmaan että uusiperhe kyseessä mutta lapsi on vielä pieni ymmärtääkseen kahden läheisen "äidin" eroa.
[/quote]
Tämä voisi olla hyvä ratkasu, voisin olla Maija*-äiti. En omisi koko äidin titteliä itselleni. Toki bioäiti voi olla asiasta eri mieltä.
*nimi muutettu. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:21"]Onko sulla omia lapsia? Jos nekin kutsuu sua äidiksi niin miehen lapsi ottaa varmasti mallia?
[/quote]
Ei ole minulla omia lapsia. Vielä jonkin aikaa hän on ainoa lapsi talossa. Ap
Voi että kun mun lastenkin "kakkosäiti" olisi noin ihana kun sinä.
Sano lapselle että olet Äitipuoli tai vaikka Mamma tai Emo joku muu oma keksimäsi nimitys. Me siskojemme kanssa nimesimme äitipuolemme Mammaksi, kun isämmekin sitä nimitystä hänestä käytti. Omaa äitiämme kutsuimme äidiksi.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:19"]Jossain perheissä olen kuullut että sanovat tyyliin Anna-äiti tai Mikko-isä, jolla vähän erotellaan sitä Äidin ja Isän erityistä roolia, ja kunnioitetaan heitä. Ulkopuolisetkin kuullessaan tajuavat varmaan että uusiperhe kyseessä mutta lapsi on vielä pieni ymmärtääkseen kahden läheisen "äidin" eroa.
[/quote]
Tämä voisi olla hyvä ratkasu, voisin olla Maija*-äiti. En omisi koko äidin titteliä itselleni. Toki bioäiti voi olla asiasta eri mieltä.
*nimi muutettu. Ap
[/quote]
Bioäiti vaikuttaa sellaiselta tyypilta että jos lapsi kutsuu sinua millään tapaa äidiksi niin hänellä menee herne nenään...
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:19"]Jossain perheissä olen kuullut että sanovat tyyliin Anna-äiti tai Mikko-isä, jolla vähän erotellaan sitä Äidin ja Isän erityistä roolia, ja kunnioitetaan heitä. Ulkopuolisetkin kuullessaan tajuavat varmaan että uusiperhe kyseessä mutta lapsi on vielä pieni ymmärtääkseen kahden läheisen "äidin" eroa. [/quote] Tämä voisi olla hyvä ratkasu, voisin olla Maija*-äiti. En omisi koko äidin titteliä itselleni. Toki bioäiti voi olla asiasta eri mieltä. *nimi muutettu. Ap
[/quote]
Olisiko sun mahdollista kysyä bioäidiltä apua? Vai oliko niin että on vähän hankala tyyppi? Jos kertoisit että nyt tuo lapsi on muutaman kerran varmaan vähän vahingossa sanonut sua äidiksi ja että olet vaikka yrittänyt vähän olla huomioimatta sitä, mutta että olisiko bioäidillä joku mielipide tai ratkaisu. Olisiko hänelle ok, jos kutsuisi vaikka "Maija-äidiksi"?
Kun mielestäni hyvä nimike mutta mistä sitä tietää toisaalta mitä äiti siitä ajattelisi kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:26"]Sano lapselle että olet Äitipuoli tai vaikka Mamma tai Emo joku muu oma keksimäsi nimitys. Me siskojemme kanssa nimesimme äitipuolemme Mammaksi, kun isämmekin sitä nimitystä hänestä käytti. Omaa äitiämme kutsuimme äidiksi.
[/quote]
Paha äitipuoli :D Mamma ei onnistu kun yksi mummoista on tuolla nimellä. Pitääpä miettiä mitä sitä kehittää! :) Ap
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:19"]Jossain perheissä olen kuullut että sanovat tyyliin Anna-äiti tai Mikko-isä, jolla vähän erotellaan sitä Äidin ja Isän erityistä roolia, ja kunnioitetaan heitä. Ulkopuolisetkin kuullessaan tajuavat varmaan että uusiperhe kyseessä mutta lapsi on vielä pieni ymmärtääkseen kahden läheisen "äidin" eroa.
[/quote]
*nimi muutettu. Ap
[/quote]
Bioäiti vaikuttaa sellaiselta tyypilta että jos lapsi kutsuu sinua millään tapaa äidiksi niin hänellä menee herne nenään...
[/quote]
Sellainen hän välillä onkin. Valitettavasti. Ap
Harrastin kilpatanssia naimisissa olevan miehen kanssa, jolla oli 3 ja 4 vuotiaat lapset, jotka olivat usein mukana treeneissä, ja kyllä hekin jossain vaiheessa alkoivat puhua, että "meillä on 2 äitiä, meidän oma äiti on kotona ja sä oot meidän toinen äiti" ja minä sitten tein selvästi, että minä olen "Anna-täti" Äiti ja täti kuulostavat melkein samalta, ja kun mulla ei todellakaan ollut suhdetta heidän isänsä kanssa!
Kun olen esim. kaupassa tai kirjastossa kummilasten kanssa, niin tosi usein muut ihmiset alkavat puhua lapsille, että "kysy äidiltä", "mene äidin luo"... enkä sitten jaksa joka kerta korjata, että en minä ole äiti vaan täti.
Keksi itsellesi jokin toinen nimike, joka muistuttaa äitiä riittävän paljon. Jokin ero on terveellistä tehdä lapsen kannalta. Lapsi on niin pieni, ettei bioäidin pitäisi vetäistä asiasta hernettä nenään.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:19"]Jossain perheissä olen kuullut että sanovat tyyliin Anna-äiti tai Mikko-isä, jolla vähän erotellaan sitä Äidin ja Isän erityistä roolia, ja kunnioitetaan heitä. Ulkopuolisetkin kuullessaan tajuavat varmaan että uusiperhe kyseessä mutta lapsi on vielä pieni ymmärtääkseen kahden läheisen "äidin" eroa. [/quote] Tämä voisi olla hyvä ratkasu, voisin olla Maija*-äiti. En omisi koko äidin titteliä itselleni. Toki bioäiti voi olla asiasta eri mieltä. *nimi muutettu. Ap
[/quote]
Olisiko sun mahdollista kysyä bioäidiltä apua? Vai oliko niin että on vähän hankala tyyppi? Jos kertoisit että nyt tuo lapsi on muutaman kerran varmaan vähän vahingossa sanonut sua äidiksi ja että olet vaikka yrittänyt vähän olla huomioimatta sitä, mutta että olisiko bioäidillä joku mielipide tai ratkaisu. Olisiko hänelle ok, jos kutsuisi vaikka "Maija-äidiksi"?
Kun mielestäni hyvä nimike mutta mistä sitä tietää toisaalta mitä äiti siitä ajattelisi kuitenkin.
[/quote]
Pakkohan asia on ottaa puheeksi ennen kun lapsi mua kutsuu bioäidin kuullen äidiksi. Sitte meitä syytetään salailusta jnejne. Pitää toivoa että hän olisi hyvällä tuulella! Ap
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:26"]Sano lapselle että olet Äitipuoli tai vaikka Mamma tai Emo joku muu oma keksimäsi nimitys. Me siskojemme kanssa nimesimme äitipuolemme Mammaksi, kun isämmekin sitä nimitystä hänestä käytti. Omaa äitiämme kutsuimme äidiksi.
[/quote]
Tämä tapa on hyvä, me kutsuimme isäpuoltamme myös omalla nimityksellä Taata, jonka keksimme pieniä ollessamme. Äitipuolelle nimityksiä voisivat olla, omasta nimestä väännetyn lempinimen lisäksi vaikka Mamma, Mami, Mamitsu, Mor, Mimmu.. Kuullostaa tässä typerälle, mutta kun nimi vakiintuu käyttöön, niin tuntuu luonnolliselta. Tiedän yhden perheen, jossa isää sanotaan Vaakuksi. :)
Miksi lapsi asuu teidän kanssa? Ja näkee äitiään niin harvon? Eikai se kumma ole jos oot saanu perheessä ittes sumplittua siihen äidin asemaan?
Eikö sulla pelota että bioäiti lukee tän? :DD
Pitääpä yrittää keksiä itselle tuo lempinimi jota monet ehotti. Tai sitten ihan vaan Maija-äiti. Lempinimi ois ehkä neutraalinpi. Ap
Yksinkertainen ratkaisu: sinua kutsutaan Äidiksi ja sitä toista Bioäidiksi!