Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen lapsi alkanut kutsumaan minua äidiksi

Vierailija
08.03.2015 |

Mikä on siis aivan ihana ja hellyyttävä juttu - älkää ymmärtäkö väärin!

Ekan kerran se tapahtu parisen viikkoa sitten ku hänet hain päiväkodista. Ja nykyään sanoo jo usein äidiksi, useamminkin kumminkin vielä etunimellä.

Ongelmana tässä on nyt se ettei mies näe tässä mitään ongelmaa. Lapsi näkee bioäitiään joka toinen viikonloppu ja miehen (ja tavallaan myös minun) mielestä minä olen lapselle enemmän se äitihahmo. Mutta en missään nimessä halua loukata lapsen bioäitiä. Olen tehny tosi paljo töitä sen eteen että minä ja bioäiti pystymme olemaan asiallisissa väleissä. Ja tiedän että jos bioäiti tästä kuulisi niin hän nostaisi asiasta hemmetinmoisen metakan - ehkä ihan syystäki, hänhän se lapsen äiti on, en minä.
Mutta en kai minä voi lapselle sanoa että minua ei saa kutsua äidiksi?

Miten te uusioperheelliset olette hoitaneet nämä tilanteet?

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:14"]Hyvin lapsella voi olla kaksi äitiä.
[/quote]

Bioäidin mielestä näin ei voi olla. Ja hän tekee asiat hyvin vaikeaksi jos kuulee että lapsi kutsuu minuakin äidiksi. Ap
[/quote]

Älä puutu asiaan tai kiinnitä asiaan sen kummemmin huomiota. Minulla oli lapsena kaksi isää, tavallaan miellän vieläkin niin näin 4-kymppisenä :) Silti olen aina tietänyt kuka "oikea" isäni on, lapsenakin.

Vierailija
2/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:23"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:23"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 18:56"]Mä en ymmärrä et jos kerran apta häiritsee äiti -nimitys tai tietää siitä tulevan ongelmia, niin miks ei oo heti alkujaan korjannu asiaa? "Ella hei, mä oon sun äitipuoli ja sun äiti on äiti. Jos äitipuoli ei oo susta kiva, niin mietitäänpä yhdessä mulle kutsumanimi!"
[/quote] Täh, ei hänen nimi ole Ella? Mistä sä oot tollasta repässy?
Ap
[/quote] Ap selvästi parikymppinen tyttönen joka suoraa peruskoulun jälkeen mennyt panemaan kolmekymppisiä perheenisiä. Ei koulutusta ja alhainen äo. Tämä sen todisti.
[/quote]
Mene ottamaan lääkkeesi. Taisi johonkin etä-äitiin osua ja upota, lähtikö miehes nuoremman matkaan ja vei lapset mennessään?
En kyllä ihmettele sillä sussa taitaa itessäs olla tarpeeksi lasta huolehdittavaksi...
[/quote] Minkä oli tarkoitus osua ja upota? Tunnistin itseni ap:n tytärpuolen äidin tilanteesta ja tiedän, millainen sotku voi seurata. Olisiko sinusta siis oikein, että mies lähtee nuoremman matkaan ja vie lapset mennessään? Vai mitä siinä pilkkaat ja lällättelet? Minun mielestäni saan olla katkera ja saan olla vihainen. Ei minun tarvitse sinulle omaa tilannettani selitellä. Ovatko sinusta kaikki jätetyt vaimot ja äidit jotenkin huonoja, joiden pitäisi ottaa lääkkeet ja joiden täytyisi noin vaan niellä se, että sinua ollaan petetty ja sinulta viedään kaikki?
[/quote]
Kukaan muu ole lällätellyt kuin sinä olet jopa huoritellut ap:tä. Ei ihme ettei sulla ole lapsia enää luonasi.
[/quote] Sinä olet lällätellyt, että oikein minulle kun minua ollaan petetty. Jow ystävällesi kävisi samoin, sanoisitko noin hänelle tai ajattelisitko tosiaan niin? Ap on huora ja perheenrikkoja kun on vienyt jo miehen ja nyt yrittää lastakin. Luultavasti vietteli ja petti aikoinaan oikeaa äitiä tämän miehen kanssa.
[/quote]
Sä olet säälittävä. En oikeesti yhtään ihmettele että miehesi lähti ja pelasti lapset.
[/quote] Miksi olen säälittävä? Ovatko kaikki petetyt säälittäviä? Kukaan ei ole pelastanit multa mitään, mutta miehen uusi tyttis ärsyttää ja kiusaa minua tahalteen ja yrittää viedä lapset. Se on säälittävää.
[/quote]
Tai sitten sä vain koet sen niin.
[/quote] Ai jos kun aina tavatessa (hakee lapsen tai tuo lapsen) hehkuttaa miten ihanaa oli olla kultamurun kanssa taas pitkästä aikaa ja "nyt me lähetään Sanna ÄISKÄN kanssa KOTIIN :))))". Tämäkö on asiallista? Sitten laittaa Facebookiin päivityksiä ja kuvia "Koko perhe taas koolla!"
[/quote]
Kyllä. Se on ihan asiallista koska se on hänen perheensä. Lapsi on miehen lapsi ja uusi nainen äitipuoli ja puoliso.
[/quote] Älä naurata. Tuollainen ei ole asiallista vaikka siitä kuinka yrittäisi asiallista vääntää. Tuolla yritetään tahallisesti saada paha mieli jollekin, sekö on asiallista? Onneksi emme tunne, en usko että kukaan haluaa olla kaltaisesi ihmisen kanssa tekemisissä. Vittu mitä sakkia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mies alkanut kutsua minua äidiksi"

Vierailija
4/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:14"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:26"]Voi että kun mun lastenkin "kakkosäiti" olisi noin ihana kun sinä. [/quote] Ai että pitää itseään parempana "äitinä" kuin oikea äiti? Aloituksessahan ap sanoi, että on mielestään lapselle se oikea äitihahmo ja väheksyy bioäitiä. Ap yrittää selvästi viedä lapsen tämän omalta äidiltä ja tuntee nyt ylemmyyttä kun häntä on sanottu äidiksi. Tee lapselle selväksi kuka hänen äitinsä on, ja sinä vain iskän uusi kaveri. Sehän sinä olet, vitun lutka! [/quote] No huhhuh. Kukas sun lapset vei? [/quote] Ei kuulu sinulle, mutta ymmärrän täysin lapsen oikeaa äitiä ja kuinka paha mieli tuollaisesta tulee. [/quote] Noni eli sun mies otti nuoremman ja mukavamman ja lapsetkin vei. Ihan oikein sulle. [/quote] Sinä et tajuakaan, kuinka paha mieli tällaisista viesteistä tulee. Oletko oikeasti tuota mieltä? Että pettäminen ja perheen vieminen on ihan oikein kaikille jätetyille ja petetyille? Miksi?

[/quote]Sun oma kielenkäyttösi ei herätä sympatioita.Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kannattaa katsoa peiliin. Tulet tänne nimittelemään täysin vierasta ihmistä ja luulet sillä saavasi ymmärrystä?
[/quote] En ymmärrystä, sitä täältä on turha hakea. Täällähän ne, jotka ovat oikeasti kokeneet vääryyttä, haukutaan maanrakoon niinkuin te nyt ja ne, jotka ovat tehneet väärin, heitä ylistetään. Älkää oikeasti viitsikö. Täälläkin joku sanoi, että "joo tuollainen on ihan asiallista, on se hänenkin lapsensa" Ei kukaan ole oikeasti tuota mieltä. Se kirjoitettiin ihan vaan ärsyttääkseen minua kun oltiin jo valmiiksi otettu sellainen asenne että "toi on tyhmä".

Vierailija
5/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:41"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:35"]Viesti 43 ja kaikki maholliset "Ap:n" viestit sen jälkeen ei ole minun lähettämiä. Ap [/quote] Siis tähän viestiin asti :D Viesti 96 on taas minun lähettämä. Meneepä vaikeaksi! Ap

No niimpä tässä ketjussa taas taisi käydä. Olet (aloitttaja) ap liian sympaattinen joten sait kiusaajien kurat päällesi. Ehkä siellä myös joku etä-bioäiti tuntee katkeruutta. Perheen hajoaminen on ikävä asia ja aina se ei ole molemminpuolinen ns. sopuisa ero. Miehesi lapselle mitä ilmeisimmin myös tarhassa sanotaan, että kyllä se äiti tai isä pian tulee sinua hakemaan. Olet läsnäoleva toinen aikuinen ja tuntuu hellyttävältä kun lapsi kutsuu sinua äisiksi.♥.
[/quote] Ei varmasti ole hellyyttävää oikean äidin mielestä ja se ei ole myöskään oikein oikeaa äitiä kohtaan. Eikä reilua.

Vierailija
6/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne, lapsi näkee äitiään harvoin ja meillä on mieheni kanssa kaksi yhteistäkin lasta. Olen siis äiti tässä taloudessa. Miehen poika halusi kovasti sanoa minua äidiksi ja yrittikin sitä sanaa hakea mutta itse ehdotin (nätisti, lapsen tasoisesti) että mitäs jos keksittäisiin lempinimi jolla vain hän saisi minua kutsua. :) toki pikkusisaruksilleen puhuu minusta äitinä mutta parempi (ja luontevampi) ettei minua suoraan äidiksi kutsu.
Jos itse saisin tietää että lapseni kutsuisi jotakuta muuta äidiksi niin kyllä hermostuisin.. välit pysyvät parempina kun jokainen tietää roolinsa tässä uusperhe kuviossa. :)
Monesti poika sanookin että hänellä on maailman paras äiti, johon yhdessä tuumin todetaan että niin on paras äiti sinulle kun on sinun oma äiti ja minä olen paras äiti näille pienemmille. Sitten toki todetaan että kyllähän minä olen paras äitipuoli ja varaäiti. :D
Lapsen vähän kasvaessa voit enemmän neuvoa ketä kutsutaan ja miksi.

Vierailija
7/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo helppo kysymys ole. Lapsen sanomisia voi yrittää ohjailla, mutta ei lapselta voi sitä kieltää lopulta, jos hän isompanakin kokee äitipuolen äidiksi ja haluaa äidiksi sanoa. Jos häntä aletaan rangaista tai torua äidiksi sanomisesta ja hänen pitää koko lapsuutensa varoa, ettei pahoita biologisen äidin mieltä sanomalla äitipuolta äidiksi, lapsen etu ei todellakaan toteudu.

Eräälle sukulaiselleni ainoa isä on isäpuoli, vaikka oli tietääkseni ap:n miehen lasta vanhempi kun tämä isäpuoli hänen elämäänsä tuli. Biologiseen isäänsä ei välitä pitää yhteyttä, ei kutsua juhliinsa tai vastaavaa. Koska on jo lapsena päättänyt, että isäpuoli on se, jota hän pitää isänä.

Vierailija
8/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:31"]Lapsella on aina yksi äiti ja yksi isä. Biologisia vanhempia kutsutaan isäksi ja äidiksi. Oli lapsi kuinka vähän tekemisissä äitinsä tai isänsä kanssa. Isän uusi nainen ei ole äiti. Äidin uusi mies ei ole isä. Heitä kutsutaan heidän etunimellään. Miten voi olla hyväksi lapselle väittää että sinulla on kaksi äitiä. Maija-äiti ja äiti. Tai kotiäiti ja äiti. Haloo! Kuinka tyhmiä ihmiset on! Sekottavat pienen lapsen päätä noilla "sinulla on kaksi äitiä/isää höpinöillä." Lapselle muutenkin haastavaa elää uusioperhe-elämää. Pyhitetään edes nää äiti ja isä-sanat niille ihmisille, jotka lapsen biologisia vanhempia ovat. Koska niin se vain biologian, lain ym mukaan on. Lapsen äiti on biologinen äiti ja isä biologinen isä. Ei uudet puolisot!

[/quote]

Jaahas, no kerro toki mitä mieltä olet tästä: mun 7-vuotias kysy mun mieheltä, että "saanko sanoa sua isäksi?". Mieheni on ollut elämässämme niin kauan, ettei lapsi edes muuta muista. Bio-isäänsä tapaa pari kertaa vuodessa (viimeksi syksyllä nähneet), bio-isällä on AINA jokin helvetin hyvä syy sille, ettei tapaaminen järjesty. Kymmenet kerrat olen yrittänyt saada bio-isää ymmärtämään, että menettää lapsensa kokonaan, ellei suostu tapaamaan lasta ja olemaan isä. Olen tehnyt kaikkeni, että lapseni voisi kokea bio-isänsä isäksi, mutta ei mene perille..bio-isää ei yksinkertaisesti kiinnosta koko lapsi. Niin, että kerrotko mulle nyt vielä kerran ton sun logiikan tohon äiti-isä-juttuun?

Vierailija
9/111 |
09.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on kyllä hulluja hommia sanon minä. Tän siitä saa kun nykyaikana näitä lapsia tehtaillaan miten sattuu ja erolukemat ovat huikeita. Minuakin on sanottu usein isäksi, mutta sitten olen tajunnut että en ala seurustelemaan yh:tten kanssa ennen kun lapset osaavat puhua ja ymmärtää. Kaikki nuo mamit ja bioäidit ja tekoäidit ja vaakut on ihan korneja nimiä. Lapsi kun sanoo ensimmäisen kerran äiti tai isi, niin sitä voi sitten iloisesti ja leikkisästä alkaa ohjaamaan että kuulehan Fanny/Vanessa/Edith/Ruu/Taika/Jasmine, minä olen Jarmo. Tai mikä tahansa nimi, mutta ei mitään äitejä tai isiä, lapsen kannalta on terveellisempää jos on vain yksi äiti ja yksi isä.

Vierailija
10/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 21:32"]

Eihän tuo helppo kysymys ole. Lapsen sanomisia voi yrittää ohjailla, mutta ei lapselta voi sitä kieltää lopulta, jos hän isompanakin kokee äitipuolen äidiksi ja haluaa äidiksi sanoa. Jos häntä aletaan rangaista tai torua äidiksi sanomisesta ja hänen pitää koko lapsuutensa varoa, ettei pahoita biologisen äidin mieltä sanomalla äitipuolta äidiksi, lapsen etu ei todellakaan toteudu.

Pidän kommentistasi kovasti. Olen myös itse sitä mieltä, ettei lapsi hylkää biologista vanhempaansa, vaan vanhempi sen tekee tavalla tai toisella/tahtomattaan tai tarkoituksella. Kuvioissa saattaa olla toisen vanhemman kiusantekoakin mikäli estää lasta näkemästä erossa erilleen joutunutta vanhempaansa. Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että lapsella on oikus kutsua "tämä turvasana" uudessa kodissaan vanhempiaan miksi itse haluaa, mikäli hänellä on turvallinen ja hyvä olla. Mikäli pikkuinen sanoo illalla ap:ta vastaavalle hoivaajalleen vaikkapa hyvää yötä äiti. Kenelä tulee ensiksi mieleen, että se ei ole oikeudenmukaista bioäitiä kohtaan. Hyvänen aika kysehän on kuitenkin, lapsen hyvinvoinnisa ja, että pikkuinen saa jatkossakin turvallisen jatkon elämälleen. Kyllä niitä totuudenpuhujia myöhemmin tulee riittämään, "ei joulupukkia ole olemassa". Tulevaisuudessa on myös mahdollisesti murroikä jolloin kapinoidaan ja silloin tulee karua kiletä, et sä mun äiti ole, et sä mua määrää. Uskon kuitenkin, että ne varhaislapsuuden kokemukset ovat siellä muistipankissa hyvässä tallessa.

Vierailija
11/111 |
10.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se lapsi iha itte päätä ketä kutsuu isäksi ja ketä äidiks.

Vierailija
12/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö yleensä ihmiset kutsu toisiaan etunimeltä? Voi jeesus! Tättä. Reps.

Vierailija
13/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on niin pieni että on ymmärrettävää että hän kutsuu sinua äidiksi koska enemmänhän sinä hänen äiti olet kuin oikea äiti. Tosin et halua lapselle hankaluuksia puhuttelutavan vuoksi joten keksikää sinulle lempinimi jota lapsi voi huoletta käyttää äiti-sanan korvikkeena. Miten miehesi puhuttelee sinua? Löytyiskö häneltä apua?

Vierailija
14/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, saa sitä lapsella olla kaksi äitiä. Yksi biologinen ja yksi ei.

mullakin oli kolme mummoa...kun olin hoidossa yhdellä mummolla pienenä ja hän alkoi tuntua omalta mimmolta.

ettehän te aikuiset sille mitään mahda, jos lapsi koskee noin. Miski siitä riitaa...ei sin kannata siihen puuttua sit mitenkään, jos sellanen tulee. Juttele siitä sen lapsen kanssa...etti hän turhaan ahdistu.

voihan hän jutella omalle äidille sinusta vaikka jollain esim. Aino-äiti tai muulla nimellä. Onhan toi varaan hankala. Mutta ei se auta, vaikka oma äiti herneen nenään vetäisi .

lasta ei pidä syyllistää tai hänen sanomisiaan ruveta peittelemään. Voihan hän siellä teillä puhua sinusta äitinä. Varmaankin puhuu oman äitinsä luona sinusta nimellä. Kyllä te kaikki tiedätte kuka kukin on.äei ehkä tarvi ruveta julistamaan sit

asiaa erikseen...nyt se puhuu minuta äitinä! Antaa olla vaan.

Vierailija
15/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä et jos kerran apta häiritsee äiti -nimitys tai tietää siitä tulevan ongelmia, niin miks ei oo heti alkujaan korjannu asiaa? "Ella hei, mä oon sun äitipuoli ja sun äiti on äiti. Jos äitipuoli ei oo susta kiva, niin mietitäänpä yhdessä mulle kutsumanimi!"

Vierailija
16/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos bioäippä on joku toipuva narkki tms. niin anna ihmeessä pikkuisen kutsua sua äidiksi. Varmasti päikyssä lapsi huomannut kun muut puhuvat äidistä ja hänen mielestään sinä olet se turvallinen äiti.

Vierailija
17/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 18:56"]Mä en ymmärrä et jos kerran apta häiritsee äiti -nimitys tai tietää siitä tulevan ongelmia, niin miks ei oo heti alkujaan korjannu asiaa? "Ella hei, mä oon sun äitipuoli ja sun äiti on äiti. Jos äitipuoli ei oo susta kiva, niin mietitäänpä yhdessä mulle kutsumanimi!"
Ap

Vierailija
18/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän lähipiiristäni täysin samanlaisen tapauksen, lapsi on nyt 3v ja kutsui isänsä uutta tyttöystävää äidiksi. Kerran isä ja tämä tyttöystävä menivät hakemaan lasta heille lapsen äidiltä ja lapsi juoksi ovelle ja huusi kovaan ääneen että äiti ja isi tulivat hakemaan hänet! Bioäidiltä pääsi itku ja välit tulehtuivat pitkäksi aikaa. Nyt tilanne on ratkaistu niin että tyttöystävä on mami ja bioäiti on äiti. Nyt tämä mami kyllä on raskaana joten saa nähdä miten 3-vuotias suhtautuu kun uuden vauvan äiti onkin äiti hänelle eikä mami niikuin 3-vuotiaalle.

Vierailija
19/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:17"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 18:56"]Mä en ymmärrä et jos kerran apta häiritsee äiti -nimitys tai tietää siitä tulevan ongelmia, niin miks ei oo heti alkujaan korjannu asiaa? "Ella hei, mä oon sun äitipuoli ja sun äiti on äiti. Jos äitipuoli ei oo susta kiva, niin mietitäänpä yhdessä mulle kutsumanimi!"
Ap
[/quote]

Kai toi oli vitsi? Kai mun olis pitänyt käyttää sitä sun käyttämää * -merkkiä nimen perässä, että tyhmempikin sit tajuais :D Ella nyt oli sii esimerkkinä, toivottavasti nyt sit ymmärsit. :)

Vierailija
20/111 |
08.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:19"]Jossain perheissä olen kuullut että sanovat tyyliin Anna-äiti tai Mikko-isä, jolla vähän erotellaan sitä Äidin ja Isän erityistä roolia, ja kunnioitetaan heitä. Ulkopuolisetkin kuullessaan tajuavat varmaan että uusiperhe kyseessä mutta lapsi on vielä pieni ymmärtääkseen kahden läheisen "äidin" eroa.
[/quote]

Tämä voisi olla hyvä ratkasu, voisin olla Maija*-äiti. En omisi koko äidin titteliä itselleni. Toki bioäiti voi olla asiasta eri mieltä.
*nimi muutettu. Ap
[/quote]

Bioäiti vaikuttaa sellaiselta tyypilta että jos lapsi kutsuu sinua millään tapaa äidiksi niin hänellä menee herne nenään...
[/quote]

Sellainen hän välillä onkin. Valitettavasti. Ap
[/quote] No itselläsikö ei menisi jos joku varastaisi sinun lapsesi ja uskottelisi tälle olevansa tämän äiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi