Gallup! Minkä ikäisenä lapsien pitäisi viimeistään muuttaa pois?
Minun mielestäni pojat melko pian armeijan jälkeen, koska vuokrien jne kanssa kauhea säätäminen jos asuu omassa asunnossa armeija-ajan. Tytöt myös aikalailla samassa iässä, eli 20v ikävuoden paikkeilla :)
Kommentit (71)
Huomatkaa, että 18 täytetään jo lukion toisella luokalla tai loppuvuodesta syntyneillä kolmosen alussa. Olen alkuvuodesta syntynyt, 19 vuotta nyt ja kirjoitukset menossa. Tarkoitus olisi muuttaa heti kun saan opiskelupaikan, mikä toivottavasti tapahtuu tänä kesänä. Sitä ennen en nää syytä muuttaa vain muuttamisen ilosta.
Itse muutin 18-vuotiaana, kun pääsin opiskelemaan ja halusin muuttaa. Se oli kuitenkin liian aikaisin mulle.
No vanhempana huolestuisin, jos n. 22-23-vuotias ei osoittaisi mitään kiinnostusta omilleen muuttamiseen. Itse muutin aikoinaan pois äitini luota 22-vuotiaana. Siskoni muutti jo 18-vuotiaana, koska oli omasta mielestään liian vanha asumaan enää äidin helmoissa. Käytännössä 18-vuotias siskoni asui virallisesti solukämpässä, maksoi siitä vuokraa, kävi töissä lukion ohessa, hoiti raha-asiansa, työnsä ja koulunsa itse, mutta nukkui usein viikonloppuisin ja joskus jopa arkisin lapsuudenkodissaan, koska ei oikeasti ollut valmis tekemään itse ruokaa, käymään kaupassa, pesemään pyykkejä, tiskaamaan, luuttuamaan lattioita ja ENNEN KAIKKEA ei ollut valmis viihtymään ja henkisesti pärjäämään yksin omillaan. Siis yksin asuminen (myös solukämpässä) on myös yksinäisyyden ja oman ajan "sietämistä". Sitä, että koko ajan kotona ei ole joku, jolle voi jutella, vaan joutuu viihtymään itsensä kanssa ihan eri tavalla kuin vanhemmilla asuessaan.
Itselleni kävi sitten enemmänkin niin päin, että epävarman työtilanteen ja opiskelupaikan puuttumisen vuoksi en halunnut muuttaa heti lukion jälkeen omilleni. Sitten äitini lähti vuoden komennukselle ulkomaille, jolloin 21-vuotiaana jäin yksin asumaan äitini omistamaan kotiimme. Kun äiti palasi Suomeen, minulla oli opiskelupaikka ja vakituinen työpaikka. Alkoi tuntua myös siltä, etten enää sopeudu elämään äitini kanssa samassa talossa, vaan minun on aika muuttaa pois. Niin muutin ja itsenäinen elämä omassa vuokrayksiössä tuntui alusta asti ihanalta. Olin siihen henkisesti paljon valmiimpi kuin siskoni aikoinaan. Olemmekin puhuneet vuosia jälkeenpäin, että minä ehdin aikuistua ennen kuin muutin pois. Siskoni sanoo nykyään, että hän leikki aikuista ne ensimmäiset 1-2 vuotta, vaikka nyt ymmärtää, että ei olisi ollut siihen aivan vielä valmis.
Minusta koko asiassa on kysymys tosi laajasta kokonaisuudesta. Mitkä ovat perhesuhteet, opiskelu- ja työtilanne, rahatilanne, elämänhallintataidot, sosiaaliset suhteet kodin ulkopuolella. Nuoret aikuiset ovat yksilöitä. Osa joutuu esim. opiskelupaikkakunnalle muuttaessaan itsenäistymään jo heti lukion jälkeen. Jotkut ovat siihen silloin valmiita, toiset eivät.
Meillä lapset ovat lähteneet kotoa, kun ovat menneet opiskelemaan muille paikkakunnille. Esikoinen lukion jälkeen ja toinen peruskoilun jälkeen. Ja luultavasti kolmaskin kun ensikeväänä kirjoittaa lähtee pois jos vaan saa opiskelupaikan. Eipä sitä ole sen kummemmin tarvinnut miettiä.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 14:27"]No jos on Yli 40 ja asuu äitins kaa niin ei jumalauta!
[/quote] Etelä-pohjanmaalta noita peräkamarin poikia löytyy. Jämähtäneet kotinurkkiin,koko ikänsä eläneet siinä 2km säteellä ja muusta ei tiedetä. Surullsta.
Minun poika hankki ensin ammatin ja muutti 22-vuotiaana omaan omistuskämppään :) Armeijaan ei päästäneet jalkavamman takia.
Mikä säätäminen pojan vuokrien kanssa on? Armeija-aikana valtio maksaa vuokran.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 13:32"]Mikä säätäminen pojan vuokrien kanssa on? Armeija-aikana valtio maksaa vuokran.
[/quote]
Käsittääkseni siinä on joku enimmäisraja, ei ne mitään tuhansien eurojen vuokria ala maksamaan kokonaan. Esimerkiksi asuntolainan lyhennyksiäkään ei maksa, jos oman omistusasunnon on jo hommannut
Mun mielestä 20 vuotias voi vielä asua kotona jos opinnot on kesken. Kyllä sen sitten huomaa milloin on korkea aika itsenäistyä ja lähteä.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 13:37"]18v.
[/quote]
Niin milläköhän rahalla?
Asunnossa pitää myös asua joku minimiaika ennen lähtöä että ne vuokrat maksetaan, tai näin muistelen. Pitäisi siis hommata se kämppä paljon ennen inttiin lähtöä. Säätämistä, säätämistä.
Itse sanoisin että 20-21v. Sitten alkaisi varmaan päässä vähän naksuttaa jos jäisi lorvimaan.
Lapsen kannattaa muuttaa aikaisintaan vasta sitten, kun on säästänyt ASP-tilille kaksi vuotta ja voi ostaa oman asunnon. Siis 20-vuotiaana. Jos ei asu jo valmiiksi sellaisella paikkakunnalla, jossa voi opiskella, niin voi joutua muuttamaan jo aiemmin. Jos viihtyy kotona opiskelijana pidempään, niin ei haittaa. Riippuu vähän asuntomarkkinoiden tilanteestakin, mihin kohtaan osuu hyvä sauma ostaa se ensiasunto.
Esimerkiksi lukion jälkeen korkeakouluun opiskelemaan lähtiessä, ikää olisi silloin vähintään 18v. Vaikka opiskelupaikkakunta olisi sama kuin vanhempien asuinpaikkakunta, tuntuishan se oudolta että yli 20v asuisi vielä kotonaan ja eläisi vanhempiensa säännöillä kotiintuloajoista lähtien. Ja kyllä, niin kauan kuin lapsemme asuu meidän talossamme, niin kauan he noudattavat myös meidän sääntöjämme, aivan sama vaikka kyseessä olisi jo 30v töissä käyvä lapsi.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 13:37"]18v. [/quote] Niin milläköhän rahalla?
[/quote]
Millä rahalla mun pitäis elättää täysikäistä? Kyllä 18v saa lainaa, jos on luottotiedot kunnossa tai ihan vaan menee sitten vuokralle johonkin. Itse muutin vuokralle 18 vuotiaana ja kävin töissä elättääkseni itseni. Opiskelin työnohessa ammatin ja nyt asun velattomassa omakotitalossa, ikää 34v.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2015 klo 13:37"]18v. [/quote] Niin milläköhän rahalla?
[/quote]
Millä rahalla mun pitäis elättää täysikäistä? Kyllä 18v saa lainaa, jos on luottotiedot kunnossa tai ihan vaan menee sitten vuokralle johonkin. Itse muutin vuokralle 18 vuotiaana ja kävin töissä elättääkseni itseni. Opiskelin työnohessa ammatin ja nyt asun velattomassa omakotitalossa, ikää 34v.
[/quote]
Vuokralla asuminen on ok, mutta kyllä nuoren ihmisen kannattaa nykyisessä heikossa ja arvaamattomassa työllisyystilanteessa miettiä kaksi kertaa, ottaako lainaa vai ei. En usko, että se mitenkään kovin mukavaa on, jos joutuu velkahelvettiin jo nuorella iällä.
Kun lähti opiskelemaan 15-vuotiaana ei takaisin ollut tulemista. Kirjoilla oli kuitenkin vielä kotona sain lapsilisät kätevästi omaan käyttöön.
No yleensä siinä lukion (ja armeijan jälkeen) kun nuori lähtee opiskelemaan 19-21 vuotiaana. Jos ei saa opiskelupaikkaa, tekee töitä kotikaupungissa ja säästää rahaa opiskelijaelämään niin 1-2 vuotta lisää tähän. Kuitenkin jos työnteko pitkittyy omasta halusta niin sitten oma asunto. Eli tällä perusteella sanoisin 19-23v. Kuitenkin osa lähtee amikseen/lukioon toiselle paikkakunnalle eli muuttaa 16-vuotiaana, tällöin tilanne on toinen. Haluaisin kyllä oman lapsen pitää koton amiksen/lukion loppuun jos mahdollista.