Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako Suomessa ravintola ilmoittaa, ettei kraanavettä ole saatavissa?

Vierailija
07.03.2015 |

Tulipa tällainenkin eteen... Onko oikeasti laillista, että kraanavettä ei tarjota, ei ilmaiseksi eikä rahalla? Omistaja ilmoitti, että juoda saa ainoastaan pullotettuja juomia ja perusteluna hygienia.

Tiedän, että monissa maissa lainsäädäntö määrää, että vettä pitää olla tarjolla ilmaiseksi, mutta suomessako voi pakkomyydä pullojuomia vaikka minkälaiseen hintaan?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:21"]

mene vessaan juomaan siitä.

[/quote] 

Joskus vuosia sitten olin eräässä nuorison suosimassa ravintolassa töissä. Nuorilla tytöillä oli omat taskumatit laukussa ja ostivat vain vettä. Tätä yritettiin ehkäistä laittamalla vesituopin hinnaksi 50 senttiä. Ja mitä tekivät tytöt? Ostivat yhden veden, ja lopun iltaa täyttivät vessassa tuoppejaan vedellä:).

Mutta ap:n ihmettelyyn vastaisin, että alkaa olla arkipäivää ainakin pk- seudulla. Tarjoilijan vastaus vain on ollut todella hölmö, siis tämä hygienia- asia. ehkä ei hätäpäissään muuta keksinyt. 

Tuo pulloveden juonti on trendikästä olevinaan nykyään.

Vierailija
42/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ravintolan pitäisi antaa hanavettä asiakkaille ilmaiseksi? Kyllä ne vesilaskut myös ravintolassa juoksee. Ole onnelline, että edes vessassa saat käydä ravintoloissa ilmaiseksi, kulut siitäkin kun joutuu joku maksamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ravintoloita, joissa myydään vettä hienoissa lasipulloissa. Ne täytetään ihan sillä kraanavedellä keittiössä.

Vierailija
44/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ravintoloitsijakaan ei joudu vedestä mihinkään mitään maksamaan, niin ymmärrän että vettä voisi jakaa myös ilmaiseksi asiakkaille, mutta kun kaikki maksaa. Jos et sinä, niin joku muu. 

Vierailija
45/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:18"]

Uskomatonta jos laki ei velvoita tarjoamaan vettä ilmaiseksi. KAIKISSA sivistysvaltioissa on laki, joka määrää tarjoamaan vettä ilmaiseksi. En ole ikinä kuullutkaan että ei tarjottaisi, tosin asunki jenkeissä...

[/quote]

Mikään laki ei velvoita ravintolaa tarjoamaan mitään ilmaiseksi.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa.

Vierailija
46/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta jos laki ei velvoita tarjoamaan vettä ilmaiseksi. KAIKISSA sivistysvaltioissa on laki, joka määrää tarjoamaan vettä ilmaiseksi. En ole ikinä kuullutkaan että ei tarjottaisi, tosin asunki jenkeissä...

[/quote]

[/quote]

Näin juuri. Ja aika monessa paikassa myös ihan kraanavesi maksaa. Jos ottaa vain esim. viskin tai punaviinin, vesi tulee mukaan automaattisesti ilman veloitusta. Mutta kannullinen ruokajuomaksi maksaa kyllä.

Vierailija
47/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valaiskaapa, missä maissa on pakko antaa ilmaista kraanavettä?

Vierailija
48/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vesiputket ovat niin töhkässä ettei vettä voi juottaa asiakkaille, lähtisin tasokkaasempaan ravintolaan. Toisaalta totuushan on se, että haluavat myydä mielummin viidellä eurolla pullovettä, on katteet mukavasti kohdillaan. Hanavedestä ei kehtaa pyytää kuin max 50 centtiä.

Vierailija
49/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:52"]

[/quote]

[/quote]

Ei pidä paikkaansa.

[/quote]

Kerro lisää?? Mitä ravintolan lain mukaan pitää tarjota siis ilmaiseksi??

Vierailija
50/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös laiva ole juuri tällainen paikka, jossa ei hanavettä tarjota.

Vierailija
51/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola saa itse päättää mitä heidän konseptiinsa kuluu. Missään ei ole pakko antaa vettä ilmaiseksi.
Vaikka se vesi olisi pullotettu siellä takahuoneessa itse on ravintolalla oikeus veloittaa siitä. Kysynnän ja tarjonnan laki näet.

Ravintola joutuu myös maksamaan vesilaskun. Ja toisaalta kertoo myös ravintolan tasosta jos siellä tarjotaan pullovesi vert. kebab pizzerian valmiiksi kannuissa seisova kraanavesi.

Vierailija
52/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:58"]

Eikös laiva ole juuri tällainen paikka, jossa ei hanavettä tarjota.

[/quote]

On ja ymmärrän aivan täysin miksi.
Vesi on toki puhdasta, mutta siihen lisätään säilöntäaineita jotta vesitankkeihin (niin se vesi kun pumpataan maista siihen laivaan) ei pääse muodostumaan nälvää.

Vesi on puhdasta ja turvallista juoda, mutta mielummin juon ilman lisäaineita olevaa vettä.

Vierailija
53/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole ongelma maksaa myös siitä kraanavedestä. Vaatiihan se yhä lasin, tiskauksen, henkilökunnan sen minulle antamaan (tai täyttämään ja pesemään kannua), tilat yms. Ja katettakin ravintolan pitäisi saada, jotta pysyy pystyssä. Olen siis valmis maksamaan vedestä, vaikka raaka-aine ravintolalle on lähes ilmaista.

Mutta en halua maksaa ylimääräisestä luonnon pilaamisesta pulloveden muodossa ja siitä, että pullotettua vettä rahdataan ympäri maailmaa ja tuhlataan siihen jatkuvasti vähenevää öljyä. Kiukuttaa joka kerta, kun tämä tulee vastaan ja olenkin alkanut välttelemään paikkoja, joissa on pakko harrastaa tätä luonnon tuhoamista, jos haluaa jotain juodakseen. Törkeästi olen myös muutaman kerran juonut omaa (kraana)vettä, jos esim. Subway ei ole sellaista suostunut myymään. (Lapselle  on yleensä aina vesipullo mukana, eli en nyt ihan tarkoituksella lähde jonnekin syömään ja ota omia vesiä mukaan.) Tulkoot vaikka sitten laskuttamaan oman veden juonnista tai heittävät pihalle.

Vierailija
54/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subwaylle maksaa myös se pahvimuki jolla he sen veden antaisivat ilmaiseksi.

Mitään et saa ilmaiseksi ja se on ihan ok.

No monet no honey.

Vierailija
55/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:51"]

Tiedän ravintoloita, joissa myydään vettä hienoissa lasipulloissa. Ne täytetään ihan sillä kraanavedellä keittiössä.

[/quote]

Aktiivihiilisuodatettua vettä hiilihapolla/ilman. Ainakin stadin monessa ravintolassa.

Vierailija
56/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 14:09"]

Minulle ei ole ongelma maksaa myös siitä kraanavedestä. Vaatiihan se yhä lasin, tiskauksen, henkilökunnan sen minulle antamaan (tai täyttämään ja pesemään kannua), tilat yms. Ja katettakin ravintolan pitäisi saada, jotta pysyy pystyssä. Olen siis valmis maksamaan vedestä, vaikka raaka-aine ravintolalle on lähes ilmaista.

Mutta en halua maksaa ylimääräisestä luonnon pilaamisesta pulloveden muodossa ja siitä, että pullotettua vettä rahdataan ympäri maailmaa ja tuhlataan siihen jatkuvasti vähenevää öljyä. Kiukuttaa joka kerta, kun tämä tulee vastaan ja olenkin alkanut välttelemään paikkoja, joissa on pakko harrastaa tätä luonnon tuhoamista, jos haluaa jotain juodakseen. Törkeästi olen myös muutaman kerran juonut omaa (kraana)vettä, jos esim. Subway ei ole sellaista suostunut myymään. (Lapselle  on yleensä aina vesipullo mukana, eli en nyt ihan tarkoituksella lähde jonnekin syömään ja ota omia vesiä mukaan.) Tulkoot vaikka sitten laskuttamaan oman veden juonnista tai heittävät pihalle.

[/quote]

ei helvetti että sä oelt tyhmä vittu! sä voit maksaa siitä vaikka miljoonan jollekulle, mutta ei sen sulle mitään tartte myydä!

Vierailija
57/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 13:54"]

Jos vesiputket ovat niin töhkässä ettei vettä voi juottaa asiakkaille, lähtisin tasokkaasempaan ravintolaan. Toisaalta totuushan on se, että haluavat myydä mielummin viidellä eurolla pullovettä, on katteet mukavasti kohdillaan. Hanavedestä ei kehtaa pyytää kuin max 50 centtiä.

[/quote]

Tasokkaasempaan? Millainen ravintola on tasokkaasempi? Entä jos ravintola on vain tasokkaase?

Vierailija
58/65 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No itse asiassa en ole köyhä, mutta omaan periaatteita. Pullovesi on yksi suuri ekologinen ongelma, miksi vesi pitää laittaa muovipulloihin, kun sitä saa suoraan hanasta. En ole koskaan valittanut siitä, että hanavedestä peritään hinta, mutta pullovettä en periaatesyistä käytä kuin silloin kun kraanavesi ei ole juomakelpoista.ap"

Kyllä siihen hanaveteenkiin liittyy ravintolassa ekologinen ongelma ja lisää työtä, kun asiakas ei juo sitä suoraan hanasta, vaan tarjoilija hakee sen keittiöstä lasikannuun ja tarjoillaan asiakkaalle tarjottimella juomalasista, jotka on sen jälkeen pestävä kuumassa vedessä ja kuivattava eli yhdessä vesilasissa voi olla melkoinen työmäärä, toisin kun vesipullossa, joka napataan kylmätilasta ja se on siinä. Kotioloissa tilanne on toinen, kun vesi lasketaan suoraan vesilasiin.

Vierailija
59/65 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sitä mikään laki määrää. Mutta aika köyhä paikka on jos ei edes hanavettä saa juoda. Minä vaihtaisin paikkaa. Ja jos tosiaan on kyse hygieniasta niin kuulostaa todella arveluttavalle. Ei kai ravintolaa saa sellaisessa paikassa pitää jossa vesijohtovesi ei sovellu juomiseen.

Kyllä mä ennemmin sanoisin, että aika köydä saa olla, jos menee ravintolaan litkimään ilmaista vettä :D 

Ei taida olla mikään vahvin bisnesvainu sullakaan... 

Vierailija
60/65 |
16.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

J

Vierailija kirjoitti:

Siellä ei sellaista lakia ole. Ei edes juoda muuta kuin pullotettua vettä