Miehen lapsi alkanut kutsumaan minua äidiksi
Mikä on siis aivan ihana ja hellyyttävä juttu - älkää ymmärtäkö väärin!
Ekan kerran se tapahtu parisen viikkoa sitten ku hänet hain päiväkodista. Ja nykyään sanoo jo usein äidiksi, useamminkin kumminkin vielä etunimellä.
Ongelmana tässä on nyt se ettei mies näe tässä mitään ongelmaa. Lapsi näkee bioäitiään joka toinen viikonloppu ja miehen (ja tavallaan myös minun) mielestä minä olen lapselle enemmän se äitihahmo. Mutta en missään nimessä halua loukata lapsen bioäitiä. Olen tehny tosi paljo töitä sen eteen että minä ja bioäiti pystymme olemaan asiallisissa väleissä. Ja tiedän että jos bioäiti tästä kuulisi niin hän nostaisi asiasta hemmetinmoisen metakan - ehkä ihan syystäki, hänhän se lapsen äiti on, en minä.
Mutta en kai minä voi lapselle sanoa että minua ei saa kutsua äidiksi?
Miten te uusioperheelliset olette hoitaneet nämä tilanteet?
Kommentit (111)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:06"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:05"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:52"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:26"]Voi että kun mun lastenkin "kakkosäiti" olisi noin ihana kun sinä. [/quote] Ai että pitää itseään parempana "äitinä" kuin oikea äiti? Aloituksessahan ap sanoi, että on mielestään lapselle se oikea äitihahmo ja väheksyy bioäitiä. Ap yrittää selvästi viedä lapsen tämän omalta äidiltä ja tuntee nyt ylemmyyttä kun häntä on sanottu äidiksi. Tee lapselle selväksi kuka hänen äitinsä on, ja sinä vain iskän uusi kaveri. Sehän sinä olet, vitun lutka! [/quote] No huhhuh. Kukas sun lapset vei? [/quote] Ei kuulu sinulle, mutta ymmärrän täysin lapsen oikeaa äitiä ja kuinka paha mieli tuollaisesta tulee. [/quote] Noni eli sun mies otti nuoremman ja mukavamman ja lapsetkin vei. Ihan oikein sulle. [/quote] Sinä et tajuakaan, kuinka paha mieli tällaisista viesteistä tulee. Oletko oikeasti tuota mieltä? Että pettäminen ja perheen vieminen on ihan oikein kaikille jätetyille ja petetyille? Miksi?
[/quote]Sun oma kielenkäyttösi ei herätä sympatioita.Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Kannattaa katsoa peiliin. Tulet tänne nimittelemään täysin vierasta ihmistä ja luulet sillä saavasi ymmärrystä?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:31"]Lapsella on aina yksi äiti ja yksi isä. Biologisia vanhempia kutsutaan isäksi ja äidiksi. Oli lapsi kuinka vähän tekemisissä äitinsä tai isänsä kanssa. Isän uusi nainen ei ole äiti. Äidin uusi mies ei ole isä. Heitä kutsutaan heidän etunimellään. Miten voi olla hyväksi lapselle väittää että sinulla on kaksi äitiä. Maija-äiti ja äiti. Tai kotiäiti ja äiti. Haloo! Kuinka tyhmiä ihmiset on! Sekottavat pienen lapsen päätä noilla "sinulla on kaksi äitiä/isää höpinöillä." Lapselle muutenkin haastavaa elää uusioperhe-elämää. Pyhitetään edes nää äiti ja isä-sanat niille ihmisille, jotka lapsen biologisia vanhempia ovat. Koska niin se vain biologian, lain ym mukaan on. Lapsen äiti on biologinen äiti ja isä biologinen isä. Ei uudet puolisot!
[/quote]
Entäs sijoitetut jotka eivät edes tiedä oikeista vanhemmistaan tai käsitä että ne aikuiset joita näkee 2x kuussa ovatkin oikeasti äiti ja isä, eivätkä ne kenen luona on asunut aina, jotka ruokkivat, nukuttavat, halaavat ja suukottavat unille?
[/quote] Eivät ole äiti ja isä :D
[/quote]
Lapset kutsuvat heidä äidiksi ja isäksi, eivät koe oikeita vanhempia vanhemmikseen.
Voitasko lopettaa inttäminen (ja minun haukkuminen) ja palata takaisin asiaan?
Ei, en ole 17-vuotias ja mieheni ei ole minua runsaasti vanhempi.
Ei, en ole rikkonut heidän perhettä.
Ei, en millään tavalla ole ominut lasta itselleni. Äiti saa nähdä lastaan niin usein kun haluaa, töiden/asumispaikkakunnan vuoksi hän ei vaan pysty.
Joten nuista asioista spekuloinnin voi lopettaa :) Ap
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:35"]Viesti 43 ja kaikki maholliset "Ap:n" viestit sen jälkeen ei ole minun lähettämiä. Ap
[/quote]
Siis tähän viestiin asti :D Viesti 96 on taas minun lähettämä. Meneepä vaikeaksi! Ap
Ilmeisesti adoptiovanhemmatkaan ei ole vanhempia tämän yhen mielestä?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:31"]
Lapsella on aina yksi äiti ja yksi isä. Biologisia vanhempia kutsutaan isäksi ja äidiksi. Oli lapsi kuinka vähän tekemisissä äitinsä tai isänsä kanssa. Isän uusi nainen ei ole äiti. Äidin uusi mies ei ole isä. Heitä kutsutaan heidän etunimellään. Miten voi olla hyväksi lapselle väittää että sinulla on kaksi äitiä. Maija-äiti ja äiti. Tai kotiäiti ja äiti. Haloo! Kuinka tyhmiä ihmiset on! Sekottavat pienen lapsen päätä noilla "sinulla on kaksi äitiä/isää höpinöillä." Lapselle muutenkin haastavaa elää uusioperhe-elämää. Pyhitetään edes nää äiti ja isä-sanat niille ihmisille, jotka lapsen biologisia vanhempia ovat. Koska niin se vain biologian, lain ym mukaan on. Lapsen äiti on biologinen äiti ja isä biologinen isä. Ei uudet puolisot!
[/quote]Selitä tämä pienelle lapselle, jolle se lähi-ihminen on äiti, oli sitten biologinen tai ei. Jotkut ekaluokkalaisetkin sanoo opettajaa monesti äidiksi. Lapsille se lähellä oleva on äiti. ja toinen äiti voi olla kauempana, mutta äiti sekin. Aikuisille se vaan on vaikeata ei lapsille. Lapset voi pitää useampaakin äitinä.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:25"]Mä äänestäisin sitä etunimeä, se on kuitenkin neutraalein ja luulisi lapsen omaksuvan sen helposti. Mun lapset ihan ydinperheessä haluavat kutsua mua etunimellä, koska lasten isäkin kutsuu. Tai se riippuu vähän tilanteesta, kun haluavat jutella henkeviä niin kuin isot ihmiset, sanovat "kuule Maija, mitä mieltä olet...". Sitten kun tulee pipi ja itku, huutavat äitiä. [/quote] Mä en ole oikein ymmärtänyt tätä, häiritsee kun mieheni kutsuu omia (biologisia) vanhempiaan etunimeltä. Jotenkin outoa mun korvaan :D ollaan reilusti parikymppisiä jo mutta kyllä mä sanon mun vanhempia äidiksi ja isäksi.
[/quote]
No mua ei häiritse. Ei omien lasten kohdalla ja vielä vähemmän mulle kuuluvat muiden tavat tässä asiassa. Varmaan riippuu vähän murrealueestakin.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:25"]Mä äänestäisin sitä etunimeä, se on kuitenkin neutraalein ja luulisi lapsen omaksuvan sen helposti. Mun lapset ihan ydinperheessä haluavat kutsua mua etunimellä, koska lasten isäkin kutsuu. Tai se riippuu vähän tilanteesta, kun haluavat jutella henkeviä niin kuin isot ihmiset, sanovat "kuule Maija, mitä mieltä olet...". Sitten kun tulee pipi ja itku, huutavat äitiä. [/quote] Mä en ole oikein ymmärtänyt tätä, häiritsee kun mieheni kutsuu omia (biologisia) vanhempiaan etunimeltä. Jotenkin outoa mun korvaan :D ollaan reilusti parikymppisiä jo mutta kyllä mä sanon mun vanhempia äidiksi ja isäksi.
[/quote]
No mua ei häiritse. Ei omien lasten kohdalla ja vielä vähemmän mulle kuuluvat muiden tavat tässä asiassa. Varmaan riippuu vähän murrealueestakin.
[/quote]
Miehen kanssa ollaan samalta paikkakunnalta Itä-Suomesta, mies sanoo niin, minä en. Enkä mitenkään riidanhaluisena tuota kirjoittanut, ei tarvii vetää herneitä nenään.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:31"]
Lapsella on aina yksi äiti ja yksi isä. Biologisia vanhempia kutsutaan isäksi ja äidiksi. Oli lapsi kuinka vähän tekemisissä äitinsä tai isänsä kanssa. Isän uusi nainen ei ole äiti. Äidin uusi mies ei ole isä. Heitä kutsutaan heidän etunimellään. Miten voi olla hyväksi lapselle väittää että sinulla on kaksi äitiä. Maija-äiti ja äiti. Tai kotiäiti ja äiti. Haloo! Kuinka tyhmiä ihmiset on! Sekottavat pienen lapsen päätä noilla "sinulla on kaksi äitiä/isää höpinöillä." Lapselle muutenkin haastavaa elää uusioperhe-elämää. Pyhitetään edes nää äiti ja isä-sanat niille ihmisille, jotka lapsen biologisia vanhempia ovat. Koska niin se vain biologian, lain ym mukaan on. Lapsen äiti on biologinen äiti ja isä biologinen isä. Ei uudet puolisot!
[/quote]Selitä tämä pienelle lapselle, jolle se lähi-ihminen on äiti, oli sitten biologinen tai ei. Jotkut ekaluokkalaisetkin sanoo opettajaa monesti äidiksi. Lapsille se lähellä oleva on äiti. ja toinen äiti voi olla kauempana, mutta äiti sekin. Aikuisille se vaan on vaikeata ei lapsille. Lapset voi pitää useampaakin äitinä.
[/quote]
Ymmärrän lasten äidin kaipuun varsinkin uusioratkaisuissa, mutta toisaalta lastenkin on tarkoitus oppia hiljalleen ihmissuhteiden nimiä. Voisin kuvitella kyllä, että opettajakin jotenkin puuttuisi, jos ekaluokkalainen johdonmukaisesti kutsuisi tätä äidiksi. T. Se, jota lapset kutsuvat vuoroin äidiksi ja vuoroin "Maijaksi".
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:32"] [quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:25"]Mä äänestäisin sitä etunimeä, se on kuitenkin neutraalein ja luulisi lapsen omaksuvan sen helposti. Mun lapset ihan ydinperheessä haluavat kutsua mua etunimellä, koska lasten isäkin kutsuu. Tai se riippuu vähän tilanteesta, kun haluavat jutella henkeviä niin kuin isot ihmiset, sanovat "kuule Maija, mitä mieltä olet...". Sitten kun tulee pipi ja itku, huutavat äitiä. [/quote] Mä en ole oikein ymmärtänyt tätä, häiritsee kun mieheni kutsuu omia (biologisia) vanhempiaan etunimeltä. Jotenkin outoa mun korvaan :D ollaan reilusti parikymppisiä jo mutta kyllä mä sanon mun vanhempia äidiksi ja isäksi. [/quote] No mua ei häiritse. Ei omien lasten kohdalla ja vielä vähemmän mulle kuuluvat muiden tavat tässä asiassa. Varmaan riippuu vähän murrealueestakin. [/quote] Miehen kanssa ollaan samalta paikkakunnalta Itä-Suomesta, mies sanoo niin, minä en. Enkä mitenkään riidanhaluisena tuota kirjoittanut, ei tarvii vetää herneitä nenään.
[/quote]
Sä kirjoitit, että sua häiritsee asia x ja mä vastasin että mua ei häiritse. Eli joko meillä on molemmilla herneet nenässä tai sitten ei kummallakaan. Kannattaisin jälkimmäistä.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:40"]Voitasko lopettaa inttäminen (ja minun haukkuminen) ja palata takaisin asiaan?
Ei, en ole 17-vuotias ja mieheni ei ole minua runsaasti vanhempi.
Ei, en ole rikkonut heidän perhettä.
Ei, en millään tavalla ole ominut lasta itselleni. Äiti saa nähdä lastaan niin usein kun haluaa, töiden/asumispaikkakunnan vuoksi hän ei vaan pysty.
Joten nuista asioista spekuloinnin voi lopettaa :) Ap
[/quote]
Vikivkivalivali, ite tänne kerroit, kyllä me sillon saadaan susta puhua mitä halutaan. Aloitnvaan katumaan kun paljastuit teiniksi perheen rikkojaksi.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:35"]Viesti 43 ja kaikki maholliset "Ap:n" viestit sen jälkeen ei ole minun lähettämiä. Ap [/quote] Siis tähän viestiin asti :D Viesti 96 on taas minun lähettämä. Meneepä vaikeaksi! Ap
No niimpä tässä ketjussa taas taisi käydä. Olet (aloitttaja) ap liian sympaattinen joten sait kiusaajien kurat päällesi. Ehkä siellä myös joku etä-bioäiti tuntee katkeruutta. Perheen hajoaminen on ikävä asia ja aina se ei ole molemminpuolinen ns. sopuisa ero. Miehesi lapselle mitä ilmeisimmin myös tarhassa sanotaan, että kyllä se äiti tai isä pian tulee sinua hakemaan. Olet läsnäoleva toinen aikuinen ja tuntuu hellyttävältä kun lapsi kutsuu sinua äisiksi.♥.
Adoptiovanhempien kohdalla äidiksi ja isäksi kutsuminen on ok. Silloin lapsen biologiset vanhemmat ovat päättäneet etteivät halua olla äiti ja isä. Tässäkin tapauksessa lapselle tulisi tehdä selväksi hänen ollessa tarpeeksi vanha, että hänet on adoptoitu ja hänellä on myös biologiset vanhemmat. Mikäli hän haluaa esim heihin suhteen rakentaa. Ja mitä tulee noihin sijoitettuihin lapsiin. Jos lapsi on sijoitettu esim 6-vuotiaana niin tottakai lapsi itsekin tietää että sijaisvanhemmat eivät ole biologiset äiti ja isä.Ja nyt puhuttiin ap:n tilanteesta. Lapsi näkee kuitenkin äitiään. Sillä ei ole väliä kuinka usein, mutta se on vaan tosiasia että se etä-äiti on se äiti, ei isän uusi nainen.
Olispa ihana kun kaikki äitipuolet ois tollasia kuin sinä ap <3
Kuinka vanha lapsi on? Kovin pienelle on vaikea selittää sitä kuka on äiti ja kuka ei.
Hyvin lapsella voi olla kaksi äitiä.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:12"]Kuinka vanha lapsi on? Kovin pienelle on vaikea selittää sitä kuka on äiti ja kuka ei.
[/quote]
Pikkuinen vielä, vastaan vähän ympäripyöreästi että pari-kolmevuotias. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:14"]Hyvin lapsella voi olla kaksi äitiä.
[/quote]
Bioäidin mielestä näin ei voi olla. Ja hän tekee asiat hyvin vaikeaksi jos kuulee että lapsi kutsuu minuakin äidiksi. Ap
Kaunko olet asunu heidän kanssaan? Onko lapsi tuntenu sut "aina"?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 20:31"]Lapsella on aina yksi äiti ja yksi isä. Biologisia vanhempia kutsutaan isäksi ja äidiksi. Oli lapsi kuinka vähän tekemisissä äitinsä tai isänsä kanssa. Isän uusi nainen ei ole äiti. Äidin uusi mies ei ole isä. Heitä kutsutaan heidän etunimellään. Miten voi olla hyväksi lapselle väittää että sinulla on kaksi äitiä. Maija-äiti ja äiti. Tai kotiäiti ja äiti. Haloo! Kuinka tyhmiä ihmiset on! Sekottavat pienen lapsen päätä noilla "sinulla on kaksi äitiä/isää höpinöillä." Lapselle muutenkin haastavaa elää uusioperhe-elämää. Pyhitetään edes nää äiti ja isä-sanat niille ihmisille, jotka lapsen biologisia vanhempia ovat. Koska niin se vain biologian, lain ym mukaan on. Lapsen äiti on biologinen äiti ja isä biologinen isä. Ei uudet puolisot!
[/quote]
Entäs sijoitetut jotka eivät edes tiedä oikeista vanhemmistaan tai käsitä että ne aikuiset joita näkee 2x kuussa ovatkin oikeasti äiti ja isä, eivätkä ne kenen luona on asunut aina, jotka ruokkivat, nukuttavat, halaavat ja suukottavat unille?
[/quote] Eivät ole äiti ja isä :D