Saako Suomessa ravintola ilmoittaa, ettei kraanavettä ole saatavissa?
Tulipa tällainenkin eteen... Onko oikeasti laillista, että kraanavettä ei tarjota, ei ilmaiseksi eikä rahalla? Omistaja ilmoitti, että juoda saa ainoastaan pullotettuja juomia ja perusteluna hygienia.
Tiedän, että monissa maissa lainsäädäntö määrää, että vettä pitää olla tarjolla ilmaiseksi, mutta suomessako voi pakkomyydä pullojuomia vaikka minkälaiseen hintaan?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
"Olen siis valmis maksamaan vedestä, vaikka raaka-aine ravintolalle on lähes ilmaista."
Vesi ei ole ilmaista ravintolalle. Ja kun juot ravintolassa yhden lasin kraanavettä, niin kokonaiskulutuksen luulen nousevat 10-20 litraa, kun lasi, vesikannu ja tarjotin on pestävä ja huudeltava ja lisäksi vielä sähkö.
Lukutaito!
Vierailija kirjoitti:
"Olen siis valmis maksamaan vedestä, vaikka raaka-aine ravintolalle on lähes ilmaista."
Ei se vesi ole suinkaan ilmaista, vaan päinvastoin, sillä siitä maksetaan myös jätevesi, vaikka joisit sen eli veden hinta muodostuu vedestä ja jätteenkäsittelystä. Ehkä se yksi lasi ei paljon maksa, mutta vuoden aikana ravintolan veden kulutus on melkoinen.
Eli se yksi lasi on nimenomaan lähes ilmainen sille ravintolalle. Suomessa, jossa on erityisen puhdas kraanavesi ja muodostuu paljon pohjavettä (= vesi halpaa), pidän erityisenä ravintoloitsijan ahneutena olla myymättä kraanavettä ollenkaan tai antamatta sitä jopa ilmaiseksi. Ravintolan katteissa varmasti tulee vesilaskut katettua niin, että ei ole pakko hanavedestä laskuttaa.
Olin nuorena töissä ravintolassa, jossa ei oileasti ollut sellaista vesihanaa, josta juomavettä olisi voinut helposti ja hygienisesti ottaa. Keittiössä oli 2 vesipistettä. Toinen oli harjasuihku, jolla pestiin isoja tiskejä. Eli siis vesi tuli siitä tiskiharjan keskeltä. Toisessa hanassa oli kiinni pitkä letku, jolla pestiin lattiat. Lisäksi vessoissa oli normaalit hanat.
Aina välillä joku asiakas pyysi juomavettä omaan pullonsa. Sanottiin, että vessassa voi täyttää pullon. Asiakkaat kuitenkin välttämättä halusivat sitä keittiön "hygieenisempää" vettä. Laskettiin sitten sieltä tiskiharjan läpi.
Ruoanlaitossa ei vettä käytetty.
Laivalla ja junassa tuohon törmää ainakin, myös torilla, missä ei ole juoksevaa vettä. Ei se siis kiellettyä ole. Aika pitkään sain sveitsissäkin puhua, että sain hanavettä.
Mee juomaan vittu vaikka järvestä, ei ravintola tarkoita mitään ilmaisjakelupistettä jossa juodaan ja kustaan mutta ei makseta.