Gallup! Minkä ikäisenä lapsien pitäisi viimeistään muuttaa pois?
Minun mielestäni pojat melko pian armeijan jälkeen, koska vuokrien jne kanssa kauhea säätäminen jos asuu omassa asunnossa armeija-ajan. Tytöt myös aikalailla samassa iässä, eli 20v ikävuoden paikkeilla :)
Kommentit (71)
Lukion tai 3v ammattikoulun jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:32"]Pidän outona jos nuori ei halua lähteä heti kun mahdollista.
[/quote]
No varmasti haluaisi mutta kun kaikkien elämäntilanne ei sitä salli. On paljon turvallisempaa asua vanhempien kanssa opiskelujen ajan kun muuttaa lainojen avulla johonkin kämäiseen kerrostaloon kun varaa on juuri ja juuri maksaa vuokraa.
Lukion jälkeen, kun lähtee opiskelemaan olisi hyvä jos pääsisi vaikka solukämppään aluksi.
minut vietiin.kotoa huostaan16v mut sieltä sitten muutin omaan vuokrakämppään 18v. Ainakin oma tuleva lapseni saisi jo ehkä muuttaa n.20v (saa toki aikaisemminkin) tai yli riippuu tilanteesta. t N21v
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 15:39"]
Lukion jälkeen, kun lähtee opiskelemaan olisi hyvä jos pääsisi vaikka solukämppään aluksi.
[/quote]
Varsinkin isoissa kaupungeissa kämppiksen/kämppisten kanssa asuminen on hyvä tapa jakaa kuluja. Eikä ole sitten niin yksinäistäkään, jos muuttaa kaverin kanssa :) Lisäksi kämppiksen kanssa asumisessa on se hyvä puoli, että oppii asumaan toisen aikuisen ihmisen kanssa, sopimaan siivousvuoroista ym. ja tekemään kompromisseja, tulevan kumppanin kanssa yhteen muuttamista ajatellen.
Ei kukaan potkaise lukiolaista pihalle paitsi jotkut av-mammat. Jotkut kyllä lähtee ihan siksikin et on paskat vanhemmat.
On se vaan kumma, kun joidenkin mielestä lapsen pitää itsenäistyä heti 18v. Siinä kyllä ihan siitä kyse että halutaan lapsesta eroon. Mulle 18v, on yhtä rakas, kun mitä oli nuorenpana. Säälittää nämä perheet jossa lapsi suorastaan ajetaan pois. En kyllä osaa arvostaa yhtään jos lapsen on pakko lähteä vaikka ei haluaisikaan. 20v. kotona asuva ei ole peräkammarin poika. Hyvien vanhenpien luona voi asua hiukan pidempääkin kuin 18v.
Niiin kuin 56 sen sanoi että huonoista vanhemmista haluaakin äkkiä eroon!
Sitten kun exä ei enää maksa elareita. Sitten on kyllä kiire työntää pentu maailmalle.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 16:19"]
Sitten kun exä ei enää maksa elareita. Sitten on kyllä kiire työntää pentu maailmalle.
[/quote]
Näinhän se on. Halutaan luopua elinikäisesta vastuusta lasta kohtaan, koska raha on lasta tärkeämpää.
Itse muutin 20-vuotiaana, sen jälkeen asuin yhden kesän kotona ja muutin 21-vuotiaana omilleni opiskelemaan.
Tämäkin riippuu niin perheestä, että minkä ikäisenä lapsi alkaa haluta muuttaa omilleen. Itse en olisi jaksanut odottaa, että pääsen muuttamaan ja saan omaa tilaa, päättää itse tulemisistani ja menemisistäni jne. Meillä oli pieni koti, asuin kaksin äidin kanssa ja sain kyllä aika vapaasti huidella kavereiden kanssa iltaisin, mutta silti sitä henkistä omaa tilaa ei jotenkin ollut (ja aina piti kyllä tehdä tarkalleen selkoa siitä, missä olin ja kenen kanssa jne. Ja kaikesta muustakin elämässäni läksyjä myöten.) Mutta tilanne saattaa olla tosi erilainen niillä, joiden vanhemmat ovat antaneet sitä omaa tilaa enemmän, puuttumatta hirveästi nuoren menemisiin ja antaneet pitkälti huolehtia omista asioistaan. Ja isommassa perheessä on tietenkin enemmän lapsia jakamassa sitä huomiota, niin ettei kaikki huolet ja odotukset kohdistu vain siihen yhteen.